۰ نفر
۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۰
هرکول پوآرو زنده می‌شود

شخصیت محبوب هرکول پوآرو با رمانی جدید به عرصه ادبیات باز می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خانواده آگاتا کریستی موافقت کرده‌اند، نویسنده‌ای دیگر در داستانی جدید شخصیت هرکول پوآرو را زنده کند. این در حالی است که 39 سال می‌شود هرکول پوآرو در هیچ داستانی حضور نداشته است. آگاتا کریستی 38 سال پیش درگذشت.

این کتاب همچنین اولین اثری است که یکی از شخصیت‌های کریستی را پس از مرگ این نویسنده احیا می‌کند. قرار است این رمان را سوفی هانا نویسنده مطرح داستان‌های جنایی بنویسد و وعده داده شده داستان مملو از «سرنخ‌های شیطانی گمراه‌کننده» باشد که در داستان‌های کریستی به وفور دیده می‌شد.

خانواده کریستی تاکنون هیچ پیشنهادی برای ادامه داستان‌های آگاتا کریستی را قبول نکرده بودند، اما وقتی سوفی هانا با خط داستانی کامل و بدون نقص سراغ آن‌ها رفت، پیشنهادش را قبول کردند.

این کتاب جدید که فعلا نامی ندارد، سی و چهارمین کتابی است که کاملا به ماجراهای پوآرو می‌پردازد. قرار است این رمان سپتامبر سال آینده منتشر شود.

متیو ریچارد، نوه کریستی گفته برای خواندن این کتاب جدید «روزشماری» می‌کند و هانا نیز گفته از اینکه به من «اعتماد  کردند کاری مهم انجام دهم» خوشحال است.

این نویسنده افزود: «آشکار است که این کار کمی ترسناک است، و احتمالا برخی هم دلخور باشند. اما من خیلی هیجان‌زده هستم و تمام سعی و تلاشم را می‌کنم تا آگاتا کریستی و پوآرو را خجالت‌زده نکنم.»

او درباره طرح داستان که در 100 صفحه نوشته شده و به خانواده کریستی نشان داده شده گفت: «خط داستانی رمانم پرپیچ‌وخم و سرشار از سرنخ‌های گمراه‌کننده است، همان چیزهایی که طرفداران رمان‌های کریستی با آن آشنا هستند.»

ریچارد که رئیس «آگاتا کریستی با مسئولیت محدود» است اشاره کرد ابراز امیدواری کرد کتاب‌خوانان با خواندن این رمان به خواندن دیگر رمان‌های پوآرو علاقه‌مند و بدین ترتیب نسل جدیدی از کتاب‌خوانان با پوآرو آشنا شوند.

هرکول پوآرو اولین بار حدود 90 سال پیش و در سال 1920 در رمانی از کریستی ظاهر شد. این رمان «ماجرای اسرارآمیز در استایلز» نام دارد. پوآرو جدا از رمان‌ها در یک نمایشنامه به نام «قهوه تلخ» و بیش از 50 داستان کوتاه کریستی نیز حضور داشته است.

پوآرو شخصیتی کاملا خیالی و اهل بلژیک است. نام این شخصیت برگرفته از نام دو شخصیت ادبی است: هرکول پوپو مخلوق ماری بلوک لوندز و موسیو پوآرو مخلوق فرانک هاول ایوانز. موسیو پوآرو افسر پلیس بازنشسته بلژیکی ساکن لندن بود که شباهت بسیاری به پوآروی کریستی داشت.

کریستی در زندگینامه‌اش گفته بود در نوشتن داستان‌های پوآرو تحت تاثیر سر آرتور کانن دویل بوده که او نیز تحت تاثیر ادگار آلن پو بوده است. پوآرو در سال 1926 با رمان «قتل راجر آکروید» به شهرت رسید. «قتل در قطار سریع‌السیر شرق»، «The ABC Murders»، «ورق‌ها روی میز» و «مرگ در نیل» معروف‌ترین رمان‌های کریستی با محوریت شخصیت پوآرو هستند.

هانا که کتاب‌هایش در 24 کشور دنیا منتشر شده‌اند، گفت: «آگاتا کریستی نویسنده‌ای بود که باعث شد من در 13 سالگی عاشق داستان‌های اسرارآمیز بشوم. در طول یک سال تمام کتاب‌هایش را خریدم و خواندم و از همان موقعی یک از طرفداران پروپاقرصش بوده‌ام.»

او افزود: «این هرکول پوآرو و خانم مارپل بودند که باعث شدند من به نوشتن داستان‌های اسرارآمیز روی بیاورم، و این طرح‌های داستانی درخشان و شناخت عمیق کریستی از روان بشر بود که هویت من را به عنوان یک نویسنده جنایی شکل داد.»

«افتخار بزرگی نصیبم شده و هنوز باورم نمی‌شود که قرار است این رمان را بنویسم. تمام تلاشم را می‌کنم که برای مدتی طولانی و در چند فصل متوالی هرکول پوآرو را درگیر داستانی اسرارآمیز کنم.»

آگاتا کریستی متولد 1890 در دون بود. او 80 رمان و مجموعه داستان جنایی، دو زندگینامه و هشت رمان با نام مستعار مری وست‌ماکت نوشته است. آخرین رمانی که پوآرو در آن حضور داشت «پرده» نام دارد که در دهه 1940 نوشته شده اما در تا سال 1975 منتشر نشد. معروف‌ترین نمایشنامه کریستی «تله موش» است که از سال 1952 تا کنون روی صحنه است و اجرای آن متوقف نشده. کریستی در سال 1976 درگذشت.

بیش از دو میلیارد نسخه از آثار او در سراسر دنیا به فروش رفته‌اند و بارها و بارها اقتباس‌های سینمایی، تلویزیونی و نمایشی آنها ساخته شده است.

جدا از داستان‌های کریستی، بسیاری هرکول پوآرو را از سریال «پوآرو» با بازی دیوید سوشی (در ایران با تلفظ ساچت) به خاطر می‌آورند.

پوآرو تنها شخصیتی نیست که پس از مرگ نویسنده‌اش دوباره به عرصه ادبیات بازگشته است. جیمز باند (مخلوق یان فلمینگ)، شرلوک هلمز (مخلوق سر آرتور کانن دویل) و دراکولا (مخلوق برام استوکر) همگی در سال‌های اخیر در داستان‌هایی جدید حضور پیدا کرده‌اند.

جدیدترین رمان جیمز باند نوشته ویلیام بوید، با عنوان «تنها» اواخر همین ماه منتشر می‌شود.

تلگراف / 4 سپتامبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    49 4
    عالیه.خیلی خوشحال شدم...
    • بی نام A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      3 2
      عالی بود
  • رضا IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    24 24
    به نظر من اين كار درستي نيست و فكر نميكنم خود كريستي مايل به انجام اين كار بوده چون در آخرين داستان پوارو بنام پرده نويسنده شخصيت پوارو رو ميكشه ،اگر كريستي ميخواست داستان ها ادامه داشته باشه اين كار رو نميكرد
    • امیر حسین A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
      3 0
      داستان های پوارو واقعا عالی به نظر من هر اتفاقی که باعث بشه پوارو برگرده هم عالیه
  • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    10 2
    یک کتاب هست به نام پرده که آخرین قسمت هرکول پوآرو بود و تو اون قسمت هرکول پوارو مرد.
  • بی نام A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    9 2
    از مترجم محترم برای حسن انتخاب و زحمت ترجمه-متشکرم
  • بانوى ايرانى IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    10 2
    اين نكته ى جانبى قابل توجه است كه بايد حتما رضايت خانواده نويسنده قبلى را داشته باشند ولى در كشور ما براى استفاده از اثار هنرمندان( مثلا موسيقى فرهاد) اجازه وراث لازم نيست!
  • دخترگیلانی IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    12 1
    امیدوارم هر چه زودتر فیلم آن هم به روی پرده بیاید
  • رادین خندا A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    7 1
    لطفا بگید آیا دیوید سوشه در نقشش ظاهر می شود اصلا روی پرده می ره.
  • سعید A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    4 2
    من قبلا خیلی از پوارو بدم میومد و حتی از فیلمش بیزار بودم چون فکر میکردم فیلمش مسخره بازی است ولی از وقتی که چند سال پیش فیلماشو دیدم نظر به کل عوض شد الان عاشق فیلم هاش شدم ولی داستان شو نخواندم ولی بنظرم خیلی خوب باشه
  • احمد A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    4 0
    من عاشق اين سريالم خدا كنه رو پرده بياد وقتي هركول پوارو مرد اشكم درومد
  • بی نام A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    2 1
    خیلی عالی است