۰ نفر
۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۰

دانشمندان ژاپنی آماده شلیک گلوله به یک سیارک هستند تا دریابند که این سیارک از چه جنسی ساخته شده و آیا می تواند میزبان عناصر اولیه حیات باشد یا نه.

آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) در قالب بخشی از پروژه بررسی یک سیارک دوردست، توپ فضایی را با موفقیت مورد آزمایش قرار داد.

پروژه فضایی Hayabusa2 با هدف افزایش آگاهی در خصوص سیارک کربنی (نوع C) به نام 1999JU3 در دست انجام است که احتمالا حاوی غلظت بالایی از مواد آلی یا همان بلوک های سازنده حیات است.

به گزارش خبرگزاری های ایسنا و مهر٬ این فضاپیما قرار است در سال ۲۰۱۴/۱۳۹۳ سوار بر یکی از موشک های اختصاصی H2A پرتاب شود و چهار سال بعد (پاییز 2018/۱۳۹۷) به سیارک هدف برسد. با قرار گرفتن فضاپیما در ارتفاع مناسب، گلوله توپ به سمت سیارک 1999JU3 شلیک می شود و خود برای در امان ماندن از موج انفجار به سمت دیگر سیارک می رود و در آنجا آرایه حسگرهای حساس خود را در سطح سیارک مستقر می کند.

گلوله توپی شکل پس از حرکت بر سطح سیاره، در منطقه مناسب منفجر شده و دهانه کوچکی ایجاد می کند که محل مناسبی برای جمع آوری نمونه خاک از عمق سیارک محسوب شده و امکان دسترسی به لایه های سنگی تازه تر، عمیق تر و دست نخورده را فراهم می کند. پس از آنکه غبار ناشی از شلیک فروکش کرد، هایابوسا-۲ بررسی های خود را در سطح سیارک آغاز می کند و نمونه هایی از سنگ و غبار را برای برگرداندن به زمین در مخزن خود جمع آوری می کند.

طبق برنامه٬ هایابوسا-۲ در سال 2020/۱۳۹۹ به زمین بازمی گردد تا محموله ارزشمند خود را به دست دانشمندان بسپارد. دانشمندان امیدوارند با آنالیز نمونه ها بتوانند به اطلاعات ارزشمندی در خصوص شکل گیری این سیارک دست یابند.

هایابوسا نام مجموعه فضاپیماهای بدون سرنشین ژاپنی است که به منظور مطالعه نمونه‌ برداری و ارسال نمونه از سیارک ها به زمین طراحی و ساخته شده است. هایابوسا-۱ سال ۱۳۸۹ به زمین بازگشت.

۵۳۵۳

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    33 0
    نكنه موجودات فضايي در آن سياره زندگي ميكنند و در اثر اين توپ بهشون آسيب برسه و با ما وارد جنگ بشن.
    • بی نام IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      42 0
      خوب بشه میجنگیم مرگ بر موجودات فضایی!
  • بی نام A1 ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    30 0
    حالا ما چی بگیم؟ مرگ بر ژاپن خوبه؟
  • بی نام IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    14 0
    احتمالا " شعار آینده گان این خواهد بود مر گ بر سیارک 1999جی یو 3 !