اجرای برنامه های عمرانی و توسعه ای فرصت کاری مناسبی را برای ایرانیان ایجاد کرده تا با مهاجرت به عمان در صنایع و زمینه های گوناگون در این کشور مشغول به کار شوند.

صنعت نفت یکی از مهم ترین قسمت هایی است که متخصصین ایرانی در قالب شرکت های نفتی بین المللی امکان حضور در این کشور عربی حاشیه ی خلیج فارس و دریای عمان را پیدا می کنند. تجربه ی فراوان و قدیمی صنعت نفت در ایران برای شرکت های نفتی فعال در عمان جذابیت ایجاد می کند تا از نیروی کار ایرانی استفاده کنند.

میزان حقوق و مزایا در کشورهای این منطقه علاوه بر توانایی های فردی، سابقه ی کاری، مهارت و تخصص، به اینکه دارنده ی گذرنامه ی کدام کشور جهان هستید هم بستگی دارد. همچنین محل تولد شما در گذرنامه می تواند گاهی کارهای اداری شما را آسان و گاه مشکل کند. البته دلایل قانع کننده ای هم برای این موضوع وجود دارد.
فرض کنید که شما به عنوان مدیر ارشد یک شرکت پیمانکار ساختمانی بین المللی، دو مهندس در استخدام خود دارید که یکی از آنها دارنده ی پاسپورت فرانسوی است و دیگری ایرانی و هر دوی آنها به لحاظ کاری در یک سطح قرار دارند؛ سوال اینجاست که آیا باید حقوق و مزایای این دو نفر در یک سطح باشد یا نه؟ جواب این است که به احتمال زیاد در یک سطح نخواهد بود چرا که مهندس دارنده ی گذرنامه ی فرانسوی را می توان در کمترین زمان به هر کشور دیگر دنیا که برای تجارت و کار شما لازم باشد برای ماموریت بفرستید اما دارنده ی گذرنامه ی ایرانی برای رفتن به اغلب کشورهای جهان نیاز به ویزا دارد که در بسیاری موارد مراحل اخذ آن طولانی است.

تحریم های اخیر بر علیه ایران به نحو قابل ملاحظه ای‌ بر زندگی و کار ایرانیان مهاجر اثر گذاشته است. این روزها برای شاغلین ایرانی خارج از کشور در شرکت های بین المللی انتخاب های زیادی وجود ندارد و خروج از شرکت در موارد بسیاری به خروج از آن کشور و بازگشت به ایران منتهی خواهد شد. بازگشت به ایران برای بسیاری از ایرانیان به ویژه زمانی که مدت طولانی از اقامت ایشان در خارج از کشور گذشته باشد کار آسانی نیست چرا که ایرانی خارج نشین به احتمال زیاد بعد از مدتی ارتباطات کاری خود در بازار کار ایران را از دست خواهد داد پس بهترین راه برای ایرانی شاغل به کار در خارج از کشور که گذرنامه ی ایرانی در دست دارد مماشات و مدارا با کارفرمای خویش و قبول این واقعیت است که قدرت چانه زنی آنچنانی نخواهد داشت.
موضوع تعیین حقوق بر اساس گذرنامه فقط اثرگذار بر ایرانی ها نیست. مثلا دو کارمند پاکستانی و انگلیسی را در نظر بگیرید که در یک شرکت در کشورعمان مشغول به کار هستند باز هم به آسانی می شود دریافت که کارمند انگلیسی از امتیازات بیشتری نسبت به همتای پاکستانی خود در شرکت برخوردار است چرا که برای کارمند پاکستانی ده ها و صدها بدیل وجود دارد اما برای کارمند انگلیسی نمی توان به راحتی جایگزین پیدا کرد. بسیاری از مشاغل نیاز به مواجهه ی مستقیم کارمند با مشتری در محل کار را دارد و یک شکل و شمایل اروپایی برای صاحبان یا مدیران ارشد شرکت ممکن است جذاب تر به نظر بیاید و راحت تر با مشتری ارتباط برقرار کند.

