روحانی و ظریف تیمی با کلاس بین المللی

این روزها امید چون نوری درخشان؛ گرمابخش؛ و مطبوع از پنچره دل ایرانیان به قلب هایشان می تابد. امید، تدبیر و اعتدال به میدان آمده است. روحانی، در قالب شیخی دیپلمات مقتدرانه و در همان حال با موضع گیری های معتدلانه؛ توانسته است؛ نشان دهد استانداردهای لازم برای نشستن بر روی صندلی رییس جمهوری را دارد. در همان حال، نیروهای برگزیده اش چون ظریف نشان داده اند در استانداردهای بین المللی تحرک برای دستیابی به اهداف ملی ایرانیان است.

خوشحالم که اکثر قریب به اتفاق آینده اندیشی های سیاسی ام بروز و ظهور کرد. برای من که به عنوان یک سیاست دان به آینده پژوی سیاسی روی آورده ام این ایام امتحانی خود خواسته برای سنجش آراء و نظریاتم بود. در این میان بود که یقین کردم که سیاست برترین علم است و مرحوم ارسطو سال ها پیش این حقیقت را به درستی به میان آورد.
این روزها امید چون نوری درخشان؛ گرمابخش؛ و مطبوع از پنچره دل ایرانیان به قلب هایشان می تابد. امید، تدبیر و اعتدال به میدان آمده است. روحانی، در قالب شیخی دیپلمات مقتدرانه و در همان حال با موضع گیری های معتدلانه؛ توانسته است؛ نشان دهد استانداردهای لازم برای نشستن بر روی صندلی رییس جمهوری را دارد. در همان حال، نیروهای برگزیده اش چون ظریف نشان داده اند در استانداردهای بین المللی تحرک برای دستیابی به اهداف ملی ایرانیان است.
همین معنا نشان می دهد در پست های سیاسی باید از کسانی بهره برد که در کنار تجربه های گرانسنگ از دانشی گران قیمت در حوزه های تخصصی برخوردار باشند وزیر شخصیتی سیاسی است و وزیر امورخارجه از سیاسی ترین وزرای هیات دولت است. این جا است که مشخص می شود علم سیاست و حوزه های برخاسته و مکمل آن چون روابط بین الملل، حقوق بین الملل و ... تا چه اندازه کاربرد دارد. شاید این بعد اساسی اسلامی نمودن علوم باشد که به جای تلاش در راستای آوردن دین در حد علم!!!؛ علم را با جذب و جلب متکی بر جاذبه های الهی و اخلاقی دین،به سمت و سوی احترام نهادن به دین؛ و در خدمت اهداف عالیه و الهی آن قرار دهیم.
قرن ها است که اندیشمندان بزرگ؛ و عقلای ملیت های مختلف؛ بر این نکته تاکید داشته اند که "کار را باید به کاردان سپرد". گزینش بهترین افراد در نامناسب ترین پست های مربوط به آن ها؛ ظلم به آن ها و به ملتی است که با دارا بودن منابع پربار انسانی و امکان اعتبار افزایی به قدرت جامعه ملی توسط آن ها از متن به حاشیه رانده می شوند.
این شایستگان بایسته برای ساخت آینده ی سعادت ملت ها، با گونه های متفاوت خانواده سالاری های بی معنا و سنتی؛ به همراه سخت گیری های ناموجه عقیدتی؛ و دغل بازی های منفعتی به نام سیاست گرایی های دینی، و دین محوری های سیاسی، و آرایه های پررنگ ملی و امنیتی؛ خانه نشین می شوند و یا در کنج آرامش انزوای خود؛ ملت را از موجودیت کارآمد آن ها محروم می سازند. ظلم بر آن ها روا داشته می شود؛ و حق الناس دیگری نادیده انگاشته می گردد.
امروز وجود عالمان متعهد و متعهدان عالم؛ در جامعه ملی ما کم نیست. همان اندازه که امروز به همان اندازه که بگوییم با ابزار نمره و اهرم انتظامی مجبور به گسترش فرهنگ حجاب در میان بانوان ایران هستیم؛ اعلام شکست تحرک فرهنگیِ نظامی است که بالغ بر سی و پنج سال است تمامی قدرت ملی را در عرصه ی فرهنگی در دست دارد؛ اگر بیان کنیم از نیروهای متعهد و متخصص در حوزه سیاست و روابط بین الملل خالی هستیم باید اذعان داریم که دانسته یا نادانسته نظام مدعی موفقیت در این زمینه را هم شکست خورده دانسته ایم.
روحانی و ظریف در نیویورک نشان دادند؛ ایرانیان در سیاست؛ دارای عناصر متبحری هستند که اگر اراده ی حکومت در بهره برداری و حمایت از آن ها خالصانه به میدان آید حق الناسی در این زمینه به گردنش باقی نخواهد ماند. روحانی و ظریف نشان دادند که تیمی با کلاس بین المللی اند.

وبلاگ مهدی مطهرنیا را در {اینجا }، و {اینجا}، ببینید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 55
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ehsan A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    من بارها گفته ام که جوجه رو آخز پاییز می شمرند
    • فرزاد A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      احیاناً شما پرسپولیسی نیستی؟ چون پرسپولیسی ها چندین سال مشغول شمردن جوجه هاشون هستن
    • بی نام A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      326 5
      ظاهرا شما از چند ماه قبل شروع به شمارش شتر مرغهای دوره قبل کرده اید و هنوز هم تمام نشده است !!!!!!!
    • بی نام A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      122 3
      بازم خوبههمینو بلدی
    • amir A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      137 2
      پس کلا حرف زیادی زیاد میزنی
    • بی نام IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      8 0
      یاد شخصیت گلان توی گالیور افتادم
    • بی نام A1 ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      5 0
      هر انسانی آزاده بار ها و بارها یه چیزاییو واس خودش بگه راحت باش عزیزم
    • بی نام A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      6 0
      آره نجفي هم تو تيمشون اصل بين الملل هستش
    • رشتیه اصلاح طلب IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      9 0
      پس این ضربالمثل از شما بود ما نمیدونستیم ولی ضربالمثل دیگری هست که میگه جوجه رو دولت دهم خورد به شمردن نرسید
    • کاوه IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      7 0
      شما فقط به منفی ها نگاه کن بعد میفهمید نظر شما چقدر اهمیت داره
    • بی نام A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      4 0
      ............... نزن
    • بی نام IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      10 1
      بشین جوجه هات رو بشمار..........
    • بی نام IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      12 2
      حالا تو کی هستی که بارها گفته ای؟
    • بی نام IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
      1 2
      با این طرز فکر شما توانایی شمردن جوجه رو ام نداری .
  • اسماعیل A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    353 6
    در یک کلام این چند روز رو که من به دقت کلیه مذاکرات این دو عزیز رو دنبال مبکردم: روحانی و ظریف تیمی با کلاس بین المللی و مدافع انقلاب و کشور و محافظ منافع استراتژیک کشور
  • امینس A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    181 6
    مرسی آقای مطهر نیا،واقعا همینه،امروز خوندم مثل اینکه قراره نتانیاهو در سازمان ملل بیاد اطلاعات تازه در مورد بمب اتم ایران منتشر کنه!! مثل اینکه قراره بیاد بگه اطلاعات موثقی داریمکه اصلا ایران همین الان هم چند عدد بمب اتم داره و خطوط قرمز شکسته شده..امیدوارم این دلقک بازی هم بیشتر از قبل منزوی اش کنه...نظر شما یعنی واقعا قراره ایران و امریکا رابطه تعاملی با هم برقرار کنن یا اینکه داریم خوش خیالی می کنیم؟؟من صحبت های دکتر روحانی رو که دنبال کردم دیدم واقعا دارن در نهایت برقراری رابطه تعاملی رو دنبال می کنن...البته اگر تندروهای دو کشور بذارن!!
    • بی نام EU ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      6 163
      خدا پدر ارسطو رو بیامرزه زیادی ذوق زده نشو نظراتتو یه چند وقتی نگهدار
    • مسعود IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      1 4
      عزیزم اون ارسطو نبود نوستراداموس بود !
    • اسماعیل A1 ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      4 1
      جان رکورد زدم تو تایید:) خواهشا خسیسی نکنید تا میتونید بزنید تایید رو
  • بی نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    241 5
    زنده باد دولت تدبیر و امید...و زنده باد حامیان این دولت...خصوصا سید ...
  • نوید A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    254 4
    هر چی بیشتر میگذره بیشتر میفهمیم چه بلایی تو دوران قبلی سر مردم اومده
  • محمد A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    272 5
    این تیم را مقایسه کنید با تیم سال گذشته که خانوادگی برای تفریح و خرید رفته بودند و جوابی هم به کسی پس ندادند. واقعا کسانی که در این سالها آنها را حمایت کردند به خداوند چه جوابی دارند؟اگر مردم بیش از اینها میفهمند چرا بر سر مردم حکومت میکنند؟
    • فرزاد A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      164 9
      البته شما باید اینو در نظر بگیری کسانی که از احمدی نژاد حمایت میکردند تقریباً حق داشتن و راه درست رو میرفتن چون منافعشون یا سیاست های احمدی نژاد گره خورده بود، من یکی رو میشناسم که از اقوام درجه 1 منه و رابطه خونی با هم داریم، این آقا قبل از به قدرت رسیدن احمدی نژاد یک سرهنگ ساده بود و کل داراییش به 200 میلیون نمیرسید، تو این 8 سال 3 درجه دریافت کرد و الان سرلشکر شده و ثروتشم که چه عرض کنم، بیش از 500 میلیارد شده و ده ها کارخانه، معدن و شرکت های هلدینگ داره، خوب باید به همچین آدمی حق بدیم که تا پای جونش از احمدی نژاد حمایت کنه، اونایی هم که الان به نظر شما منفی دادن در زمره همون آدمها هستن
    • امینس A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      3 5
      سرلشکر شده؟!!! کلا 14 تا سرلشکر تو کشور داریم...در ضمن من بابام نظامی هست...توی 8 سال هیچ فرمولی نداره طرف از سرهنگی بتونه 3 تا درجه درشت بگیره...تازه بابای من هم سرهنگ هست و من 25 سالمه کل خانواده یه ماشین سمند داریم و من هنوز تازه شاید 1 سال دیگه بتونم یه پراید بخرم...البته این آدمایی که گفتی وجود دارن و عمومیت نداره...می خوای چند تا معلم نشون بهت بدم که تو 8 سال کارحانه دار شدن؟تو دولت سازندگی و البته اصلاحات،یا می خوای چند کارمند شهرداری بهت نشون بدم که تو 8 سال اصلاحات چند تا خونه و زمین گیرشون اومد؟ اینایی که گفتم واقعی هستن و اطراف من...پس مشکل از جای دیگری هست متاسفانه...خبرآنلاین بجاپ لطفا
    • بی نام IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      4 0
      در پاسخ فرزین توی ارتش توی 8 سال نه سه تا درجه میگیرند نه به ثروت های بادآورده دست پیدا میکنند
    • بی نام A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      3 1
      جناب فرزاد ما در حال حاضر زیر 20 نفر سرلشکر داریم و تو چند سال اخیر سه یا 4 نفر بیشتر از سرتیپ تمامی سرلشکر نشدند گویا شما انقدر سواد نداری بدونی چه فاصله ای بین سرهنگ و یا سرلشکر هست یا اینکه خیلی دروغ گو هستی.
    • بی نام A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      9 2
      محمود نامش به تاريخ ايران كره خورده. البته نه به نيكي. حالا خواهيم ديد.
    • بی نام A1 ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      12 2
      احمدي نزاد رو بعدها بيشتر خواهيم شناخت كه عجيب بلايي سر ايران اورد.
