روزنامه آرمان در گفت و گویی با حمید رضا آصفی سخنگوی سابق وزارت امور خارجه نوشت:

*مجموعه‌ای از عوامل باعث تغییر رفتار اروپایی‌ها شد، یکی از این عوامل انتخابات پرشور ریاست‌جمهوری در ایران بود. غربی‌ها تصور داشتند که این انتخابات کم رمق برگزار شود، مردم ایران اما در این انتخابات نشان دادند که هنوز علاقه مند به دموکراسی ودلبسته نظام هستند.دلیل دوم این بود که غربی‌ها به خصوص انگلیسی‌ها در مورد ایران اشتباهاتی را انجام دادند ودچار سوءمحاسبه شدند. آنها فکر کرده بودند که با اعمال فشار ایران از خواسته‌های بحق خودش دست برمی‌دارد. لذا پافشاری ومقاومت ما یکی از دلایل تغییر ورویکرد غربی‌ها بود اما دلیل سوم این بود که روحانی برخلاف رئیس‌جمهور پیشین یک گفتمان جدید را براساس تعامل وهمکاری با دیگر کشورها مطرح کرد، غربی‌ها که ناامید شده بودند در پی یک روزنه جدید ویک راه جدید برای گفت‌وگو با ایران بودند؛ گفتمان جدید وشعار‌های آقای روحانی این روزنه امید را برای برخی از کشور‌های غربی به وجود آورد که با آمدن آقای روحانی یک فرصت طلایی برای گفت وگو به وجود آمده است. شواهد گویاست که غربی‌ها منتظر چنین فرصتی برای آغاز گفت‌وگوها بودند.مجموعه‌ای از این عوامل موجب شد که رفتار غرب در قبال ایران تا حدودی تغییر پیدا کند. امیدوارم تغییر رفتار غرب یک تاکتیک برای نشان دادن در باغ سبز گفت وگو نباشد. امیدوارم منظورغرب از گفت وگویک فریب تاکتیکی نباشد بلکه تغییرروند مذاکرات باشد.

*گفت وگوهای ایران با این سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه مسلما مزایا ومعایبی دارد. روسیه وچین را اگرنه همراه خودمان بلکه به عنوان یک تعدیل کننده مواضع غرب در کنار خودمان داشته ایم. شاید امروز به مصلحت نباشد روسیه وچین را از گفت وگوهای مستقیم هسته‌ای ایران و1+5 جدا کنیم. به نظر من مذاکرات باید در حضور روسیه وچین ادامه پیدا کند.

*اگر چار چوب مذاکره ایران با آمریکا در 1+5 تعریف شود به نظر من توانایی چانه زنی ایران افزایش وتوانایی اعمال قدرت آمریکا کاهش پیدا می‌کند. اما اگر مذاکره با آمریکا خارج از 1+5 و به طور مستقیم باشد وزن وغلظت مواضع آمریکا کمتر می‌شود. به این دلایل معتقدم که وزن آمریکا در مذاکرات کمتر خواهد شد. ما باید در جریان مذاکرات هوشیارانه عمال کنیم.

*افرادی باید در جریان مذاکرات هسته‌ای انتخاب شوند که توانایی دیپلماتیک بالایی داشته باشند وبه اصطلاح دیپلمات باشند. تیمی که برای مذاکرات هسته‌ای ایران تعیین می‌شود یک تیم قوی و کار کشته ودیپلمات باشند تا روند پرونده هسته‌ای ایران از سمت سیاسی و امنیتی به سمت روند فنی وحقوقی حرکت کند.

/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 1
    درسته. اگر نباشن کارشکنی میکنن حتما.
    • بی نام A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      9 0
      روسیه و چین مرده خورند و تاکنون میلیلردها سرمایه و پول ایران را به جیب زدند و از شکاف میان ایران و کشورهای غربی حداکثر امتیازات را از دو طرف مناقشه کسب کرده اند . اینها چگونه تعدیل کننده ای هستند که به تمام قطعنامه های تحریمی سازمان ملل علیه ایران رای دادند!؟ یکبار برای همیشه دور دوستی خاله خرسه را خط بکشید.