مقررات و فراخوان سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر منتشر شد، این جشنواره از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۹۲؛ مقارن با سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم فجر، این دوه جشنواره شامل سه بخش کلی سینمای ایران، سینمای جهان و مسابقه مواد تبلیغی و اطلاع رسانی است بخش سینمای ایران شامل پنج بخش رقابتی سودای سیمرغ، نگاه نو (مسابقه فیلم‌های اول) سینمای حقیقت (مسابقه آثار مستند بلند)، فیلم برگزیده تماشاگران و تجلی اراده ملی و بخش غیر رقابتی خارج از مسابقه است.

در بخش سودای سیمرغ علاوه بر سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی، همانند سال‌های قبل، ۱۷ سیمرغ بلورین بهترین فیلم، کارگردان، فیلم نامه، بازیگر نقش اول مرد و زن، فیلمبرداری، تدوین، موسیقی، نقش مکمل مرد و زن، صدابرداری، صداگذاری، طراحی صحنه و لباس، چهره‌پردازی، جلوه‌های ویژه میدانی و جلوه‌های بصری و جایزه ویژه هیأت داوران اهدا خواهد شد.

در بخش مسابقه فیلم‌های اول (نگاه نو) سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم به همراه جایزه ویژه هیأت داوران به بهترین دستاورد فنی یا هنری اهدا خواهد شد.

در بخش آثار مستند بلند سینمایی نیز که زمان آثار حداقل باید ۶۰ دقیقه باشد، سیمرغ بلورین به بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین متن و پژوهش و جایزه ویژه هیأت داوران برای بهترین دستاورد فنی یا هنری اهدا می‌شود.

بخش رقابتی دیگر سینمای ایران، «بهترین فیلم سینمای ایران از نگاه تماشاگران» است. همچنین در بخش
تجلی اراده ملی کلیه آثار به نمایش درآمده سودای سیمرغ، خارج از مسابقه و فیلم‌های اول می‌توانند شرکت کنند و جوایز سازمان‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی را به خود اختصاص دهند.

بخش خارج از مسابقه سینمای ایران به فیلم‌هایی اطلاق می‌شود که به دلیل حضور یکی از سازندگان اصلی در
هیأت‌های انتخاب، داوری و یا به درخواست تهیه کننده در بخش سودای سیمرغ به نمایش در نمی‌آید.

بخش سینمای بین الملل شامل دو بخش رقابتی جام جهان نما و سینمای سعادت و بخش غیر رقابتی نمایش‌های ویژه است.

 در بخش جام جهان نما شش سیمرغ بلورین بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، بازیگران زن و مرد و بهترین دستاورد فنی یا هنری و بهترین فیلم آسیایی به همراه یک جایزه ویژه هیأت داوران به بهترین فیلم همسو با اولویت‌های مضمونی این بخش اهدا خواهد شد.

اولویت‌های اعلام شده در این دوره جشنواره ارزش‌های بنیادینی نظیر ظلم ستیزی، عدالت خواهی، حقوق بشر، اشاعه اخلاق، معنویت و بیداری اسلامی است.

بخش دیگر سینمای بین الملل، سینمای سعادت (مسابقه فیلم سازان جهان اسلام) است. این بخش، هدف افزایش بهره‌مندی جهان اسلام از سینما و نقش سینما در توسعه ارزشهای اسلامی را دنبال می‌کند.

در این بخش چهار سیمرغ بلورین به بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین دستاورد فنی یا هنری و دو جایزه ویژه مصطفی عقاد و جایزه ویژه هیأت داوران اهداء می‌شود.

در بخش غیر رقابتی بین الملل، فیلم‌های برگزیده جشنواره‌ها و یا فیلم‌های نمایشگر یک سبک هنری و یا فیلمسازان برجسته سینمای جهان و یا منطقه‌ای خاص به نمایش درخواهد آمد.

آخرین بخش رقابتی جشنواره، مسابقه مواد تبلیغی و اطلاع رسانی شامل عکس، پوستر، تیزر و آنونس است که در این بخش سه سیمرغ بلورین به بهترین عکس فیلم، بهترین طراحی پوستر و بهترین آنونس یا تیزر اهداء می‌شود.

در زمان بندی مقررات جشنواره امسال اعلام شده است که متقاضیان باید تا ۳۰ آبان ۱۳۹۲ تقاضای شرکت خود را به همراه نسخه بازبینی ارائه نمایند و آخرین زمان ارائه نسخه بازبینی ۳۰ آذر است.

کلیه فیلم‌های منتخب تا ۲۰ دی ملزم به ارائه نسخه نهایی خواهند بود که در صورت عدم ارائه براساس مقررات جشنواره، دبیرخانه فقط برای نمایش فیلم‌های دریافت شده برنامه ریزی خواهد کرد.

براساس این فراخوان، در دوره سی و دوم جشنواره ۴۴ جایزه شامل یک سیمرغ زرین، ۳۸ سیمرغ بلورین و ۵ جایزه ویژه هیأت داوران اهداء خواهد شد که نسبت به مقررات دوره قبل یک جایزه کمتر است؛ همچنین در دوره سی و یکم یک سیمرغ زرین، ۴۱ سیمرغ بلورین و ۳ جایزه ویژه و جمعاً ۴۵ جایزه پیش بینی شده بود.

57247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    4 0
    هر حال و هوایی داره فقط خدا کنه ما خبرنگارها جای نشستن پیدا کنیم و اوقوام مسئولین جای مارو نگیرن!