طی پنج ماهه نخست سال 92 تجارت خارجی کشور با کاهش حجم و ارزش کالاهای وارداتی و افت ارزش کالاهای صادراتی همراه شده است.

علی پاکزاد: طی پنج ماهه نخست سال 92 در مقایسه با مدت مشابه سال 91 میزان واردات به کشور از نظر حجم  معادل 29.1 درصد و از نظر ارزش معادل 25.5 درصد کاهش پیدا کرده است این کاهش البته با افزایش ارزش هر واحد کالاهای وارداتی همراه بوده، به طوریکه ارزش هر تن کالای وارداتی در دوره مورد بررسی معادل 1457 دلار بوده است در حالی که در دوره مشابه سال 91 این رقم معادل 1388 دلار اعلام شده است.

در مقابل طی همین دوره صادرات کشور از نظر حجم معادل 16.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال 91 افزایش پیدا کرده و از نظر ارزش معادل 4 درصد کاهش را نشان می دهد البته مقایسه قیمت واحد کالاهای صادراتی کشور نشان می دهد که طی پنج ماهه منتهی به مردادماه سال 92 هر تن کالای صادراتی کشور 384 دلار قیمت گذاری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال 91 این رقم کاهش ارزش 18 درصدی کالاهای صادراتی را نشان می دهد.

در یک جمله کوتاه مقایسه کلی تراز بازرگانی کشور نشان می دهد طی پنج ماهه نخست سال 92 در مقایسه با مدت مشابه سال 91 کمتر وگرانتر وارد کرده ایم و بیشتر و ارزان تر صادر کرده ایم.

البته مقایسه 10 ردیف تعرفه ای اصلی صادراتی و وارداتی کشور نشان می دهد طی دوره مورد بررسی میزان واردات کالاهای صنعتی و اساسی به کشور افزایش پیدا کرده است و البته در قیمت همین اقلام نیز شاهد افزایش قیمت هستیم.

به طور مثال در سال جاری 938 هزار تن برنج با ارزشی معادل 1.1 میلیارد دلار به کشور وارد شده است، قیمت هر تن برنج در سال جاری 1164 دلار بوده است، در حالی که طی مدت مشابه سال 91 هر تن برنج وادراتی به کشور ارزشی معادل 939 دلار داشته است و واردات برنج به کشور با گرانی 225 دلاری (معادل 24 درصد) انجام شده است.

در ترکیب 10 کالای اصلی وارداتی پنج ماهه نخست امسال کالاهایی مانند آهن وفولاد، وسائل نقلیه با موتور درون سوز با ظرفیت 1000 تا 1500 سی سی، ماژول نمایشگر های  LCD  و LED در کنار نهاده های دامی و برنج و گندم به چشم می خورند که نشان از افزایش واردات کالاهای صنعتی در مقایسه با سال 91 است که یکی از 10 قلم اصلی واردات کشور موز بوده است.

برای دیدن جدول بر روی آن کلیک کنید

واردات پنج ماهه سال 92

/31222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • saeid IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    9 3
    واقعا صادرات به چه قیمتی ؟
    • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      7 1
      این صادرات فقط باعث میلیاردر شدن عده ای معدندار و ازین قبیل شده!!!
  • بی نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    6 2
    و اين است رمز موفقيت هاي بي بديل اقتصادي ايران كه همه كارشناسان رو انگشت به دهن كرده!