فارس نوشت:

«آلیستر کروک» مامور سابق ام آی 6 در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس، به تشریح دلایل طرح بحث تسلیحات شیمیایی در سوریه واحتمال اقدام نظامی علیه آن پرداخت و گفت: اتهام استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط سوریه یک نشانه آشکار است که این موضوع به دقت تهیه و هماهنگ سازی شده به ویژه در رسانه‌های غربی و هدف آن ایجاد دخالت نظامی مستقیم آمریکا در سوریه است.

وی ادامه داد: از نوع اتفاق‌ ماجرا و ادبیاتی که در قبال این موضوع در غرب استفاده شد نشان می‌دهد که نوعی جنگ تبلیغاتی در جریان است تا چارچوب اقدم نظامی آمریکا را ایجاد کند.

کروک گفت: من فکر می‌کنم که این موضوع از طریق مسیرهای مختلف پیگیری و تنظیم شده است.

مامور سابق ام آی 6 تاکید کرد: همزمانی این ماجرا همزمان با حضور بازرسان سازمان ملل در سوریه اصلا اتفاقی نیست و برای بسیاری از ما حوادث و اتفاقات عراق را تداعی می‌کند. بازرسان سازمان ملل در سال 2003 نیز از عراق بازرسی کردند.

کروک در ادامه گفت: اگر ما کمی به گذشته برگردیم و به تاریخچه تحولات بنگریم می‌بینیم که الگوی مشخصی وجود دارد و آن اینکه زمانی که بحث سوریه در شورای امنیت سازمان مطرح می‌شود یا گفت‌وگوهایی جدی درباره سوریه برگزار می‌شود همزمان با آن اتهاماتی علیه دولت سوریه در زمینه قتل عام و نقض حقوق بشر مطرح می‌شود من فکر می‌کنم این بخش دیگر از تلاش‌ برای جنگ افروزی علیه سوریه است.

وی افزود: تلاش‌ها برای اقدام نظامی آمریکا در سوریه شدید است از نحوه برنامه ریزی و مانور درباره آن این موضوع مشخص است اما از آنچه که ما می‌بینیم اوباما هنوز مایل به متقاعد به اقدام نظامی تمام عیار علیه سوریه نیست.

کروک ادامه داد: رئیس‌جمهور آمریکا شرایطی را تعیین کرده است که اگر آنها محقق شوند دست به اقدام نظامی علیه دولت سوریه خواهد زد و آن هم باید مشروع و با مجوز از سازمان ملل باشد.

مامور سابق ام آی 6 در ادامه با اشاره به میزان احتمال اقدام نظامی علیه دولت سوریه گفت: احتمال اقدام نظامی را نمی‌شود رد کرد. اما موضوعی وجود دارد و آن اینکه اگر هم اقدام نظامی علیه سوریه انجام گیرد محدود خواهد بود و مراکز حساس و نظامی مهم را هدف قرار خواهد بود.

کروک به موضوعی دیگر که آن را خیلی خطرناک خواند اشاره کرد و گفت: یک مسئله‌ای وجود دارد که بسیار خطرناک است و آن اینکه تصور آمریکا بر این است که اگر اقدامی نظامی علیه دولت سوریه انجام گیرد دولت اسد به آن پاسخ نخواهد داد اسرائیل هم بر این تصور تاکید می‌کند. این مسئله‌ای بسیار خطرناک است البته تضمینی برای عدم پاسخ دولت سوریه وجود ندارد و احتمال واکنش به هر گونه اقدام نظامی وجود دارد.

وی در پایان به بحث تاثیر هر گونه اقدام نظامی علیه سویه بر روابط با آن اشاره کرد و گفت: با سر کار آمدن دولت روحانی غرب به دنبال بهبود روابط با ایران است و بحث حمله به سوریه این موضوع را پیچیده می‌کند و مشکلاتی پیش روی می‌گذارد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدحسین IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    6 24
    اٍ اٍ اٍ چرا این حرف ها رو میزنی....الان خیلیا میگن آمریکا فقط تو فکر مردم سوریه هست....حیف که خبر جای منفی دادن نداره وگرنه تیکه بزرگت گوشت بود
  • كوروش A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    5 4
    اگر غرب به سوريه حمله كند ايران بايد اسرائيل را با خاك يكسان نمايد.