۰ نفر
۱۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۷

آمریکایی‌ها از برگزاری انتخابات آرام در عراق راضی‌اند.

برگزاری انتخابات آرام و کم خشونت در عراق سران کاخ سفید را شادمان کرده‌است.باراک اوباما که از زمان آغاز رقابتهای انتخاباتی و پس از پیروزی، همواره خواهان اعطای کامل کنترل امنیتی عراق به دست نیروهای عراقی بود،بعد از برگزاری این انتخابات یک قدم به هدف خود در عراق نزدیک شده‌است.اوباما می‌تواند با استناد به همین انتخابات روند خروج سربازان آمریکایی از عراق و انتقال آنها به افغانستان را انجام دهد.این بار هم همه‌چیز به نفع آقای رئیس‌جمهور به اتمام رسید. باراک پس از آنکه مشخص شد لیست ائتلاف حاکم در عراق بیشترین آرا را به خود اختصاص داده‌، با نوری مالکی نخست‌وزیری این کشور و جلال طالبانی رئیس‌جمهوری تماس تلفنی گرفته و برگزاری این انتخابات آزاد و بی‌دردسر را به هر دو این مقام ها تبریک گفت.اوباما در این تماس تلفنی تاکید کرد که به مشورت با آنها جهت اتخاذ گامی مناسب برای عقب‌ نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور ادامه می‌دهد.
افزایش سطح روابط دو جانبه و راه‌های تحکیم و گسترش این روابط در زمینه‌های مختلف محور بحث باراک اوباما و مالکی بود. دو طرف در این تماس تلفنی هم‌چنین در خصوص نحوه‌ فعال‌سازی توافقنامه‌ عقب‌ نشینی نیروهای آمریکایی از عراق و توافقنامه‌ همکاری‌های استراتژیکی گفت‌وگو کردند.


اوباما در این تماس‌های تلفنی با تقدیر از عملکرد دولت عراق و سازمان‌های امنیتی آن در برگزاری انتخابات شوراهای استانی این کشور به دور از بحران‌های امنیتی، این امر را گامی مهم جهت پیشبرد امور دانست.
مالکی نیز با اشاره به برگزاری انتخابات دموکراتیک در عراق با توجه به مشکلاتی که این کشور از حکومت دیکتاتوری سابق پشت سر گذاشته است موفقیت سازمان‌های امنیتی را دلیلی محکم بر قدرت و توانمندی نیروهای ارتش و پلیس عراق در پذیرش مسوولیت‌های امنیتی تمامی استان‌های این کشور دانست.
رییس جمهور آمریکا هم‌چنین در تماس تلفنی با جلال طالبانی همتای عراقی خود در خصوص راه‌های تحکیم گسترش همکاری‌ها و روابط دو جانبه گفت‌وگو کرد . وی در این تماس تلفنی از برگزاری موفق انتخابات شوراهای استانی عراق در فضایی امن ابراز خرسندی کرده و تاکید کرد با دقت هر چه تمام‌تر به گزارش جوزف بایدن معاونش که اخیرا به عراق سفر کرده بود گوش فرا داده است و از مذاکرات مثبتی که بایدن با رهبران عراقی انجام داده بسیار خوشحال است.
همزمان با به پایان رسیدن انتخابات شوراهای استانی در عراق،وزارت دفاع ایالات متحده از تصمیم خود جهت فروش 140 تانک آمریکایی به ارتش عراق خبر داد. پنتاگون قصد دارد 140 تانک آمریکایی را به ارتش عراق بفروشد و هم‌چنین آموزش نخستین گروه از سربازان ارتش عراق را که تعدادشان 30 سرباز است جهت استفاده از این تانک‌ها آغاز کرده است.

انگلیسی‌ها از عراق می‌روند
از سوی دیگر شمارش معکوس خروج نیروهای خارجی از عراق آغاز شده‌است.از سربازان امریکایی تا انگلیسی همه خود را برای خروج از عراق مهیا می‌کنند.پس از برگزاری آرام انتخابات در این کشور حالا تمامی سربازان خارجی به این فکر افتاده‌اند که ضریب امنیت در این کشور به حداقلی رسیده‌است که بتوانند به کشور خود بازگردند.
سرنوشت سربازان امریکایی در این میانه مشخص است.آنها طبق همان استراتژی تعیین شده از سوی رئیس‌جمهوری جدید خود به افغانستان می‌روند.اما وضعیت برای انگلیسی‌ها متفاوت است.هنوز معلوم نیست که آیا انگلیس هم قصد دارد به تقلید از امریکا سربازان خود را از یک جبهه به جبهه دیگر گسل دهد و یا آنها پس از تحمل 5 سال جنگ در عراق راهی مملکت خود می‌شوند.

در این میان یک فرمانده ارشد انگلیسی گفت، سربازان انگلیسی مستقر در عراق تا حد زیادی شرایطی را که برای خروج آنها از این کشور لازم است مهیا کرده‌اند و در مسیر شروع ترک عراق از 31 ماه می قرار دارند.
ژنرال اندی سالمون فرمانده نیروهای ائتلاف در جنوب عراق گفت: برگزاری انتخابات صلح‌آمیز استانی در عراق آخرین اهداف گوردون براون نخست وزیر انگلیس برای خارج کردن 4000 سرباز انگلیسی از عراق تا پایان ژوئیه را محقق کرد. با توجه به این مساله، خروج سربازان انگلیسی را بررسی خواهیم کرد. ماموریت آنها تا 31 مه به پایان می‌رسد و این سربازان تا 31 ژوئیه از عراق خارج خواهند شد.
واگذاری فرودگاه بین‌المللی بصره و احیای اقتصاد این منطقه از دیگر اهداف نخست‌وزیری عراق بود که تا حدودی محقق شده‌است.

