کمپین اجتماعی «ما #جین می‌پوشیم» ظهر روز یکشنبه در توییتر فارسی آغاز شد. کمپینی که با هدف افشای دروغ‌گویی نتانیاهو درباره اینکه جین‌پوشیدن در ایران آزاد نیست، تاکنون در بیش از 20 رسانه بین‌المللی جهان آن را پوشش داده‌اند اما همچنان صدا و سیما ملی ایران خبری از آن نیست!

در این مقاله می‌خواهیم برخی از رسانه‌های رسمی دنیا که این کمپین اجتماعی ایرانی را پوشش داده‌اند را مرور کنیم:

۱- کریستین ساینس مانتیور: اولین رسانه‌ خارجی که این کمپین را پوشش داد، کریستین ساینس مانیتور بود که منشا این موج رسانه‌ای را آغاز کرد.
۲- یاهو نیوزیاهو نیوز به نقل از کریستین ساینس مانیتور نیز آتش این موج را روشن کرد.
۳- روزنامه نیویورک‌تایمز: روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز با تحلیل نسبتا کامل کمپین جین در ایران را پوشش داد تا این موج را جهانی کند و سایر رسانه‌های خارجی نیز به آن بپردازند.
۴- خبرگزاری رویترز: خبرگزاری آمریکایی رویترز نیز با انتشار خبر کمپین جین ایران دریایی این موج را خروشان‌تر و افق‌های دیگری را باز نمود.
۵- وبلاگ هافینگتون‎‌پست: این وبلاگ که بازدیدکننده بسیار بالایی در جهان دارد نیز به نقل از رویترز گزارش از کاربران توییتر ایرانی معترض به نتانیاهو منتشر کرد.
۶- روزنامه هاآرتص: روزنامه اسرائیلی هاآرتص که قدیمی‌ترین روزنامه عبری آنهاست. صدای حقیقت‌جوی مردم ایران را به داخل اسرائیل کشاند تا مردم آنها نیز با دروغ‌های نخست وزیر خود آشنا شوند.
۷- روزنامه گاردین: روزنامه یا سایت انگلیسی گاردین به تبع موج جهانی کمپین جین پوشان ایران؛ گزارشی نیز از آن کار کرد تا از رقبای خارجی خود عقب نماند. علاوه بر این گاردین گزارش تصویری جالبی نیز دراین باره منتشر کرده است.
۸- سایت تایمزاسرائیل: این سایت اسرائیلی نیز گزارشی نسبتا جانبدارانه از کمپین ایرانی‌های جین پوش منتشر کرد.
۹- هفته‌نامه اکسپرس: سایت هفته نامه فرانسوی اکسپرس نیز گزارشی از این کمپین منتشر کرده است که سعی کرده است بی طرفی را رعایت کند.
۱۰- اشپیگل آنلاین: اشپیگل آنلاین نسخه آنلاین هفته‌نامه اشپیگل آلمان است که بسیار محبوب و پربازدید است. این سایت پربازدیدترین سایت خبری آلمانی زبان دنیاست.
۱۱- هفته‌نامه لی‌پوینت: سایت هفته‌نامه لی‌پوینت فرانسه نیز گزارش محافظه‌کارانه‌ای را دراین‌باره منتشر کرده است. لی‌پوینت را سال ۱۹۷۲ عده‌ای از خبرنگاران هفته‌نامه اکسپرس که آنجا را ترک‌کردند، بنیان‌گذاری کردند.
۱۲- رادیو اروپای‌آزاد / رادیو آزادی: سایت این رادیو نیز گزارشی از کمپین جین ایران داشته است. این رادیو در سال ۱۹۵۰ با هدف مقابله و مبارزه رسانه‌ای با تسلط شوروی بر اروپای شرقی توسط کمیته ملی اروپای آزاد تأسیس و راه‌اندازی شد.
۱۳- شبکه خبری راشاتودی: سایت شبکه خبری راشاتودی روسیه کاملا هدفمند گزارشی از جین‌پوشان ایرانی ارائه کرده است. این شبکه ۲۴ ساعته است که به زبان‌های انگلیسی و عربی برنامه پخش می‌کند.
۱۴- بی‌بی‌سی نیوز: بالاخره بی‌بی‌سی نیز نسبت به این موضوع هم واکنش نشان داد و گزارشی هرچند کوتاه به آن پرداخت. البته برنامه نوبت شما بی‌بی‌سی فارسی به طور کامل امروز به این موضوع پرداخت و بالاخره یک روز بعد بی‌بی‌سی فارسی در سایت خود گزارشی در این باره رفت.
۱۵- شبکه خبری الجزیره: سایت شبکه خبری الجزیره قطری نیز گزارشی از جین‌پوشان ایران منتشر کرده است.
۱۶- شبکه خبری سی‌ان‌ان: هر زمان بحث از سی‌ان‌ان آمریکایی و ایران پیش می‌آید. ناخوداگاه نام کریستیان امان پور شنیده می‌شود که این پست هم در بلاگ وی درباره کمپین جین آمده است. البته سی‌ان‌ان اسپانیا نیز آن را پوشش داده است.
۱۷- مجله تایم: مجله امریکایی تایم که جدیدا آقای روحانی روی جلد آن نیز رفت. در سایت خود به پوشش این رویداد هرچند کوتاه پرداخت.
۱۸- مجله اسلیت: سایت مجله آمریکایی اسلیت نیز گزارشی نسبتا کامل را از کمپین جین منتشر کرده است. این سایت توییت‌های برخی کاربران را نیز در پایگاه خود آورده است.
۱۹- خبرگزاری ریلیجن‌نیوز: برگزاری آمریکایی ریلیجن‌نیوز که بیشتر در حوزه دین، اخلاق و معونیت فعال است نیز گزارشی جالب از این کمپین منتشر کرده است.
۲۰- وب‌سایت بازفید: وب‌سایت پربازدید بازفید نیز گزارشی همراه با عکس را از کمپین جین ایران منتشر کرده است.

رسانه‌های رسمی در ایران نه تنها آنلاین و لحظه‌ای نیستند، بلکه کمتر بازتاب دهنده صدای «مردم» ایران هستند، به راحتی کمپین اجتماعی که همراه با سیاست‌های نظام و دولت بود را پوشش ندادند و همچنان در خواب غفلت به سر می‌برند. 

به عبارتی ساده‌تر، رسانه‌های رسمی در ایران همیشه یک گام از مردم عقب‌تر هستند. در حالی که این در تمام دنیا برعکس است. شاید این همان دلیل اصلی باشد که مردم ایران به رسانه‌های اجتماعی روی آوردند. رسانه‌های اجتماعی که حتی همچنان فیلتر هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کمپین «ما جین‌ می‌پوشیم» سایت رسانه‌های اجتماعی را مطالعه کنید. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد حسین IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 1
    یک نویس از وبسایت های داخلی است که کاملا این کمپین را پوشش داد
  • محمود-ز A1 ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    2 3
    نتانیاهو با آوردن آن حاشیه ها در همه جا مطرح شد... اصلا او در دعوای هسته ای کاره ای نیست که بخواهیم جوابش را بدهیم!.... نه جزو ان پی تی نه 5+1 ... همان بازتاب اولیه ی رسانه ها کافی بود. این کمپین واقعا اهمیت دادن به توهم قدرت صهیونیست ها است.......
  • علی رضا A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    2 1
    عجب تصویری ساختین واسش به خدا خیلی قشنگ شده دست اون کسی که این کارو کرده درد نکنه
  • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    3 0
    کاش ظرفیت شبکه های اجتماعی در ایران را جدی بگیرند