۱ نفر
۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۰
تاج باشکوه خورشید زیر سایه ماه

خورشیدگرفتگی بهترین فرصت برای اخترشناسان است تا جو خورشید را بهتر مطالعه کنند. شاید گروه «ردیابان سایه» بتواند پاسخ یکی از بزرگ‌ترین معماها درباره خورشید را پیدا کند.

محمود حاج‌زمان: چه در بهترین حالت آن را وهمناک بنامید، یا در بدترین حالت ترسناک بدانید؛ این خورشیدگرفتگی سال 2009 / 1388 برای خود هیولایی محسوب می‌شود. گرفتگی کلی -زمانی‌که تمام قرص خورشید توسط ماه پوشیده می‌شود- این خورشیدگرفتگی 6.6 دقیقه ادامه داشت، و برای تکرار آن در این مقیاس باید 119 سال دیگر، یعنی تا سال 2132 / 1511 به انتظار بنشینیم. عکاس اهل جمهوری چک، میلوسلاف دراکمولر، و دخترش از رصدخانه رادیویی انوتاک (Enewetak) واقع در جزایر مارشال اقیانوس آرام شمالی شاهد این منظره تماشایی بودند. (برای دیدن عکس در ابعاد بزرگ اینجا کلیک کنید.)

خورشیدگرفتگی

دراکمولر تنها به عنوان یک پدر و یا حتی عکاس در این جزایر حضور ندارد؛ اگرچه وی طی گرفت کلی 80 عکس برداشت و این تصویر بی‌نظیر را با ترکیب 30 عدد از آنها به دست آورد. وظیفه اصلی دراکمولر در این جزیره فعالیت به عنوان بخشی از هیئت اکتشافی Sinister-Sounding Shadow-Tracking است.

ردیابان سایه (Shadow Trackers) خورشیدگرفتگی را از نقاط مختلف دنیا ثبت می‌کنند تا بتوانند تغییرات جو بالایی خورشید موسوم به «تاج خورشیدی» را مطالعه کنند. یکی از بزرگ‌ترین معماهایی که درباره خورشید وجود دارد این است که چرا دمای تاج خورشید با 1 میلیون درجه سانتی‌گراد، 400 بار داغ‌تر از دمای سطح خورشید است. ردیابان سایه امیدوارند که بتوانند پاسخی برای این سوال پیدا کنند.

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    5 5
    اوه اوه
  • مصطفی IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    10 1
    حیرت انگیزه