دولت نهم و دهم 5 برابر دولتهای قبل از خود اسکناس چاپ کرد

میزان اسکناس و مسکوک منتشر شده طی سال 84 تا بهار 91 معادل 28 هزار میلیارد تومان بوده است.

علی پاکزاد: به نظر می رسد بانک مرکزی با انتشار قطره چکانی اطلاعات و گزارشهای آماری از وضعیت نقدینگی در کشور به نوعی تلاش می کند حساسیت ها را نسبت به آنچه در فضای پولی کشور اتفاق افتاده کاهش دهد. به طور مثال در شرایطی که نیمه نخست سال 92 در حال پایان است گزیده آمارهای اقتصاد سه ماهه پایانی سال 91 منتشر نشده است، گزارشی که می تواند نشان دهده وضعیت پولی کشور طی آخرین سال فعالیت دولت دهم به چه صورتی بوده است.

بانک مرکزی از اسفند سال 88 تاکنون تراز دارایی های بانک مرکزی را از گزارش های خود حذف کرده است، البته این عدم انتشار می تواند ناشی از بحث تشدید تحریم ها و اعمال تحریم بر علیه بانک مرکزی نسبت داده شود ولی به هر شکل هیچ توضیح رسمی در مورد دلیل عدم انتشار عمومی این بخش از گزارشها بیان نشده است.

یکی از بزرگترین اشتباه های بانک مرکزی در سالهای اخیر تن دادن به افزایش حجم نقدینگی و رشد شدید اسکناس و ضرب مسکوکات بوده است، البته نمی توانیم دوره کامل وضعیت انتشار پول در بانک مرکزی را طی دوره فعالیت دولتهای نهم و دهم بررسی کنیم ولی آخرین گزارش منتشر شده که میزان انتشار اسکناس در آن درج شده مربوط به سه ماهه نخست سال 91 است، با احتساب ارقام مندرج در این گزارش طی سال 84 تا بهار 91 بالغ بر 28 هزار میلیارد تومان اسکناس منتشر شده است.

قابل ذکر است حجم اسکناس و مسکوک در سال 84 یعنی ابتدای دوره بررسی 5.6 هزار میلیارد تومان بوده است که در بهار سال 91 به 33.8 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده، به عبارت دیگر دولت احمدی نژاد طی دوره فعالیت اش بالغ بر 5 برابر دولتهای پیش از خود اسکناس چاپ کرده است.

این وضعیت در مقایسه با سرعت پایین رشد اقتصادی در کشور به خوبی نشان میدهد حجم بالای نقدینگی از دلایل اصلی تورم رکودی حاکم بر اقتصاد کشور است.

قابل ذکر است براساس آمارهای موجود دو اتفاق قابل لمس در ترکیب توزیع اسکناس و مسکوک در کشور واقع شده است اول افزایش اول افزایش سهم سیستم بانکی و بانک مرکزی از اسکناس در گردش است که به طوریکه سر جمع سهم سیستم بانکی از اسکناس در گردش طی سال 84 معادل 10 درصد از کل اسکناس منتشر شده بود ولی در بهار سال 91 این سهم به 31.7 درصد افزایش پیدا کرده است.

تغییر ترکیب تقسیم پول در دولت احمدی نژاد

از سوی دیگر حجم اسکناس به کل نقدینگی کشور از حدود 6 درصد در سال 84 به حدود 11 درصد در بهار سال 91 افزایش پیدا کرده است.

در مورد دلیل اتفاق اول می توان گفت افزایش مبادلات الکترونیک در مجموع باعث کاهش گردش اسکناس و مسکوک شده است، اما در مورد افزایش سهم اسکناس و مسکوک به کل نقدینگی سید احمدی میرمطهری مدرس اقتصاد، معتقد است با تغییر قانون چک و شاهد کاهش استفاده از این ابزار پولی در مبادلات هستیم و این مسئله به خودی خود در سهم شبه پول در مبادلات تاثیر گذار بوده و به افزایش سهم مبادلات مبتنی بر جابجایی پول نقد تاثیر گذاشته است.

31222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    3 55
    الكي كه چاپ نكرده.
    • کوروش A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      17 3
      دقیقا الکی چاپ کرده...
  • بی نام A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    27 2
    فعلا که رییس کل بانک مرکزی که 5 برابر دولتهای قبل اسکناس چاپ کرده مورد لطف ومرحمت قرار گرفته
  • بی نام A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    49 2
    همچين دولتي رو خدا ديگه قسمت نكنه
    • بی نام IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      40 3
      ایشاا... خدا جوابشو بده از دست ما مردم که کاری برنمیاد.
  • بهزاد A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    42 1
    میدونید چرا ما به جای پیشرفت پسرفت میکنیم؟چون در کشورهای توسعه یافته اگر مسىو لی به خاطر انجام تصمیم غلطش حتی چند هزار دلار ضرر به کشور بزنه نه تنها برکنار بلکه باید پاسخگوی مطبوعات و دادگاه باشه اونوقت این دولت 800 ملیارد دلار!!!!!رو با تصمیمات غلط نه تنها برباد داد حتی نتونست اوضاع در سطح هون سال 84 که دولت رو تحویل گرفت بس بده.جالبیش به اینکه نه تنها جوابگو نیست و کسی هم مواخذه رسمیش نمیکنه مدعی هم هست !!!!به هر حالهم. خدایى هست هم پل صراطی انشالله اون دنیا اقای دکتر....!!!!
  • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    44 2
    محموووووود! چكار كردي بر مملكتت...
  • بی نام IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    44 1
    جالب اینجا بود که این آقا(دکتتتتتتتتتتتر) آمریکا رو متهم میکرد به چاپ دلار بدون پشتوانه؟
  • مهران IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    41 1
    این مطلب را باید افرادی بخوانند که وی را معجزه هزاره خواندند و او را بالاتر از امیرکبیر و ... نشاندند! در این چند روز گذشته، سفری به شهرستان های استان اردبیل داشتم... صحنه هایی از فقر و تنگدستی این مردمان شریف و صبور چنان متاثرم کرد که تا روزها ذهنم درگیر این سوال خواهد ماند... هفتصد میلیارد دلار پول فروش نفت کجاست و چه شد... و چرا در استانی که هوای تابستانش از پاییز تهران سردتر است... هنوز شهرهای کوچکی چون ویلادره از نعمت گاز محرومند... از حامیان وی باید پرسید و نه خود وی... چون او هیچگاه زیر بار این گونه قصور و کاستی ها نرفته و نخواهد رفت!
  • حامی A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    42 1
    یک رکورد دیگر از دولت محمود احمدی نژاد!!! طرفدارای احمدی نژاد برید افتخار کنید...... این همه پول خب داده به مردم!!!
  • ناشناس... A1 ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    2 40
    جناب آقاي پاكزاد چنانچه حضرتعالي به دنبال اطلاع رساني هستيد ونه نيات ديگر ، ميبايست براي مقايسه عملكرد يگ نگاه عميق تري داشته باشيد ، وضمن مد نظر قرار دادن نرخ رشد حجم نقدينگي براي استيضاح مسئولين ،اين شاخص را در طول يك بازه زماني كه مربوط به عملكرد روئساي جمهور حد اقل سه دوره گذشته است را به داوري بنشينيم، در اين راستا نيز ضمن ملاك قرار دادن مديريت داخلي ، نيم نگاهي نيز به فشارهاي سياسي و شرايط اقصاد جهاني در هر دوره بيندازيم ، صرف اتهام زني به هيچوجه چاره و گره گشاي مشكلات كشور نيست ،البته انشاءالله نيت شما از انتشار اين اطلاعات خير باشد ،لذا اين يادداشت را در راستاي كمك به حضرتعالي در رسيدن به هدفتان كه البته خير خواهانه است ارائه كردم.
  • بی نام IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    21 1
    اگر کسی یک چمدان اسکناس بدون پشوانه چاپ شده به من یده اصلا ناراحت نمیشم و مشکلی نیست. کفگیرم به ته دیگ که خورده هیچ دیگم هم سوراخ شده !
  • بی نام IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    26 1
    دوستانی که می گویند الکی نبوده با علم اقتصاد می گویند یا رو هوا . وقتی رشد اقتصادی نداشته ایم پولهای ایران بلوکه شده درامد صادرات به پایین ترین حد ممکن رسیده و صنعت به ورشکسنگی رسیده پس مطمئنا بی خود چاپ شده وگرنه این دولت این همه رئیس بانک مرکزی عوض نمی کرد .در ضمن از افزایش نرخ دلار و تورم کالاها نیز می توان گفت دولت به دلیل بی کفایتی برای پرداخت یارانه ها فقط اقدام به چاپ اسکناس کرده . در هر کشور دیگری بود رئیس جمهور تا حالا خودکشی کرده بود نه اینکه بره تو مجلس تشخیص مصلحت نظام
  • علی A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    19 1
    به همین خاطر دولار شده 3و4 زار چون وقتی پول کشور زیاد بشه ارزش خودشو از دست می ده مثل کالایی که زیاد بشه ارزش قیمتیش میاد پایین
  • بی نام IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    33 1
    جالبه این دولت به اصطلاح عدالت محور که همش اینو اونو به رانت و رشوه محکوم می کرد.چه کارها که نکرده.خدایا از سر تقصیراتشون نگذر.
    • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      12 1
      منی که به ته نان محتاجم و با کمترین حقوق دارم زندگی میکنم هیچ وقت نمی بخشم. خدا هم نباید ببخشه.
  • بی نام IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    25 1
    5برابر سایر دولتها هم تورم به بار آورد
  • بی نام A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    27 1
    آقا من یه سوال دارم. اگه حالا به هر دلیلی یه دولت بی کفایت برای مدیریت یک کشور روی کار بیاد. آیا هیچ نهاد نظارتی وجود نداره که جلوی این اقدامات بی منطق و بحران زا رو بگیره؟ یعنی یک نفر میشه قدرت مطلق و همه کشور رو به ورطه نابودی می کشه و تا پایان دولت هم هیچ کاری از دست هیچ کس بر نمیاد؟