نشست زمین در ایران زمین/ پرونده‌ای درباره پروژه ٣١٧٠٠٠ مترمربعی بابک زنجانی

نشست و رانش زمین در خیابان ایران زمین در شهرک غرب، دوباره نام بابک زنجانی را سر زبان ها انداخته است.

امید کریمی:

بابک زنجانی؛ این نام ۱۵ بهمن ماه سال ۹۱ در مجلس شورای اسلامی از زبان رییس جمهوری پیشین شنیده شد؛ آقای ب-ز . محمود احمدی نژاد در جلسه استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هنگام دفاع از او تلاش کرد ارتباطی بین بابک زنجانی، فاضل لاریجانی برادر رییس مجلس و سعید مرتضوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برقرار کند. چه اینکه استیضاح به دلیل اصرار دولت بر ماندن مرتضوی در تامین اجتماعی بود. 

هرچند پس از این سخنان رییس جمهور پیشین و پاسخ های علی لاریجانی، بحرانی سیاسی بوجود آمد، اما پس از فروکش کردن بحث های سیاسی، نام بابک زنجانی ماندگار شد. تازه مشخص شد او کیست و چه می کند (اینجا، اینجا، اینجا و اینجا

بابک زنجانی

پس از این بود که او بیشتر رسانه ای شد و مشخص شد هولدینگ سورینت به او تعلق دارد. شرکتی که باشگاه راه آهن را هم دارد و البته علی دایی در همان دوره سرمربی این تیم بود. (اینجا)

تا پیش از نیمه بهمن ۹۱، هیچ کدام از اهالی خیابان ایران زمین و خیابان گلستان نمی دانستند زمین بازارچه قدیم به چه کسی واگذار شده است که به عمق ۴۰ متر آن را گود کرده تا هتل بسازد. پس از آن بود فهمیدند شرکت ستسا به عنوان یکی از زیرمجموعه های هلدینگ سورینت، این زمین را می خواهد هتل و مرکز خرید و پارکینگ و ... بسازد.

آنها خوشحال یا ناراحت اما در نیمه شب ۱۱ مهر ۹۲، از همسایگی با این پروژه عزا گرفتند؛ آب بخشی از خیابان گلستان در تقاطع با ایران زمین را با خود برد. (اینجا)

تصاویر نشان از عمق بحران داشت؛ زمین ترک خورده بود،‌ خیابان رفته بود و در نهایت گودالی به عمق ۴۰ متر در جوار خیابان (اینجا) آب و فاضلاب تهران گودبرداری غیراصولی را دلیل حادثه اعلام کرد. هرچند که چنین چیزی از سوی کارشناسان پروژه هرگز پذیرفته نشد (اینجا)

اما نظام مهندسی اعلام کرد از اردیبهشت ما هشدارهایی درباره این حادثه داده است (اینجا) اما گوش شنوا، معمولا نیست. (اینجا) به هرحال به دلیل این حادثه خانه های زیادی در اطراف پروژه تخلیه شدند (اینجا

دو روز بعد اما اتفاق دیگری افتاد؛ بخشی از دیوار مرکز تجاری ایران زمین خراب شد (اینجا) پس از آن عباس جدیدی، عضو شورای شهر تهران گفت که مردم گفته بودند ممکن است زمین نشست کند (اینجا) در ادامه هم شنیده شد که بابک زنجانی به شرکت های زیرمجموعه اش دستور داده خانه های اطراف را بخرند. هرچند که مردم گفتند از چنین چیزی راضی نیستند (اینجا) شورای شهر هم از دادستان تهران خواست وارد ماجرا شود و آن را پیگیری کند. (اینجا)

پروژه بابک زنجانی در خیابان ایران زمین

تصویری که می بینید، ماکتی از این پروژه است که در سایت سورینت منتشر شده

ماجرا هنوز تمام نشده است. اما جدا از همه اینها،‌ روایت بابک زنجانی از حادثه و پروژه اش خواندنی است: پروژه بزرگ ایران زمین در زمینی به متراژ ١٧٠٠٠ متر مربع در خیابان ایران زمین، شهرک غرب واقع شده و حدود ٤ سال پیش این محل که یک مخروبه ای بیش نبود به هلدینگ سورینت واگذار گردید و هلدینگ سورینت مدیریت پروژه را به یکی از زیر مجموعه های مدیریتی خود بنام شرکت ستسا واگذار نمود و مصوب شده بود در این محل مرکز تجاری عظیمی با ٤٠٠٠ پارکینگ و ٣١٧٠٠٠ متر مربع بنا ایجاد شود این محل تجاری تفریحی نه تنها اقتصاد این محل را متحول میکند بلکه محلی برای یک زندگی مدرن برای مردم است.

قرارداد طرح و اجرای این پروژه با کشور اسپانیا منعقد شده و مقرر شد حفاری این محل توسط یک شرکت مهندسی پیمانکاری با تجربه و قوی به پیمان گذاشته شود.

با توجه به اینکه حجم گودبرداری به علت تراکم مذبور زیاد بود چندین شرکتهای مهندسی با همفکری و امکانات یکدیگر این پروژه را جلو بردند و از مشاوره شهرداری و نظام مهندسی و هر ارگان ذیربطی استفاده گردیده و نگرانی دیده نمی شد حتی نیلینگهای این پروژه تا عمق ٣٠ متر در دیواره ها صورت گرفته بود و فاصله نیل ها بسیارنزدیک به هم اجرا شده و امکان ریزش و حرکت به صفر رسیده بود و مداوم توسط مهندسین بررسی شده اما چون اطراف این پروژه نهر و آبهای زیرزمینی زیاده هم دیده شده بود سعی میشد با زهکشهای متعدد این ابها کنترل گردد و رانش زمین تا ان حد نرمال دیده شده بود تا اینکه مهندسین از ٤ روز قبل احساس کردند ضلع شمالی پشت دیوارهای ما اب زیادی دیده میشود و احساس ترکیدگی لوله های زیرزمینی و یا فاضلاب را در خیابان داشتند و با گزارشات و پیگیری با اداره اب نتوانستند آنها را قانع و مجاب به پیگیری بنمایند تا اینکه حجم خروج این اب پشت دیوارهای ایجاد شده این پروژه انقدر زیاد میشود که باعث انفجار دیوارهای ما و تخریب خیابان و فرو ریزی به پروژه مذبور میشود.

مهندسین ما از این موضوع با خبر بودند و به همین دلیل محل مورد شناسایی را تخلیه کرده بودند و الحمدالله به کسی آسیبی نرسیده است در هر صورت ٣ یا ٤ منزل در نزدیکی پروژه واقع است که برای احتیاط هتل استقلال و یا ازادی رزرو و مستقر شدند و همه مهندسین در حل رفع این موضوع پیگیر شبانه روز هستند.

در هر صورت حادثه و خطر هر چقدر هم که محاسبه شود قابل پیش بینی نیست و همه ما هم در محلی زندگی میکنیم که همه چیز ماشینی و از زندگیهای سنتی بیرون است و برای رفاه خانواده وایندگان هموطنانمان مجبور به ایجاد پروژهای مناسب هستیم و این حوادث هم قابل پیش بینی نیست.

من به مسولین شرکت هایم گفتم کار گروه ویژه ایجاد کنند و استرس را از مردم به درستی دور کنند و هر امکانی برایً همسایگانمان هست محیا سازند و هر کس هم نگرانی از محل خود دارد با قیمت کارشناسی ملک خود را به ما واگذار کند البته قابل ذکرم هست ایجاد این پروژه اقتصاد املاک ان محل را متحول خواهد کرد و تلافی این روزهای سخت از تن همسایگان و هموطنانم بیرون خواهد امد.

در ضمن کلیه مدارک و مجوزات لازم در این خصوص قانونی و اصولی اخذ و پیش رفته است.و تشکر زیاد از مسوولین شهرداری آتش نشانی، نیروی انتظامی، بسیج و ادارات نطام مهندسین و همسایگان را دارم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 11111111111111111 A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    456 9
    قابل توجه کیهان،رسالت،رسایی،کوچک زاده،حدادعادل،جلیلی،کوثری،حسینیان،روانبخش،رجانیوز،مشایی و ...
    • مهربان توسی A1 ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      22 2
      کاش همه رفاه داشتیم نه افراد خاص کاش ...!
  • کامیار IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    دمت گرم افتخار ایرانی
    • بی نام A1 ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      34 3
      عجب! پس جدیدا به دزدها هم افتخار می‌کنند؟
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    بسیجی اقتصادی!
  • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    تحول؟؟ قیمت ملک اشان بالا می ره؟ دلیل های این آقارو!!!! یعنی شما داری برای مردم کار می کنی حالا؟؟!!
  • ليلا A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    245 8
    ما و همسايه هامون بارها به دفتر اقاى قاليباف مراجعه كرديم ، دفتر ايشون اعلام كردن كه خطرى نيست و اتفاقى نميافته !! اگر چيزى شد با ما !! درسته پيمانكار كار خلاف و غير قانونى انجام داده ، ولى چه كسى بايد جلوى اين كار غير قانونى رو ميگرفته ؟ ايا شهردار قاليباف كه بارها اومدن و از پروژه ديدن كردن متوجه خاك بردارى غير اصولى و " غير قانونى " نشدند ؟!! الان اينجا اسم بابك زنجانى چون هست همه نگاها به سمت اون ادم رفته ! شهردار منطقه ٢ و اقاى قاليباف كه بايد جلوى اين رو ميگرفتن چى ؟؟؟ ما باز " كت " و ، ول كرديم چسبيديم به " دكمه " !!!!
    • بی نام A1 ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      5 0
      همان لحظه که می گفت چیزی شد با ما باید یک ضمانت محضری از شهرداری می گرفتند تا جبران خسارت بکنند. و گرنه همه می توانند بگویند طوری شد با من و بعدش اما و اگر بیاورم
  • بی نام GB ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    219 3
    خوبه دیگه با پول می شه همه چیز رو خرید....خانه و محله مردم..آرامش مردم..جان مردم..من هم کمال تشکر را دارم ار ایشون که کلا به فکر متحول کردن احوالات مردم هستن!
  • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    133 5
    اینجا ایران است
  • بی نام EU ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    195 3
    تو این مملکت پول و پولدار حرف اول و آخر و میزنن
    • بی نام IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      26 61
      همه جا همینه
    • بی نام US ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      96 4
      من از امریکا دارم این نامه رو مینویسم مهم هم نیست که خبر انلاین تا حالا حتی یه نظرم رو نشون نداده ولی همه جا اینجور نیست سرمایه دارای اینجا اینقدر پول دارن که کل فک وفامیل آقای زنجانی جمع شن هم نمیتونن صفر هاشون رو بشمارن ولی اگه کوچکترین مشکلی برا مردم ایجاد کنن باید حسابی جواب پس بدن چرا؟ چون رسانه های آزاد دارن روزنامه کیهان فقط ندارن از همه مهمتر قوه قضاییه وارد می شه رسانه آزاد دارن و فرهنگی که نهایتا ثروت رو برای بخشیدن میدونه میدونستین خیلی از میلیاردر های اینجا نهایتا یه بنگاه خیریه میسازن؟
  • بی نام A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    101 9
    دوستان این مشخصا برنامه ریزی شده بود. بابک زنجانی با خرید خانه های بر ایران زمین با این خرابکاری سود کلانی خواهد برد
  • هموطن A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    86 5
    عدد و رقم این پروژه وحشتناکه 317000 ضرب در متوسط متری 30 میلیون تومان 9500 میلیارد توما یعنی بیش از سه برابر بزرگترین اختلاص تاریخ بشر (3 هزار میلیاردی) این عدد رو اگر به 2.8 میلیارد دلار بدهی نفتی ایشون به دولت اقای احمدی نژاد اضافه کنیم یعنی با دلار 3000 تومان حدود 8400 میلیارد تومان دارایی فقط دو قلم این آقا می شود شش برابر بزگترین اختلاص تاریخ و این رو هم اضافه کنید که ایشون فقط یکی از رانت خوار های دولت آقای احمدی نژاد هستند که خون ملت رو تو شیشه کردند و دلار رو به سه هزار تومن رسوندن و راست راست دارند تو این مملکت راه میرودند و ادعای رئیس جمهور پیشین هم این است که پاک ترین دولت تاریخ بشر را داشته است. فقط متاسفم . از دولت تدبیر و امید و قوه قضاییه می خواهیم که با آنها برخورد کنند.
  • بی نام NL ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    80 4
    بابک زنجانی من موندم 25 هزار میلیاردو کی جمع کرده که الان سنش اینقدره
  • عليرضا IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    39 4
    الان اين مطلبي كه شما منتشر كرديد رپرتاژ آگهي بود براي اين آقا ؟
    • بی نام IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      5 0
      چه رپرتاژآگهی؟ خب میگه این اتفاقات افتاده و روایت کرده. کلا همه چیز پولیه از نظر شما مگه اینکه عکسش اتفاق بیوفته؟ اصلا می دونی معنی رسانه یعنی چی؟
  • بی نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    40 2
    سردار رانندگی اینه بابا
  • بی نام A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    13 4
    مسئولین خبر آنلاین، من در زمینه این ساخت و ساز ها یه سری مطلب برای آدرس info و society ایمیل کردم ولی ظاهرا ایمیلتون خرابه! چطوری باید با شما در ارتباط باشم ؟
  • محمد A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    42 3
    این همه پول رو این اقا از کجا اورده
  • کمال A1 ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    19 0
    یدونه هم بیا رو سر من بساز پول داری دیگه
  • بی نام A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    43 0
    کم کم مشخص میشه که تحریم‌ها برای بعضی‌ها چه نعمتی بوده.
  • بی نام A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    23 1
    ابعاد فاجعه بزرگتر از اونیه که تصور میشه: 1. سیستم های حفاری زیر زمینی (شامل چاه های آب و فاضلاب و انواع لوله کشی) فوق العاده غیر اصولی و خارج از اصول مهندسی هستند و باید خدا رو شکر کرد که اینجا زلزله نیومده! 2. مشخص میشه شهرداری چه سود کلانی از کنار چنین پروژه هایی در میاره که همه همسایه ها رو ساکت نگه داشته! 3. این آقا خیلی زرنگ بوده و برای اینکه هزینه های کلانی رو برای افزایش ارتفاع پرداخت نکنه به زیر زمین پناه برده که البته نشان از هوش تجاری ایشون داره! 4. نظام مهندسی مقصره که با وجود اطلاع، جلوی پروژه رو نگرفته 5. پیمانکار مقصره که با وجود عمق زیاد حفاری مطالعات مهندسی جامعی از زمین های اطراف صورت نداده 6. شرکت آب و فاضلاب مقصره که قطعاً نقشه دقیقی از سیستم آب و فاضلاب منطقه نداشته
  • مريلند IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    27 29
    اين پولا از هر كجا اومده حداقل اين اقا ٤تا كار مثبت و سازنده هم انجام ميده كه به درد ابروى ما ايرانيها ميخوره، اين اقا اگر خورده كار هم اراءه داده، چرا از يك ادم توانا اينقدر منفى بافى ميكنيد اصلا ما ايرانيها عادت داريم به جاى تعريف از كسى كه پيشرفت كرده اونو سركوب ميكنيم، به خدا باعث افتخاره كسى در اين سطح وجود داره وسازندگى ميكنه. والا بقيه كه خوردن كدومشون يه قدمى براى رفاه وسازندگى مردم برداشتن؟ اين اقا داره كارافرينى ميكنه، بياييد بخل وحسد رو از خودمون دور كنيم تا درهاى پيشرفت به روى هممون باز شه
    • بی نام IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      20 2
      کار آفرینی فقط با هتل و مرکز تجاری وسط محله مسکونی میشه؟ در حاشیه محل دور زدن ماشین های چند ده و صد میلیونی؟ کاربری دیگر بهتری برای این زمین نبود؟
  • بی نام IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    46 1
    آقا میشه بانک مرکزی به ما هم دلار دولتی بده تزریق کنیم تو بازار؟ میخواایم بسیجی اقتصادی بشیم
  • بی نام US ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    35 3
    یعنی قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، مجلس، ریاست جمهوری، و انواع و اقسام نهادها از این آقای نیم وجبی ضعیف تر هستن که وارد عمل نمیشن؟ روز روشن خلاف میکنه راهش رو چرا سد نمیکنید؟
  • ساکن گلستان جنوبی IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    35 21
    اسم پروژه اداری تجاری در وسط یک منطقه مسکونی میشه پروژه مناسب! تازه گفته مجبور هستیم چنین پروژه های مناسبی رو پیاده کنیم،چه کسی شما را مجبور کرده؟آیا احداث مدرسه ،فضای ورزشی و فرهنگی،کتابخانه،پارک و حتی سینما پروژه مناسبتری نبود،شمایی که ادعای پیشرفت و تعهدات اجتماعی داری؟هتل 22 طبقه در این منطقه با پارکینگی با گنجایش 4000 ماشین چه کمکی برای بچه های من و سایر نسل آینده میکند؟شما آقای زنجانی فقط و فقط به فکر زمان حال خودتان هستید،جابه که شهرداری در تبلیغاتش میخواهد شهر دوستدار کودک ایجاد کند.در سایت ستسا نوشته این پروژه یک پروژه ملی است،کجای این کار ملی هست،پروژه ملی رعایت ملت را میکند و در جهت خدمت به آنهاست،نه در جهت بلند پروازی های شما.متاسفم که صدای ما مردم به هیچ جا نمیرسد.
  • بی نام A1 ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    8 2
    اول گود اودمده بعد لوله شکسته... برعکس میگن تا آبروی پیمانکارن نره
  • مهرداد A1 ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    5 6
    این پولها همون پولهایی هستند که آقای زنجانی از فروش نفت و منابع ملی مردم به حساب خودشون واریز کردن و این 2میلیارد دلارو به خزانه مملکت بر نمیگردونن و با پول ملت فرازقشم و هتل سازی ... راه میندازن
  • مهربان توسی A1 ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    3 0
    جالبه بی عدالتی رو میبینی بعضی میلیاردی دارن بعضی هم مثل کارمندا معلما و کارگرا بسختی امرار معاش میکنند به امید ظهور منجی بشریت وعدالت گستر راستین انشاا... آمین
  • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    3 2
    همسایه ها شاکی هستند، ولی حاضر به فروش هم نیستند چون می دانند بعد از پایان پروژه ارزش زمینشان به علت نزدیکی به یک مجتمع تجاری چند برابر می شود
  • محسن IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    7 2
    سلام ایجاد پروژه تجاری در دل محدوده مسکونی قابل تامل وبررسی است پس از راه اندازی پروژه تعداد ترددها کیفیت منطقه مسکونی را از حیظ انتفاع خارج خواهد کرد این ملک دارای کاربری تجاری محلی در حد احتیاجات محلی بوده که عرض معابر آن پاسخگوی ترافیک مجموعه جدید را نخواهد داشت. به نوعی این پروژه با این حجم یک جنایت شهرسازی میباشد.
    • محمد A1 ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      2 0
      دقيقا اينطور است و در يك گذر ٢٠ متري كه همين الان هم معابر آن در حد احتياجات محلى است دادن مجوز سيصد و بيست هزار مترى و خارج از تراكم مصوب منطقه (كه براى اين زمين حدود پنج هزار متر بوده)جز نابود كردن يكى از معدود مناطق تهران كه طراحى اوليه آن به شكل اصولى و توسط خارجى ها انجام شده براى اشتهاى سيرى ناپذير آقايان معنى ديگرى ندارد
  • سهیل A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    5 3
    لیاقت ما بیشتر از این نیست.
  • مريلند IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    6 6
    شما بهتره بريد يه سرى به كشوراى ديگه بزنيد اونوقت ميفهميد اين پروژه در مقايسه با پروژهاى ديگه تو بعضى كشورها مثل چين، شانگهاى، كره، امريكا چيز زيادى نيست، ما ايرانيها اينقدر عقبيم كه به جاى حمايت از يك آدم توانا فقط دنبال چيزاى كوچيكيم، چطور ممكنه اين پروژه به درد بچه هاى ما نخوره؟ ببينيم شما پروژه افتتاح بشه با بچتون نميريد به اين مركز تجارى؟ اقاى زنجانى افرين بر تو ايرانيهاى واقعى هستند كه تو رو حمايت كنن
    • بی نام IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      1 1
      عقب ماندگی ما فرهنگ عقب مانده ماست،هنوز مثل سایر کشورهایی که شما مثال زدید حتی نمیتونیم نظم را رعایت کنیم چه در کارهای کوچکی مانند در صف ایستادن چه در رانندگی و چه در کارهای بزرگتر ،آنوقت ادای پروژه های کشور هایی را در بیاوریم که کلی از ما جلو هستند از هر حیث.آیا ما هوای تمیز داریم؟ ترافیک درست داریم؟امرار معاش غالب مردم براحتی میگذرد؟ جمعیت کنترل شده ای داریم؟ قوانین قاطع با ضمانت اجرایی داریم؟کدام امر ما شبیه کشورهای ذکر شده هست که حتما باید یک چنین پروژه در تقاطع دو خیابان فرعی در منطقه ای که از ابتدا روی اصول شهر سازی ساخته شده،اجرا شود.
  • ساکن ایران زمین A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    2 1
    الان این اقایون خوش خوشونشونه به وقتش همه این مردم ازاریها از حلقومشون درمیاد
  • مقیمی A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    5 0
    واقعاً تهران به اینهمه مجتمع تجاری نیاز داره ؟؟؟؟ یا اینکه پول توی این جاهاست . الان مشکل کمبود مراکز خرید نیست بلکه کمبود نقدینگی برای خریده .
  • بی نام A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    4 0
    اقای زنجانی سنش خیلی نزدیک به منه .ایشان در زمانیکه من در جبهه بودم با شرایطی که خودش اظهار داشته روزانه 17میلیون دلار ارز دریافت وتوزیع میکرده وروزانه 17میلیون دلار سود می برده .الان بنده باید ناچارآ بعد از 80ماه در جبهه بودن با مدرک لیسانس جهت تامین زندگیم برم آزانس کار کنم.