سرنخ نوشت:

حضور ایرانیان در استرالیا چگونه است؟ طبق آمار به تازگی مهاجرت غیرقانونی به این کشور زیاد شده است.پاولی فولی سفیر استرالیا در این باره در گفت و گویی نکاتی را بیان کرده است
حضور ایرانی ها در استرالیا چگونه است؟
من مطمئن نیستم که چطور باید به این مسئله جواب بدهم اما به نظر من باتوجه به اینکه در استرالیا یک جامعه 30 هزارنفری از ایرانیان وجود دارد که مورد احترام هستند و این افراد از طرز زندگی در استرالیا صحبت می‌کنند، ممکن است دیگران را تشویق کنند که به این کشور بیایند.
درخصوص مسافران قاچاق هم باید بگویم، قاچاقچیان با دادن وعده‌های تو خالی و اینکه زندگی در این کشور چقدر خوب و بی‌نظیر است. افراد را تشویق به حضور در این کشور می‌کنند که باید بگویم این افراد در قبال پولی که دریافت می‌کنند هیچ خدماتی ارائه نمی‌دهند. آنها وعده حضور در استرالیا را به پناهجویان می‌دهند. در حالی که طبق تغییرات جدید این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد.

چه تغییراتی؟
طبق قرارداد که 19 ژوئیه (28 تیر 1392) به عنوان «توافقات منطقه‌ای» مطرح شده است، افرادی که غیرقانونی از راه دریا به استرالیا می‌رسند، برای ارزیابی به گینه‌نو فرستاده خواهند شد و در صورت پناهنده شناخته شوند، به طور دائم در گینه‌نو اسکان داده خواهند شد.

وضعیت برای بچه‌ها هم به همین شکل است؟
تمام افراد پس از این اعلامیه به سرپناه مناسب انتقال خواهند یافت. بچه‌ها و خانواده‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. معاف کردن بچه‌ها از این قانون باعث می‌شود قاچاقچیان به راحتی جان بچه‌ها را به خطر بیندازند. به‌طور کلی باید بگویم حتی زنان باردار هم از این قاعده مستثنی نیستند و هر کس که به شکل قاچاقی به مرزهای استرالیا برسد، به سرپناه مناسب انتقال داده می‌شود.

کسانی که قبل از این تاریخ به شکل غیرقانونی وارد استرالیا شده‌اند هم به گینه‌نو می‌روند؟
خیر. این تصمیمات برای کسانی که بعد از 19 ژوئیه وارد استرالیا می‌شوند قابل اجراست.

کسانی که پناهنده شناخته نشوند چه اتفاقی برایشان رخ می‌دهد؟
یا باید به کشورشان برگردند یا به کشوری که حق اقامت دارند. دولت استرالیا خیلی خوشحال می‌شود که بتواند شخص را به کشور خودش بازگرداند، چرا که هیچ‌کس دوست ندارد دیگری را در بازداشت ببیند. هرچند مراکز بازداشت ما با استاندارهای روز جهان مطابقت دارد و به پناهجویان خدماتی مثل آب، غذا، سرویس‌های روانی و سرویس‌های پزشکی داده می‌شود با اینکه آنجا شرایط بدی وجود ندارد و حتی امکان تماس با خانواده‌ها نیز فراهم است، اما بازهم تأکید می‌کند که هیچ‌کس دوست ندارد به بازداشتگاه برسد.

قبلاً افراد به جزیره مانوس فرستاده می‌شدند، الان به گینه‌نو. ظرفیت سر پناه در این منطقه چند نفر است؟
هیچ محدودیتی برای پذیرش پناهجو نداریم.

در حال حاضر چند نفر در جزیره گینه نو مستقر هستند؟
از اول ژنوایه 2013 سه هفته قبل و طبق آماری که ما داشتیم. 17 هزار و 272 نفر مهاجر غیرقانونی و با قایق به استرالیا آمده‌اند که در این میان شش‌هزار و 500 نفر ایرانی هستند. ایرانیان بیشترین مهاجران غیرقانونی به استرالیا هستند که بعد از ایران افغانستان قرار دارد.
در اردوگاه‌های مهاجرتی استرالیا هم 3350 نفر ایرانی حضور دارند. اما از 19 ژوئیه تا سه هفته قبل و طبق آخرین آماری که ما در دست داریم 1990 نفر بدون ویزا با قایق به استرالیا سفر کرده‌اند که بیش از 1000 نفر از آنها ا یرانی هستند و همه با گینه‌نو منتقل شده‌اند.

کسانی که غیرقانونی مهاجرت می‌کنند، مجرم شناخته می‌شوند؟
خیر. مجرم نیستند چرا که به هیچ جرمی محکوم نشده‌اند. اما باید بدانید که اگر بدون داشتن مدارک مورد نیاز به هر کشوری برسید، توسط مقامات مهاجرتی همانجا دستگیر خواهید شد. برای رسیدن به استرالیا راه‌های قانونی وجود دارد. ایرانی‌ها با تشکیل یک جامعه ایرانی در این کشور توانسته‌اند کمک بزرگی به استرالیا کنند. کشوار ماز مهاجران ساخته شده و ما کشور مهاجران هستیم. به همین دلیل است که از هرکسی که وارد کشورمان استقبال می‌کنیم و پناهندگان را اسکان می‌دهیم. در سفارت ما یک بخش بزرگ برای این مهاجرت قانونی به استرالیا وجود دارد که سالیانه 2 هزار ویزا می‌دهد. ایران کشوری است که سخاوتمندانه مهاجرانی مثل افغانی‌ها را اسکان می‌دهد و ما نیز امیدواریم افراد زمانی که حتی به شکل غیرقانونی وارد خاک ما می‌شوند با تدابیر ویژه‌ای سرپناه‌شان در گینه‌نو برسند و مشکلی از این بابت نداشته باشند.

آن تعدادی که مدتی قبل شورش کردند. وضعیت‌شان به چه شکل است؟
بله مدتی قبل پناهجویان در نائورو شورش کردند. این افراد ناامید هستند زیرا حرف‌های قاچاق‌برها را باور کردند، اما الان متوجه شده‌اند که تمام این حرف‌ها دروغ است. این افراد بسیاری از بناها و امکانات موجود در جزیره را تخریب کرده‌اند. متهمان اکنون در روند قضایی قرار گرفته‌اند و برای دیگر پناهجویان همان روند گذشته ادامه دارد.

پناهجویان چه مدتی در سرپناه‌ها می‌مانند؟
ممکن است روند بررسی هویت و پناهندگی مهاجران حتی چند سال طول بکشد چون بسیاری از این مهاجران که با قایق‌های کوچکی به استرالیا می‌آیند در راه به خاطر درخواست پناهندگی پاسپورت‌ها خود را پاره می‌کنند. همین مسئله کار را برای ما سخت‌تر می‌کند.

وضعیت پناهجویان در سر پناه‌ها به چه شکل است؟
با تما امکاناتی که در اختیارشان است، باید بگویم آنها مشکلات زیادی دارند. افرادی که در این اردوگاه‌ها هستند. بسیار ناامید و ناراحت هستند.
ناراحتی‌شان به این دلیل است که طی این مدت‌ فهمیده‌اند که از قاچاق‌برها فریب خورده‌اند. پناهجویان فکر می‌کردند می‌توانند با ورود به کشور استرالیا یک شغل خوب به دست آورده و زندگی مطلوبی داشته باشند اما الان از تمام این‌ها ناامید شده‌اند و این بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای یک نفر رخ دهد.

شما در جایگاه سفیر می‌شود، فارغ از تمام رسمیتی که جلسه این مصاحبه و حرف‌هایمان دارد، ایرانیانی که قصد آمدن به استرالیا از طریق قایق دارند را نصیحتی کنید.
بله. حتماً زمانی که راه‌های قانونی برای رسیدن به کشوری وجود دارد بهتر است کسی خودش را به دردسر نیندازد تا از راه غیرقانونی وارد خاک کشوری شود. راه‌های غیرقانونی بسیار خطرناک هستند. در این راه با افراد جنایتکاری روبه‌رو می‌شوید که جان، مال و خانواده شما را به خطر می‌اندازند. انها افراد را با لنج‌های ماهگیری که امنیت ندارند به دریا می‌برند. شما باید بدانید که لنج‌ها کوچک است و اقیانوس بزرگ.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پرسپولیسی A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    5 6
    آخرش هم نگفت راه قانونیش چیه !
    • بی نام IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      13 4
      جوابت تو سوال خودته. یعنی قانونی ، با پاسپورت و ویزا بری .غیر قانونی با قایق یعنی مصیبت و بدبختی
    • بی نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      2 3
      واسه زوجها راه قانونی چیه
    • بی نام A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      2 1
      ویزا نیروی کار ماهر.نیاز به مدرک زبان و تخصص+ تجربه کاری.هر کسی را نمیپذیرند.
  • ایرانی A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    15 4
    قابل توجه مسئولان محترم که هیچ توجهی به حضور میلونی افغان ها که چند ده ساله که بطور غیر قانونی وارد ایران میشن آزادانه تردد میکنن ،کار میکنن از امکاناتی مثل بهداشت و آموزش که مختص ایرانیان است رایگان استفاده میکنن مالیات نمیپردازن وبا مواد مخدر تیشه به ریشه میزنن ندارند
    • بی نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      8 6
      کو گوش شنوا؟ بیشتر از 35 ساله که افغانی ها تو ایران برا خودشون جولان میدن اما دولت خوابه و اصلا براش مهم نیست .مثل اینکه مردم ما تا ابد باید تاوان کشورهای دیگر رو بدن
  • بی نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    22 2
    تمام کشورها از مرزهاشون به شدت حفاطت می کنن اون وقت چند میلیون افغانی در ایران هر جا که دلشون بخواد زندگی می کنن. گویا قوانین ایران ارزش رعایت کردن نداره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • الف IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    12 3
    جناب سفیر بحث سخاوت نیست بلکه مسولین ما که مثل شما نیستند . ما مردم راضی نیستیم این همه مهاجر افغان در کشور باشند اما صدای ما که شنیده نمیشه.
  • بی نام IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    12 2
    اینا اگه جای ایران بودن که سکته میکردن . استرالیا صحبت از بیست سی هزار نفره اینجا صحبت از سه چهار میلیون مهاجر خارجیه.
  • بی نام A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    9 7
    استرالیا واسه مردم ما شده ایران واسه افغانستان. همه صف میکشن برن اونجا. فکر کردن چه خبره مثلا! نمیدونن اونجا شهروند درجه دو حساب میشی. هواش هم بعضی ماه‌های سال اصلا قابل تحمل نیست. البته واسه اب و هوا نمیرن. واسه هوا و ... میرن. بهتون گفته باشم. من دوست و رفیق اونجا دارم، اونقدرام که فکر میکنید رویایی نیست.
  • بی نام IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    3 1
    عزیز جان اگه مدرک در حد دکتری نداری یا تخصصی نداری که خیلی خاص باشه و از همه مهمتر زبان رو عالی عالی بلد نیستی اصلا بهش فکر نکن
    • ahmad A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
      1 0
      اصلا این طوری هام نیست که شما میگید حتی با یک مدرک فنی حرفه ای هم میشه اقدام کرد لطفا شما اطلاعاتتونو بیشتر کنید
  • بی نام A1 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    4 0
    قبل ار انقلاب مهاجرت بود؟