تسنیم نوشت:

عماد افروغ استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی از "لابی"هایی که در زمان رأی اعتماد به وزرا در مجلس صورت می‌گیرد، به‌عنوان یک "واقعیت تلخ" یاد کرد و با اشاره به احتمال به نتیجه رسیدن این لابی‌ها گفت: مجلس نباید تحت‌تاثیر برخی از لابی‌ها از وظیفه قانونی خود عدول کند.

وی به لیست پیشنهادی حسن روحانی برای کابینه یازدهم اشاره کرد و با ابراز نگرانی درباره نحوه مواجهه مجلس با این لیست، تصریح کرد: وقتی نیم‌نگاهی به این کابینه پیشنهادی می‌کنیم، نگران می‌شویم که مجلس در راس بودن خود را در ارزیابی اعضا و برنامه‌های پیشنهادی به رخ نکشد.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر لزوم توجه همزمان به برنامه‌ها، تجارب کاری افراد، آرایش کلی وزرای پیشنهادی و آرایش کلی برنامه‌ دولت در نقد کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما ارزیابی خود را فعلاً به صورت کلی مطرح می‌کنیم البته نظرات و حتی نگرانی‌هایی راجع به این کابینه پیشنهادی داریم اما منتظریم ببینیم مجلس به وظیفه قانونی خود به احسن وجه عمل می‌کند یا خدایی ناکرده اسیر برخی لابی‌ها می‌شود.

افروغ مجلس را "جایگاه مصلحت‌اندیشی" ندانست و در توصیه‌ای به نمایندگان مجلس درباره بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی گفت: مجلس باید حسب وظایف مصوب و مقرر قانونی خود عطف به همین موازین تعریف شده و بدون توجه به مصلحت‌های روزمره البته با ادبیاتی حکیمانه، مدبرانه و فهیمانه ارزیابی خود را مطرح کرده و نقاط قوت و ضعف تک تک وزرای پیشنهادی را برای مردم معلوم کند تا این تصور پیش نیاید که در حال حاضر شرایط خاص، مصلحت‌های خاص و یا اقتضائات خاصی وجود دارد.

افروغ با بیان اینکه "بارها بر این نکته اصرار ورزیده شده که مشکل ما بیش از آنکه اجرا باشد، نظارت است"، افزود: در اینجا جایگاه قانونی نظارتی باید خود را به خوبی نشان دهد و قابلیت نظارتی خود را به منصه ظهور برساند تا مردم متوجه شوند در 4 سال آتی نیز بدون دغدغه از نظارت قوه مقننه به قوه مجریه، شاهد سیاست‌ها و رفتارهای تعریف شده در چارچوب انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی خواهیم بود.
/29220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لهراسب IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    11 0
    حوادث سیاسی نادر در کشور مانند قانون گریزی دولت نهم و دهم نمی تواند مبنای قضاوت در سنجش قوت و ضعف دولتها باشد چرا که فرایند قانون مداری باعث تقویت دولتهای قوی و رفع کاستی دولتهای ضعیف می شود اما دولت قانون گریز از این دو مستثنی است.قانون گریزی دولت قوای دیگر را نیز ناکارآمد می کند.و ناکارآمدی محلی از اعراب باقی نمی گذارد پس مخالفت باری به هر جهت با دولتی که فضای آرامی مبتنی بر قانونمداری را به ارمغان آورده برای تحکیم در راس بودن محلس نمی تواند درست باشد فقط باید دعا کنیم دیگر دچار دولت قانون گریز نشویم.
  • مرتضی IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    9 1
    احسن به آقای افروغ که بی هاشیه و با قدرت نظر می دهند نماینده ای که دچار لابی گری شود و با فکر نظر ندهد حالا خواه اصولگرا باشد و خواه اصلاح طلب به درد مردم نخواهد خورد .
  • بی نام A1 ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    27 0
    عموجان مردم میخوان فضای باز سیاسی و اقتصادی پویا داشته باشند، نه اون چیزایی شما از خودت میسازی از خواست مردم.
  • بی نام JP ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    10 1
    آقای افروغ نظراتش یه درد امروز جامعه ایران نمی خورد باید کمی با مردم هماهنگ تر باشند. جامعه ایران سیاست زده ، لابی گر در تمات سطوح از خانواده تا جامعه و.... است. راه حل های کاربردی بدهید شعار دادن در مجلس در طول 8 سال چه حاصلی داشت؟
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    6 0
    آقای افروغ شما که به فزهنگ مردم توجه دارید . در لابی گری این حوزه چه فعالیتی کردید؟ جند بار به صدا و سیما که بیت المال را برای کانال های بی محتوای متعدد به هدر می دهد اعتراض کردید؟ چند بار در مجلس وزیر ارشاد را در خصوص رسانه ها سوال و جواب کردید؟ مردم از سر ناچاری ماهواره و حریم سلطان می بینید . این فرهنگ عجیب که وارد جامعه ایران شده، فرهنگ غرب نیست. فرهنگ خیالی است که مردم ایران خودشان از غرب ساخته اند.لطف بفرمایید در جلسات رای اعتماد ، به عنوان یک محقق و نماینده مجلس از مطالبات فرهنگی مردم دفاع کنید و پیشنهاد بدهید.
  • shomali A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    7 1
    آقای مرتضی با عرض پوزش احسنت صحیح است نه احسن دوما حاشیه درست است نه هاشیه
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    3 1
    تو دو دوره قبلی که یک دوره اش هم شما عضو بودید چرا به رخ نکشید؟