مردی که با شعار مهرورزی روی کار آمد و قصد عدالت گستری داشت، حالا روزهای پایانی دولتش را سپری می‌کند، دولتی که نه مهرش شامل حال اهالی سینما شد و نه رایحه عدالتش به مشام هنرمندانی رسید که در جهان برای‌مان آبرو خریده‌ و اعتبار آفریده‌اند.

شکل‌گیری چنین وضعیتی در عرصه سینما بی ارتباط با رفتار مدیری نیست که در این 4 سال نه از ایستادن در برابر سینماگران ایرانی و خواسته‌های‌شان مضایقه کرده و نه از حاشیه آفرینی برای سینما ابایی داشته است.

آقای شمقدری که باید نقش پدر را برای سینمای ایران بازی می‌کرد و اختلافات اهالی هنر هفتم  را (باهم و سایر نهاد‎ها) رفع و رجوع می‌ساخت، خود بر آتش اختلافات دمید و یک پای ماجرا شد تا چشمی از دود این آتش بی نصیب نماند. وضعیت فعلی خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی اهالی هنر هفتم در ایران، گواهی بر همین مدعی است. خانه‌ای که 20 سال فعالیت رسمی‌اش، مشکلی برای هیچ دولتی به وجود نیاورده بود، در دولت دهم، هم حکم انحلال گرفت و هم شبانه پلمپ شد تا افتخار دیگری به نام سازمان سینمایی دولت فعلی رقم بخورد.

این اتفاقات در حالی رخ داده و می دهد که طی چند ماه اخیر خبرهای رسمی و غیر رسمی، از مخالفت رئیس جمهور با روند و رویه حکایت داشته و دارد که شمقدری در پیش گرفته است. نمونه‌اش همین امروز که آقای احمدی‌نژاد در حاشیه جلسه هیات دولت گفته که پلمپ خانه سینما غلط بوده و باید این خانه بازگشایی شود. غافل از این که معاون وزیرش، به دنبال گرفتن نام و  ساختمان این تشکل صنفی است.

 شمقدری که در روزهای پایانی مدیریتش بر حوزه سینما، از ریل گذاری جدید برای این هنر فارغ آمده و لابی هایش را برای بردن تمامی جوایز مطرح سینمایی، انجام داده، حالا تنها یک کار انجام نشده دارد ؛«عمل کردن وارونه به دستور بازگشایی خانه سینما»

او در  روزهای پایانی مدیریتش می‌خواهد با ترتیب دادن نمایشی ساده، اصنافی را که خودش ساخته، به نام خانه سینما وارد ساختمانی کند که 20 سال از رفت و آمد سینماگران واقعی این دیار خاطره دارد. خانه‌ای که در روزهای تنگش هم علیرضا داودنژاد، رخشان بنی اعتماد، بهمن فرمان آرا و ...پایش می ایستند و هم کمال تبریزی، مجیدی مجیدی، ابراهیم حاتمی کیا، احمدرضا درویش، منوچهر محمدی، محمدرضا هنرمند، مجتبی راعی، حسن برزیده، سیدرضا میرکریمی و ... برایش سینه سپر می‌کنند.

هر سرنوشتی که برای این تشکل در دولت دهم رقم بخورد، قطعا سرنوشت نهایی خانه سینما نیست، ممکن است آخرین رفتارهای شمقدری کماکان هزینه هایی را برای دولت و نظام به بار بیاورد، اما خانه سینما در دراز مدت و با هر روش و شیوه ای فقط و فقط متعلق به اصنافی است که  وزن بیشتری در بین سینماگران دارند. جازدن صنف‌های خود ساخته دولتی به جای اصناف واقعی ممکن است برای چند روز عملی باشد، اما حنایش رنگی در بازار ندارد.

دولت بعدی، وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی اش احتمالا تمهیدی دیگر برای این وضعیت می چینند و ترتیبی به اوضاع این خانه می دهند، فقط می ماند رئیس دولت فعلی و معاون وزیری که هوس کرده همه را با خودش در افتخار تعطیلی، پلمپ و تصرف خانه سینما شریک کند. او می خواهد با این رفتار هم برای دولت بعدی و هم برای نظام هزینه‌هایی را به بار بیاورد . آیا احمدی نژاد - که قول حل این مشکل را به سینماگران داده بود- حاضر می‌شود با طناب شمقدری به چاه برود و افتخار تصرف خانه سینما را به جان بخرد؟

شاید هم در این روزهای پایانی عمر دولت توانی برای رئیس جمهور باقی نمانده تا بتواند جلو رفتار معاون وزیرش را بگیرد و همین مساله، جواد شمقدری و همراهانش را در مسیری که قصد پیمودنش را دارند، ثابت قدم تر کرده است.

در این ساعت‌های باقی مانده، تا پایان 48 ساعتی که طرفین به یکدیگر فرصت داده‌اند،(اینجا) ممکن است، اهالی خانه سینما و سازمان سینمایی به توافقی دست یابند، اما روند سه سال گذشته و خصوصا روزهای اخیر نشان داده، تا زمانی که آقای شمقدری در وزارت ارشاد حضور دارد، به هیچ توافقی نمی‌شود با اطمینان نگریست، چون ممکن است از دل این توافق و تفاهم بحران جدیدی زبانه بکشد. مثل تفاهم روز پنجشنبه 13 تیر که به جای بازگشایی خانه سینما، به پلمپ این تشکل صنفی منجر شد.

حالا انگار توپ فقط در زمین احمدی نژاد است و شمقدری بدون هیچ انتظاری، دارد بازی خودش را پیش می برد. باید ماند و دید که این توپ یک گل به خودی دیگر خواهد شد؟ احمدی‌نژاد باید تصمیم بگیرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پریسا A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    54 1
    به نظر من آقای احمدی نژاد باید ایشون رو عزل کنه
    • بی نام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      16 1
      به نظر من پیش از پایان دولت، مجلس باید کابینه را منحل کنه
  • موسی A1 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    44 1
    یعنی من کشته مرده استدلال های شمقدری ام. این که ژست حق به جانب می گیره و می گه ما می گوئیم اصلا به این فکر نمی کنه که دو روز دیگه باید بره
  • بی نام A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    44 3
    برخلاف تصور حضرات کار خانه سینما تمام شده نیست عمر مدیریت حضرات تمام شده است
    • بی نام A1 ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      3 13
      این سینما همون تعطیل بشه بهتره
  • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    24 0
    نمی دونم چرا یاد مراسم جشن سینمای ایران افتادم
  • آرزو A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    34 0
    آقا سمشقدری ارز خود می بری و زحمت ما می داری باور کن
  • ستاره A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    32 0
    البته اگه احمدی نژاد رو فرم بود باور کن دو روز ونده به پایان عمر دولت عذرش رو می خواست، ولی مثل این که دل و دماغ کاری که با صفار هرندی کرد رو نداره الان بکنه شمقدری هم دور ورداشته
  • بی نام A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    3 45
    الکی جو گیر می شین گوشت کیلو چنده مرغ چنده خانه سینما می خوایم چکار؟
    • بی نام A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      12 2
      ما هم همين رو مي گوييم ، افرادي كه به دنبال گوشت و مرغ هستند چرا پا توي كفش هنرمندان كرده اند . راستي اين داستان چقدر شبيه داستان پرآب چشم علي آبادي - فدراسيون فوتبال هست.
    • بی نام A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      20 2
      نه که کسانی که گرانی گوشت و مرغ بیشتر از همه بهشون فشار می‌آره خیلی هم اهل اعتراض هستن!
    • بهزاد IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      13 0
      چه ربطی داره آخه؟؟؟!!!
    • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      6 0
      اگر سینمای درستی داشتیم شاید کارمون به جایی نمی کشید که چنین افرادی رییس جمهور و وزیر بشوند و باهمه دنیا بدبشیم و وضع مرغ و گوشتمون اینجور بشه.
  • بابک A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    3 35
    مثلا مدیرای سینمایی دیگه خیلی خوب بودن
    • بی نام IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      13 0
      حداقل قبلی ها احترام ظاهری اهل هنر را همواره نگه داشته و با برخورد پلیسی موافق نبودند. شمقدری فکر می کند هنرمندان باید نوکران حلقه به گوش امثال او باشند.
  • بی نام IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    1 15
    هيئت مديره خانه سينما هم بي تقصير نيستند دوست عزيز خوب به عملكرد اين آقايان دقت كنيد مي فهميد البته ممكن است خودتان را به نديدن بزنيد
    • بی نام IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      7 0
      کلی گویی که نشد کار شما لطف کنید به صورت مصداقی تقصیر های هیات مدیره را فهرست کنید
  • رضایی A1 ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    9 0
    عزیزان من اقای شمقدری تنها نیست اینها یک جریان هستند .ببینید برخی چطور جیز ولیز میکنند .فقط باید دعا کنیم جلوی پای روحانی خیلی سنگ اندازی نکنن
  • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    5 0
    دو هفته صبر کنین مشکلات هل میشه