بدنبال جنگ اطلاعاتی پنهان بین امریکایی ها و اروپایی ها و لو رفتن برنامه جاسوسی فرانسه علیه شهروندانش، مراکز اطلاعاتی فرانسه روی گوگل مپ هویدا شد که بلافاصله درخواست سانسور دیتا به گوگل از سوی فرانسوی ها داده شد.

 

4 روز قبل لوموند در مقاله ای، پرده از نسخه فرانسوی برنامه جاسوسی  پریسم با نام France's Big Brother برداشت  که طبق آن، سازمان امنیت ملی و اطلاعات فرانسه - DGSE  - هر نوع مکالمه صوتی، اینترنتی، ایمیل و اس ام اس فرانسویان را در سطح گسترده ضبط و مانیتور می کند. بر این اساس این برنامه 600 میلیون یورو هزینه داشته که توسط 5 هزار کارمند هندل می شود.

اما سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چه کسانی از هویدا کردن مراکز اطلاعاتی فرانسه روی گوگل سود می جویند؟ که بلافاصله دولت فرانسه را وادار کرده تا از گوگل بخواهد این مورد را سانسور کند؟

سازمانهای اطلاعاتی در جهان غرب، پس از لو رفتن برنامه هایشان علیه شهروندان عادی و اینترنتی، به شدت تحت فشار بوده و بعد از لو رفتن برنامه جاسوسی پریسم امریکا علیه دولتهای اروپایی، و برنامه تمپورای انگلیس ، فاز اتهام زنی امریکا و به نوعی انگلیس از یک سو و اروپا و به خصوص آلمان و فرانسه و اسپانیا از سوی دیگر نزج گرفته است.

این داستان تا جایی پیش رفته که مقامات آلمانی این هفته برای گرفتن توضیح درباره جاسوسی امریکایی ها از سرورهای ادارات اتحادیه اروپایی مستقر در واشنگتن و نیز جاسوسی امریکایی ها علیه شهروندان آلمانی روی فیس بوک و گوگل و ...، به امریکا سفر می کنند و فرانسوی ها نیز امریکایی ها را تحت فشار قرار داده اند تا از موضع اتحادیه اروپایی، بحث نقض حریم شخصی شهروندان خود و اتحادیه اروپا را دنبال کنند.

تا پیش از این،  امریکا و انگلیس بدنام شده و آلمان و فرانسه نیز با ژست دفاع از شهروندان جلو رفتند تا اینکه برنامه جاسوسی آلمان و فرانسه نیز علیه شهروندان شان لو رفت.

فرانسه با داعیه حفظ حریم خصوصی و دموکراسی جلو آمده بود، اما با لو رفتن برنامه جاسوسی اش بنام "بیگ برادر" یک گام به عقب کشیده است.

قاعدتا نشان دادن مراکز اطلاعاتی DGSE‌ که با برنامه مشابه پریسم شهروندان فرانسوی را تعقیب اینترنتی- تلفنی می کند، به نفع طرف امریکایی -انگلیسی ارزیابی می شود و درخواست سریع فرانسه از گوگل برای سانسور این مورد از روی گوگل مپ نشان دهنده عصبانیت از نوع فرانسوی در حوزه امنیتی تعبیر می شود .

 داستان لو رفتنها و لو دادن های اطلاعاتی در پهنه اینترنت همچنان داغ بوده و همکاری فرانسوی ها با امریکا درباره ممانعت از تردد هوایی احتمالی اسنودن از خاک این کشور در این راستا ارزیابی می شود.

ذخیره دهها میلیون گیگابایت اطلاعات فرانسوی ها در دیتاسنتر نصب شده در بونکر مرکز فرماندهی اطلاعات فرانسه در پاریس (در نقشه مشخص شده است) رسوایی از جنس غیر فرانسوی برای فرانسوی ها است که در دایره گوگل مپ خلاصه نمی شود و باید منتظر واکنش های بعدی بود.

 

DGSE‌

 

5656

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 302548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =