آیا باغ نوشهر به اندازه پارک استانبول نمی‌ارزد؟

دو روز است که از همه‌ی دوستداران طبیعت در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان و دیگر استان‌های همجوار خواسته‌ام تا قبل از ساعت 10 صبح روز چهارشنبه - 5 تیر 1392 - خود را به مقابل باغ گیاه‌شناسی نوشهر رسانده و به لودرسواران اجازه ندهند تا حریم قدیمی‌ترین باغ گیاه‌شناسی کشور مورد تجاوز و آسیب قرار گیرد. نوشتار پیش رو، کوشیده است تا با مقایسه اجمالی واکنش متضاد مردم در دو سوی مرز به رخدادی تقریباً مشابه، نشان دهم که تا چه اندازه هنوز جای آموزش‌های محیط زیستی در بین مردم خالی است ...


    نزدیک به یکماه از آغاز بی‌سابقه‌ترین شورش‌های خیابانی در ترکیه می‌گذرد؛ شورش‌هایی که نخست با اعتراض محدود چند صد فعال محیط زیست آغاز شد که نسبت به تغییر کاربری پارک گزی استانبول و تبدیل آن به یک مرکز تجاری اعتراض داشتند. اما آن تظاهرات آرام با پژواکی بس خشونت‌آمیز و تند از سوی پلیس استانبول روبرو شد، به نحوی که اینک دامنه‌ی اعتراض‌ها به 31 شهر ترکیه سرایت کرده و حتا عذرخواهی سیاستمداران ارشد ترکیه و عقب نشینی آشکار آنها هم نتوانست تا از شدت خشم معترضان بکاهد. پیش‌تر هم نظیر چنین ماجرایی در اشتوتگارت رخ داد و آنجا هم مردم اجازه ندادند تا به بهانه احداث ایستگاه مرکزی مترو، 300 اصله درخت قطع شود و البته در ماجرای جانمایی فرودگاه جدید نانت در فرانسه هم، باز یک تجربه مشابه تکرار شد. منتها این شاید برای نخستین بار بود که در یک کشور اسلامی، شورش‌ها و اعتراض‌هایی چنین گسترده در مقابله با اقدام‌های طبیعت‌ستیزانه دولت رخ می‌داد.

باغ نوشهر


    نگارنده نمی‌تواند حسرت و افسوس خود را پنهان سازد که چرا در همسایگی ما، مردم ترکیه حاضرند خطر مواجهه با پلیس و گاز اشک آور و بازداشت و ضرب و جرح را به جان بخرند، اما از قطع چند اصله درخت در پارک گزی ممانعت کنند. در حالی که در کشور عزیز ما، چنین حساسیتی متأسفانه در مواجهه با قطع درختان و تخریب قدیمی‌ترین باغ گیاه‌شناسی ایران و خاورمیانه در نوشهر دیده نمی‌شود.حقیقت داستان آن است که ارزش‌های بوم‌شناختی و زیگونگی موجود در باغ گیاه‌شناسی نوشهر، شاید ده‌ها و صدها برابر پارک گزی باشد؛ ما در باغ نوشهر، پایه‌هایی از درختان ممرز، توسکا، بلندمازو و نمدار داریم که دست‌کم 200 سال از عمرشان می‌گذرد. علاوه بر این، ما تنها پایه بلوط چوب‌پنبه در ایران، قدیمی‌ترین پایه‌های دارتالاب و ژینکو در کشور، 25گونه کاج و حدود 30گونه اکالیپتوس هم در این عرصه 35 هکتاری داریم؛ عرصه‌ای که به دلیل حساسیت بی‌مانند و ارزش والایش به عنوان یک اثر ملی به شماره 17795 در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور ثبت شده است.

باغ نوشهر

کهنسال‌ترین درخت ممرز با عمری بیش از 200 سال در باغ گیاه‌شناسی نوشهر

    با این وجود، خبر رسیده است که با هماهنگی استانداری و بندرگاه نوشهر و به درخواست نماینده شهر! می‌خواهند رأس ساعت 10 صبح فردا - 5 تیر 1392 - به بهانه احداث یک جاده کمربندی برای بندرگاه نوشهر، بخشی از این موزه منحصر به فرد طبیعی را در نوشهر نابود کنند! چرا؟ و چرای بزرگ‌تر آن است که چرا اغلب مردم نوشهر که باید خود بیشتر از هر شهروند ایرانی دیگری، پاسدار این امتیاز فاخر شهرشان باشند، در برابر چنین جنایتی سکوت کرده‌اند؟ اگر مردم نانت، اشتوتگارت و استانبول می‌توانند، چرا نوشهری‌ها نتوانند؟
    نگارنده امیدوار است در چنین شرایطی، دست کم کلیددار کابینه تدبیر و امید - دکتر حسن روحانی - به درخواست 18 تشکل مردم‌نهاد در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی پاسخی مثبت داده و اجازه ندهد تا نفرینی ابدی از سوی دوستداران محیط زیست برای برخی از مدیران سیاسی منطقه در این آخرین روزهای عمر دولت دهم خریداری شود!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شين A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    31 0
    درخت افکن بود کم زندگانی ...
  • سامان شکوهی IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    28 0
    اگر چنین اتفاقی بیافتد، یک فاجعه بزرگ و جبران ناپذیر است. من هم همراه شما خواهم بود آقای درویش عزیز و فردا به اتفاق دوستانم به مقابل باغ گیاهشناسی نوشهر می آییم تا اجازه ندهیم این باغ ارزشمند تخریب شود.
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    14 0
    چرا؟!!!
    • بی نام A1 ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      9 0
      آرزو مي كنم بتونيد مانع اين فاجعه بزرگ بشيد ، از خوان ن كامنت شما دلگرم شدم كاش امكان همراهي داشتم ؛( سلامت و پيروز باشيد
  • محمود رضا پولادی IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    7 0
    چرایش بسیار واضح است . بلوغ فکری و اجتماعی و فرهنگی .متاسفانه در همه ی آن سالهایی که مردم ترکیه به همراه سیاستمردان شان مشغول پیشرفت فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی بودند . تمام فضای فکری کهن ترین ملت خاورمیانه معطوف به رنج ها و مصائب اقتصادی و سیاسی روزگار خویش شده بود . از این روست که تنها انگشت شماری محمد درویش در این سرزمین کهن متولد شده اند
  • امیر رضاپناه IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    16 1
    سلام ضمن تشکر از جنابعالی و دیگر دوستان طرفدار محیط زیست؛ بنده نیز به سهم خود اعتراض خودم را از این موضوع اعلام می نمایم.
  • niki A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    16 2
    قابل توجه همه دوستداران محیط زیست و کسانی که طرفدار حفظ منابع طبیعی برای نسل های آینده هستند: به نظر بنده در حال حاضر تنها کسی که قادر به ایفای نقشی موثر به عنوان رئیس سازمان محیط زیست و معاون رئیس جمهور منتخب می باشد، خانم دکتر معصومه ابتکار (رئیس سازمان محیط زیست در دوره اصلاحات) است. کسانی که موافق این نظر هستند با تأیید نظر بنده به نوعی به انتخاب ایشان کمک کنند.
  • خوارزمی RU ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    9 1
    شاید بخش بزرگی از این اشکال مربوط به متخصصان منابع طبیعی و محیط زیست باشد که هیچگا تلاش جدی برای آموزش مردم انجام نداده ان!! حتی خیلی از دانشجوهای رشته های مختلف مفهوم باغ گیاهشناسی را نمیدانند چیست! از مردم عادی که نباید اصلا توقع داشت!همین عدم آگاهیست که مردم را بیشتر به سمت حمایت از جاده سازی سوق میدید چون میداند راحت تر رانندگی میکند اما نمی داند اهمیت گیاه و درخت و باغ گیاهشناسی چیست!
  • بی نام EU ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    15 0
    جایی که شالیزارهای برنج در حال تبدیل شدن به ویلا هستند ؛ چه وجدانی برای حفظس محیط زیست اقدام می کند؟ فروشندگان زمین یا ویلا سازان ؟؟
  • بی نام US ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    18 2
    مردم ما حتی برای انسان هایی که به خاطر آنها در بند هستند حاضر نیستند اعتراض کنند حالا شما انتظار دارید که آنها برای جلوگیری از قطع درخت و تخریب باغ گیاهشناسی به خیابان بیایند و اعتراض کنند؟
    • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
      7 0
      شما خودتون يكي از همين مردم هستين ، چيكار كردين ؟!!! براي عزيزان در بند !!!؟؟ هر كسي قدر خودش قدم برداره مشكلات حل ميشه ، مشكل اينه كه اكثريت مثل شما دوست گرامي و من ، نقش منتقد داريم فقط !
  • محمد AT ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    4 5
    پارگراف آخر رو خراب کردید . اصولا امید کامل به دولت بستن اشتباه است . این چیزیه که مردم باید براش هزینه بدن
  • دوستدار محیط زیست A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    8 0
    اقای درویش عزیز- لطفا لطفا لطفا برای یکبار و برای همیشه از طریق دانشگاه ها ی منابع طبیعی، اساتید دانشگاه ها و موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، وزارت جهاد سازندگی ، دفتر نمایندگی رهبری، استفتا از دفتر مراجع و ، مجلس ، دفتر آقای روحانی رییس جمهور منتخب و.... پیگیر موضوع باشید و جلوی اینکار را بگیرید. ظاهرا تا چند روز دیگر تصمبم آنها نهایی خواهد شد. حفظ این باغ از واجبات اجتماعی و اخلاقی و انسانی است و نابودی آن خیانت بزرگ به مردم ایران و جهان است.
  • محمد A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    2 6
    تاسف بار است ، یکی از دلایل بی خیالی مردم این است که باغهای گیاهشناسی تنها بر روی افرادی بخصوص باز است و یک فرد عادی نمیتواند مثلا از باغ گیاهشناسی کرج دیدن کند.
  • محمد A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    9 2
    چرا افراد عادی مثل من اجازه دیدن باغهای گیاهشناسی را ندارند ؟ چند روز پیش با دوستی به باغ گیاهشناسی کرج رفتیم و متاسفانه اجازه ندادند به داخل برویم. فکر نمی کنید بی خیالی خیلی ها ناشی از همین محدودیتهای تبعیض آمیز و مافیایی باشد ؟
    • محمد درویش A1 ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
      9 0
      اتفاقا چند سالی است که باغ گیاهشناسی ایران در پیکانشهر تهران از محل بلیط فروشی از بازدیدکنندگان کسب درآمد هم می کند و سال گذشته بیش از 50 هزار نفر از مردم از باغ دیدن کردند.
  • بی نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    4 0
    عزیز دل ،سازنده ذهن ودر کل آقای درویش عزیز! تعریف محیط زیست،تحلیل زندگی طبیعی آدم باشما سپاه سبز پوش در خدمت شما به پیمانی دایم و خلق خوش،محیط زیست پرستشگاه است و
  • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    0 11
    اینجا ؟ چند تا درخت این همه ارزش هیا هو را نداره.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    8 1
    ... فقط می توانیم دعا کنیم این دولت برود تا دولت بعدی بیاید تا اینها برکنار شوند
  • رحيمي IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    7 0
    من جنوبی هستم,از این خبر بسیار متأثر و متأسف شدم،درختان،مانند ریه های زمینند، تنفس را از سرزمینمان نگیریم!
  • دانشجوی دکتری بیوتکنولوژی A1 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    1 0
    در باغ گیاهشناسی نوشهر گونه های گیاهی وجود دارد که مانند آن در هیچ کجای ایران نیست مثل گونه ginkgo که برای پایان نامه خودم نمونه گیاهی ginko را از این باغ تهیه کردم، متاسفانه در کشورهای جهان سومی مثل ایران به این مسائل توجه نمی شود و وقتی متوجه میشویم که چه اشتباهی کرده ایم که دیگر دیر شده است....
  • نسیم شمال A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    با سلام خدمت طبیعت دوستان کسی هست برای غارت جنگلهای شمال نه همین نوشهر زیبا حرفی زده باشه کاری کرده باشه گروهی رو به نشانه اعتراض جمع کرده باشه؟؟؟1