دور دوم مذاکرات تیم های کارشناسی ایران و گروه 1+5 درحالی امروز پنجشنبه در وین برگزار می شود که قرار است نتایج این مذاکرات برای تصمیم گیری در اختیار نشست هفته آینده ژنو قرار گیرد.

به گزارش خبرآنلاین، این مذاکرات بر اساس توافق ایران و 1+5 در ژنو برگزار می‌شود و کارشناسان دو طرف در زمینه‌های هسته‌ای و تحریم‌ها به بحث و بررسی پرداختند.

کارشناسان ایرانی از سه وزارتخانه «نفت»، «صنعت، معدن و تجارت» و «راه و شهرسازی» و همچنین «بانک مرکزی» و «سازمان انرژی اتمی» در وین با کارشناسان گروه 1+5 گفت و گو می کنند.

ریاست هیأت کارشناسی ایران در مذاکره با گروه 1+5 را حمید بعیدی نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین المللی وزارت امور خارجه بر عهده دارد و ریاست تیم کارشناسی 1+5 نیز بر عهده استفان کلمنت دستیار کاترین اشتون گذاشته شده است.

ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان در مذاکرات 23 و 24 مهر ماه در ژنو سوییس توافق کردند تا پیش از آغاز دور بعدی مذاکراتشان در روزهای 16 و 17 آبان، کمیته های کارشناسی هسته ای، علمی و امور تحریم برای رفع اختلاف نظرها تشکیل و نتایج این گفت وگوها را در اختیار مذاکره کنندگان اصلی قرار دهند.

امروز -پنجشنبه- نیز در وین موضوع تحریم‌ها میان کارشناسان به بحث گذاشته می‌شود.

اولین روز مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 بیش از پنج ساعت به طول انجامید و این نشست پشت درهای بسته در مقر سازمان ملل متحد در وین انجام شد.

اولین واکنش امریکا به روز اول مذاکرات کارشناان ایران و 5+1

در همین حال روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت امروز نوشت: جنیفر پساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است واشنگتن تحریم‌های خود علیه ایران را کاهش نداده است. آمریکا منتظر است تا ببیند که آیا در مذاکرات هسته‌ای پیشرفتی حاصل می‌شود و آنگاه درباره اعمال تحریم‌های جدید تصمیم می‌گیرد.

دومین گام

آخرین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 دو هفته پیش در ژنو برگزار شد. عباس عراقچی معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه ایران در پایان آن نشست در پاسخ به این سوال که آیا در مذاکرات کارشناسی وین درباره گام های متقابل تصمیم گیری خواهد شد؟ گفته است: مذاکرات کارشناسی محل تصمیم گیری نیست بلکه این مذاکرات برای توضیح و تبیین مواضع هر دوطرف در ادامه مذاکرات ژنو به طور عمیق تر و گسترده تر است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح کرد: تصمیم های مهم در مذاکرات 16 و 17 آبان در ژنو به بحث گذاشته خواهد شد.

عراقچی روز دوشنبه با سفر به وین و در دیدار با یوکیو آمانو مدیرکل آژانس، پیشنهاد جدیدی را برای حل و فصل مسائل باقی مانده میان طرفین روز میز گذاشت که موجب شکسته شدن بن بست مذاکرات پیشین ایران و آژانس شد.

طبق این طرح، ایران آمادگی خود را برای پاسخ به تمامی سوالات و ابهامات آژانس در یک دوره کوتاه زمانی، اعلام کرده است.

ساعتی بعد از دیدار عراقچی با آمانو، مذاکرات تیم های فنی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در فضایی متفاوت نسبت به گذشته آغاز شد.
جزئیات بسته پیشنهادی ایران
عضو هیأت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه العالم، با تشریح خط قرمز ایران در مذاکرات با گروه 1+5، تأکید کرد که در بسته پیشنهادی ایران همه ملاحظات مربوط به طرف های غربی و خطوط قرمز خودمان را در نظر گرفته ایم.
عباس عراقچی افزود: این بسته در چارچوب ایده ای است که آقای ظریف در نیویورک بیان کرد؛ مبنی بر اینکه ما آماده وارد شدن به مذاکرات جدی و واقع بینانه هستیم و به دنبال رسیدن به هدفی مشترک در مذاکرات می باشیم، و به قول معروف به دنبال بازی بُرد - بُرد هستیم .
عراقچی در پاسخ به این سئوال که آیا بسته پیشنهادی ایران این هدف مشترک را مشخص کرده اظهار داشت: بله همینطور است. هدف کشورهای غربی آنطور که می گویند، این است که از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران اطمینان حاصل کنند.
عراقچی افزود: این کشورها نگران رفتن ایران به سوی سلاح های هسته ای هستند و اگر کشورهای غربی در این هدف خود صادق هستند ، ما این هدف را قبول داریم و این، هدف مشترک ما هم است.
وی تأکید کرد: هدف ما نیز تأمین حقوق مردم ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای است . ایران باید از استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای برخوردار شود که این امر هم به معنای تحقق هدف ایران است و هم تحقق هدف طرف مقابل زیرا طرف مقابل می خواهد که از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران مطمئن شود؛ لذا استفاده ایران از انرژی صلح آمیز هسته ای می تواند به هدفی مشترک تبدیل شود بنابراین این بازی برد - برد خواهد بود.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    14 0
    چشمم اب نمیخوره اینها حتی قصد این رو داشته باشند که تحریم ها رو کم کنند. هر کاری هم که بکنیم نهایت لطفشون میشه این که تحریم های جدیدی وضع نکنن. این چیزیه که خودشون میگن.
    • بی نام A1 ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      11 0
      خوشم میاد دیگه کسی نمیتونه به حقایق دردناک منفی بده ههههه
    • بی نام IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
      2 3
      اگه تحریم رو بر ندارن منطقی هست چون نباید تا اینجا پیش میرفتیم
  • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    50 0
    ایشالله که تحریم ها برداشته بشه و وضع معشیت مردم درست بشه
  • علی A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    22 0
    خبر آنلاین مطمئن باش با برداشتن گزینه منفی در سایت خیلی از مخاطباتو از دست میدی. چه اونایی که مخالف تفکر شمان چه اونایی که موافقن!