ایسنا نوشت:

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در فرانسه و معاون پیشین وزیر امور خارجه، ابعاد مختلف تلاش سیاستگذاران کشورمان برای ایجاد تفاهم با 5+1 بر اساس قاعده "برد- برد" را تشریح کرد.

محمد صادق خرازی از فعالیت و تماس گروه‌های کارشناسی ایرانی با کشورهای اروپایی عضو گروه 5+1 و همچنین با آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خبر داد و گفت: هدف از این تماس‌ها، ایجاد درک متقابلی جدید میان ایران و کشورهای 5+1 است.

اهم اظهارات وی در گفتگو با العالم را بخوانید؛

درباره سفر قریب الوقوع وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به ژنو برای شرکت در مذاکره با گروه 5+1 درباره برنامه هسته‌ای هم، وزیر خارجه از اختیارات کامل و کافی برای ایجاد تفاهم منطقی و مبتنی بر قاعده برد - برد برخوردار است. قاعده برد - برد  از نظر ایران، همکاری با آژانس برای تحقق آرمان‌های این نهاد بین‌المللی در تمام جهان است.

* در مذاکراتی که تیم ایرانی با کشورهای گروه 5+1 خواهد داشت، عنصر تعیین کننده عبارتند از چانه‌زنی، مذاکرات و فهم مشترک. دکتر ظریف دیپلماتی برجسته است که در قواعد و حقوق بین المللی تخصص دارد و از آن گذشته، در طراحی پیشنهاد ایران برای مذاکره با گروه 5+1، نقش محوری داشته است.

*به عنوان یک دیپلمات از افشای جزئیات طرح پیشنهادی ایران معذورم، فقط می‌توانم بگویم که طرح ایران می‌تواند نگرانی مورد ادعای غرب را با تضمین های عینی برطرف کند. در عین حال ایران، نیازمند تضمینی عینی از سوی غرب است. ایران در طرح خود، بیش از حد معمول به فراهم کردن تضمین عینی برای برطرف کردن نگرانی‌های غرب توجه کرده است.

* تضمین‌هایی که ایران ارائه کرده، باید در کنار تضمین‌های غرب در یک ظرف دیده شود، اگر قرار باشد ایران پروتکل الحاقی را اجرا کند، اما غرب در اجرای تعهدات خود، پروسه‌های بین‌المللی و شورای امنیت و دیگر مسائل را پیش بکشد، در این صورت به نتیجه نخواهیم رسید، فقط در صورتی به نتیجه می‌رسیم که در قبال هر گامی که ایران بر می‌دارد، شاهد برداشته شدن گامی از سوی غرب باشیم.

* مذاکرات فرسایشی در گذشته به ما نشان داد که غرب به دنبال وقت‌کشی و ادامه تحریم‌هاست. 

*مذاکره کننده ارشد ایرانی از اختیارات کامل برخوردار است تا به فهم جدیدی با 5+1 برسد. سه نکته در این مذاکرات قابل توجه است. اول این که این مذاکره واقعی است. مذاکرات قبل از این بیشتر جنبه مباحثه داشت. دوم این که مذاکره کننده ارشد ما امروز در سطح وزیر خارجه است که از بارزترین دیپلمات‌های دنیاست. سوم این‌که شرایط سیاسی امروز ایران با گذشته متفاوت است و ایران امروز می‌خواهد شرایط جدیدی را تجربه کند.

* این ادعا را که ایران و غرب به ویژه امریکا، براساس یک بسته پیشنهادی درباره مسائل مختلف با یکدیگر مذاکره می‌کنند، رد یا تکذیب نمی‌کنم؛ زیرا اگر آن‌ها خواستار همکاری ایران، باشند کشورمان همکاری خواهد کرد. ایران از نظر ژئوپولتیک، ژئواستراتژیک و ژئو اکونومیک، در موقعیت ویژه‌ای قرار گرفته است. اعراب و امریکا، اشتباه راهبردی شان در زمینه حمایت از القاعده را امروزه در سوریه و با حمایت از گروه‌های مسلح تکرار می‌کنند که نتیجه ان مسلح شدن بیش از 70 هزار نیرویی است که در آینده تحت کنترل اعراب و غرب باقی نخواهد ماند، بلکه این نیروها به باورهای اولیه شان باز خواهند گشت.

*حضور روحانی در مسند ریاست جمهوری کشورمان را "فرصتی" برای غرب برای حل مسائل میان ایران و غرب دانست و تصریح کرد: رئیس جمهور و وزیر خارجه جدید ایران، با دقت در جریان روند تحولات جهانی هستند و در این چارچوب گام برمی‌دارند.

* یک تفاوت ماهوی میان ما و امریکایی ها وجود دارد. ما به دنبال دموکراسی با منطق و شیوه بومی کشورها هستیم، اما آمریکایی ها قائل به "لیبرال دموکراسی" هستند که البته این در هیچ کشور عربی نتیجه نخواهد داد.
219220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 317527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =