۲ نفر
۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۶

همشهری تندرستی نوشت:

امروز شبکه‌های اجتماعی مثل قارچ رشد کرده و به بخشی از زندگی بعضی‌ها تبدیل شده‌اند. شاید باورتان نشود اما همین شبکه‌ها کلی عوارض روحی و جسمی به همراه دارند که حتی فکرش را نمی‌کردید.
شاید به نظر خوب و سرگرم کننده بیایند و شما را با آدم‌هایی که سال‌ها از آنها دور بودید، دوباره پیوند دهند اما این شبکه‌های اجتماعی چندان هم بی‌خطر نیستند و مشکلاتی دارند که در کمین شماست. اگر از کاربران فعال فیس‌بوک هستید این خطرها را بشناسید و با کاهش ساعت استفاده از شبکه‌های اجتماعی سبک زندگی سالم‌تری دنبال کنید و از ابتلا به بیماری‌های مختلف درامان بمانید.

فیس‌بوک و طلاق
روان‌شناسان می‌گویند. یکی از دلایل طلاق وقت‌گذارانی و آشنایی‌های خارج از خانواده در شبکه‌های اجتماعی، به ویژه فیس‌بوک است که آفتی برای زندگی‌های مشترک محسوب می‌شود. بدین ترتیب روابط زن و شوهر کمرنگ شده و حتی ممکن است کارشان به طلاق بکشد یا مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد و سبب افسردگی شود حتی فرزندان خانواده هم به طور غیرمستقیم از شبکه‌های اجتماعی آسیب می‌بینند چون جدایی والدین بر روان آن هم تأثیر می‌گذارد.

فیس‌بوک و کمردرد
خیلی‌ها وقتی پشت رایانه‌ها می‌نشینند پاک حساب و کتاب زمان از دست‌شان درمی‌روند و ناگهان می‌بینند برای مثال پنج ساعت بی‌حرکت نشسته‌اند، نشستن‌های طولانی به خصوص در وضعیت هایی که باعث وارد فشار به ستون فقرات می‌شود و عدم تحرک کافی باعث می شود فرد در درازمدت دچار کمردردهای مزمن شود.

فیس‌بوک و سرطان
وقتی افراد به بهانه فیس بوک از اجتماعات واقعی دور می‌شوند و تنها می‌مانند، سیستم ایمنی‌شان ضعیف می‌شود و سطوح بعضی از هورمون‌ها تغییر می‌کند. حتی ممکن است دچار اضافه‌وزن و چاقی شوند. در این شرایط عملکرد رگ‌ها کاهش می‌یابد و این موضوع می‌تواند احتمال حمله قلبی، سکته مغزی و بعضی از سرطان را افزایش دهد.

فیس‌بوک و افسردگی
یکی از شایع‌ترین مشکلات روانی که درباره کاربران فیس‌بوک مطرح می شود. ابتلا به افسردگی است. بعضی وقت‌ها تماشای تصاویر از مهمانی، مسافرت، گردش‌های دسته‌جمعی دوستان سبب می‌شود نسبت به خودتان احساس بدی داشته باشید و فکر کنید زندگی‌تان چقدر یکنواخت و کسل‌کننده شده است. دلیلش این است که به طور طبیعی خودتان را با دوستان، همکلاسی‌های قدیمی و هم‌دانشگاهی‌ها مقایسه می‌کنید و خیال می‌کنید نسبت به آنها کمبودهای بی شماری در زندگی‌تان وجود دارد. در نتیجه احساسات افسرده‌کننده سراغ‌تان می‌آید؛ البته بیشتر افراد تصاویری از روزهای خوش زندگی‌شان را در فیس‌بوک قرار می‌دهند تا این پیغام را به دیگران منتقل کنند که اوضاع‌شان از هر نظر خیلی خوب است. آنها هم به طور حتم در زندگی‌شان مشکلات دارند که شما آنها را نمی‌بینید و در جریان دیگر مسائل نیستید. در نتیجه افسوس می‌خورید و این حسرت‌ها وقتی مدام در زندگی شما تکرار می‌شوند نسبت به زندگی خودتان ناامید می‌شوید و مدام فکر می‌کنید چرا اوضاع‌تان چنین است. شاید هم حس حسادت در وجودتان شعله‌ور شود و در کنار افسردگی مشکلات بیشتری را برای‌تان ایجاد کند.

فیس‌بوک و اختلال‌های روانشناختی
علاوه‌بر افسردگی، استفاده از فیس‌بوک با بروز بعضی از اختلال‌های روانشناختی به ویژه در میان نوجوانان در ارتباط است. دکتر لاری‌روزن، استاد روان‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا بعد از انجام پژوهش‌های مختلف به این نتیجه رسیده است که نوجوانان و جوانان کم سن و سالی که بیشتر وقت شان را در فیس بوک می‌گذرانند در معرض ابتلا به دسته‌ای اختلال‌های روانشناختی مانند  بدبینی پرخاشگری، رفتارهای ضداجتماعی و... قرار دارند. فیس‌بوک مانند بنزینی است که اتش مشکلات را در نوجوانانی که تمایل به خودشیفتگی دارند چند برابر می‌کند چون به آنهااجازه می‌دهد که خودشان را به طور غیرواقعی به مردم معرفی کنند.

فیس بوک و استرس
شاید نوشتن جمله «تولدت مبارک: روی صفحه دوست‌تان چندان هم استراس‌زا نباشد اما پژوهش‌ها نشا ن می‌دهند کابران فیس بوک تشویق و نگرانی بیشتری دارند. نتایج تحقیقاتی روی 200 کاربر فیس‌بوک نشان داده بیشتر آنها هنگام استفاده از این شبکه اجتماعی نوعی از استرس را تجربه کرده‌اند و 12درصد این افراد اعلام کردند که این شبکه اجتماعی آنها را دچار تشویق می‌کند. افرادی که تعداد دوستان بیشت در فیس بوک داشتند، استرس هایشان هم بیشتر بود. این استرس بعد از نوشتن پست‌های تازه ایجاد می‌شد و کاربران نگران بودندکه سایرین درباره نوشته‌هایشان چه نظری دارند و چند نفر این مطالب یا تصاویر ارسالی را می‌پسندند. خیلی از افراد نسبت به این مضوع نگرانی داشتند که از وقایع و پست‌های سایر دوستان عقب نمانند و بتوانند خودشان را به موقع به روز کنند بدنی ترتیب استرس و اضطراب‌شان بیشتر می شد.

حساسیت درباره لاغری
تماشای عکس دوستان و همکلاسی‌های ما در فیس‌بوک گاهی اوقات برای‌مان دردسرسازی می‌شود. بررسی‌هایی که توسط پژوهشگران دانشگاه مریلند روی 600 کاربر فیس بوک در رده‌های سنی 16 تا 40 ساله انجام شده نشان می‌دهد نصف بیشتر کاربران بعد از مقایسه خودشان با عکس‌های دیگران به این نتیجه رسیدند که اندام یا وزن مناسبی ندارند و نسبت به آن قضیه حساس‌تر شدند. البته این حساسیت فقط در مورد خانم‌ها مصداق نداشته بلکه 40 درصد از مردها هم به این نتیجه رسیدند که اندام متناسبی ندارند. 44 درصد از کاربران هم در دلشان آرزو کردند که ای کاش قد و هیکلی شبیه دوستان‌شان داشتند. بعضی از این عکس‌ها کاملاً واقعی نیستند، با فتوشاپ دستکاری شده‌اند یا عکاس به قدری هنرمند بوده که نقص‌های چهره و بدن افراد را نشان نمی‌دهد. بدین ترتیب گاهی اوقات کاربران در یک اقدام هیجانی به این نتیجه می‌رسند که باید بلافاصله برای تناسب اندام‌شان دست به کار شوند و با دنبال کردن روش‌های سریع کاهش وزن و رژیم‌های غیراصولی، دچار اختلالات غذایی می‌شوند.

فیس‌بوک و کاهش روابط اجتماعی
درست که فیس‌بوک در حدود 1/1 میلیارد کاربر جهانی دارد اما این فناوری روی روابط ما با دیگران تأثیرهای منفی برجای می‌گذارد. در یک پژوهش 82 کاربر فیس‌بوک به مدت دو هفته موردمطالعه قرار گرفتند تا احساس خشنودی آنها از زندگی و همین‌طور ارتباطات چهره به چهره اجتماعی‌شان مورد مطالعه قرار گیرد در پایان معلوم شد هرقدر از این افراد بیشتر از فیس‌بوک استفاده می‌کردند، احساس رضایت آنها از زندگی کمتر می‌شد و با اجتماعات مختلف هم کمتر در ارتباط بودند. بعضی از افراد سعی می‌کردند با بالا بردن تعداد دوستان شان در فیس‌بوک کاهش روابط اجتماعی شان را تعدیل کنند اما نکته اینجاست که افزایش تعداد دوستان در صفحه فیس‌بوک ارتباط زیادی با افزایش ارتباطات اجتماعی ندارد و زمان ارتباط حضوری را محدود می‌کند.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 50
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    47 4
    یکی دیگه هم اینه این روزا تا بحث فیلترینگ میشه همش از فیس بوک میگن در حالیکه کلی سایت به مراتب بدرد بخورترم هست که فیلترن و در سایه ی فیس بوک گم میشن!!!!!
    • میثم IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
      29 2
      روانشناسان عزیز تو بحث طلاق فیس بوک اثرش بیشتره یا اعتیاد و بیکاری؟؟؟ کمردرد یعنی تو متروی تهران بخوای سوار قطار بشی یا نشستن پای کامپیوتر؟؟؟ همه چیز خوبه و فقط مشکل فیس بوکه؟؟؟ بهتر نیست اقتصادو درست کنیم؟؟؟
  • نتیجه: IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    21 2
    فیلتر !
  • بی نام IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    28 5
    اقااشکال نداره ما تنها دلخوشیمون همین فیس بوک هستش
  • بی نام A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    74 7
    از عواقب بدی که صدا و سیمای جمهوری اسلامی دارد هم یک چیزی بگویید لطفا.
  • محسن تهرانی A1 ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    13 0
    فیس بوکو میبندمو خلاص میشینم پروژه فایناله ارشدمو کار میکنم تا از دانشگاه اخراجم نکردن...
  • علی IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    2 30
    یه چیزی میدونستن مسوولان که فیلترش کردن
    • سورنا A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
      11 1
      خیلی باحالی :))
  • بی نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    25 1
    حالا شما رفع فیلترش کنید اگر ما دیدیم اینهمه عوارض داره مطمئنا ازش استفاده نمی کنیم. به جان خودم هنوز یک جو عقل برایمان باقی مانده!!
  • میس A1 ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    58 4
    آقا این افسردگی رو من تایید میکنم !!! وقتی خوشی ها و تفریحات مردم سایر کشورهای جهان رو می بینم و با ایران مقایسه میکنم ، واقعا افسرده میشم .
    • sima IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      6 6
      شادی چیزیه که انسان باید برا خودش ایجاد کنه گاهی یکی از تماشای یه منظره اونقدر انرژی میگیره که با خرج کردن کلی پول تو مسافرتهامون نمیگیریم
  • بی نام A1 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    13 13
    دقيقاً، من چند وقت پيش يه مقاله خوندم در مورد فيس بوك ، مقاله آمريكايي كه گفته بود عامل ١٦ درصد طلاق ها در آمريكا فيس بوكه!! كم نيست واقعاً، من خودم اكانتمو يكسالي ميشه كه پاك كردم واقعاً وقت تلف كردنه و اعتياد آور مخصوصاً در ايران كه مردم چندان اهل ورزش و تفريحات سالم نيستن
  • بی نام A1 ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    37 9
    فیس بوک و همسریابی چی؟ والا من با شوهرم تو فیس بوک آشنا شدیم الان هم یه بچه داریم اوضاعمون هم خوبه! تا کور بشه هرکی چشم نداره ببینه!
    • ننه A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
      22 5
      آره ننه منم با همسرم تو فیس بوک آشنا شدم الانم چند تا نوه داریم! کور شه چشم حسود!
  • امیر IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    12 0
    جالب بود جالبترینش این که آدم همیشه در حال مقایسه کردن خودش با دیگر دوستاشه
  • بی نام IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    17 0
    حالا اینا رو برا ما نوشتین یا میخواین آقای ظریف رو از فیس بوک اومدن منصرف کنین؟ جدا از شوخی تو این روزهای نه چندان خوش یه دلخوشی داریم اونم صد تا مرض داشت و نمیدونستیم!
  • بی نام US ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    10 1
    این نوشتار نشون میده زیادی تو زندگی مردم دخالت میکنیم و نظر الکی میدیم و زورکی همه رو میخوایم ببریم بهشت!روابط بین پسر و دختر تو مملکت اینقدر ضعیف و محدود و نا مشخصه که بیشتر مخاطبان ایرانی از فیسبوک در جهت دوست یابی استفاده میکنن(مخصوصا که تو شهرستانا از تو شیر آب هم ممکنه مامور در بیاد و با کلی آبرو ریزی و بدنامی سر از کلانتری در بیاری)پس امن ترین راه همین خونه نشینی و دوست یابیه فیسبوکیه.ببینیم چرا فیسبوک تو کشور ما با اقبال زیادی روبرو شده نه اینکه بیایم دلایل بی ربط بیاریم واسه دور کردن مردم از فیسبوک.میدونم چاپ نمیکنی خبرآنلاین
  • فاطی A1 ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    7 7
    این کجاش تحلیل بود که برای فیس بوک نوشتید این ها به همه چی ارتباط داشت الا به فیس بوک
  • بی نام IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    5 11
    چن موردشو واقعا در مورد من صدق میکردن
    • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
      6 5
      تقصیر فیس بوک ننداز خود ت عرضه نداشتی...بی تجربگی و اشتباهت تقصیر دیگران ننداز
  • روزبه A1 ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    14 2
    اثرات مثبتشم بگید
  • بی نام A1 ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    6 8
    واقعا درسته
  • sina A1 ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    9 2
    دیوار کوتاه تر پیدا نکردی!!! شبکه اجتماعی داخلی هم کم نداریم اسم میبردی...
  • بی نام RS ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    8 3
    این همه حرفهای بی سر و ته رو از کجا آوردی؟ خجالت آوره حرفهای بی اساس و غیر علمی. فقط به عنوان یک نمونه بگم سرطان ربطی به قدرت ایمنی بدن نداره و به دلیل تغییر ساختار آمینو اسیدهای سلولهاست و در ضمن هیچ کسی از تنها موندن سیستم ایمنی بدنش ضعیف نمیشه. واقعا مردم رو چی فرض کردید؟
  • بیمار اجتماعی IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    20 1
    از دولت محترم که باعث جلوگیری از ابتلاء من به بیماری هایی از قبیل کمردرد, سرطان, افسردگی,استرس, لاغری بیش از حد, کاهش روابط اجتماعی و سایر اختلالات روانشناسی شده است کمال تشکر را دارم. پیشاپیش قدر دان زحمات دستندرکاران در جهت جلوگیری از طلاق من پس از ازدواج نیز هستم
  • شاهین GE ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    14 4
    همشهری جان، هپاتیت و سرماخوردگی و کزاز و سیاه زخم رو هم مینوشتی بعنوان عواقب بد فیسبوک! آخه عزیز من چقدر کج فهمی؟! هر تغییر و پیشرفتی مطمئنا اولش یکم نا-آشنایی و تبعات داره تا مردم به اون عادت کنند. بجای اینکه راههای استفاده درست رو آموزش بدین دارین همش یه مشت تحلیل نادرست به خورد مردم میدین... یه زمانی میگفتن استفاده از ماوس کامپیوتر انگشت رو کج میکنه! استفاده از موبایل مغز رو از بین میبره! ماکروفر باعث نابودی بشر میشه! الی آخر... همینها باعث عقب افتادگی ما شده دیگه یک میلیارد نفر آدم دارن اشتباه میگن، شما دارین درست میگین! بس کنید خواهشا از همه دنیا عقب افتادیم با این تحلیلهای سطحی
  • بی نام A1 ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    13 1
    اتفاقا الان هم من احساس کمر درد دارم .نکته الان من تو سایت خبر انلاین هستم نه فیس بوک
  • بی نام CN ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    21 1
    من معتادشم داداش....لامشب بد چیژیه....میگیره ول نمیکنه.... :|
  • بی نام IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    9 3
    چه خبره؟ روزی 20 دقیقه چک کردن فیس بوک که این حرفا رو نداره.
  • بی نام A1 ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    4 8
    من که کلا با شبکه های اجتماعی مشگل دارم ولی از فیسبوک متنفرم اما تا حدودی میتونم با تویتر کنار بیام
  • حسين CN ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    9 2
    خب حالا كه چي؟ نمي خواهمد فيلترشو بردارند؟
  • سایه US ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    4 2
    عیب می جمله چو گفتی هنرش نیز بگو
  • بی نام A1 ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    6 2
    منصف باشید از عواقب خوبش هم بگید
  • بی نام IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    9 6
    بیشتر مواردش درسته. به خصوص اون بخشی مربوط به افسردگی.
  • بی نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    8 3
    با این حال تو ایران سالمترین سرگرمی حساب میشه
  • حسن A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    10 7
    دنیا دنیای فیس بوکه این چه چرتو پرتیه که میگی
  • ali IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    8 5
    چشم ديگه از اين به بعد نمريم
  • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    15 4
    این طنز بود یا جدی؟ خدائی فکر کردم طنزه.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    8 7
    چه اراجیفی !!!
  • پیمان DE ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    19 4
    یه دفعه مینوشتی فیس بوک و مرگ خیال همه را راحت میکردی دیگه.
  • سحر IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    1 1
    فیس بوک را از فیلتر خارج کنید در مورد شبکه های اجتماعی فرهنگ سازی درست بکنیم در غالب برنامه ایی که از رسانه ملی پخش بشه. من با مواردی که تو این مقاله عنوان شد مخالفتی ندارم چون واقعا معضلاتی هست که به چشم خودم دیدم ولی همه این اتفاقات بواسطه ممنوع بودن و عدم معرفی درست و کاربردی این شبکه ها هست !
  • رضا IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    7 2
    فیس بوک رو بیخیال وی چت رو بچسب که غوغا کرده ای جان
  • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    3 3
    البته اینا همش طنزه من 7 ساله که اکانت فیسبوک دارم.
  • الیمی US ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    2 4
    برید کتاب بخونید مجله بخونید تا یه کم سواد پیدا کنید . نظریه پرداز الیمی
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    4 3
    و همه عواقب خوبی که فیس بوک دارد
  • بی نام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    4 5
    فیسبوک پدیده ای مبارکی است
  • سامان IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    9 3
    من حاضرم هزار تا درد بی درمون بگیرم اما کسی فیس بوکو کسی ازم نگیره. اگه بگیره دیگه هر روز نمیتونم ظریف رو ببینم.عاشقتیم ظریففففففففففففف
  • فاطی A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    2 1
    ولی من افسردگیم برطرف شد. جدی میگم
  • ناشناس س A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    2 2
    اتفاقا این خیلی خوبه فیس بوک ادمو با واقعیت ها اشنا میکنه . اینکه ادم میفهمه مقایسه کردن کار اشتباهی هست. اگه عکس لایک نمیخوره یه مشکلی هست شخص باید خودش بررسی کنه .مثلا ببینه رفتارش چطوره با بقیه. شاید ظاهرش خوب نیست .مثلا اگه چاقه بره ورزش کنه لاغر شه یا بینیش بده عمل کنه و... این مقاله خیلی جانب داره و خیلی مواردشم احمقانست مثل سرطان و درمان چاقی !
  • سارا A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    1 0
    خب درسته من کاملاباشماموافقم امااین همه شبکه اجتماعی فارسی زبان هم داریم چرااونافیلترنیستن؟