۰ نفر
۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۵
مشت‌های گره کرده کروش

محمدجعفر صافی

سه شنبه 28 خرداد برای تیم ملی فوتبال و مردم همیشه حماسه ساز ایران روز بزرگی بود، روزی که با عنایت خداوند و دعای خیر مردم بازیکنان تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران توانستند با پیروزی مقابل کره جنوبی به عنوان صدرنشین گروه به رقابت های جام جهانی فوتبال 2014 صعود کنند و مردم ایران با غرور و شادی به خیابان ها آمدند و به جشن و پایکوبی پرداختند. این شادی بزرگ اما یک اتفاق مهم را تحت الشعاع قرار داد و به فراموشی سپرد.

پیش از بازی، سرمربی تیم ملی کره جنوبی در اظهاراتی غیر معمول و غیر ورزشی مطالب را عنوان کرد که موجب ناراحتی اهالی ورزش ایران شده بود و واکنش های متقابلی را در پی داشت. مطالبی که در تعارض با روح ورزش و بازی جوانمردانه قرار دارد و زمینه ساز یک جنگ روانی برای اعضای تیم ملی فوتبال ایران بود.

کره ای ها حتی برای ایجاد شرایط سخت و دشوار برای تیم ملی ایران بازی را در شهر اولسان برگزار کردند تا بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان در شرایط سخت آب و هوایی به میدان بروند.

در یک مسابقه هیجان انگیز درحالی که همه ایرانیان چشم به صفحه تلویزیون خود دوخته بودند قوچان نژاد این جوان با استعداد و پرتوان با یک گل استثنایی نتیجه را به سود ایران تغییر داد و پیروزی عجیب پنج بر یک ازبکستان مقابل قطر هم نتوانست  مانع از صعود تیم ملی ایران به جام جهانی برزیل شود تا ایران پرافتخار بر صدر جدول گروه خود بایستد و برای چهارمین بار به جام جهانی صعود کند.

همه غرق در شادی بودند، مردم در کوچه و خیابان و فوتبالیست ها در مستطیل سبز. همه چیز در جای خودش بود مگر یک اتفاق و یک حرکت آن هم مشت گره کرده سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران که به سمت نیمکت تیم ملی کره جنوبی نشانه می رفت. مشت هایی که با واکنش کره ای ها مواجه شد و این حرکت از چشمان ناظران فیفا هم پنهان نماند.

کروش که یکی از 10 مربی برتر دنیا است و با تلاش خود توانسته بود این موفقیت را برای تیم ملی ایران به دست آورد می توانست در انتهای این مسابقه به سمت نیمکت تیم ملی کره جنوبی برود و با افتخار با اقای چوی کانگ هی دست بدهد.

این احترام و دست دادن که در فوتبال حرفه ای دنیا مرسوم است می توانست این پیام را برای مربی کره جنوبی به همراه داشته باشد که ما پاسخ حرف های نابخردانه شما را در داخل زمین با تدبیر و با شکست شما دادیم!

ای کاش آن مشت گره کرده به سمت نیمکت کره ای ها نمی رفت، در حالی که مطبوعات کره جنوبی در تفسیر حرکت کروش نوشتند:

- کروش نشان داد که برنده خوبی نیست، رفتار او ناشایست بود.

- کروش به فوتبال کره توهین کرد.

این در حالی است که رفتار محترمانه کروش با مربی کره ای ها قطعا می توانست واکنش مثبت رسانه های این کشور را به همراه داشته باشد و در عین حال موجب محکومیت بیشتر برخورد زشت سرمربی تیم ملی کره جنوبی شود. قطعا در این شرایط رسانه های کره ای خطاب به چوی می نوشتند: "به جای جنگ روانی و اظهارات غیرورزشی علیه تیم ملی ایران بهتر بود برای موفقیت تیم خودت تلاش می کردی و نتیجه بازی را به نفع کره رقم می زدی."

حکایت شکست تیم ملی کره جنوبی و واکنش سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران همان فتاده را پای زدن است، آنچنان که جناب سعدی می فرماید: "هرکه در حال توانایی نکویی نکند در وقت ناتوانی سختی ببیند."

252 43

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهاب IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    من هم موافقم. اگر دست میداد با مربی کره زیباتر بود. بیشتر حالشو میتونست بگیره.
    • حیدر IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
      38 19
      خب با این حساب با در نظر گرفتن نظر این آقا قوچان نژاد هم بعد از گل زدن باس میرفت مقابل مربی تیم کره عذر خواهی میکرد که ببخشید بی احتامی شد و گل ما روقبول بفرمایید . بی ادبی نباشه خوب توپ پام خورد و گل شد . این حرکت کروش طبیعی و ورزشی بود این هم نوعی حرفه ای گری بود چرا وقتی کره ای ها توهین کردند شماجواب درست ندادید
  • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    من با توجه به اینکه مدتی در کره زندگی کردم به شما اطمینان می دهم اگر کروش هم می رفت و دست می داد کره ایها تغییری در رفتارشون مشاهده نمی شد.
  • بهزاد IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    مرد حسابی پشت صندلیت نشستی بدون هیچ استرسو فشاری داری این حرفارو میزنی! اگه رو تو هم این همه فشار بود مشت که سهله لگدم میزدی! یکم منصف باشیم.
  • بهرامی IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    کروش بهترین کار رو کرد . تا کی باید دیگران هر کاری دوست داشتند بکنند و ما مودب باشیم . کار کروش عالی بود .
  • مهدی A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    خیلی هم کار خوبی کرد. دیگه بیشتر از این باید میگفت که از ایران خوشم نمیاد؟؟؟
  • بی نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    جواب بی احترامی، بی احترامی نیست. همین که در زمین بردیم بهترین جواب بود به کره‌ایها. فکر می‌کنم اگر با مربی کره‌ای دست میداد، حرفه ای گری خودشو نشون میداد. الله اعلم :)
  • مسعود A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    دست کی روش را میبوسم آفرین به تعصب و غیرتش
  • محمد A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    ببخشید ولی به نظرم کی روش از شما بیشتر ایرانیه
  • بی نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    اتفاقا خیلی هم خوب کاری کرد
  • آزاد A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    به نظر من اگه مي تونست با كنترل استرس و مودبانه با مربي كره برخورد مي كرد خيلي براي ما غرور آفرين تر مي شد. حرفه اي گري يعني طبق قاعده در زمين فوتبال حرف زدن . مطمئنا در دنياي فوتبال احترام گوارديولا خيلي بيشتر از مورينيو است . هميشه قويترينها متين تر عمل مي كنند و نيازي به جو سازي ندارند.
  • بی نام EU ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    84 19
    بسيار كار درستي بود. كيروش از مملكت ما دفاع كرد بجاي تشكر كردن از او إيراد نگيريد. او با غيرت عمل كرد
  • سامان A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    کی روش که کی روش است یکی از بهترین مربیان دنیا اما ببخشید شما؟؟؟
    • سارا US ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      26 48
      ۱.موقعیت هیچ کس هرچقدر هم بالا نمیتونه توجیهی‌ برای بی‌ اخلاقی‌ باشه. ۲.ایشون (آقای صافی) بیشتر به وجهه ایرانیا تو دنیا توجه می‌کنن، چیزی که در طول چند سال گذشته کلا به فراموشی سپرده شده! ۳. به شخصه فک می‌کنم اگر با خونسردی و سیاست به مربی‌ِ کره‌ای این باختِ عظیم تفهیم میشد خیلی‌ بیشتر می‌تونست ایشون رو بسوزونه تا اینکه بیشتر موفقیت اونارو تو عصبی کردن ما بهش ثابت کنه . و با این قسمت از مطلب هم کاملا موافقم که: رفتار محترمانه کروش با مربی کره ای ها قطعا می توانست واکنش مثبت رسانه های این کشور را به همراه داشته باشد و در عین حال موجب محکومیت بیشتر برخورد زشت سرمربی تیم ملی کره جنوبی شود.
    • محمد A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
      15 7
      لیونل مسی که بهترین بازیکن دنیاست در مصاحبه ای در مورد تیم بارسلونا گفته است . وقتی یک پسر بچه در این باشگاه پرورش میابد فقط به عنوان یک فوتبالیست تربیت نمیشود بلکه به عنوان یک انسان رشد میکند و من فکر میکنم این بسیار مهم است. به امید اینکه در کنار اظهار نظرات احساسی به مسائل اخلاقی و fair playنیز توجه داشته باشیم
  • بی نام EU ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    بسيار با غيرت عمل كرد بجاي إيراد گرفتن از او تشكر كنيد
  • سینا A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    71 17
    75 ملیونی که لذت بردن با اینکار مردم ایرانن با فرهنگ ایرانی حالا شما هی بگو اینکار با فرهنگ ایران تضاد داره
  • بهروز A1 ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    58 16
    کارش کاملا درست بود
  • امیر IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    72 15
    حرکت کیروش تاریخی ترین و خاص ترین حرکت فوتبال ایران بود
  • بی نام EU ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    29 10
    حركت كي روش نشاندهنده غيرت او و تعصب او به ايرانه بجاي تشكر كردن همش درس اخلاق بدين
  • مجید SK ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    26 10
    شما پیداست تا حالا ورزش نکردی ، کیروش بی احترامی نکرد ، فقط فشاری که تو اون مدت بهش وارد شده بود و هیجان 90 دقیقه بازی و شادیِ پیروزی رو اونجوری نشون داد درست مثل شادی بعد از گل بازیکنایی که گل می زنن
  • قلي A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    20 8
    دادش من با كسي كه مهمان نوازيت رو زير سوال برده اشكار گفته از كشورت و هموطنات خوشش نمياد و وقتي تيم ملي كشورت مهمونشون بوده از اذيت و ازار روحي چيزي كم نذاشتن جواب همون مشتهاي گره كرده ست ميدوني اگه كره برده بود توي همون زمين خودشون اون مربي كره اي و تيمشون چه تاتري راه ميانداختن . بابا بخيال
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    20 11
    اين بابا (نويسنده) ديگه كيه؟؟
    • پیام JP ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
      9 9
      از اونجا که بی نام هستی، احتمالا حرفت درسته. باباته
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    30 10
    بیشتر از برد تیم ملی از حرکت کیروش حال کردم حال کردما کیروش دمت گرم
  • منصور IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    34 15
    كار بسيار شايسته اي بود
  • محمد IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    16 26
    واقعا برای تفکر برخی از دوستانی کحه اینطور کامنت گذاشتند متاسفام یعنی کار ما به اینجا رسیده که علنا از بی اخلاقی و حرکت زشت و غیر ورزشی ناشی از خشم دفاع می کنیم؟!! کارمون به اینجا رسیده که اخلاق رو زیر پا له می کنیم و با افتخار می گیم ما ایرانی ها این هستیم؟!! هویت واقعی ما ایرانی ها همینه؟ یعنی اگر یک نفر با این لحن محترماه و مودبانه رفتار زشت سرمربی تیم ملی ما رو مورد انتقاد قرار بده سرزنش می کنیم و تازه می گیم خیلی هم کار خوبی کرده؟!! به کجا داریم می ریم؟!! بی خیال کی روشی و مربی کره و فوتبال و اخلاق باید فکری به حال خودمون کنیم که از اصل و هویتمون دور شدیم! از خودمون بپرسیم چه بر سر ما آوردن که انقدر بی اخلاق و سیه فکر شدیم؟!!
  • علي EU ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    20 8
    من هم اولش از اين حركت كي روش ناراحت شدم ولي كره اي ها ممكنه ملت با فرهنگي باشن ولي در بعضي شرايط مثل شرايط آخر بازي 28 خرداد 92 خيلي تهاجمي ظاهر ميشن. اين اخلاقشونو ميتونين از سريالهاشون درك كنين. پس كاري كه كي روش كرد بد نبود.
  • احمد IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    16 14
    نویسنده این مطلب داره از اصول اخلاقی و رفتار جوانمردانه می گه اما با کمال تاسف دوستان از رفتار کی روش دفاع می کنند و می گن خیلی هم کار خوبی کرده!! واقعا متاسفم برای این افکار زشت و خالی از اخلاق! اینهمه ندیدیم تو ورزش جهان که مربی تیم برنده با کمال متانت می ره به سمت مربی حریف و باهاش دست می ده؟!! البته مردم ما در این هشت سال گذشته کلا به بی احترامی نسبت به مردم و شخصیت های خارجی عادت کردند و ظاهرا خیلی هم از این کار داریم لذت می بریم!
  • ايراني IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    21 27
    از كساني كه حركت زشت و غير ورزشي آقاي كي روش را تاييد مي كنند، سوالي دارم. اگر اين قضيه بر عكس بود و تيم ايران باخته بود ومربي كره در مقابل مربي ايران اين حركت را انجام ميداد باز هم باهزار تعريف و تمجيد اسمش را غيرت وتعصب مي گذاشتيد؟! راستي چه بر سر ما و فرهنگ ما آمده كه به جاي محكوم كردن رفتار ناشايست ،و به دور از فرهنگ اصيل و راستين ايراني ، آنرا تاييد مي كنيم؟
    • بهزاد IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
      31 15
      حرف شما در شرایط عادی صادقه. نه در این حالت که تیم کره علنا وارد جنگ شده بود آقای اصیل!!!
  • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    20 6
    آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا
  • بی نام IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    7 13
    lمن بعنوان یک ایرانی به خاطر حرکت مربی تیم ملی ایران(نه کروش)از ملت کره جنوبی بخصوص جومونگ وسو..... عذرخواهی می کنم.
  • حمید رضا قاسمی IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    10 11
    بر می گردم به سال 1992 ،جام ملتهای ژاپن ،به یاد دارید یک سری بازیکن به نام های محرمی،کرمانی مقدم و پیوس در بازی با ژاپن غیرت ایرانی نشان دادند،نتیجه چی شد؟محرومیت و جریمه ایران و آبرو ریزی.حال خود دوستان قضاوت کنند؟به نظر من رفتار کی روش رفتار مناسبی نبوده،کسی که سال ها در کنار فرگوسن بوده؛آیا آن جا هم این گونه رفتار می کرده؟قطعا نه.
  • سعید IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    12 10
    دستش.دردنکنه .بهترین کارو کارد.درودبرشرفت کروش جان
  • شروین A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    8 11
    ضمن عرض سلام و درود ، متاسفانه مدت مدیدی است که رفتار جوانمردانه ، تواضع و ادبیات مناسب در جامعه ی ما کمرنگ گشته ، اصالت فرهنگ ایرانی به حفظ و حرکت درا ین چارچوب بوده و هست بیایید در هر شرایطی این فرهنگ زیبا را به جا آوریم و مجددا آن را زنده نماییم و برای زیر پا نهادن آن بدنبال بهانه نباشیم مسلما پیروزیهای آینده بدین ترتیب لذت بخش تر خواهد بود.
  • بی نام DE ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    13 4
    کارش خیلی لذت بخش بود تمام دوستانی که کباده ادب می کشند با یه ناراحتی ساده عر کاری می کنن منطقی درست و باحال بود عزیز دل اینجا زمین فوتبال و هیجان و استرس هستش کلاس اخلاق جاش جای دیگر است