ارائه ی گذرنامه ی ایرانی یا پاسخ Iran در جواب به سوال Where are you from در برخی موقعیت ها در عمان و کشور های منطقه می تواند امتیاز هم محسوب شود. ایران نامی است که همواره در سرفصل یا متن اخبار رسانه ها در منطقه و جهان حضور دارد و بسیاری علاقمند هستند که با ایرانیان در مورد آن اخبار صحبت کنند.
می شود ادعا کرد که اغلب عمانی ها به ایرانی ها با دیده ی احترام نگاه می کنند و هرگز بی حرمتی در حق ما روا نمی دارند. یک بخش از این علاقمندی به اشتراکات دینی، تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی باز می گردد و بخش دیگری هم به اتفاقات روز مره ی سیاسی مربوط است.
افکار عمومی در کشور های منطقه با توجه به اتفاقات دهه ی گذشته به خصوص در ماجراهای حمله به عراق و افغانستان به نفع غرب و آمریکا نیست و به همین دلیل می توان گفت اکثریت مردم منطقه ی خاور میانه و شمال آفریقا در تقابل ایران و قدرت های جهانی از ایران حمایت می کنند. "احمدی نژاد" نامی است که در چند سال گذشته با فراز و نشیب در زمره ی چهره های محبوب سیاسی در این منطقه بوده است. حتی انتخاب "حسن روحانی" در انتخابات اخیر ریاست جمهوری کشورمان به عنوان سیاستمدار اهل اعتدال و تدبیر نیز با استقبال افکار عمومی این منطقه مواجه است. آنچه که می تواند برای ایرانی های مهاجر در این منطقه نگران کننده باشد شعله ور شدن اختلافات مذهبی شیعه و سنی به خاطر در گیریهای سوریه است اما می توان گفت در کشور عمان به خاطر حاکمیت اعتدال دینی و مذهبی و همچنین روابط خوب و دیرینه ی سیاسی با کشورمان، ایرانیان به خاطر ایرانی بودنشان تحت فشار حاکمیت و مردم قرار نخواهند داشت.

آدم مهاجر ایرانی وقتی برای کار در یک شرکت خارجی بار سفر به خارج از ایران را می بندد و روز اول وارد آن شرکت می شود یک چیز را به خوبی در می یابد و آن اینکه اینجا دیگر خبری از حمایت های مرسوم در شرکت های وطنی نیست و باید به سختی کار کرد تا دوام آورد. وقتی شما در کشور و شهر خود مشغول به کار هستید احتمالا فرد یا افرادی وجود دارند که در مواقع بحرانی به نوعی دستگیر شما باشند و کمک کنند اما وقتی به خارج از ایران می روید و در شرکتی با ملیت های مختلف مشغول به کار می شوید درمی یابید که دیگر خبری از آن حمایت ها نیست.

با وجود الزام دولت عمان در اجرای برنامه ی "عمانی سازی " یا Omanization نیروی انسانی شرکت ها که آنها را ملزم می کند گاه تا هشتاد درصد نیروهایشان را از داوطلبان کار محلی استخدام کنند اما هنوز نیروی کار هندی، پاکستانی، فیلیپینی و بنگالی از ساده ترین مشاغل تا بالاترین رده های مدیریتی در این کشور حضور دارند و معمولا اولین رقیب نیروی کار ایرانی در یک شرکت مستقر در عمان هندی ها هستند.
هندی ها خود برای شرح حضورشان در تمام نقاط جهان داستان جالبی درست کرده اند؛ نقل است که وقتی "آرمسترانگ" از کره ی ماه به جهان اعلام کرد که به عنوان اولین انسان قدم بر این کره گذاشته ناگهان دستی از پشت سر بر شانه ی او می زند سپس آرمسترانگ حیران به عقب بر می گردد و با یک هندی از اهالی ایالت "کرلا" مواجه می شود که با اشاره به قهوه خانه ی محقرش در نزدیکی فرود سفینه ی "آرمسترانگ" پیشنهاد قهوه به او می دهد با این سوال که: "با شیر یا بدون شیر"؟!

مشهور است که هندی ها در محیط کار بسیار حامی یکدیگر هستند. اگر قرار بر پرکاری، سخت کوشی و انضباط باشد چیزی کم نمی آورند. آنها در کل به ساکنین کشورهای حوزه ی خلیج فارس به عنوان آدم هایی نگاه می کنند که برای پیشرفت، آبادانی و گذران امور روزمره به کمک فکری و بازوی نیروی کار هندی نیاز مبرم دارند.
البته از دیگر کشورهای آسیای دور هم فراوان در کشور عمان حضور دارند که گاهی تشخیص آنها از همدیگر کار آسانی نیست.

یک مهندس یا پزشک ایرانی در کشور خود از حداقل هایی برای زندگی برخوردار بوده که برآورده شدن همه ی آنها در یک شرکت یا بیمارستان در کشور عمان در رقابت با نیروی کار هندی و و سایر ملیت های آسیای جنوب شرقی شاید قابل فراهم شدن نباشد.
هندی ها در اغلب شهرهای عمان مدارس بزرگ خود را دارند و از این بابت دچار مشکل نمی شوند همین موضوع این امکان را به ایشان می دهد که در هر زمان که به کشور خود بازگشتند فرزندانشان بتوانند بدون مشکل خاصی ادامه ی تحصیل دهند.
سفارت خانه ی هند در عمان فقط محل انجام امور دیپلماتیک یا خدمات گذرنامه ای نیست. سفارت هند به عنوان یک مرکز مهم فرهنگی برای هندی ها عمل می کند. دعوت از هنرمندان، مشاهیر، سخنرانان، گروه های موسیقی و رقص هندی از برنامه های عادی سفارت هند برای شهروندان هندی مقیم عمان است.

از ملیت های جدید که اخیرا در عمان زیاد دیده می شوند اهالی کشور ترکیه هستند که به واسطه ی حضور قدرتمند و پردامنه ی شرکت های بزرگ ترک در عمان به این کشور مهاجرت کرده اند. ترک ها به عمان به عنوان یک فرصت بزرگ نگاه می کنند و بسیار در جلب اعتماد کارفرمایان عمانی کوشیده اند کما اینکه توانسته اند در پروژه های بزرگ زیر بنایی عمان همچون توسعه ی شبکه ی راه ها و فرودگاه های این کشور برنده ی قرارداد های بزرگی شوند. برای مثال ارزش کل طرح توسعه ی فرودگاه مسقط حدود چهار میلیارد دلار است که بخش مهمی از آن توسط یک شرکت مشارکتی که یک طرف آن ترک ها هستند، در حال انجام است. ترک ها در یکی از اولین اقدامات خود مرکز تجاری ترکیه در عمان را تاسیس کردند که معادل ایرانی آن با وجود حضور بسیار قدیمی تر تجار و بازرگانان ایرانی هنوز به سرانجامی نرسیده است.

شرکت های ایرانی در زمینه های راه و ساختمان و نیروگاه و چند زمینه ی دیگر در کشور عمان حضور دارند که به خاطر تحریم ها و سایر مشکلات نتوانسته اند موفقیت چشمگیری کسب کنند که تضمین کننده ی حضور طولانی مدت ایشان در این کشور باشد.
ایرانی ها در زمینه های فردی و شرکت های کوچک حضور به مراتب قوی تر و بهتری دارند یکی از این زمینه های فردی حضور هنرمندان ایرانی در هنرهای ایرانی - اسلامی همانند تذهیب، منبت کاری، کاشی کاری، گچ کاری، نقوش اسلامی ... است. هنرهای ایرانی - اسلامی بسیار مورد علاقه ی مردم و به ویژه مقامات عمانی است و به همین دلیل کار هنرمندان ایرانی در این کشور از رونق خوبی برخوردار است آنها به راحتی با هنرمندان کشورهای دیگر منطقه می توانند رقابت کنند و مطمئن باشند که برنده ی مناقصات خواهند بود.

انگلیسی ها در این کشور حضور دیرینه دارند. آنها به طور عمده در مشاغل بالای مدیریتی در این کشورعربی حضور فعال داشته و دارند. برخی از ایشان از بیش از بیست سال پیش درعمان کار و زندگی می کنند و از اقامت خود راضی هستند. درمیان هندی ها هم فراوان هستند کسانی که از چند دهه پیش در این کشور زندگی می کنند والبته تعداد محدودی از ایرانی ها هم سابقه ی اقامت دیرین در این کشور را دارند. درآمد خوب، احساس امنیت و آسایش، آب و هوای قابل تحمل، طبیعت متفاوت و گوناگون، مردمان نرم خو و آرام، اقتصاد رو به توسعه و پایدار با نوسانات کم، سیستم آموزش و بهداشت قابل قبول ... از جمله نکاتی هستند که باعث اقامت طولانی مهاجران در سلطنت عمان می شوند.

اخذ اقامت دائم در این کشور تابع شرایط پیچیده و سختی است که به راحتی میسر نیست و به همین دلیل حتی اقامت چند دهه ای در این کشور به خودی خود منجر به اخذ تابعیت یا اقامت دائم برای مهاجران نخواهد شد.

لباس مردان و زنان عمانی ویژه ی این سرزمین است و با بقیه ی کشورهای همجوار خود تفاوت دارد به طوری که عمانی ها به راحتی از طریق لباس قابل شناسایی هستند. البته لباس تمام کشورهای عربی در کلیات و جزئیات با هم تفاوت دارند اما لباس عمانی ها به طورعمومی با دیگر لباس های رسمی و معمولی عربی تفاوت دارد.

شاید یادگیری زبان عربی برای هیچ ملیتی به اندازه ی ایرانی ها ساده تر و راحت تر نباشد وجود حروف الفبای اغلب مشترک و تاریخ و جغرافیای درهم تنیده، خط یکسان، کلمات و عبارات مشابه و مترادف همه حکایت از این دارد که ایرانی باید این زبان را به سرعت فرا بگیرد اما در عمل چنین نیست!
کارگران ساده ی هندی، پاکستانی و بنگالی در ارتباط با کارفرمایان عمانی خود به راحتی و سرعت زبان عربی را فرا می گیرند، همین طور است در مورد تکنسین ها و طبقه ی متوسط مهاجر از کشورهای جنوب شرقی آسیا که سریع و راحت عربی را یاد گرفته و صحبت می کنند چرا که برای راحتی و سرعت انجام امور در محل کار به آن نیاز مبرم دارند. حتی دیده شده دو نفر هندی از دو ایالت مختلف هند با زبان های کاملا متفاوت برای ارتباط با یکدیگر در این کشورعربی صحبت می کنند اما کمتر دیده ام که ایرانیان مهاجر در ده سال گذشته که در شرکت های مختلف کارمند هستند زبان عربی را به سرعت فرا گیرند و قادر به صحبت کردن باشند. برای این موضوع دلایل زیادی قابل تصور است که البته اصلی ترین آن عدم نیاز به صحبت به زبان عربی است به خاطر حضور پررنگ زبان انگلیسی در کار، تجارت، صنعت ... نزدیک به همه ی عمانی های شاغل به کار در شرکت های تجاری و فنی، انگلیسی را به خوبی صحبت می کنند و عمده ی تحصیل کردگان عمانی در حد خوب و بسیار خوب انگلیسی می دانند. دلیل دیگر آن هم به نظرم یک نوع مقاومت در فراگیری این زبان مهم توسط ایرانی هاست. شاید اغراق نباشد اگر گفته شود که گاهی هموطنان ایرانی تلاش می کنند که به زبان عربی صحبت نکنند و اصرار بر استفاده از زبان انگلیسی می کنند. در عمان حتی در خانواده های نه چندان متمکن عمانی نیز به خاطر حضور چشمگیر مستخدمین فیلیپینی که وظیفه ی عمده اشان نگهداری و بزرگ کردن فرزندان متعدد خانواده است زبان انگلیسی جریان دارد. این مستخدمین به نوعی دایه ی بچه ها هستند و از کودکی با فرزندان خانواده به انگلیسی و کمی هم عربی حرف می زنند. اما ایرانیان شاغل در مشاغل آزاد هم به علت نیاز به سهولت و سرعت در برقراری ارتباط به خوبی زبان عربی را صحبت می کنند و بسیار درست تر و فصیح تر از دیگر ملیت ها هم حرف می زنند.
خوشبختانه یکی از امتیازات سفیر جدید کشورمان در سلطنت عمان تسلط ایشان به زبان عربی است که موجبات برقراری ارتباط آسان تر و راحت تر با مقامات این کشور خواهد شد.

اشتراکات فراوان لغات زبانهای عربی و فارسی گاهی اعتماد به نفس بیش از حد هم به ما ایرانیان می دهد به گونه ای که گاهی فکر می کنیم با به کار بردن آن کلمات مشترک می توانیم ارتباط برقرار کنیم غافل از اینکه کلمات مشترک الزاما معنای یکسان در دو زبان را ندارند.
مثلا کلمه ی "استثمار" را در نظر بگیرید. در زبان فارسی این کلمه کاملا بار منفی دارد و به معنای "بهره کشی" استفاده می شود اما در زبان عربی معنی آن "سرمایه گذاری" است که مفهومی مثبت دارد. حالا اگر بدون اطلاع از این موضوع یک ایرانی تازه وارد به یک کشور عربی که برای سرمایه گذاری رفته است در طی صحبت متوجه شود که از او می پرسند که آیا برای استثمار به آنجا رفته و او برآشفته شود، چه وضعی پیش خواهد آمد؟!

ادامه دارد...

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 64
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    49 25
    شاید . ولی آخرش از نظر فرهنگی و اخلاقی مثل ژاپنی ها ، اروپای غربی ها و آمریکایی ها نمیشن .
    • بی نام A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      26 25
      میشن
    • بی نام A1 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      26 59
      به نظر من شما کتاب غربزدگی جلال آل احمد رو بخونی بد نیست...
  • بی نام A1 ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    این همه از زمین و آسمون نوشتی ولی تاریخ رو نخوندی که بدونی سلطان قابوس تاج و تختش رو از ارتش چهارم ایران داره که که اجازه ندادن شورشی های کشور یمن از سلطنت ساقطش کنن
  • امیر IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    56 8
    بسیار جامع و کامل نوشتید.در پاسخ به دوست محترمی که راجع به تاج و تخت سلطان نوشته بودند باید عرض کنم دقيقا درسته. نویسنده احتمالا به این موضوع در قسمتهاي بعدی اشاره خواهند نمود، کمی صبور باشید!
  • عباس OM ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    115 8
    به عنوان یک مقیم دراز مدت در عمان نوشته شما را بسیار روشنگرانه دیدم. دربرهه زمانی کنونی عمان در میان کشورهای حوزه خلیج فارس یک استثنای متشخص است. چرا که پنج کشور دیگر به درجات گوناگون موضعی خصمانه نسبت به ملیت ایرانی اتخاذ کرده اند که البته این یک کوتاه فکری از جانب آنان و بلند نظری از جانب عمان است. تا زمانی که سلطان قابوس با درایت خود در مسند قدرت باقی است بی شک این بلند نظری ادامه خواهد داشت و بر دولت و هموطنان ماست که به نحو احسن با این سلطان نشین تعامل مضاعف و همه جانبه داشته باشند. با تمام مشکلاتی که مهاجرت پیش پای ایرانیان قرار داده جای خوشوقتی است که کشوری کوچک در منطقه ای پر مخاطره و غیر قابل پیش بینی با دستان باز پذیرای هموطنانمان است.
    • مجیدرمضانی IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
      16 12
      سلام دوست من خواهش میکنم بامن ارتباط برقرارکنیدتاباشمامشورت کنم.میخوام برای کاربیام عمان.ایمیلم درسایت یاهو دارای آی دی kashefkansar.ja;v
    • حامد IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
      12 3
      سلام عباس جان....من قصد دارم ب عمان بیام میتونم چند سوال ازتون بپرسم؟لطفا اگ ممکن بود ب ایمیل من پیام بدید:
    • مجید حسینی IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
      22 12
      با سلام اینجانب در زمینه صادرات سبزیجات تازه بسته بندی شده به عراق و روسیه فعالیت دارم، از آنجایی که اطلاع دارم بازار عمان برای مصرف سبزیجات تازه خیلی مناسب است، از شما جهت اجرای این مهم تقاضای همکاری دارم شرط همکاری هم به عهده شما بصورت پورسانت یا شراکت در صورت تمایل شماره تماس خود را به ایمیل زیر بفرستید تا با شما تماس گرفته شود با سپاس فراوان
    • محمد RO ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
      14 5
      سلام و ودرود بر هموطن گرامی،مدتی هست که پیگر کار در تاسیسات نفتی عمان هستم،لیسانس مهندسی شیمی و سابقه 5سال کار رو هم در تاسیسات نفت و گاز پتروشیمی دارم،امکان شاغل شدنم رو اگه مستقیم اقدام کنم، چقد میبینید؟اگه ایرانی رو میشناسید که اونجا کار میکنه رو امکانش هست معرفی کنید یا کانال ارتباطی مثل ایمیل،تا قدم تو این راه بزارم.ممنونم که ایمیلم رو خوندید و.منتظر پیامتون هستم.و من الله توفیق
    • طراح IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
      4 3
      سلام روزتون بخير من قصد دارم براي كار طراحي به عمان بيام ممنون ميشم اگه راهنمايي كنيد
    • bahar A1 ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
      0 1
      میتونم در مورد مهاجرت به عمان ازتون چند تا سوال بپرسم؟
  • ابراهیم دوست محمدی A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    19 23
    "می شود ادعا کرد که اغلب عمانی ها به ایرانی ها با دیده ی احترام نگاه می کنند ... یک بخش از این علاقمندی به اشتراکات دینی ... باز می گردد. " این جمله مقاله کمی اغراق آمیزست.
  • بی نام IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    17 2
    عالی بود!
    • علي A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      8 7
      اگر مطلب قبلي رو بخوانيد متوجه ميشيد كه در عمان گروه بزرگي إز شیعیان هم زندگي می کنند.
  • علي A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    15 2
    در خصوص شورش ظفار و يميني ها بأيد عرض كنم كه شايد بيان همه ي واقعيت ها در اين مطلب امكانپذير نباشه. شما دوست عزيز يه طرفه به قاضي نرو و مطمئن باش نويسنده بعد إز سألها زندگي در مسقط اطلاعات تاريخيش ناكافي نيست..
  • دانا A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    11 1
    ناصر جان عقیده دارم بحث بسیار خوبی در حال شکل گیری است. امیدوارم با ادامه مطلب و اشتراک گذاری تجربه همدیگر در نهایت به نتایجی خوبی بریم.چند تا ایرانی که من در اینجا می شناسم کارمند شرکت های خارجی در ایران بودن و پس از تعطیلی شعبه شرکت در ایران آمدن اینجا یعنی جابجای از روی اجبار ! هرچند که از شرایط فعلی راضی هستند و خیلی تلاش می کنند که به کشور های چون کانادا و استرالیا مهاجرت کنند که حداقل مشکل پاسپورت برای فرزندانشون حل بشه.
  • ارشیا A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    14 1
    ناصر جان ، با درود ، با نظر دانا موافقم ، اما پس از هندی ها مهندسین مصری در تمام کشور های جنوبی خلیج فارس بازار خوبی دارند ، از طرفی مشکل زبان هم ندارند . عرب ها هم به خاطر هم کیشی آنها را بهتر از هندی ها می پذیرند .
  • افسون EU ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    7 2
    مرسی ناصر جان از اطلاعاتی که دادی
  • طوفان IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    8 1
    تشکر ناصر جان - بسیار دقیق جامع و کم ایراد نوشته شده.
  • راضیه IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    12 7
    خیلی خوب و روان نوشته شده بود , ای کاش تو ایران هم زبان انگلیسی مهم گرفته میشد . منتظر بقیه مطلب هستیم ...
  • دانا A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    21 1
    باید پذیرفت نگرانی از اعتبار پاسپورت همیشه مثل یک سایه دنبال ما ایرانی هاست این نگرانی خارج از ایران مثلا در عمان شدیدتر هم میشه چون فرصت های شغلی زیادی همانطور که در مقاله اشاره شده را از دست می دهیم.به طور قطع ایرانی بودن یک افتخاره ولی همانطور که در متن اشاره شده قدرت پاسپورت هر کشوری باعث ایجاد فرصت های شغلی بهتر و سرمایه گذاری برای مردم هر کشوری میشه. در خصوص ترکیه فقط در سال 2012 دومیلیون پانصد هزار نفر از کشورهای حاشیه خلیج پارس از استانبول دیدن کردن این بجز درآمدی است که ترک ها بطور مستقیم از این بازار عایدشان شده. یه حساب سر انگشتی میگه که چه فرصتی را کشور پهناور، زیبا ، باستانی، متمدن، .. با انرژی عظیم نیروی متخصص جوان داره از ذست میده
  • پوپک IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    13 1
    مطلب جالبی بود به ویژه اینکه در منطقه خلیج فارس تنها دوست باقی مانده برای ما عمان است. و در آنجا هم شرکتهای ترکیه ای دارند جای ما را می گیرند. در واقع ما با ضعیف کردن بخش خصوصی باعث شدیم که نتوانیم بازارهای منطقه ای را نصیب خودمان بکنیم چه برسد به بازارهای جهانی!!
  • بی نام A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    1 1
    با سلام .میخواستم در ارتباط با کاریابی در عمان اظلا عاتی رو کسب کنم.دارای پاس اروپا یی هستم .و لی در حال حاضر ذر ایران زندگی میکنم. لطفا راهنمایی کنید. ممنون
  • آریایی A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    20 1
    من ساکن جنوبم .دوست دارم برا کار بیام عمان لطفا راهنمایی کنید.
    • عیاس حسینی IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
      25 8
      سلام من نجار و کابینت ساز هستم ایا من هم میتونم در امان مشغول به کار ششم ممنون
  • اکبر A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    9 3
    با سلام من مشتاق کار در عمان هستم و زبان انگلیسی وعربی را خوب صحبت میکنم لطفن راهنمایی بفرمایید با تشکر
    • آرش IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
      11 3
      سلام من فوق لیسانس عمران هستم میخواستم عمان کار کنم چگونه باید اقدام کنم.در ضمن 10 سال سابقه کار دارم.
  • فریبا IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    34 9
    مایلم با شوهر و بچه ام برای کار به عمان برویم. آیا می شود با کار آرایشگری آنجا اقامت بگیرم و برای خانواده هم اقامت بگیرم؟ لطفا به ای میلیم پاسخ دهید :
  • محمدباقر A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    13 13
    سلام. راننده بیل مکانیکی.لودر.جرثقیل بارزومه کاری غیر دودی مجردورزشکار هستم آیا شرایط کار درکشور عمان رادارم اگرراهنمایی کنید ممنون میشم
  • امیر US ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    10 1
    سلام من از یک شرکت تازه تاسیس عمانی پیشنهاد کار دارم. ولی از اونجایی که این شرکت تازه تاسیسه و اطلاعاتی هم راجع به ویزا نداره ، از من خواسته تا بررسی کنم ببینم تا با چه ویزایی میتونم به عمان برم. من هم هر چی توی اینترنت جستجو کردم راجع به ویزای کار در عمان مطلبی پیدا نکردم تا به این شرکت اعلام کنم. از اونجایی که کارم روی هواست لطفا اگر کسی اطلاعاتی داره راهنمایی کنه ممنون میشم. پیشاپیش از همکاری شما ممنونم با تشکر امیر
  • pyman A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    7 4
    سلام
  • pyman A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    14 9
    سلام دوستان من پدرم در جنگ ظفار در عمان شرکت کرده و مدارک آن زمان که به جنگ در عمان رفته رو داره می خواستم ببینم از این طریق میتونم به عمان بیام برای گرفتن اقامت.
  • ایمان A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    10 2
    سلام من در پتروشیمی فعال هستم میخوام برای کار بیام عمان حاضرم اگر کسی کمک کنه هزینه اش را هم بدم ممنون میشم کسی راهنما یی کنه،
  • عليرضا A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    7 3
    سلام براي گرفتن پيشنهاد كار در كشور عمان از چه طريقي بهتر است اقدام كنم؟ممنون ميشم راهنمايي كنيد
  • سعيد IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    5 5
    با سلام و درود خدمت هموطنان عزيزم من به اتفاق خانواده دوست دارم به عمان جهت كار در شركت هاي نفتي با توجه به سابقه كارخودم در پتروشيمي و پالايشگاه گاز همچنين سابقه كار خانمم به عنوان مامامهاجرت كنم؛ اما هيچ تجربه اي در اين زمينه ندارم. اگه لطف مي كرديد منو راهنمايي كنيد ممنون مي شم.
  • داوود RO ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    4 13
    با سلام با تشکر از مطالب خوبی که گرداوری کردید یه سوال دارم و ان اینکه من یک مهندس خوزستانی هستم که در شرکت های مشاور و پیمانکاری نفتی کار می کنم در خوزستان .به زبان انگلیسی تقریبا تسلط دارم و چون خوزستانی هستم به عربی هم تا حدوده زیادی آشنا هستم و تکلم هم میکنم برای رفتن به کشور عمان و کار در عمان به صورت قانونی از طریق باید اقدام کنم لطفا منو راهنمایی کنید ممنون
  • حسین RO ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    4 3
    با سلام میخواستم خدمت اقا ایمان بگم من سال گذشته چهار ماه در عمان بودم میتونم تا حدودی کمکتون کنم با تشکر
    • بی نام A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
      4 2
      سلام با تشکر از دوستان من مهندس عمران هستم قصد دارم برم عمان برای کار راهنمایی می کنید ممنون میشم
  • میلاد A1 ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    11 3
    سلام دوست عزیزوبا چه ویزایی واسه کار میتونم بیام عمان؟
  • آرزو A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    4 3
    کارکنانی که درسفارت ایران در عمان مشغول کار هستند آیا اجبار به بردن خانواده خود هستند؟یا اینکه به تنهایی میتوانند بدون بردن خانواده خود مشغول به کار شوند
  • داود A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    1 2
    بامن تماس بگیرید خواهشا ..کارم دکوراسیونه داخلیه
  • سجاد ابکار IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    7 2
    سلام من کاردان ایمنی و بهداشت هستم و کارگاه درب و پنجره دوجداره دارم خیلی دوست دارم درعمان ادامه بدم و فعالیت کنم 09175357595
  • کمال A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    6 0
    سلام. من مدیر تولید یک شرکت نرم افزاری در ایران هستم. میخواستم جهت مهاجرت به کشور عمان سفر کنم. زبان انگلیسی و عربی مسلط هستم و متولد خوزستان. لطفا راهنماییم کنین که چطور میتونم اقدام کنم. اگه کسی مایل به همسفر شدن هست لطفا اطلاع دهید.
  • وحید RO ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    5 4
    سلام.من اهل شیراز هستم و جوشکارم مایل هستم در عمان کار کنم لطفا راهنمای کنید
  • سارا IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 2
    با سلام خلاصه بگم برادرم برای کار می خواد بیاد عمان ی دوست داریم تو عمان گفته 12000درهم هزینه باید بکنیم برای ویزای 2 ساله وبیست روزه تحویل میدن و حقوق پیشنهادی ش400ریال عمان پیشنهاد شده هزینه زندگی اونجا چطوره برای اجاره کردن ی اتاق چقدر باید پرداخت کرد 400ریال عمان به پول ایران چیزی نیست خواستم بدونم برای زندگی معمولی رو چه درامدی اونجا باید حساب کرد مرسی با ایمیلم جواب بفرستید برای کار کمک حسابدار ی تو شرکت ساختمانی
  • عیسی A1 ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    1 3
    سلام من استاد نقشه های عمرانی وانجام کلیه نمونه کارهای بتن در حد عالی وارد هستم شماره تماس هم09166804005مى باشد لطفا اگه موقعیت کاردر خارج کشوردارید راهنمایی کنید
  • محمد خرم آ بادی تهران RO ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    9 0
    سلام و عرض ادب تمایل زیادی به کار در کشور عمان را دارم . کار من در زمینه گل های مصنوعی است . دیزاین در گلدان و سبک های وابسته به آن است. بصورت حرفه ای با متد جدید و روز خوشحال میشم کمکم کنید.
    • علی مجدم IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
      7 1
      با سلام من پرستار هستم و برا ادامه تحصیلم میخوام با خانواده مهاجرت کنم ب عمان و میخوام دکترام رو اونجا بگیرم میشه لطفا یکی راهنماییم کنه ک شرایطش چطوری هست؟خیللللی مایلم ک در عمان تحصیلم رو ادامه بدم....
  • جمال IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    14 1
    سلام کشاورزی چطوره اونجا ؟ تولیدات گیاهی، دامی، سنتی و صنعتی دانشجوی مهندسی کشاورزیم ممنون .
  • حسن IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    10 0
    با سلام اگه بخوام برای زندگی برم عمان و تو مسقط زندگی کنم باید چطوری اقدام کنم من تحصیلاتم مترجمیه و شغلم در ضمینه فروش و بازاریابیه میخوام اونجا اقامت بگیرم
  • مهدی IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    1 0
    سلام من میخوام یه موسسه ثبت کنکم میشه راهنمایی بفرمایید هزینه اش چقدر مکیشه اسکایپ من ardavan26
  • سعیدجلالی A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    3 1
    سعیدم ۳۷ ساله راننده نصاب نرده استیل واسه کارمیخواستم بیام عمان کمکم کنید ممنون
  • محمود IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    8 0
    سلام مهندس عمران هستم و سابقه 10 سال دارم .میخواستم وارد کار در پروزه های عمرانی عمان شوم چطور می تونم. بسیار ممنونم
  • مهدی منصوری مهر A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 6
    سلام‌ مهدیی منصوری هستم استادکار ام دی اف هستم میخواستم شرایط کارو در عمان بدونم
  • ناجی A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    5 5
    سلام خواستم واسه کار بیام عمان چکار باید انجام بدم لطفا راهنمایی کنید ..
  • مریم A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 2
    سلام دوستان من پرستار هستم لطفا راهنمایی کنید چه جوری میتونم واسه کار بیام عمان .ممنون میشم
  • ابوالفضل IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    10 1
    بنظر من کشورهای عربی بهترین جا برای کار و زندگی برای ما ایرانی ها هستند چون اولا در همسایگی ما هستند دوما اشتراکات زیادی داریم از نطر مذهبی و فرهنگی سوما در برخی از مشاغل از قبیل صنعت نفت خقوق های نجومی میدن بطوریکه هزاران نفر از آمریکا و کانادا و کشورهای اروپایی اونجا دریافتی هایی دارن که تو کشورهاشون ندارن البته بدون مالیات برای ایرانی ها بهتر ین کشورها از لحاظ کار ابتدا در قطر بعد در کویت و عمان می باشد.
  • ایمان A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    7 1
    سلام من مهندس شیمی و کارشناس ارشد نفت و سابقه کار در نفت و پتروشیمی دارم جویلی کار در کشور عمان هستم لطفا راهنمایی کنید از چه طریقی باید اقدام کنم
  • يعقوب A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    2 0
    سلام من مهندس معدن با 6 سال سابقه كار هستم آيا براي مهندسي معدن در عمان كار وجود داره لطفا راهنمايي كنيد ممنون
  • مسعود A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    15 1
    سلام دوستان شایدخبرنداشته باشیدتنهاویزایی که برای کاردرعمان برای ایرانی درمیادفقط نانوایی ونقاشی وصافکاری میباشدمن درحال حاضر2سال مقیم عمان هستم .البته بعدازگرفتن ویزاوکفیل عمانی میتونیدتغییرشغل دهید
  • یوسف طوری A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    2 2
    کار و زندگی در گشور عمان چه جوری هست و آیا اقامت به ایرانی میدن. و. میخواستم ببینم کار تعمیرات اتومبیل چه جوری هست ممنون
  • مستقیمی A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    19 3
    سلام، من بیست و هفت سال سابقه ی کار تعلیم و تربیت دارم، میخواستم بدونم که با این شرایط احتمال پیدا کردن کار برای من و خانوادم هست؟ در ضمن پسر من بزودی سرباز میشه، و مجوز خروجش ازبین میره. لطفا اگه میتونین اطلاعات بهم بدین.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
    8 0
    سلام حين