  • حسن A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    101 2
    استاد قیافه تندذو هایی که سر کلاس ها و در تلویزیون به رد شما پرداختند الان دیدنی است مخصوصا اونایی که به جای آینده پژوهی می گفتند شما رفتید درس رمالی هم خوندید
  • سید سعید احمدی A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    111 4
    تدبیر و امید ادامه دارد و دیگر هیچ جایی برای تندروی در هیچ جای کشور وجود نخواهد داشت، به تندروها هم پیشنهاد می کنیم که یه نگاهی به قرنی که در آن دارند زندگی می کنند بیاندازند. دوستت دارم رییس جمهور،به راهت ادامه بده.
  • ملت ایران IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    147 5
    زنده باد دولت تدبیر و امید...و زنده باد حامیان این دولت...خصوصا سید ...
  • حسینی A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    واقعا که باسواده مثل احمدی نژاد نیست که با عقده حرف بزنه ؟
    • بی نام A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      2 8
      عقده ای تویی
    • بی نام A1 ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      4 2
      عقده رو خوب اومدی ممنون
    • بی نام IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      13 1
      محمود احمدی نژاد به این خاک جفا کرد......... خدا از او نمیگذرد زیرا مردم او را حلال نمیکنند.
  • احسان IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    7 1
    خوشحالم که روحانی پشتیبان محکمی بنام رهبر دارد
  • بی نام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    5 2
    آقای روحانی و ظریف هرچه هستند تا به اکنون نه تنها باعث خجالت ما ایرانیها نبودند بلکه باعث افتخار بودند. امیدوارم هیچ‌گاه باعث نا امیدی ایرانیان عزیز نشوند و باید بدانند که مردم هرگز آنان را مثل گذشته به حال خودشان رها نخواهند کرد. "خداوند سرنوشت هيچ قومي را تغييير نمي دهد مگر آنکه آنان خود تغيير کنند."
  • بی نام A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    9 2
    خيانتي که احمدي نزاد به اين مملکت کرد حکومت قاجار و صدام نکرد! خدا جوابشو بده
  • بی نام A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    3 2
    اون نامرد هایی که گفتن مقاومت کجان که جواب مردم رو بدن؟ اون اصل کاریه لال شده
  • هادی A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    12 2
    100% . شک نکنید. اون آقایی که جواب how are you رو با yes میداد کجاست؟؟ حالا ببینید لقب president حق کیه!!
  • شهرام A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    5 2
    سلام ما همه خانواده های محل قراره فردا بریم استقبال دکتر روحانی عزیز
  • بی نام A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    6 2
    روحانی و ظریف راه بسیار یسیار سختی در پیش دارند .بحث تندرو های داخل نیست بحث بازی های سیاسی غرب است که اگر قهر کنند تمام زحمات یک شبه بر باد می رود آنوقت تند روها جشن می گیرند که ما می دانستیم و جریان پیچیده تر خواهد شد
  • بی نام A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    2 8
    اتفاقا الان خبر رسید که اعتدالیون اسرائیلی هم دارند برای روحانی کف و سوت میزنند . چقدر خوب شد همه چیز داره رو میشه .
  • alireza A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    5 1
    ممنون از ظریف با اون کلاسش
  • حمید A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    5 2
    هر چی آدم این صحنه ها ی غرور آفرین سیاست مدار های ایرانی ها را در جوامع بین المللی میبینه بیشتر غبطه فرصت سوزی های منافع ملی و مردم را میخوره که به سادگی در 8 سال پیش به خاطر هیچ و پوچ و به سادگی اتفاق افتاد و از دست رفت اگر آحمدی نژاد 8 سال پیش روی کار نیومده بود شاید ایران الان خیلی چایگاه بالاتری در دنیا چه به لحاظ اقتصادی و سیاسی داشت...........
  • علیرضا A1 ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    6 1
    اخبار تلویزیون ساعت 9 شب امشب رو میدیدم تعجب کردم...انتقادات و حرفای طرف مقابل ایران رو هم ترجمه میکرد بدون سو نیت .....خوشم اومد...احساس کردم یه شبکه دیگه رو نگاه میکنم. کاشکی تلویزیون کشورمون همیشه اینطوری باشه.
  • اميد A1 ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    5 2
    دكتر روحاني باعث شد بعد از 8 سال ما سر مون رو جلوي امريكا يي ها بالا بكيريم احسنت بر مقام معظم رهبري كه هميشه با هوشياري رويكردي مناسب در بيش ميكيرن
  • بی نام A1 ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    7 2
    باور كنين تو هشت سال قبل رييس جمهور نداشتيم!!!
  • والح قنبري IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    5 1
    چه جمله ي زيبايي: روحانی و ظریف در نیویورک نشان دادند؛ ایرانیان در سیاست؛ دارای عناصر متبحری هستند که اگر اراده ی حکومت در بهره برداری و حمایت از آن ها خالصانه به میدان آید حق الناسی در این زمینه به گردنش باقی نخواهد ماند. روحانی و ظریف نشان دادند که تیمی با کلاس بین المللی اند.
  • بی نام A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    5 1
    به وضوح ميبينيم كه تا ما كمي كوتاه نياييم طرف نرمش نشون نميده. اونا هم انسانن طبيعيه اكه لحن خوبي از ما ببينن نرمش نشون ميدن و درشتي ببينن درشتي ميبينن. اوباما انسان مودبيه. رسم بدرقه رو خوب بجا اورد با مذاكره تلفنيش با رييس جمهور باكلاس ما!
  • سانمیک IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    6 2
    من از مردم تهران خواهش میکنم فردا برن فرودگاه واسه استقبال از آقای روحانی وظریف. اونا ثابت کردند که فقط بخاطر مردم اومدن برعکس کسانیکه فقط تیتر اصلی روزنامه ها شدن براشون مهم بود این دو عزیز با تمام توان از آرمان های انقلاب دفاع کردند.... درود خداوند بر روحانی و ظریف که امید مردم و کابوس دلالان و منفعت طلبانی که به لطف حرف های نسنجیده و ندانم کاری های محمود نان میخوردند شده اند.
  • بی نام A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    10 2
    زنده باد ایران، زنده باد مقام معظم رهبری، زنده باد روحانی و زنده باد ظریف
  • بی نام A1 ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    13 1
    با امید به اینکه تو این مملکت دیگه کسی مثل احمدی نژاد سر کار نیاد.
  • امین A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    7 3
    کامنت های دوستانو که میخوندم دیدم بعضی ها آینده اتفاق نیافتاده رو هم قضاوت میکنند. دوستان عزیز ما حتی نمی توانیم قضاوت درستی برای اتفاقات گذشته داشته باشیم چون اشراف کامل به همه جزئیات اتفاق افتاده نداریم چه رسد به قضاوت آینده امیدوارم روزی برسه که ما ایرانی ها همگی در چارچوب عقل و منطق و انصاف قضاوت کنیم. در هر حال به نظر من آقای روحانی و تیم دیپلماسی ایشون فراتر از حد انتظار و عالی عمل کردن براشون آرزوی توفیق میکنم
  • مطهرنیا A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    5 1
    امین عزیز ژان لیتل در هشتگانه های خود در باب کار کرد نظریه های علمی، به همراه بسیاری از اندیشمندان بزرگ جهان، یکی از مهم ترین کارکردهای علم را پیش بینی می دانند . آینده پژوهی در مقام دیسیپلینی فرارشته ای در این زمینه نه تنها پیش بینی که پیش نگری و پیش نگاری را هم در دستور کار دارد. علم اگر نه تنها در گذشته و حالِ زمان باقی ماند چگونهخواهد توانست به بشر بدون ارائه شناخت از آینده ؛ کمک و به برنامهریزی؛ چشم اندار نویسی، و استراتژی پردازی آینده نگرانه و آینده نگارانه دست یابد؟؟!!