نتایج مثبت نشست ژنو درباره مذاکرات ایران با 1+5

حسن بهشتی پور در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین، نتایج مثبت نشست دو روزه در ژنو درباره مذاکرات ایران و کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک را مورد بررسی قرار داده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در مقدمه مطلب خود نوشته است:

«مذاکرات دو روزه در ژنو برای طرف ایرانی از آن جهت که بالاخره پس از چند ماه کش و قوس، مذاکرات بصورت جدی انجام شد، بسیار قابل توجه بود. ایران با ارائه طرحی جدید که برای اشتهای سیری ناپذیر کشورهای غربی جذاب تر از آن بود که قابل رد کردن باشد؛ نشان داد آماده رسیدن به تفاهمی جامع و کامل با غرب بر سر برنامه صلح آمیز هسته ای خود است.
از نگاه کشورهای غربی نیز طرح ایران و ورود به جزئیات اصلی بحث بسیار قابل توجه بود از این نظر که نشان می داد ایران آماده است در صورتی که غرب بر حق ایران در مورد غنی سازی اورانیوم در خاک خودش، صحه بگذارد؛ شفاف سازی فعالیت های خود را تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای باز هم بیشتر از قبل گسترش دهد، به گونه ای که در عمل جای تردیدی برای غرب باقی نماند که ایران صرفا در چهارچوب فعالیت های صلح آمیز هسته ای به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد.»
این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در بخش نتیجه گیری مطلب خود می نویسد:
«راه پیشرفت در مذاکرات با ارائه طرح جدید ایران باز شده است، به نظر می رسد زمان برای رسیدن به توافقی جامع و کامل بین ایران و غرب فرارسیده و تقریبا می شود امیدوار بود که سنگ اندازی های اسرائیل هم دیگر نتواند مسیر را به دوران بلاتکلیفی گذشته بازگرداند. غرب می داند فرصتی که فراهم شده است اگر از دست برود قابل تکرار نیست و در صورت برآورد اشتباه از "نرمش قهرمانانه" ایران که به واقع در راستای آزمایش نیت واقعی آمریکا و متحدانش انجام شده است؛ بار دیگر شاهد دور جدیدی از تقابل ها بجای تعامل سازنده خواهیم بود. در آن صورت احتمالا بازی هر دو سر باخت در پیش گرفته خواهد شد.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =