۰ نفر
۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰
روحانی متشکریم!

اسماعیل رمضانی

تیم ملی والیبال ایتالیا را در خانه اش شکست داده. در زیر این خبر در سایت خبرآنلاین در فاصله کمتر از 12 ساعت، بیش از پانصد نظر ثبت شده. بعضی ها خدا را شکر کرده اند و برخی دیگر هم بر غیرت دلاوربالابلندان تیم آفرین گفته اند اما بخش قابل توجهی از این نظرات تکرار یک جمله ثابت این روزهای مردم است:«روحانی مچکریم!»
ایران رفته جام جهانی فوتبال، والیبال شاخ دو تا از غول های والیبال جهان را شکسته، دلار و طلا پایین آمده اند، بورس روزهای خوبی دارد. چند تا اتفاق خوب دیگر هم بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور جدید افتاده. برای این همه اتفاق خوب باید از چه کسی تشکر کرد؟ این روزها ملت کسی جز حسن روحانی را برای این تشکر و قدردانی نمی یابند. به همین خاطر هم هر چیز کوچک و بزرگی را به آمدن او ربط می دهند، حتی ناپرهیزی صداوسیما در پخش زنده فوتبال و والیبال را!
جریان«روحانی مچکریم» اما خیلی زود از محاورات روزمره و شعارهای خیابانی در حمایت از انتخاب حسن روحانی به طنز و مطایبه کشیده شد. این جملات طنز شاید در ابتدا واکنشی از سوی مخالفان بود برای به نقد کشیدن این جریان اما خیلی زود با ورود به صفحات شبکه های اجتماعی به جریانی قوی از طنز های جدید تبدیل شد که چه موافقان و چه مخالفان در ترویج آن بسیار کوشیدند. آنها وقتی دیدند که دستاویزی برای سوژه های جدید طنز پیدا شده، دست از کشمکش هاس سیاسی خود برداشتند و بر غنای این جریان جدید افزودند.
حالا این روزها «روحانی مچکریم» نیز جای خود را در زمره طنز های جدید مثل «پ ن پ»، «تا حالا دقت کردین...»، «غلتنامه» و چیزهایی از این قبیل محکم کرده و یکه تازی می کند. با این حال این جریان جدید طنز نکته های فراوان جامعه شناختی درخود دارد که بسیار قابل تامل و تحلیل است. توجه داشته باشید که گاهی مضحک ترین جملات حاوی جدی ترین پیام های اجتماعی است. من سعی کرده ام در خلال بررسی تعداد زیادی از این جملات طنز، برخی از این نکات را کمی تحلیل کنم:
1- شروع این جریان جدید طنز ابتدا کنایه ای بود از سوی جریان رقیب در انتخابات به کسانی که زیاده از حد فکر می کردند همه اتفاق های خوب این روزها متاثر از انتخاب حسن روحانی است. مبالغه بسیار در ارتباط دادن اتفاقات کوچک و حل برخی از مشکلات جزیی به این انتخاب سیاسی به نوعی هم این نوع از افراط را به نقد می کشید و هم به نوعی احساسات درونی جریحه دار شده از این شکست سیاسی را آرام می کرد. به عنوان نمونه:

- از ﻭﻗﺘﯽ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﺭﺋﯿﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭ ﻣﻨﺘﺨﺐ ﺷﺪﻩ ﻫﻤﻪ ﭼﯽ ﺧﯿﻠﯽ ﻣﻨﻈﻢ ﭘﯿﺶ ﻣﯿﺮﻩ، ﻣﺜﻼ ﺷﻤﺎ ﺑﺒﯿﻦ دیرﻭﺯ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﻫﻔﺘﻪ بود، ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﻣﺎﻩ ﻫﻢ بود، ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﺑﻬﺎﺭ ﻫﻢ بود، ﺑﺎﺯ امروز ﺭﻭ ﺑﺒﯿﻦ، امروز ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺭﻭﺯ ﻫﻔﺘﻪ ﺳﺖ،ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺭﻭﺯ ﻣﺎﻩ ﻫﻢ ﻫﺴﺖ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺭﻭﺯ ﺗﺎﺑﺴﺘﻮﻥ ﻫﻢ ﻫﺴﺖ. روحانی مچکریم!
- آقای روحانی این بود جواب اعتماد ما ؟؟ چرا هوا انقد گرم شده ؟ چرا انگشت کوچیکه پام میخوره به اینور اونور؟ چرا شیر کاکائو ها زود تموم میشن؟ چرا من متاهل نشدم تو این چن روز؟ چرااا؟؟؟ ... رای منو پس بدین.
- از وقتی روحانی رئیس جمهور شده ما تو خونمون اصلا" حیاط نداشتیم ولی الان داریم ... از اون گذشته اینکه ... از دیروز یه درخت انگور تو حیاطی که نداشتیم و الان داریم در اومده که نارگیل داده. روحانی مُچکریم

2- برخی از این جملات طنز فارغ از نیات سازنده شان، بازنمایی هستند از جزییات زندگی روزمره ایرانی. چیزهای ساده ای که همه کمابیش با آنها برخورد داشته ایم و گاهی بسیار ما را عصبانی کرده اما تا به حال عرصه ای برای بیان آنها نداشته ایم! به همین خاطر هم از این فرصت مناسب کمال بهره برداری را برای مطرح کردن آنها کرده ایم. بسیاری از مشکلات ساده زندگی روزمره ایرانی در خلال این جملات طنز بازتاب یافته اند. کاش یکی برای حل این مصائب روزمره تدابیری بیاندیشد!
- تازگیا وقتی ناخونامو می گیرم این گوشت بغل انگشتم رو نمی گیرم. روحانی مچکریم
- از وقتی روحانی رای آورده ویندوز لپ تاپـم زودتر لود میـشه ! روحانی مچکریم
- عکس میندازم چشام قرمز نمیافته. روحانی مچکریم
- از وقتی روحانی رییس جمهور شده تکه های آناناس از رانی راحت تر درمیاد. روحانی مُچکریم
- از وقتى روحانى رئیس جمهور شده آخرین بیسکوئیت ساقه طلایى خیلى راحتتر از جلدش درمیاد. روحانی مچکریم
- سیم هنذفریم 2 روزه گره نخورده! روحانی مچکریم

3- برخی از جملات طنز «روحانی مچکریم» فارغ از جنبه طنز موجود در آنها، انتقادی است درونی به برخی از چالش های اجتماعی موجود در جامعه. عمده این چالش ها جز مسایل روز جامعه هستند و برای حل آنها چاره های بسیاری اندیشیده شده و طرح های بسیاری اجرا شده اما حل نشده است. کارشناسان، مسئولان اجرایی و مردم هریک درباره آنها نظرات متفاوتی دارند و بسیاری اوقات هم سوژه رسانه ها می شوند. گاهی در برخی از این جملات طنز انتقادآمیز نوعی میل و آرزومندی برای حل این مسایل با آمدن رییس جمهور جدید هم احساس می شود.
- قبلنا بزور یه بار عاشق شدم اما الان روزى حداقل سه بار عاشق میشم. مچکریم روحانى
- امروز براى اولین بار دیدم یه نیسان آبی راهنما زد و با احتیاط پیچید.
روحانى مچکریم
- ﻟﺐ ﭘﻨﺠﺮﻩ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩﻡ ﯾﻬﻮﯾﯽ ﺩﯾﺪﻡ ﯾﻪ ﻫﻠﯿﮑﻮﭘﺘﺮ ﺍﻭﻣﺪ ﺑﺎﻻ ﺳﺎﺧﺘﻤﻮﻧﻤﻮﻥ ﻭ ﯾﻪ ﻣﺎﻣﻮﺭ ﻧﯿﺮﻭ ﺍﻧﺘﻈﺎﻣﯽ ﺑﺎ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﺭﺍﭘﻞ ﺍﻭﻣﺪ ﺭﻭ ﭘﺸﺖ ﺑﻮﻡ ﺩﯾﺶ ﻣﺎﻫﻮﺍﺭﻩ ﻣﻮﻥ رو ﺗﻨﻈﯿﻢ ﮐﺮﺩ و ﺭﻓﺖ! ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﻣُﭽﮑﺮﯾﻢ...
- توجه کردید از وقتی روحانی رییس جمهور شده، دیگه خانم ها به راحتی پارک دوبل می کنن! روحانی مچکریم

4- برخی دیگر از این جملات طنز اشاره ظریفی به مشکلات موجود در مراودات و روابط اجتماعی ما ایرانی ها دارند. مشکلات اجتماعی کوچکی که بسیاری اوقات یا فرصت نکرده ایم و یا حتی خجالت کشیده ایم به آنها اعتراض کنیم و گاهی مانند یک عقده کوچک در پس ذهن ما جا خوش کرده!
- رفتم بنزین بزنم وقتی پول دادم به یارو 4900 برداشت بقیه رو پس داد اشک تو چشام جمع شده بود. روحانی مچکریم!
- رفتم داروخونه صندوقدار به جای چسب زخم بقیه پولم رو پس داد.روحانی مچکریم!
- می گن تو دوره ریاست روحانی، وقتی سر کلاس خوابت برده،استاد می یاد پتو می ندازه روت....روحانی مچکریم
- سوار ﺗﺎﮐﺴﯽ ﺷﺪﻡ 10ﻫﺰﺍﺭﯼ ﺩﺍﺩﻡ ﺭﺍﻧﻨﺪﻩ ﭘﻮﻟﻪ ﺧﺮﺩ ﺩﺍﺷﺖ! ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﻣُﭽﮑﺮﯾﻢ!
- امروز سوار تاکسی بودم، گفتم آقا پیاده میشم، راننده زد کنار و با یه لبخند خاصی گفت خواهش میکنم بفرمایید آقای دکتر! اصن مردم عجیب باادب شدن انگار که روحانی رو سوار کرده باشه اونطوری بام برخورد شد. روحانی مچکریم

5- تعدادی از این نوع جملات طنز هم به نوعی انتقادی است بر این حس اجتماعی که با این اتفاقات خوب گمان می کند هرچیزی به دست باکفایت رییس جمهور جدید حل می شود و گویی حسن روحانی بسان یک جادوگر قادر است باکلیدهایش در هر قفلی را باز کند.
- از روحانی میخواهیم که قاتل بروسلی رو پیدا کنه . روحانی مچکـریم
- فهمیدم چرا ایران گل نخورد. دروازه قفل بود کلیدشم دست روحانی بود .روحانی مچکریم
- آقای روحانی حالا که سرپایی قربون دستت اون سرور فیلترینگ رو هم خاموش کن..!
- شاید باورتون نشه ولی از صبح خواستگارا پاشنه در مارو از جا دراوردن ! مچکریم روحانی

6- برخی از این جملات فارغ از حس طنزآمیزشان واکنشی است به توقعات بیجای مردم از رییس جمهور جدید که باید هر کاری را برای آنها انجام دهد، حتی ساده ترین کارهای روزمره را! بیشتر این جملات با قاعده ای برعکس ساخته می شود با این مضمون کلی که چرا او این کارها را انجام نداده. علاوه براین در برخی از آنها کمی حس عقده گشایی هم نسبت به رییس جمهور جدید دیده می شود!
- یه عده ای اعتراض دارن: شبا که میخوابیم چرا روحانی چراغو برامون خاموش نمیکنه و اینا ... باید بگم که الان فصل امتحاناته و آغای روحانی درگیر پاس کردن واحد و نمره گرفتنه! آدمای بی ملاحضه!
- اﺯ ﺩﮐﺘﺮ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﺗﻘﺎﺿﺎ ﺩﺍﺭﻡ ﺳﻮﺭﺍﺧﺎﯼ ﻧﻮﻥ ﺳﻨﮕﮏﺭﻭ ﭘﺮ ﮐﻨﻪ، ﻣﺮﺑﺎ ﺁﻟﺒﺎﻟﻮ ﮐﻮﻓﺘﻤﻮﻥ ﻣﯿﺸﻪ.
- امروز یه پرنده ماشینمو کثیف کرده بود. واقعا نمی دونم به این روحانی چی بگم.
- امروز یه هندونه خریدم سفید دراومد!! از روحانی بعید بود واقعا!
- آغا نصفه شبی گرسنم شد ...این روحانی چرا هیچ کاری نمیکنه پس ؟؟

7- گروهی از این پیام ها نیز در درون خود چالش های امروزی روابط درون خانواده های ایرانی را بازنمایی می کند. برخی از این چالش ها بسیار ساده و جزیی هستند اما برخی دیگر هم تا حدودی چالش های جدی درون خانوادگی را بازنمایی می کنند.
- قدیمترها لحن مردها:گستاخی مکن زن!! طعام را بیاور. امــا اکنون:عسلم امشب ظرفا نوبت منه یا تو؟ روحانی مچکریم! از طرف خانومای ایرانی
- امروزصبح برای اولین بار زودبیدار شدم و رفتم نون خریدم...بابام بهم خندید و روشو کرد اون طرفو گفت:مچکریم روحانی
- امروز صبح که از خواب بیدار شدم اولین سوالی که برام پیش اومد این بود که من کجام!؟ یه کم که دقت کردم فهمیدم مامانم اتاقمو تمیز کرده .مچکریم روحانی
- از وقتی روحانی اومده بابام کنترل کولرو داده دست من! روحانی مچکریم
- امروز بابام کولرو زد روتند...روحانی مُچکرم
- پای فیسبوک بودم مامانم برام میوه آورده میگه چیزی خواستی بگو . روحانی مُچکریم.
4545

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 60
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    پس روحانی مچکریم ؛)
    • محمد كاظم A1 ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
      27 1
      اگه تحليلي بر پايه نتايج اين پديده داشته باشيم انگيزه هاي ناميموني ديده ميشه كه در پس اين فضاسازيها وجود داره. البته كه روحيه ي خلاق مردمان اين سرزمين را در بذله گويي نبايد نديد گرفت و نبايد اسير توهم توطئه باشيم اما بواقع ماحصل اين قبيل شوخيها چيه؟ ظاهرا برخی در پي عملكرد دولت قبلي كه منجر به ضعف بيشتر قدرت دستگاه اجرائي و تنزل جايگاه ارزشي آن شد اينبار در پي بي هويت كردن جايگاه رياست جمهور هستند تا از شدت برش آن بكاهند. از همه هم ميهنانم درخواست دارم با نشر اين مطالب به اين جريان كمك نكنند. چرا كه ما براي حل مشكلاتمون به رئيس جمهوري استوار وصد البته شجاع نيازمنديم.
    • مهدی A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
      27 58
      تحریم های جدید آمریکا تو این هفته اجرایی شد... پس روحانی مچکریم
  • بی نام A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    از وقتی روحانی رئیس جمهور شده، سفارت ... گوشی تلفن رو جواب می ده؛ روحانی مچکریمـــــــــــــ
  • رضا A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    187 8
    تحليل جالبي بود. دم نويسنده گرم.
  • بهنام IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    169 4
    از شمام مچکریم
  • علی A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    وقتی مردم در جشن فوتبال از روحانی تشکر می کنند نشان از یک واقعیت برای آمدن امید و نشاط به حامعه دارد. و ایجاد روحیه شاد و پر امید است ... روحیه ای که سال های از این مردم گرفته شده بود . در میان خبرها غیر از دشمنی پراکنی بلندگو بدستان و رسانه هایی که غیر از بر طبل دشمنی زدن مطلب دیگری نداشتند چیز دیگری نبود .با آمدن روحانی و اتفاقات بعد از آن باعث شد که همه ما به آینده ای که در آن نه گاز انبری باشد و نه ظرفیتی و نه با دنیا دشمن بودنی امیدوار باشیم
    • محمد IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
      شما گویا اصلا متن این تحلیل رو نخوندی و همینجوری یه چی نوشتی چه اینکه متن بالا خلاف حرف شماست
    • بی نام RO ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      2 2
      کاملا موافقم. این روحانی مچکریم، نشونه شادی مردمه. باور کنید از موقعی که روحانی اومده، احساس خوبی نسبت به این کشور پیدا کردم، انگار خیالم راحت شده. (روحانی مچکریم) جدی می‌گم. اما رسمی ترش آقای روحانی متشکریم
  • علی IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    75 6
    بذارید بنده خدا بیاد کارو دست بگیره نتیجه کارشو ببینیم بعد همه با هم میگیم مچکریم.
  • بی نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    248 9
    حالا که اينه پس"روحاني مچکريم"
  • بی نام IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    24 8
    ممنون از این گزارش! خوب حالا که چی؟ نتیجه ای چیزی نمی خوای بگیری؟
  • سارا A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    137 4
    من واسه اولین بار شب امتحان مجبور نیستم تا صبح درس بخونم این درسمو توترم خوندم.روحانی مچکرییییم
    • بی نام IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
      11 60
      آخه چرت میگی؟
  • مهدی IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    روحـانــی ، مــــا چــاکـــــرررررررررررریـــم !
  • مجید IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    125 9
    مطلب خوبی بود و واقعا از روزی که آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب انتخاب شدن ، حس نشاط بیشتری در بین مردم احساس میشه و ان شا الله این حس همچنان به قوت خودش باقی بمونه و ما شاهد جامعه ای پیشرو و پویا باشیم. روحانی مچکریم
  • matin IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    53 5
    ديدى چى شد ....... روحانى مچكريم
  • حقا EU ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    56 6
    ایا تا 8 ساله دیگر روحانی متشکریم ادامه پیدا میکند .
    • بی نام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
      3 18
      فکر نکنم ادامه پیدا کند مگر اینکه روحانی خداترس و ولایتی باشد و خدا رو مدنظر داشته باشد و به آبادانی ملت فکرکند.
  • بهرامی IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    53 4
    آقای روحانی دوستت داریم . . .
  • بی نام A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    10 75
    مردم بی جنبه همه چی رو به شخوی میگیرد این شده وضع مملکت
  • مریم A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    109 5
    چقدر خوبه آدم رییس جمهور کشورش و دوست داشته باشه.واقعا الان احساس خوبی به کشورم و وطنم دارم.
    • مهدی A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
      57 7
      آخ گفتی . واقعا حس فوق العاده ایه که 8 سال تجربش نکردم
  • تی تی IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    75 4
    از وقتی روحانی اومده بابام قایمکی تو جیبم پول تو جیبی میذاره! روحانی مچکرم
  • بی نام A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    60 3
    دولت تدبیر و امید. امیدی که به همراه اورده رو همه داریم میبینیم. منتظر تدبیرشیم.
  • روح الله NL ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    27 5
    رمضانی مچکریم !
  • علی IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    16 45
    مطلب جالبی بود منم از طرفداران دکترم ولی یه چیزی رو نباید فراموش کنیم سارا خانوم میگه برای اولین بار شب امتحان رو خوب خوابیده چون درسشو در طول ترم خونده این یعنی برای آرامش کشور باید تلاش کرد مثل همون دزدی میمونه که بهش میگن چیکا میکنی میگه دارم آهنگ میزنم میگن صداش کجاست میگه فردا در میاد پیروزی تیم والیبال مرحون زحمات بی شائبه مربیان و دولت بوده و یا کار های دیگه این دلیل نمیشه بگیم وجوود روحانی شبب این شده برفرض اگر تیم ملی نمیرفت به مسابقات جهانی اون موقع چی میگفتیم لابد میگفتیم احمدی نژاد کوتاهی کرده یامان باشد ایرانی هستیم نه عرب عقل و منطق و فکر سرشار از افکار و عقاید مثبت پس از هرکس در جای خود متشکریم دکتر روحانی برای ما خیلی عزیزه سعی میکنیم کنارش باشیم تابا اعتماد به نفس باشه
    • مجید IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
      17 2
      دوست عزیز ، مسلما ما هم به همین نکته ای که شما گفتی واقفیم و منظور من و دیگر نظر دهندگان در این نکته اصلی است که به طور کلی حس شادابی و نشاط به جامعه برگشته و گرنه کسی قصد زیرسوال بردن تلاش های بعضی از مدیران کارآمد این دولت رو ندارن . به نظر من درست نیست که به عرب ها توهین کنیم.درسته که بعضی هاشون کارهایی می کنن که آدمیزاد به عقل شون شک می کنه ولی یک اقلیت ، یک اکثریت نمیشه.
    • بی نام A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
      3 25
      حرفت درسته،نباید زحمات دولت آقای احمدی نژاد رو نادیده بگیریم. بی انصافی نکنیم.
  • ارکیده EU ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    21 12
    مچکریم؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! متشکریم................ هه هه هه
    • مریم A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
      13 2
      یکی به ایشون دو زاری قرض بده لطفا !
  • مبین IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    35 3
    روحانی مچکریم!!!!!!!!!!!!!!!!!! .......
  • صائب A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    25 2
    خیلی قشنگ بود
  • وحید ز IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    81 7
    با تشکر از نگارش متن زیبای"خبرآنلاین" ؛ هیچگاه از خاطر مردم این شور و نشاط فراموش نخواهد شد ، البته اینگونه طنز و لطیفه ریشه دار در فرهنگ انتخاباتی (مخصوصاًانتخابات ریاست جمهوری) می باشد چرا که در سال 84 هم وجود داشت ؛ جوک های مربوط به بیماری "وبا" در سال 84 با پاقدم آقای **** در اذهان ماندگار شد ، به هرحال یکی با خودش "وبا" ، "خشکسالی" ، " گوجه فرنگی 5000 تومانی در برهه ای از زمان" ،"بیکاری" و"تبدیل دلار 950 تومانی به 3700 تومانی میاره و یکی هم مثه آقای روحانی با حضورش در صحنه شور و نشاط به ارمغان میاره ، یکی میره تو سالن 12000 نفری قهرمان کشتی ایران در عرض 40 ثانیه ضربه فنی می شه یکی هم با حضورش باعث دلگرمی فوتبالیست ها و در نهایت راهیابی به جام جهانی میشه ،
  • مسعود IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    45 0
    روحانی تنکیو وری ماچ اند موچ
  • بی نام IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    84 2
    اين ها همش بخاطر عقده اي است كه بخصوص طي ٨. سال اخير و ايجاد انواع محدوديتها و فيلترينك در مردم ايجاد شده و با امدن روحاني مردم ولو اندكي اميدوار شدن و خودش رو در غالب طنزي تلخ نشون داده. و در اصل هشداري است به مسوولان
  • علی IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    31 1
    از وقتی روحانی اومده ، اسماعیل رمضانی خوب مینویسه ! روحانی مچکریم....!
  • بی نام RS ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    30 3
    از وقتی روحانی رئیس جمهور شده این خبرآنلاین نظرات منو دیگه منتشر نمیکنه... روحانی موچکررررریم!!
  • سعید IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    37 2
    آقای روحانی خیلی خیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییلی دوستتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتداریم!!!!!!!!!
  • هومن A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    4 41
    مردم خرافاتی ایران باز هم دچار توهم شدند.
  • دکتر محمودرضا اثناعشری EU ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    24 3
    آقای دکتر روحانی متشکریم . واقعا نشاط و دلبستگی به وطن رو دوباره تو رگهامون به جریان انداختید
  • تحصيلي A1 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    17 4
    با سلام و خسته نباشيد شايد بگيد من خرافاتي هستم ولي من معتقدم قدم رئيس جمهور منتخب ما خوب بود خيلي خوب بود و ايران نفس كشيد . از اين ستون به اون ستون فرجه . ما هم از روحاني بخاطر خوبش و ساست ها و تصميم گيري هاي عاقلانه شون متشكريم . و من از خدا ميخوام بخاطر اينكه ملت مون رو از مشكلات نجات بده حامي آقاي روحاني باشه تا بتونه به هدفش كه كمك به ملت ايران هست برسند . من خوشحالم از اين اتفاق كه آقاي روحاني با رأي ملت عزيز ما انتخاب شد . ما خيلي خوشبختيم . با تقديم احترام
  • ممد خمپاره A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    8 2
    داداش ملاحظه رو اشتباه نوشتی
    • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
      28 0
      اسمتون واقعیه؟//
  • حسن درویشی IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    28 14
    دلار وطلا دوباره بالا رفت ، تحریم های جدید هم اعمال شد. روحــــــــــــانـــــــــــــــــــــــی مــــچکـــــــــــــــریــــــــــــــــــم
    • بی نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
      50 4
      تو این موراد باید بگی احمدی نژاد مچکریم
    • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
      43 2
      اينا تقصير احمدي نژاد و نتيجه عملكردش الكي پاي روحاني رو وسط نكش ، روحاني مچكريم
  • سپيده A1 ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    16 2
    با سلام همه اين ها نشون از اين داره كه مردم ما به همه موضعات اطرافشون دقت كافي دارن و بدبخت ها صداشون در نميومد. اگر هم حرفي چه با طعنه و چه با شوخي ميگن به خاطر اون كلام و شوخ طبعي شون هست و هميشهمنتظر و بهانه اي براي شادي . پس ما هم ميگيم روحاني مچكريم فقط دلمون و خوش مي كنيم
  • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    10 0
    خيلي مطلب خوب و باحال و نشاط انگيزي بود. روحاني مچكريم
  • mansour IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    14 2
    به نظر من طنز روحاني مچكريم ، بازخورد طبيعي احساسات مردم بود . چند روز قبل از انتخابات هيچ شور و هيجاني ديده نميشد ولي عصر انتخابات و فرداي آن پس از اعلام نتيجه احساس پيروزي و در پي آن شادي پس از پيروزي بصورت خودجوش در مردم ديده شد . طنز نيز از ديرباز هميشه در شاذي هاي مردم حرف اول را ميزده و تمامي اين طنزهاي مردمي ساخته و پرداخته مردمي است كه خودشان در پيروزيشان نقش داشته اند و مربوط به هيچ جريان خاصي نمي باشد . شادي حق مردم است " روحاني مچكريم " سمبل اعلام پيروزي مردمي شد كه دلشان براي خنديدن تنگ شده بود و دوست داشتند خنده را بين همه تقسيم كنند. شاد باشيد
  • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    20 0
    ولی من از مردم ایران مچکرم ایرانیا مچکرییییییییییییییییییییییییمممممممم :)
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    21 0
    - اﺯ ﺩﮐﺘﺮ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﺗﻘﺎﺿﺎ ﺩﺍﺭﻡ ﺳﻮﺭﺍﺧﺎﯼ ﻧﻮﻥ ﺳﻨﮕﮏﺭﻭ ﭘﺮ ﮐﻨﻪ، ﻣﺮﺑﺎ ﺁﻟﺒﺎﻟﻮ ﮐﻮﻓﺘﻤﻮﻥ ﻣﯿﺸﻪ. این خیلی باحال بود :)))
  • بی نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    2 41
    روحانی مچکریم ولی احمدی نژاد سپاسگزاریم با مردان بزرگ باید درست حرف زد.
  • safa IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    27 1
    این شادی مردم و این کنایه ها، تنها نشون میده خسته شدن از فشار و ناامیدی. آقای روحانی هم نمادی شدن برای امیدوار بودنشون.پس روحانی مچـــــــــــــــــــــــکریم.
  • زهرا IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    23 2
    خيلي خيلي جالب بود بازم خداروشكر بعدمدت ها يه مقاله خونديم خنديديم روحاني مچكريم
    • بی نام A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
      2 8
      عزیزم این مقاله نیست....
  • a.j.k IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    14 1
    دیشب اصلا خونمون پشه نداشت.فک کنم باید بگم:روحانی مچکرییییییییییییییییم.
  • بی نام EU ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    9 1
    واسه اولین بار یه جا پارک مشتی پیدا کردم.روحانی مچکریم
  • پارسا A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    4 28
    جام جهانی و والیبال چه ربطی به روحانی دارد؟ اولا احمدی نزاد تا 48 روز بعد از انتخابات هنوز رئیس جمهور ایران است. دوما اینها حاصل 8 سال مدریت دکتر احمدی نزاد است نه روحانی که تازه امده.
  • سهیل IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    3 1
    میتونم نظر بدم!روحانی مچکریم.