واکنش​های داخلی به مذاکرات​ ژنو: دفاع از تیم مذاکره کننده ایرانی و انتقاد به غربی​ها

درحالی که شنبه شب همه منتظر یک توافقنامه هسته​ای در ژنو بودند، نشست ایران و 1+5 بدون این توافقنامه به پایان رسید.

سیدصادق روحانی: گفت وگوهای فشرده​ای میان ایران و شش قدرت جهانی از روز پنجشنبه آغاز و تا آخرین ساعت​های روز شنبه ادامه داشت. در طول این سه روز حساسیت به قدری بالا رفت که وزرای خارجه اروپایی و وزیر خارجه آمریکا برنامه​های خود را تغییر دادند و به ژنو آمدند تا تصمیم​گیری درباره موضوعات را خود به عهده بگیرند. با این وجود به خاطر مخالفت​های فرانسه  متن توافقنامه نهایی نشد و مذاکرات 10 روز به تعویق افتاد.

محمد جواد ظریف علاوه بر گزارش​هایی که در ژنو به خبرنگاران می​داد و همچنین اظهاراتی که در صفحه فیسبوکش منتشر کرد، پس از بازگشت از این سفر حساس درباره مخالفت فرانسه گفت: شما اگر روی یک کلمه هم اختلاف داشته باشید توافق حاصل نمی شود. البته روی چند مورد اختلاف نظر داشتیم متأسفانه همان طور اعلام شده بعضی از مواضعی که در لحظات آخر اتخاذ شده بود نمی توانست به رسیدن به راه حل کمک کند.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه آمریکا در یک گفت‌وگوی تلفنی گفت: واشنگتن در مذاکرات با ایران کورکورانه عمل نمی‌کند و من فکر نمی‌کنم ما احمق باشیم. جان‌ کری، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با برنامه دیدار با مطبوعات شبکه خبری ان.بی.سی تاکید کرد: "شکاف بین دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا و تعهدش به اسرائیل در حد صفر است.ما کور نیستیم و فکر نمی‌کنم احمق باشیم. من فکر می‌کنم ما درک درستی از تشخیص این‌که آیا به نفع کشورمان و جهان عمل می‌کنیم یا خیر، به ویژه متحدان‌مان مانند اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و سایر کشورهای منطقه داریم."

مجموع این اتفاقات واکنش​های مختلفی را در داخل کشور به دنبال داشت که در ادامه به برخی از آن​ها اشاره می​شود:

نام

 عنوان

اظهارات

علی مطهری

نماینده تهران

به نظر من دولت آقای روحانی در سیاست خارجی توفیق خوب و قابل توجهی به دست آورده است. در این دوره شخصیت و جایگاه ایران در دنیا بالاتر رفته و ما توانسته‌ایم منطق خود را به دنیا معرفی کنیم. من خوش‌بین هستم که مذاکرات هسته‌یی به نتیجه برسد و احتمال قوی می‌دهم که در مذاکرات 29 آبان توافقنامه بین ایران و 1+5 امضا شود.

علاءالدین بروجردی

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

موکول شدن مذاکرات به ده روز آینده برای ما تهدیدی نیست زیرا تا همین جا هم جمهوری اسلامی ایران موضع اقتدار خود را عملا نشان داده و ما برنده ماجراییم. مذاکرات اخیر آنقدر اهمیت داشته که وزرای خارجه کشورهای عضو 1+5 بدون برنامه‌ریزی قبلی به ژنو سفر کردند با وجود اینکه این مذاکرات در سطح وزرا نبوده اما وزرای خارجه مترصد این بوده‌اند که اتفاق مهمی در این دوره ازمذاکرات خواهد افتاد.

عوض حیدرپور

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

وزیر خارجه کشور فرانسه سخنگوی رژیم صهیونیستی شد و سرسپردگی اش را به لابی رژیم صهیونیستی نشان داد. تیم مذاکره کننده هسته ای، هوشمند، دقیق و از همه تجارب گذشته در این دوره از مذاکرات استفاده کردند و توانستند از منافع جمهوری اسلامی ایران و منافع ملی در این دور از مذاکرات به خوبی دفاع کنند، ان شاء الله در نشست بعدی با همین روند بسته پیشنهادی ایران و اهداف نهایی محقق خواهد شد.

جوادجهانگیرزاده

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

اراده دو طرف بر این است که دیگر همانند ده سال گذشته نگذارند که افراطی‌ها بر مذاکرات تسلط پیدا کنند. لذا پروسه کوتاه‌مدت برای پایان دادن به این مذاکرات برای ایران و گروه ۱+۵ مهم تلقی می‌شود. نتیجه مذاکرات بسیار مثبت بوده است و این امید وجود دارد در جلسه بعدی که ۱۰ روز دیگر تشکیل می‌شود این دو گروه به تفاهم لازم برسند.

صادق خرازی

سفیر سابق ایران در فرانسه

به کسانی که از شکست مذاکرات دم زدند توصیه و هشدار می‌دهم. بگویم در صحنه مذاکره گه‌گاه ناچاریم مانور هایی بدهیم که ان مانور و تاکتیک برخواسته از اصول خدشه‌ناپذیری است که استراتژی و هدف ما را تعیین کرده است، در تاریخ مذاکرات مهم و سیاسی و بین‌المللی گه‌گاه شده برای یگ جمله و یگ واژه هیت ها چند ماه چانه زنی کرده‌اند!

پیروز مجتهدزاده

استاد دانشگاه و  کارشناس مسایل بین الملل

بدیهی است که ایران از روند مذاکرات ابراز خرسندی کند؛ چراکه پنج کشور دیگر حاضر در مذاکرات هم همین نظر را دارند؛ زیرا در ژنو کشورها به توافق‌های خوبی با یکدیگر دست یافته‌اند و همین تفاهم ایجاد شده میان این کشورها امری مثبت بوده و قطعا پس از این حتی اگر هیچ توافقی هم در مذاکرات بعدی صورت نگیرد، دنیا دیگر به روزهای قبل از مذاکرات 1+5 و مباحث افزایش تحریم‌ها و تهدیدها باز نخواهد گشت.

29219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    15 47
    باید تا 10 روز آینده ایران باز سانتریفیوژهاش ها را اضافه کند تا طرف مقابل بداند هر چی بهانه بیاورد به ضررش است.
  • moshtari GB ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    43 1
    در مناظرههای ریاست جمهوری همه غیر از یک نفر(جلیلی) از این روند حمایت میکردند.صحبتهای اقای ولایتی و رضایی یادت هست