مراسم اختتامیه دهمین دوره جایزه نویسندگان و منتقدان مطبوعات ایران عصر چهارشنبه 25 آذر در دفتر سابق روزنامه شرق برگزار شد.

مریم آموسا: در ابتدای این مراسم «یونس تراکمه» در سخنانی بسیار کوتاه درباره روند برگزاری جایزه منتقدان مطبوعات ایران در 10 اخیر گفت و اشاره ای هم به مشکلاتی که تا به امروز پیش روی برگزار کنندگان این جایزه بوده، کرد.

«مهدی یزدانی خرم» نیز در سخنانی درباره« ابراهیم گلستان» گفت. به گفته این منتقد ادبیات داستانی، ابراهیم گلستان یکی از بهترین نویسندگان ایران است که هنوز در داستان نویسی یک سر و گردن از نویسندگان امروز ایران جلوتر است.

وی با اشاره به کتاب هایی چون «نامه به سیمین»، «برخوردها در زمان برخورد» درباره کریم پور شیرازی و کتابی درباره ملی شدن صنعت نفت در ایران گفت: این 3 کتاب از جمله بهترین آثار ابراهیم گلستان به شمار می روند که با همه ارزش و اهمیتی که دارند و می تواند نفش روشنگری ر تاریخ روشنفکری و اندیشه ایران داشته باشند، همچنان اجازه انتشار در ایران پیدا نکرده اند.

یزدانی خرم در بخش دیگر سخنانش از ابراهیم گلستان به عنوان یکی از نویسندگانی که هنوز کتاب هایش در فضای فرهنگی ایران زنده و تاثیر گذار هستند، یاد کرد.

«محمد حسن شهسواری» یکی دیگر از داوران جایزه منتقدان مطبوعات بیانیه هیات داوران را خواند.

در این بیانیه به روندی که این جایزه در 10 سال اخیر برای رسیدن به جایگاه فعلی اش با توجه مشکلاتی چون ممیزی،رویارویی با مشکلات نشر و توزیع، و داستان همیشگی معیشت نویسندگان و اموری از این دست، اشاره شده بود که در نهایت نویسندگان ایرانی بدون هیچ چشم داشتی آثار درخشانی در حوزه ادبیات داستانی خلق کرده اند.

داوران این جایزه از میان نامزدهای مجموعه داستان‌های منتشر شده در 10 سال اخیر، از مجموعه داستان «تمام زمستان مرا گرم کن» نوشته «علی خدایی» تقدیر کردند.

جایزه او توسط «فرزانه طاهری» اهدا شد و علی خدایی در سخنانی کوتاه ابراز خوشحالی کرد همچنان کتاب اش پس از 10 سال زنده است و نفس می کشد.

همچنین از میان نامزدهای رمان های منتشر شده در10 سال اخیر از رمان «همنوایی شبانه ارکستر چوب ها» نوشته «رضا قاسمی» نویسنده ایرانی مقیم فرانسه تقدیر شد.

رضا قاسمی نیز با ارسال نامه ای از برگزارکنندگان این جایزه تقدیر و ابراز خوشحالی کرد این کتاب پس از 15 سال همچنان روی پا خود ایستاده است.

به دلیل عدم اقامت رضا قاسمی در ایران، «حسین کریمی» مدیرانتشارات نیلوفر به نیابت از او جایزه این بخش را از «محمود دولت آبادی» دریافت کرد.

در بخش دوم این جایزه که به رمان و مجموعه داستان منتشر شده  در سال 1387 اختصاص داشت، رمان «نگران نباش» نوشته «مهسا محب علی» به عنوان برگزیده معرفی شد و محب علی در سخنانی از دشواری کار نویسندگان در شرایطی که ممیزی و توقیف کتاب ها به نویسندگان فشار می آورد، گفت. محب علی جایزه خود را از محمود دولت آبادی و مژده دقیقی دریافت کرد. 

همچنین در بخش مجموعه داستان «پیمان اسماعیلی» با مجموعه داستان «برف و سنفونی ابری» جایزه دهمین دوره جایزه منتقدان مطبوعات را از آن خود کرد و جایزه خود را از «علی خدایی» دریافت کرد.

در بخش دیگر این جایزه از «حسن کیائیان» مدیر نشر چشمه به دلیل  تلاش برای انتشار ادبیات داستانی تقدیر شد. کیائیان تندیس و جایزه خود را به «محمد قوچانی» به دلیل ایجاد فضای جدید در مطبوعات ایران برای انتشار اخباری درباره کتاب تقدیم کرد. 

در این دوره جایزه 2 بخش جدید نیز اضافه شده که در بخش حامی کتاب از «علی شروقی» به دلیل نگارش و انتشار نقد و یاداشت درباره کتاب در مطبوعات ایران تقدیر شد. او جایزه خود را از مهدی یزدانی خرم دریافت کرد.

در ادامه نیز از محمد قوچانی به دلیل تلاش برای ایجاد فضای جدیدی در مطبوعات ایران برای انتشار اخبار فرهنگی تقدیر شد. او جایزه خود را از محمود دولت آبادی دریافت کرد و جایزه خود را به همسرش «مریم باقی» تقدیم و ابراز امیدواری همواره روزنامه نگار بماند.

یونس تراکمه، سیدرضا شکراللهی، محمدحسن شهسواری، احمد غلامی، حسن محمودی، علیرضا محمودی ایرانمهر و مهدی یزدانی‌خرم داوری دهمین دوره جایزه نویسندگان و منتقدان مطبوعات را برعهده داشتند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 30991

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =