وقتی فوتبال ایران در برزیل به یوزپلنگ‌ مدد می‌رساند!

فقط هفتاد قلاده از تیزپاترین موجود زنده جهان در روی کره‌ی زمین همچنان می‌خرامد و آن هم در بخشی از کره‌ی زمین که نامش ایران است. آیا قدر این موهبت و امتیاز بی‌مانند را می‌دانیم؟ و آیا می‌توانیم از فرصت حضور جوانان تیزپای خود در آوردگاه برزیل در جام جهانی 2014 فوتبال، به نفع این مزیت استثنایی سود جوییم؟ نوشتار پیش رو به همین بهانه به رشته تحریر درآمده و امیدوارم که مورد عنایت و حمایت دوستداران این آب و خاک قرار گیرد ...

    19 سال پیش، در نهم شهریور سال ۱۳۷۳- زمانی که خشکسالی امان زیستمندان استان یزد را بریده بود - یک مادر ایرانی - یک یوزپلنگ ماده - به همراه سه فرزندش برای نوشیدن آب، خود را به آبشخوری در نزدیکی شهر بافق رساندند، اما آن زیستمندان استثنایی وطن، هرگز طعم شیرین آب را مزه نکردند و به جای نوشیدن آن ماده‌ی حیاتی و گوارا، مورد حمله چند فرد غیربومی با چوب و سنگ قرار گرفتند. در این ماجرا دو فرزند جان خود را از دست دادند، مادر هم ظاهراً زخمی شد و از مهلکه گریخت، اما دیگر کسی هرگز ردی از او نیافت. فقط ماند یکی از فرزندان که توسط محیط بانی مهربان از دست آدم‌خوارها (بخوان: یوزخوارها!) نجات یافت، نامش را ماریتا نهاد و تا زمان مرگش در سال 1382 در پارک پردیسان تهران در اسارت و تنهایی به زندگی غریبانه‌ی خود ادامه داد ...
    این ماجرای دردناک، سبب شد تا گروهی از هموطنان عزیز ما، پیشنهاد نامگذاری نهم شهریور به نام روز ملّی یوز را طرح کنند. آرزویی که سرانجام در شهریور 1386 عینیت یافت و اینک هفتمین سال پیاپی است که این مناسبت یگانه در ایران گرامی داشته می‌شود. اما چرا؟
    چرا باید در کشوری که میلیون‌ها نفر از مردمانش در سخت‌ترین شرایط معیشتی به سر می‌برند، دل‌مان برای آب خوردن و خرامیدن یوز در وطن بسوزد و از تصور این که ممکن است روزی فرزندان این دیار دیگر شاهد حضور یوزها در ایران زمین نباشند، اندوهگین شویم؟
    مگر در این 50، 60 سالی که ببر مازندران را از دست داده‌ایم، برایمان اتفاقی افتاده است؟ مگر حالا که دیگر از شیر یال کوتاه ارژن در ایران‌زمین خبری نیست، حال‌مان بد شده است؟ خب، یوز هم برود به همانجا که پیش‌تر دو گربه سان دیگر وطن رفته‌اند و تمام!

روز ملی یوزپلنگ را گرامی بداریم

    یادمان باشد که در زمانی نه چندان دور، شمار یوزپلنگ‌های موجود در جهان به بیش از یکصدهزار قلاده در متجاوز از ۴۴ کشور جهان می‌رسید؛ آنگاه این تعداد به حدود ۱۵ هزار قلاده در ۲۷ کشور جهان تقلیل یافت و اینک در خارج از قاره آفریقا، فقط یک کشور دیگر در جهان باقیمانده که هنوز شاهد خرامیدن یوز در سرزمینش است: ایران! آیا قدر این موهبت، قدر این امتیاز بی‌رقیب را می‌دانیم؟
    یوزپلنگ آسیایی، تیزپاترین موجود زنده زمین، نماد زیبایی، کشسانی، مقاومت، شکوه و چالاکی طبیعت جهان، امروز فقط در ایران حضور دارد و می‌خرامد؛ نگذاریم تا این آخرین پناهگاه زیباترین گربه‌سان جهان، به آرامستان ابدی‌ و تاریخی‌اش بدل شود. روزگاری در این کشور بیش از 400 قلاده یوز زندگی می‌کرد، اما اینک شمارشان به زحمت به عدد هفتاد قلاده کاهش یافته است و این یعنی: در خطر انقراضی قطعی واقع شده‌اند.
    ما باید بدانیم که اگر حال یوز خوب باشد، یعنی حال طمعه‌های یوز، علفخوارانی چون آهو و جبیر و قوچ و میش و ... هم خوب است و اگر حال آهوها و میش‌ها خوب باشد، یعنی چمن‌زارها و مراتعی آباد هنوز در این سرزمین وجود دارد و وجود مراتعی آباد، خود نشانه‌ای از کیفیت درخور منابع آب و خاک این سرزمین خواهد بود؛ شناسه‌ای که مهم‌ترین دلیل ماندگاری کیفیت زیست در سرزمین برای انسان‌هایی است که ایرانی خطاب می‌شوند و آب و خاک‌شان را بسیار دوست دارند.
    به قول استاد وهاب‌زاده عزیز، این برای نخستین بار است که در کشور ما یک روز ملی برای حفاظت از یک گونه‌ی غیر انسان، آنهم با حس مسئولیت و خودانگیخته از جانب مردم و نه دولت، بزرگ داشته می‌شود. باید قدر این حرکت و هم‌افزایی ملّی را بدانیم و مناسبتش را سزاوارانه حرمت نهیم. به همین مناسبت به همت انجمن یوز ایران، جشنواره‌ای به مدت دو روز از فردا - هفتم شهریور 1392 - در محل باغ وحش تهران برگزار می‌شود؛ جشنواره‌ای که با حضور در آن، بی‌شک کودکان ایرانی، درخواهند یافت چرا باید قدر فرصت حضور یوز در ایران را بدانیم و با کمک به ماندگاری‌اش، کسب و کار بیابان‌سازها را از رونق بیاندازیم.

یوزپلنگ در میاندشت، عکاس: مرتضی اسلامی دهکردی

 

می‌ماند یک پیشنهاد!
    سال آینده، جام جهانی فوتبال در برزیل برگزار خواهد شد؛ کشوری که تصمیم گرفته تا نماد این مسابقات را آرمادیلو انتخاب کند، گونه‌ای در حال انقراض در آمازون. روشی که پیش‌ترها هم در جهان سابقه داشته و چینی‌ها هم سمبل المپیک خود را با خرس پاندا پیوند زنده بودند. چندی پیش، آرش نورآقایی عزیز، یکی از پیشکسوتان و فعالان حوزه‌ی میراث فرهنگی و بوم‌گردی کشور به نگارنده پیشنهاد کرد که بیاییم از فرصت حضور جوانان تیزپا و هوشمند ایرانی در جام جهانی 2014 برزیل استفاده کرده و با نقش بستن، نشان یوز ایرانی بر پشت پیراهن و دیگر وسایل این بازیکنان در آوردگاهی بین‌المللی که بیش از هر میدان دیگری در معرض دید جامعه‌ی جهانی قرار می‌گیرد، بکوشیم تا توجه به نجات و ماندگاری یوز در سرزمین ایران را دوچندان سازیم.
    امیدوارم، مسئولین فدراسیون فوتبال و وزارت خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست، بتوانند در این فرصت اندک باقیمانده، تمهیداتی برای تحقق عینی این پیشنهاد سازنده ارایه دهند و بدین‌ترتیب، پیوندی بایسته بین شمار عظیم ورزش‌دوستان ایرانی با علاقه‌مندان به زیست‌بوم وطن برقرار کرده و مهم‌تر آن که به جهانیان نشان دهیم که در ایران مردم بافرهنگ و طبیعت‌دوستی زیست می‌کنند که قدر حضور تیزپاترین جاندار زمین را در موطن‌شان سخت می‌دانند و حرمت می‌نهند.
    انشاالله

    در همین باره:

    - آیا یوزپلنگ‌ها دارند از ایران می‌روند ...

    - آیا برای نجات یوز هنوز فرصت باقی است؟

    - وقتی آن ببر در راجستان می‌تواند، چرا این یوز در میاندشت نتواند؟

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 75
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    373 5
    بهترين مطلبي بود كه اين چند وقت خواندم، اميدوارم، مسوولان و مردم اهميت اين موضوع را درك كنند.
    • شين نون A1 ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      257 4
      پيشنهاد بسيار ارزنده اي است براي گرامي داشت و پاسداشت اين ايراني الاصل زيبا ... باشد كه مورد تفقد قرار گيرد .
    • بی نام IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      188 5
      صد در صد موافقم.
    • مسعود كرامتي A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      133 4
      خيلي عالي استاد . خدا شما را به ما و طبيعت ببخشد .
    • بی نام IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      134 4
      یکی از مشکلات عدیده مسوولان ما نداشتن قابلیت درک اهمیت موضوعات است!
    • بی نام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      84 12
      تو ایران وقتی جان انسان ارزش نداره، حیوان دیگه بجای خود !!!!
    • رضا A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      پیشنهاد مسخره ای بود! پیراهن تیم ملی اسپانسر میخواد نه تصویر یوزپلنگ ضعیف ایرانی! اگر چه در همان دور اول حذف میشیم
    • بی نام A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      74 20
      همین 70 قلاده هم بزودی زود از بین خواهد رفت.... ایرانی که حیوان دوست نیست! گربه ها از ده کیلومتری از ایرانی ها میترسند! چون ایرانی ذاتا میل به کشتن و آزار حیوانات دارد!
    • ايراني IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      25 7
      بله واقعا خوب بود وزيبا و همچنين موثر فقط هماهنگي و مديريت اينکار رو بايد کي انجام بده : کفاشيان هميشه خندان کيروش هميشه عصباني و پر مدعا تاج در گير روزهاي بازي ليگ عليپور سرگرم به موي بلند بازيکنان فوتبال يا شايد هم کميته موفق بازاريابي تيم ملي اگه همه اينها نشد هم از سرپرست موقت !!! وزارت ورزش استفاده شود. بله برادر ، ميشه خيلي کارها کرد ، اما نه با اين آدمها
    • سهیل IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      29 4
      به ایرانی: یادت رفت به سازمان حفاظت محیط زیست هم اشاره کنی که هنوز آنجا هم رییس نداره!!!
    • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      11 8
      به سهیل: رئیس داشته باشه یا نداشته باشه هیچ فرقی نمیکنه! مثلا آقای رئیس میخواد جلوی گلوله شکارچیا وایسه ؟!!!
    • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      11 3
      iهمه ما وقتی یک مطلب خوب میخوانیم که نشاندهنده سطح فکر بالا و یا پیشنهاد خوب و سازنده باشد شروع به تعریف و به به و چهچه کردن میکنیم اما وقتی در جریان طبیعی زندگی با آن موضوع و نظایر آن مواجه میشویم انگار تمام آن سطح فکر بالا در آن واحد دود میشود و به هوا میرود و به مانند انسانهای اولیه با آن موضوع برخورد میکنیم و نمونه آن بلا و مصیبتی است که بر سر طبیعت آورده ام و هر روز خبر شاهکاری جدید در اخبار به گوش میرسد به راستی چرا اینگونه بار آمده ایم که میان حرف تا عملمان زمین تا اسمان تفاوت است؟؟؟؟؟
  • علی اصغر A1 ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    126 0
    تعدادی از مردم نا اگاه در ان سال ان فاجعه محیط زیستی را باعث شدند . امیدواریم که با درایت مسوولین و مردم دیگر شاهد این فجایع دردناک نباشیم . حیات وحش مظهر و نماد کشور هاست .
    • درد دل یک موجود زنده IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      8 3
      تعدادی مردم ناآگاه؟؟؟ دوست عزیز فرهنگ مهربانی موهبت بزرگی است که هر ملتی آن را ندارد و متاسفانه ما هم جزو ملتهایی هستیم که آن را نداریم! تا وقتی متولد شدن فرزندمان، عروسی هایمان و عزاداری هایمان با ریختن خون یک موجود زنده دیگر مثل گوسفند رسمیت میابد تا وقتی این خونریزی را مقابل چشمان کودکان خردسالمان انجام میدهیم تا وقتی که بجای آموختن محبت به حیوانات سنگ زدن به حیوانات را به کودکانمان میاموزیم تا وقتی در گوشه حیاط خانه هایمان حتی برای پرندگان لانه ای نمیسازیم، باید هم یوزپلنگ باوقار ایرانی نابود شود! و این را نمیفهمیم که وقتی فرزندمان با فرهنگ مهربانی غریبه شدند و با فرهنگ خونریزی آشنا، پس از شیر و ببر و یوزپلنگ و ... اینبار نوبت خود ماست!!!!!!!!!
  • حسین A1 ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    127 0
    آفرین به این پیشنهاد
  • مرتضی پورابراهیمی IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    105 1
    امیدوارم این پیشنهاد خوب، مورد توجه مسئولین و مردم قرار گرفته و همه از آن حمایت کنیم تا تحقق یابد. ممنون از خبرآن لاین .
    • بی نام IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      60 0
      آمین ...
  • بی نام A1 ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    65 3
    چرا آقای روحانی رئیس سازمان محیط زیست را انتخاب نمی کنند؟ البته گویا به آقای قالیباف درخت بر پیشنهاد داده اند (بلا به دور) و خدا رو شکر ایشان قبول نکرده اند. ان شاا... فردی دلسوز، باتجربه و باسواد در این زمینه انتخاب کنند.
  • بی نام A1 ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    72 0
    از ملتی که به خودشان رحم نمیکنند انتظار داری به یوزپلنگ رحم کنند. اصالت "من" باعث بروز این مشکل است مردمی که جز به خودشان به چیزی فکر نمیکنند و حل این مشکل فقط با فرهنگ سازی عملی ( نه در شعار که مسوولان فقط برای دیگران نسخه بپیچند و خودشان را تافته جدا بافته بدانند.) شدنیست.
  • متيني‌زاده IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    63 1
    مطمئنم تأثير شگرفي مي‌تواند روي نگاه مردم جهان نسبت به فرهنگ ايران بگذارد. شايد با ميلياردها تومان هم نتوان در زمينه‌هاي ديگر فرهنگي خودمان را در ويترين جمعيتي برزيل نشان دهيم. اميدوارم با تأييد اين پيشنهاد بتوان كاري هم براي اين خلقت بي‌نظير كرد.
  • مجتبی اعلمی A1 ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    72 0
    درود بر استاد درویش عزیز که خودش سرمایه ای بزرگ و افتخاری ارزشمند برای ایران و ایرانی است.
    • شين A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      38 1
      واقعا هم . واقعا .
  • علی صالحی IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    55 1
    عالی عالی عالی عالییییییییییییییی آقای درویش ... کاش خیلی خیلی جدیتر این پیشنهاد بکر رو به مراجع تصمیم گیرنده انتقال بدید ...
  • بی نام IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    44 7
    زنده باد یوزپلنگ ایرانی ... پیروز باد تیم ملی فوتبال ایران در برزیل ...
    • بی نام A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      14 10
      جوجه خروس هم نیستیم !!!
  • پرهام IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    41 1
    خدا رو هزار مرتبه شکر کسانی هنوز تو این مملکت هستن که به حیات وحش فکر می کنن و به فکر منافع شخصی نیستن هزاران هزار بار مثبت
  • بی نام IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    33 1
    کاش این پیشنهاد تحقق یابد.
  • بی نام IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    37 1
    متاسفانه توی تقویم من هیچ چیز نوشته نشده. نفرین آیندگان بر بی مبالاتی ما نسبت به جانوران در حال انقراض خواهد بود . همانطور که من همیشه میگم : خدا لعنت کنه کسایی رو که نسل ببر مازندران و شیر ایرانی رو نابود کردند.
  • غلامرضا رهبر IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    40 1
    بدون شک این اقدام زیبای جناب درویش عزیز همانند حرکت های خودجوش دیگرش سبب خیر خواهد شد و تاثیری شگرف بر نگاه مردم جهان و بخصوص ملت ایران به حیات وحش خواهد داشت. قطعا این حرکت سبب حمایت از این مخلوق ارزشمند می گردد. درود به همت والای درویش عزیز که خود از سرمایه های ارزشمند این مرز و بوم است.
    • محمد درویش IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      33 1
      ممنون دکتر جان. خداوند شما را برای طبیعت زیبای استان فارس نگه دارد و بتوانید به مدد دانش و عشق پاک تان به سرزمین مادری، آن را از نو بالنده سازید. همچنین ممنون از حمایت شورانگیز و خالصانه دیگر دوستان و هموطنان عزیزم از این پیشنهاد. باشد که تحقق یابد. درود ...
  • سیمین A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    28 1
    درود بر محمد درویش و این نوشته بی نهایت زیبایش. حتما به نوبه خودم اطلاع رسانی خواهم کرد.
  • حميد IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    38 1
    اين پيشنهاد شورانگيزي است بخصوص آنکه بازيکنان تيم ملي نيز در هنگام مسابقه به آن خواهند بليد و احساس غرور خواهند کرد. جالب است که اين مارک شبيه يکي از معروفترين برندهاي ورزشي يعني پوما خواهد شد.
    • نامدار A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      19 1
      آفرين حميد !
  • حسن شماعي زاده A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    22 2
    در ركابيم استاد ! لب تر كنيد !
    • بی نام A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      10 1
      شما لب تر كنيد !
  • بی نام A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    21 1
    مرحبا استاد . واقعا پیشنهاد جالبی است . کاشکی اجرایی شود .
  • محسن IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    21 1
    امیدوارم برای تمام گونه های ایرانی از این همایشها برگزار شود به امید آن روز.
  • علیرضا IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    13 1
    سلام. چرا منطقه ای حفاظت شده بزرگ محصوری جهت زندگی حیوانات در حال انقراض در نظر گرفته نمی شود. تا دلتان بخواهد زمین و کوه و جنگل در اختیار منابع طبیعی است. بودجه هم با کمک وزارت نفت و کمک خیرین داخلی و خارجی و سازمانهای حمایتی جهانی. با فراخوانی روی کمک انسانی داوطلبانه مردم ایران زمین هم حساب کنید. کشوری مثل هند در پارکی جنگلی محفوظ توانسته بیش از سیصد قلاده شیر ایرانی را نگهداری کند. شما هم می توانید. ابتدا موقعیت یابی کنید در چه منطقه ای می توان از پلنگ و یوز و شوکا و دیگر حیوانات دیگر نگهداری کرد. خوش آب و هوا و دور از شهرها. امیدوارم چنین کنید. زیاد دور از ذهن نیست.
  • امید A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    20 6
    اگر بحث تبلیغ گونه‌های رو به انقراض هست، بهتره مهم‌ترین گونه‌ای که در ایران تقریباً منقرض شده رو روی پیراهن بازیکنان قرار بدهیم: انسان.
    • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      4 1
      احسنت
  • امیر A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    20 1
    یک مسابقه بزارید برای طراحی نمادش. جلب توجه هم میشه در جامعه و بین مسئولین
  • بی نام IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    16 2
    درود برايران ويوز ايراني درود براستاد درويش ممنون خبر انلاينننننننن
  • بی نام IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    20 2
    خواندن نوشته های آقای درویش لذت فراوان دارد. سپاس از زحمتی که متقبل می شوید.
  • بی نام IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    2 10
    این چه حرفیه؟!! پشت و رو و زیر و . . . پیرهنا ارث بابای یه عده ی خاصیه حق ملت نیستش که
  • بی نام A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    4 28
    متن زیبا و آموزنده ای بود که پیشنهاد جالبی داشت، اما باید دید بجای نقش یوزپلنگ، موارد دیگری هستند که اولویت داشته باشند برای نقش بستن بر لباس فوتبالیستهای ایرانی؟ مثلا نمادی که نشان دهنده ی صلح و دوستی با همه ی کشورهای جهان باشد، اگر بر لباس فوتبالیستهایمان نقش ببندد، بهتر نیست؟؟
  • سینا A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    24 1
    از آقای عادل فردوسی پور میخواهیم این مسئله را در برنامه 90 هفته آینده مطرح کند تا به امید خدا این درخواست از طرف فدراسیون فوتبال اجابت شود موافقان مثبت بدهند .
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    14 8
    من میترسم اینکارو بکنیم اما با این وضعیت تیم ملی بریم 5 تا 5 تا بخوریم آبرو "یوز " رو هم ببریم.
    • سارا IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      3 1
      چرا آبروی یوز بره؟ همه میدونن فوتبال هر کشوری تو چه سطحیه، نتیجه فقط بردن نیست، همین که بتونیم قطعه ای از طبیعت ناب ایران رو نشون بدیم، با توجه به این مسئله که داشته های ایران رو در اکثر مناطق دنیا بیشتر با عنوان سلاح هسته ای و افکار تروریستی دارن معرفی میکنن، این پیشنهاد فوق العادس، از آقای نورآقایی عزیز و آقای درویش هم بسیار سپاسگزاریم.
  • محسن سليماني A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    9 1
    سلام پيشنهاد بسيار خوبي است و مطمئنم از طرف جامع جهاني نيز با استقبال خوبي روبرو خواهد شد. حتي اگر نتوانستيم نقش يور را بر روي پيراهن ملي پوشان ثبت كنيم ولي مي توانيم به روشهاي ديگري بيانديشيم از اينكه افرادي مانند جنابعالي در همه شرايط به پيشنهادات خوبي مثل اين فكر مي كنند به سهم خودم سپاسگزارم.
  • حسین صافی IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    20 1
    من خودم کارای طراحیش رو انجام می دم با افتخار و بدون هیچ چشمداشتی...
    • محمد درویش IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      13 1
      سلام و درود بر هنرمند عزیز و طبیعت دوست وطن، استاد حسین صافی عزیز و سپاس از پیشنهاد سخاوتمندانه و ارزشمندتان. باشد که دست به دست هم، شاهد تحققش باشیم.
  • امین خزاعی A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    9 1
    یک ایده بسیار ارزشمند. خیلی عالی بود. امیدوارم نماد تیم ملی ایران در جام جهانی 2014 یوزپلنگ آسیایی باشد. این واقعه می تواند در جلب افکار عمومی نسبت به اهمیت حفاظت از این موجود زنده تاثیر گذار باشد.
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    4 1
    امیدوارم مسئولین نیز این مطلبو ببینند و این امر تبدیل به واقعیت شود من که انقدر به یوز علاقه دارم یه تابلو نقاشی ازش کشیدم اسم بلوتوث موبایلمم چیتا است
  • جواد A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    8 1
    اگر میزبانی جام ملت های آسیا را بگیریم، یوزپلنگ ایرانی برای استفاده در نماد آن بازی ها هم بسیار مناسب است.
    • بی نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      7 1
      بله. این هم پیشنهاد بسیار خوبی است و امیدوارم موفق شویم آن میزبانی را تصاحب کنیم.
  • رها IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    5 1
    بسیار عالی ... باشد گوش شنوائی
  • سهراب IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    3 28
    مردم از گرسنگی تو سختی هستن اونوقت شما به فکر یوز هستی احتمالا از شکم سیریته
    • رستم A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      9 2
      نظرت خجالت آوره پسرم
    • متيني‌زاده IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      8 2
      يعني نمي‌تونيم هم گرسنه باشيم و هم به فكر يوزپلنگ؟ مگر قراره چيكار براش انجام بديم؟ فقط بايد بهش حق حيات بديم همون حقي رو كه اون پيش از ما از خدا گرفته
    • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      3 2
      نظر من به نظر رستم آقا نزدیک تز است.
    • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      4 1
      سهراب جان شکم خالی با تکه ای نان هم پر میشود ولی با مغزهای خالی چه کنیم! مغز پر هم شکم انسان را از غذا پر میکند هم دشت را از یوز، امان از مغز خالی که هم شکم انسان را خالی می کند هم دشت را از یوز!!!!!!!!!!!!!!
    • امیر A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
      0 0
      سهراب مثل این که تو فقط به فکر خودتی و شکم خودت اگر یه ذره دقت میکردی می فهمیدی ارزش احیای یوز کجاست
  • عباس محمدی TR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    4 1
    درود پیشنهاد بسیار خوبی است. لازم است با مسوولان وزارت وزارت ورزش گفتگوکنیم.
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    0 13
    خیلی جالبه نمیدونم چه دستهایی در کار هست .ولی مطلب زنده باد بهار! زنده باد دانشگاه ایرانیان! زنده باد رانت! باز نمیشود ولی با فیلتر شکن باز میشود.به این میگن آزادی بیان از نوع عالی
    • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      7 1
      اولا کامنت شما چه ربطی داره به موضوع این یادداشت؟ دوما فیلتر هم نیست!
  • رضا IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    4 1
    امیدوارم آقای روحانی هر چه زودتر رییس جدید سازمان حفاظت محیط زیست را معرفی کند تا وی بتواند این پیشنهاد ارزنده را پیگیری کند.
  • حسین IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    4 1
    پیشنهاد بسیار خوبی است.لطفا هر کسی به هر نحوی که میتواند اطلاع رسانی کند تا زودتر مسئولین تدارکات لازم را ببینند.اینگونه کارهای فرهنگی با کمترین هزینه بیشترین تبلیغات را هم برای گردشگری وفرهنگ واقتصاد ایران وهم برای ایجاد عزم جهانی در جهت نجات این موجود زیبا وارزشمند انجام میدهد.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    4 1
    خواستم این مطلبتونو نقد کنم اما خداییش دیدم اینجا جای نقد نیست و همه باید پشت هم باشیم انشاا..در این راه موفق باشیم و برای یوزمان کاری کنیم.
  • بی نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    4 12
    یوزپلنگ حیا کن تیم ملی رو رها کن
  • مستشار A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    6 1
    یکی از ایراد ها همین برگزاری چنین برنامه ای در پایتخت است! مگر اینجا محل زیست یوزپلنگ است؟ چرا در یزد و طبس و خارتوران برگزار نمی شود؟ حداقل به بهانه چنین مراسمی پای چند نفر هم به محیط های مورد نظر باز می شود ، مردم آنجا می بینند و متوجه اهمیت موضوع می شوند، عزیزان دلسوز هم کمی از رنج های محیط و سختی های موجود باخبر می شوند....
  • مصطفی A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    2 2
    درود بر آرش نورآقایی که پیشنهاد جالبی رو مطرح کردند عادل فردوسی پور در برنامه نود میتونه این پیشنهاد رو خوب رسانه ای کنه
  • فرا US ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    6 1
    سهراب جان تا به حال به تیک های منفی در مورد نظرت دقت کردی؟! گرسنگی!!! چه خنده دار است که دردمان از این حرف ها گذشته است... از بس مردم یک روز به فکر گرانی مرغ و روز دیگر به فکر گرانی تخم مرغ و نایابی کره و گرانی کوفت و کمبود زهارمار هستند مجال و فرصت نیافتند که به بالاترین ها بیاندیشند. تا به حال فکر کردید چه دست هایی پشت این ناآگاهی و کوته بینی و کوته نظری نهفته است؟ آقای درویش عزیز! تا وقتی به سگ ها جلوی دیدگان دیگران گلوله شلیک می کنند و یا با قربانی کردن گوسفندان خون و خون ریزی راه می اندازیم. تا وقتی که از همان کودکی و دوران پیش از دبستان و دبستان به کودکان درس مهربانی با حیوانات را نمی آموزیم. این است که امروز نتیجه ای بهتر نمی توانیم بگیریم. قدری عمیق و ریشه ای به مسائل بپردازیم.
  • حمید A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    5 6
    سلام آفرین به اینگونه تفکرات و پیشنهادات ، امیدوارم با پیگیری مستمر و تلاش مضاعف و با اطلاع رسانی و رسانه ای کردن موضوع های مهم اینچنینی در برنامه 90 آنهم توسط مجری و کارشناس خوب برنامه آقای فردوسی پور و برنامه های مشابه تحقق یابد و عملی گردد .
  • فیروزی A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    4 1
    درود برشما خیلی پیشنهاد خوبیه و فرصت بسیار عالیست خوشحالم که بزرگان هنرمندمان هم اعلام آمادگی کردند که داوطلبانه کارهای طراحیشون رو انجام می دهند . خیلی امیدوار کننده است که هنرمندان ما هم قدم در راه نجات محیط زیست بگذارند . امیدواریم دولت هم این فرصت خوب رو از دست نده. استاد درویش به شخصه و به عنوان یک هموطن بسیار معمولی سپاسگزارم
  • مهتاب عبدیان IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 2
    خیلی خوب بود