کریستوفر هیل،از مذاکره‌کننده هسته‌ای تا سفیر امریکا در عراق

کریستوفر هیل مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایالات متحده در جریان مذاکرات شش جانبه اندک اندک خود را برای تصدی پستی جدید در کابینه باراک اوباما مهیا می‌کند . کریستوفر هیل که در طول دوران حضور در تیم هسته‌ای کشورش دستاوردهای بسیاری را برای دولت جورج بوش به ارمغان آورده‌بود حالا خود را آماده می‌کند تا به عنوان سفیر امریکا در عراق خدمت کند. عنوانی که گویای تمامی مسئولیت‌های بر عهده او در این راه است. سفیر پردردسر ترین کشور در خاورمیانه. کریستوفر هیل، بیشترین شانس انتخاب برای جانشینی رایان کروکر، سفیر کنونی آمریکا در عراق را دارا است.
هیل که پیش از ورود به‌پرونده هسته‌ای کره‌ شمالی، کارشناس امور اروپا بوده، تجربه‌ کمی در خاورمیانه دارد. اما رایان کروکر، پس از دو سال حضور در بغداد به عنوان سفیر آمریکا در دوران بوش، بازنشسته خواهد شد. کریستوفر هیل از 8 آوریل 2005 دستیار وزیر امور خارجه در امور شرق آسیا و اقیانوسیه بوده است.وی هم‌چنین سفیر آمریکا در لهستان در دوران ریاست جمهوری بوش بوده است. هیل در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون، سفیر آمریکا در مقدونیه و فرستاده‌ ویژه آمریکا به کوزوو بوده است.

بازی هسته‌ای کره شمالی ادامه دارد
بازی هسته‌ای کره‌شمالی با جامعه جهانی همچنان ادامه دارد. درست در شرایطی که پوینگ یانگ به دنبال یک مناقشه لفظی به تمامی ارتباط‌های خود با سئول پایان داد و سایه آغاز جنگ سرد بر فراز شبه‌کره سیطره انداخته‌است،این کشور هسته‌ای قصد ادراد دوربردترین موشک بالستیک خود را ظرف چند روز آینده آزمایش کند. پیونگ یانگ پیش از این هم هشدار داده بود که شبه‌جزیره کره در آستانه آغاز جنگی دیگر قرار گرفته است.به گزارش منابع موثق،کره‌ شمالی در حال انتقال تجهیزاتی بوده که در پرتاب موشک تائه پودونگ - 2 این کشور استفاده خواهد شد. کره‌‌شمالی در ژانویه سال 2006 نیز به طور آزمایشی این موشک را پرتاب کرد که تنها چند لحظه پس از پرتاب منفجر شد.
به گفته کارشناسان حداقل یک یا دو ماه زمان لازم خواهد بود تا کره‌ شمالی موفق به پرتاب تائه پودونگ - 2 شود.هدف از طراحی تائه پودونگ - 2، ساخت موشکی با بردی طولانی برای هدف قرار دادن خاک ایالات متحده اعلام شده است.به گفته‌ کارشناسان، کره شمالی بیش از 800 موشک بالستیک دارد که می‌تواند تمام خاک کره‌ جنوبی و بخشی از ژاپن را هدف قرار ده. در تحولی دیگر لی‌میونگ‌باک، رییس جمهور کره‌ جنوبی پس از تماس تلفنی با باراک اوباما، همتای آمریکایی‌اش اعلام کرد که دو طرف توافق کردند تا در مورد مساله‌ کره‌ شمالی با یکدیگر همکاری کنند.

باراک با موگابه کنار می‌آید

رابرت موگابه ریس‌جمهوری زیمبابوه که از بیست و هشت سال پیش تا کنون بر اریکه قدرت در این کشور تکیه زده‌ و مصرانه تاکید دارد که حاضر به ترک جایگاه خود یا تعدیل قدرتش نیست،با باراک اوباما رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده مشکل چندانی نخواهد داشت. به نظر می‌رسد که دولت جدید ایالات متحده دست از لفاظی‌های تند علیه رابرت موگابه، برداشته و از وی درخواستی علنی برای کناره‌گیری از سمتش نخواهد داشت. دولت جورج بوش، رییس جمهور سابق آمریکا، در ماههای پایانی خود درخواست‌ها برای کناره گیری موگابه را افزایش داد و اعلام کرد که واشنگتن دیگر از دولتی که موگابه در آن حضور داشته باشد، حمایت نخواهد کرد. اما همزمان با بازنگری سیاست‌های آمریکا در خصوص زیمبابوه چند تن از مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که در دولت باراک اوباما، ادبیات مورد استفاده در مقابل موگابه ملایم‌تر خواهد بود. هدف دولت جدید فراهم کردن فضای مناسب برای کشورهای آ‌فریقایی در راستای مذاکره با موگابه است.

موگابه تا کنون با توافقنامه تقسیم قدرت با اپوزیسیون زیمبابوه موافقت کرده است. البته در حال حاضر اوباما هنوز تیم متشکل از کارشناسان مسائل آفریقا را در وزارت خارجه یا کاخ سفید تشکیل نداده است.
کاندولیزا رایس، وزیر خارجه سابق آمریکا و دیپلمات‌های آ‌مریکایی بارها و بارها تصریح کرده بودند موگابه باید کناره‌گیری کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =