واحد مرکزی خبر نوشت:

خبرنگار شبکه تلویزیونی روسیه گفت، اطلاعاتِ اخیراً نشت داده شده به مطبوعات انگلیسی نشان می‌دهد، سازمان جاسوسی انگلیس همواره تلاش داشته فعالیت‌های جاسوسی خود را از مردم، رسانه‌ها و پارلمان انگلیس مخفی نگه دارد.
به گزارش شبکه تلویزیونی راشا تودی، سارا فیرت، خبرنگار این شبکه طی گزارشی از لندن گفت، اطلاعاتی که ادوارد اسنودن، پیمانکار پیشین سازمان امنیت ملی آمریکا، به گلن گرینوالد، خبرنگار آمریکاییِ روزنامه گاردینِ انگلیس نشت داده حاکی از آن است که سازمان جاسوسی انگلیس، موسوم به «جی سی اچ کیو» همواره تلاش کرده فعالیت‌های خود را از انظار عمومی پنهان دارد تا مگر بتواند بدین وسیله از هرگونه شکایت حقوقی علیه خود پیشگیری کند.
این سازمان همواره تلاش داشته از ارائه اطلاعاتی که خودش جمع‌آوری کرده، به عنوان مدرک در محاکم جنایی در انگلیس جلوگیری کند، زیرا بیم آن داشته که این مسئله در نهایت منجر به تحریک مباحثات عمومی درباره این موضوع شود مبنی بر این که چرا این سازمان در چنین مقیاس بزرگ و گسترده‌ای علیه شهروندان انگلیسی به جمع‌آوری اطلاعات مشغول بوده است؟ با این حال شایان ذکر است که به رغم تمامی تلاش‌های سازمان جاسوسی انگلیس، افشاگری های اسنودن هم‌اکنون به تشدید مباحثات در میان مردم و همچنین در پارلمان انگلیس را درباره همین موضوع که سازمان جاسوسی انگلیس از افشای آن هراس داشته، دامن زده است.
قرار است طی چند هفته آتی برای اولین بار، رؤسای سازمان‌های «ام آی 5»، «ام آی 6» و همچنین «جی سی اچ کیو» به سؤالات اعضای کمیته مجلس عوام انگلیس پاسخ دهند. این نشست از طریق ارتباط ماهواره‌ای به طور زنده پخش خواهد شد، اما پخش آن با تأخیری کوتاه، ولی عمدی، صورت خواهد گرفت تا از انتشار ناخواسته‌ی هرگونه اطلاعات سری یا محرمانه‌ی دولت انگلیس، جلوگیری شود.
اسناد نشت داده شده همچنین نشان می‌دهد که سازمان جاسوسیِ انگلیس فهرستی از افراد مشخص و قابل اعتماد در اختیار دارد که هنگام بروز بحران‌ها یا سؤال برانگیز شدن فعالیت‌های این سازمان، به خبرگزاری‌ها و شبکه‌های تلویزیونیِ مختلف می‌روند و از فعالیت‌های این سازمان صراحتاً یا به صورت تلویحی دفاع می‌کنند تا مگر بتوانند باعث کاهش صدمات به وجهه این سازمان شوند.
روزنامه گاردین در مقاله خود تأکید کرده است که این افشاگری‌ها نشان می‌دهد، مردم انگلیس از حمایت‌های قانونیِ کافی در برابر شنود مکالمات تلفنی‌شان یا جمع‌آوری اطلاعاتِ شخصی‌شان توسط سرویس‌های اطلاعاتیِ این کشور برخوردار نیستند و همین مسئله، باعث سلب گسترده‌ی اعتمادِ مردم این کشور از دولت انگلیس شده است.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =