۰ نفر
۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۸
تولید برق با موزیک پاپ!

دانشمندان دریافته‌اند که برخی سلول‌های خورشیدی علاقه خاصی به موسیقی دارد و کارایی آن بخصوص با شنیدن موسیقی پاپ افزایش می یابد. راز این پدیده در نظریه ارتعاشات نهفته است.

مجید جویا: سلول‌های خورشیدی واقعا "ارتعاشات خوب" را انتخاب می‌کنند. برخی از سلول‌های خورشیدی وقتی که موسیقی با صدای بلند برای آنها گذاشته می‌شود، نور خورشید را با کارایی بیشتری به الکتریسیته تبدیل می‌کنند. و البته موسیقی پاپ را به نوع کلاسیکش ترجیح می‌دهند.

به گزارش نیوساینتیست، سلول‌های خورشیدی سنتی بر پایه سیلیکون بازدهی بالایی در تبدیل نور خورشید به الکتریسیته دارند، اما کار کردن با‌ آنها خیلی سخت و تولیدشان هم فرایندی گران قیمت است. از همین رو، استیو دان از دانشگاه کویین ماری لندن و جیمز دارنت از امپریال کالج لندن می‌خواهند این کار را با اکسید روی آزمایش کنند که هم ارزان تر است و هم می‌توان آن را به صورت لایه‌های نازک و قابل انعطاف تولید کرد. تنها اشکالی که این ماده دارد این است که بازده سلول خورشیدی با این ماده تنها 1.2 درصد است، که تنها بخش کوچکی از بازدهی سیلیکون است.

دان و دورنات برای بهبود این مشکل، تمرکز خود را معطوف به مزایای دیگر خواص اکسید روی کردند. میله‌هایی در مقیاس نانو از این ماده، در پاسخ به فشار مکانیکی (مثل ارتعاشاتی که توسط صدا ایجاد می‌شوند) می‌جنبند و میدان الکتریکی تولید می‌کنند.
دان می‌گوید: «آزمایش‌های اولیه ما با انواع مختلفی از موسیقی شامل پاپ، راک و کلاسیک انجام شد». موسیقی راک و پاپ کاراتر از کلاسیک بودند، شاید به این دلیل که این موسیقی‌ها طیف وسیع‌تری از فرکانس‌ها را دربر می‌گیرند. آنها با استفاده از مولد سیگنال برای تولید دقیق صداهایی شبیه به نویز محیط، شاهد افزایش 50 درصدی در بازده بودند، که از بازدهی 1.2 درصد بدون صوت، به بازدهی 1.8 درصدی با استفاده از صدا رسیدند.

این کشف می‌تواند منجر به توسعه آرایه‌های خورشیدی اکسید روی‌شود که می‌توان آنها را در مکان‌های عمومی پر سرو صدا همانند جاده‌های شلوغ به کار برد.

دان می افزاید: «مکان‌های زیادی وجود دارند که این سیستم در آنها می‌تواند مفید باشد. بالای کولرهای پر سروصدا، بر روی وسایل نقلیه نظامی یا تجهیزات فردی نظامی که در آنها، منابع نیروی سبک وزن را می‌توان برای تامین برق مورد نیاز به کار برد».

پاول ویور از آزمایشگاه ملی فیزیک در تدینگتون انگلستان می‌گوید: «هر چیزی که بتواند بازده تبدیل این نوع سلول خورشیدی را بهبود دهد، به طور واضحی می‌تواند مفید باشد. جالب است که به کار گیری مخلوطی از خصوصیات این ترکیب، می‌تواند مزایای غیر منتظره‌ای را به همراه داشته باشد».

البته بخش عمده سلول‌های خورشیدی موجود در بازار، از این پدیده سود نخواهند برد. دان می‌گوید: «اما این امکان هست که سلول‌های جدید برای بهره‌مندی از آنچه ما دیده‌ایم، طراحی و تولید شوند».

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    4 0
    جالب بود
  • بی نام A1 ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    4 2
    فکر می کردم فقط به روش های هسته ای میشه برق تولید کرد.
  • بی نام A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    با حال بود