سامانه خبری سازمان بنادر و دریانوردی نوشت:

محققان آمریکایی شبکه وای فای زیر دریایی را توسعه و مورد آزمایش قرار دادند که برای تشخیص سریع سونامی، بررسی موجودات دریایی و اکتشافات نفت کاربرد دارد.
این فناوری می‌تواند برای ارسال داده‌ها بین زیردریایی‌ها، جمع‌آوری و ارسال داده از کف دریا با هدف تشخیص به موقع سونامی و سایر حوادث طبیعی، نظارت بر ماهیان و بررسی جمعیت پستانداران دریایی مورد استفاده قرار بگیرد.

«توماسو ملودیا» سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه بوفالو تأکید می‌کند: این شبکه بی‌سیم امکان منحصر به فردی برای جمع‌آوری و آنالیز داده‌های دریافتی از اعماق دریا و اقیانوس را بصورت لحظه‌یی فراهم کرده و در حوزه اکتشافات نفت و گاز طبیعی و نظارت بر آلودگی‌های اقیانوس‌ها نیز کاربرد دارد.

این داده‌ها براحتی بر روی تلفن همراه هوشمند یا رایانه قابل دسترس بوده و در هنگام وقوع حوادث طبیعی از جمله وقوع سونامی می‌تواند به نجات جان صدها نفر منجر شود.

در شبکه‌های سنتی روی زمین از امواج رادیویی برای ارسال داده از طریق ماهواره و آنتن استفاده می‌شود، اما بدلیل ضعف امواج رادیویی در زیر آب، برای برقراری ارتباطات معمولا از روش های مبتنی بر امواج صوتی استفاده می شود.

بطور مثال سازمان ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) برای ارسال داده از حسگرهای سونامی در کف دریا به سطح، از امواج آکوستیک استفاده می کند؛ این امواج توسط شناورها به امواج رادیویی تبدیل شده و به ماهواره‌ها ارسال و در نهایت برای رایانه فرستاده می‌شوند.

اما محققان برای حل فرآیند طولانی ارسال داده‌ها از حسگرهای زیر آبی تا رایانه از امواج صوتی مشابه امواج مورد استفاده توسط دلفین‌ها استفاده کردند.

محققان با کمک این شبکه زیر آبی موفق به ارسال آنی داده‌ها از عمق دریاچه اریی (Erie) به سطح دریا و سیستم رایانه‌یی شده و امیدوارند استاندارد صنعتی برای ارتباطات در اعماق دریاها و اقیانوس‌ها در سراسر جهان ایجاد کنند.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =