به مناسبت تغییر رئیس IOC/ خداحافظ مرد پاکدست، خداحافظ ژاک روگ

امشب رئیس کنونی بزرگترین نهاد ورزشی دنیا، یعنی کمیته بین المللی المپیک جایش را به فرد دیگری خواهد داد تا او به عنوان نهمین رئیس این نهاد در یکصد و بیست سال گذشته، وظیفه هدایت جنبش به جلو را بر عهده گیرد.

محمدرضا آخوندی: آری امشب "کنت ژاک روگ" بلژیکی پست ریاست را «به دلخواه خودش» ترک و قدرتمندترین کرسی ورزشی دنیا را «بدون حاشیه» به فرد دیگری واگذار می کند. "شاید که درسی باشد برای پندپذیران."

سومین پرده از نمایش سه گانه اعضای کمیته بین المللی المپیک امشب در بوینس آیرس رقم می خورد و در آخرین پرده اعضای IOC نهمین رئیس جنبش را از میان شش نامزد موجود انتخاب می کنند. این درحالی است که دکتر ژاک روگ از ماه ها پیش اعلام کرده بود که به علت بیماری قصد ادامه حضور در این پست مهم را ندارد. با این وجود و پس از 12 سال حضور موفق و موقر کنت ژاک روگ در این نهاد، به گوشه ای مهمترین اتفاقها و تصمیمهای او خواهیم پرداخت.

ژاک روگ در روز دوم می سال 1942 و در زمانی که شهر گنت تحت اشغال نیروهای نازی بود دیده به جهان گشود. او با آغاز و ادامه تحصیل در زادگاهش، موفق به اخذ مدرک دکترای ارتوپدی شد و در سه دوره بازیهای المپیک 1968، 1972 و 1976 به عنوان عضو تیم ملی قایقرانی بلژیک در بازیها حضور یافت. روگ پس از حضور جدی در عرصه های مختلف ورزشی در سال 1989 به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک کشورش برگزیده شد و در سال 1991 به افتخار عضویت در IOC درآمد. او با پیشرفتی چشمگیر و مثال زدنی در سال 1998 به عضویت هیات اجرایی کمیته بین المللی المپیک رسید. روگ البته در این سالها دو لقب بسیار معتر از پادشاه بلژیک دریافت کرد که مهمترین آن لقب "کنت" بود. به هرحال ژاک روگ در روز 16 جولای سال 2001 و در جریان یکصد و دوازدهمین نشست IOC پس از خوان آنتونیو سامارانش به عنوان رئیس جدید این نهاد برگزیده شد.

*آغاز کار در راس جنبش

روگ درحالی کار خود را در راس IOC آغاز کرد که شاید جنبش در یکی از سخت ترین و سیاه ترین روزهای خود قرار داشت. چند ماه پس از حضور او به عنوان رئیس بازیهای زمستانی سالت لیک سیتی آمریکا قرار بود برگزار شود و پس از تحقیقات و افشاگری های گسترده 10 نفر از اعضای اصلی IOC به علت دریافت رشوه از مجمع اخراج شدند. این مسئله بزرگترین چالش آن روزهای روگ بود. با این وجود اکنون با گذشت 12 سال از آن روزها مشخص شده که روگ بخوبی توانسته روزهای سخت را مدیریت و این کشتی را به ساحل امن برساند. یکی از اعضای پرساقه کمیته بین المللی المپیک در مورد او چنین می گوید:« او بهترین فرد در آن زمان بود که بتواند دامن IOC را از ناپاکی ها بزداید.»

روگ به عنوان مرد پاکدست و متینی که 12 سال در راس جنبش حضور داشت، تلاش زیادی کرد تا با رشوه و زد و بند مبارزه کند. او همچنین با تقویت وادا در زمینه مبارزه با دوپینگ نیز کوتاه نیامد. همچنین سعی کرد وارد هیچ حاشیه ای نشود و شاید یکی از بزرگترین چالشهای او اظهار نظرش در بازیهای المپیک لندن در مورد "یوسین بولت" جامائیکایی بود که پاسخ تند او را به همراه داشت.

روگ در یکی از مهمترین تصمیمهایش، خشم صهیونسیتی را برانگیخت. او در جریان گشایش بازیهای المپیک لندن اجازه یک دقیقه سکوت به مناسبت جان باختگان ورزشکاران سال 1972 مونیخ را نداد تا خشم اسرائیلی ها به نهایت برسد. او اگرچه آن روز به شدت مورد فشار لابی های صهیونیستی قرار گرفت، اما در آن روز اجازه انجام چنین مراسمی را نداد.

ژاک روگ در زمینه مدیریتی نیز اگرچه یک اروپایی بود، اما برای توسعه جنبش به سراسر دنیا تلاش می کرد. در طول دوران حضور او پنج بازی مهم( بازیهای المپیک پکن، بازیهای المپیک نوجوانان در سنگاپور، بازیهای المپیک توکیو، بازیهای المپیک نوجوانان نانجینگ و بازیهای زمستانی پیونگ چانگ) را به آسیا اعطا کرد تا این مورد نیز باعث انتقاد کشورهای اروپایی و آمریکایی باشد. او همچنین تلاش کرد تا برای نخستین بار یک کشور در آمریکای جنوبی میزبان المپیک شود که این اتفقا هم در مورد ریودوژانیرو افتاد.

به طور کلی ژاک روگ برخلاف آن زمانی که کمیته را تحویل گرفته بود، اکنون با آرامش، در کمال سلامت، بدون حاشیه و در عین حال با درآمدزایی بسیار یالا در حال تحویل دادن کرسی به فرد دیگری است که آن فرد نیز یکی از اعضای کنونی هیات اجرایی خواهد بود.

توماس باخ آلمانی، سرگی بوبکای اوکراینی، ریچارد کاریون پورتوریکویی، سر میانگ ان جی سنگاپوری، دنیس اوسوالد سوئیسی و چینگ - کو ووی چین تایپه ای، شش نامزد احراز پست ریاست کمیته بین المللی المپیک هستند که همگی از اعضای باسابقه و قدرتمند جنبش محسوب شده و عضو هیات اجرایی IOC هستند. با این حال براساس شنیده ها و برآوردهای صورت گرفته، توماش باخ به عنوان نایب رئیس IOC امشب بیشتری شانس را خواهد داشت تا جانشین روگ شود. روگ نیز به صورت تلویحی از ریاست او حمایت کرده است. لابی های قدرتمند دیگر به ویژه در آسیا نیز از ریاست او حمایت می کنند.

با این وجود حدود ساعت 20 امشب(سه شنبه) نتیجه رای گیری اعلام خواهد شد.

252 43

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    15 0
    خوشحالم بالاخره یه خارجی دیدم تو سایتها که فحش داده نشده بهش
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    7 0
    درود به شرفت مرد بزرگ
  • مهدی جنجال IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    8 0
    اینجای مطلب خیلی معنی داره: آری امشب "کنت ژاک روگ" بلژیکی پست ریاست را «به دلخواه خودش» ترک و قدرتمندترین کرسی ورزشی دنیا را «بدون حاشیه» به فرد دیگری واگذار می کند. "شاید که درسی باشد برای پندپذیران." "شاید که درسی باشد برای پندپذیران." قابل توجه کفاشیان
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    6 0
    دنیاباید به یه همچین آدمایی افتخارمیکند تواین دورو زمونه همچین آدمایی کم پیدامیشن ای کاش بیشتر میموند .
  • arman IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    9 1
    "شاید که درسی باشد برای پندپذیران." خبر آنلاین گزارش جالبی بود
  • بی نام IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    4 2
    امیدوارم کشور من هم به روزی برسه که به جای جاه طلبی برای قدرت و تهمت زدن به همدیگه اینطور انسان مدارانه به هم برخورد کنیم و حرمت نگاه داریم