عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با بیان این که عوارض احتمالی ناشی از تزریق این واکسن مانند دیگر واکسن‌ها است، گفت: تزریق این واکسن برای عموم مردم ضرورتی ندارد.

ایسنا نوشت:

دکتر مسعود مردانی گفت: امضای رضایت نامه به منظور تزریق واکسن آنفلوآنزای «آ» موضوعی ناآشنا و غیراصولی نیست. از آنجا که آنفلوانزای نوع آ بیماری نوپدیدی است و واکسن آن برای اولین بار در دنیا ساخته شده ممکن است امضای رضایت نامه از سوی فرد متقاضی جزو قواعد بسیاری از کشورها باشد. در مجموع اخذ رضایت نامه از متقاضی دریافت واکسن آنفلوانزای نوع آ به معنای ایراد و اشکال در واکسن مربوطه نیست.  

وی در رابطه با عوارض احتمالی ناشی از تزریق واکسن آنفلوانزای نوع آ، گفت: این واکسن هنوز در ایران استفاده نشده ، اما براساس مطالعات انجام شده در دنیا، درد و قرمزی در ناحیه تزریق و تب مختصر از شایع‌ترین عوارض تزریق این واکسن است که با کمپرس آب گرم و استفاده از قرص استامینوفن برطرف می‌شوند.

وی ادامه داد: تزریق واکسن آنفلوانزای نوع آ ممکن است عوارض نادری از قبیل سندرم گیلن باره (حدود یک در یک میلیون نفر) ایجاد کند و منجر به فلجی موقت پاها شود. این قبیل عوارض با گذشت مدتی و یا با بستری در بیمارستان معمولا برطرف می‌شوند. دکتر مردانی افزود: به نظر می‌رسد میزان عوارض واکسن آنفلوآنزا «آ» با واکسن آنفلوانزای فصلی چندان تفاوتی ندارد؛ به طوری که سال گذشته مواردی از فلج موقت پاها به دنبال تزریق واکسن آنفلوانزای فصلی در حجاج بیت الله الحرام مشاهده شده بود.

دکتر مردانی با تاکید براین که تزریق واکسن آنفلوانزای نوع آ برای عموم مردم توصیه نمی‌شود، گفت: اما لازم است که افراد در معرض خطر از جمله بیماران کلیوی، تالاسمی، سرطانی تحت شیمی درمانی برای تزریق این واکسن اقدام کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 30147

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =