محمد جواد ظریف، در دیدار با رئیس مرکز پژوهش های مجلس، با تاکید بر پرهیز از اعمال سیاست سلیقه‌ای در سیاست‌ خارجی، یادآور شد: در مسئله سیاست خارجی ایران باید همواره موضوع رسالت جهانی انقلاب اسلامی مدنظر قرار گیرد.

ظریف با تاکید بر نقش مرکز پژوهش‌های مجلس در ارائه راهکارهای کارشناسی مبتنی بر تئوری‌های علمی، گفت: در سیاست خارجی باید از تندروی خودداری کرد چرا که تندروی نشانه ضعف و ترس است. 

کاظم جلالی در این دیدار، با تاکید بر اهمیت نقش وزارت خارجه در شرایط کنونی کشور، گفت: با توجه به تحریم‌های تحمیلی از سوی آمریکا و برخی کشورهای اتحادیه اروپا، وزارت خارجه در دور زدن و یا رفع این تحریم‌ها نقشی مهم و اساسی برعهده دارد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس، با اشاره به مشکلات اقتصاد و معیشت کشور، افزود: در وضعیت کنونی اقتصاد کشور با مسئله سیاست خارجی گره خورده است و رفع بسیاری از این مشکلات با در پیش گرفتن سیاست خارجی مبتنی بر تعامل با درنظر گرفتن منافع و مصالح ملی، فراهم می‌شود.

وی، بر اولویت گسترش همکاری‌ها با کشورهای همسایه تاکید کرد و ادامه داد: باید از ظرفیت‌های موجود در منطقه در جهت پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب استفاده کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با اشاره به موضوع بیداری اسلامی و انقلاب‌های کشورهای منطقه، تصریح کرد: تغییراتی که در چند سال اخیر در منطقه رخ داده، جهان را به سمت نظم نوینی سوق داده که در چنین شرایطی باید در اتخاذ سیاست خارجی با حساسیت و دقت خاصی به پیش رفت تا در کنار حفظ آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران، منافع ایران در معادلات بین‌المللی حفظ و تقویت شود.

گفتنی است در این دیدار تفاهم شد تا وزیر پیشنهادی امور خارجه در طی مدت زمانی مشخص پس از اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی برنامه‌ای را تهیه تا با همکاری و تعامل مرکز پژوهش‌های مجلس این برنامه در حوزه سیاست خارجی نهایی تا زمینه عملیاتی شدن آن فراهم شود.

/27295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =