مجید مجیدی، کارگردان صاحب‌نام سینمای ایران ضمن تسلیت ایام شهادت سرور شهیدان (ع) گفت: در شرایطی که دل‌های همه ما جریحه‌دار مصائب امام حسین(ع) است، اصلا تمایل نداشتم در این ایام جز به تعزیه حسینی متمرکز باشم. وی در گفت‌وگو با خبرآنلاین، با تاکید بر نقش نخبگان، اظهار داشت: اگر نخبگان و فرهیختگان فقط به این دلیل که در جبهه و جناح ما نیستند حذف شوند، پیکره فرهنگ و هنر جامعه دچار آسیب می‌‌‌‌‌‌شود .

وی با انتقاد از شیوه‌‌‌های تصمیم‌سازی در حوزه فرهنگ گفت: اتخاذ این رویه‌های سطحی‌نگرانه و نگاه آمرانه و حاکمانه به فرهنگ و هنر حاصلی جز در غلتیدن به وادی ابتذال نخواهد داشت و سیاسیون با این رفتارها و شیوه‌ها از شان و احترام به ساحت هنر و هنرمند چیزی باقی نخواهد گذاشت.

این عضو پیوسته فرهنگستان هنر افزود: نگاه فرمایشی به مقوله فرهنگ و هنر، فاصله میان هنرمندان و فرهیختگان با حاکمیت سیاسی را بیشتر می‌کند و اعتماد مردم نسبت به هر دو را سلب می‌سازد.

وی با اشاره به آفت‌های عرصه فرهنگ گفت: سیاست‌زدگی و عوام‌زدگی دو سم مهلک برای شخصیت و هویت فرهنگ و هنرند و زمانی که این دو بر سرنوشت فرهنگ و هنر حاکم شوند، ریشه و اصل بنیان فرهنگ و هنر را می‌سوزانند.

مجید مجیدی ضمن مقایسه سرمایه‌های مادی و معنوی یک ملت گفت: اگر دولتی تمام ذخایر و معادن زیرزمینی یک کشور اعم از نفت و گاز و غیره را که محصول و فرایند قرن‌های پیش از خود و متعلق به همه نسل‌های پس از اوست به تاراج دهد، قطعا خشم و اعتراض همه عقلا را برمی‌انگیزد چگونه است که چنین برخوردی با فرهنگ، هنر، ذخایر و گنجینه‌های معنوی در این عرصه که به مراتب از ذخایر مادی یک کشور مهم‌تر است هیچ عکس‌العملی را برنمی ‌نگیزد؟

کارگردان فیلم مطرح «بچه​های آسمان» افزود: یکی از بزرگ‌ترین و مقدس‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی طی سه دهه گذشته تولد و رشد و بالندگی هنرمندانی است که همه وجودشان با اسلام، انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن عجین شده و رسالت‌شان تبیین و گسترش مفاهیم دینی وارزش‌های معنوی بوده و هست.

وی کمترین نتیجه اتخاذ تصمیماتی از این دست را، از دست دادن سرمایه‌های بی‌نظیر کشور دانست.

او در پایان گفت: دولت‌ها با همه نگاه‌ها، سلیقه‌ها، رفتارها و عملکردهای خوب و بدشان می‌آیند و می‌روند و خاطرات تلخ و شیرین از خود برجای می‌گذارند و دعاها یا نفرین ملت‌ها را با خود همراه می‌کنند. باید مراقب باشیم تصمیماتی اتخاذ نکنیم که منجر به نابودی بنیان‌های فرهنگی و هنری یک ملت شوند. نتایج و تبعات تصمیات ما در عرصه فرهنگ و هنر به زبان و مکان خودمان محدود نمی‌شود. در دنیای معاصر، امواج این تصمیمات در همه جهان انعکاس می‎یابد و در تاریخ ثبت می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 32271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۲
    0 0
    بهترين کار را دکتر احمدي نژاد کرد پس دهنتان را ببنديد اي وطن فروشها و فتنه گران...
  • بدون نام IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۲
    0 0
    موسوي اگر نخبه بود اينطور قاطي نمي كرد. بادكنكي بود كه تركيد. از توي اين بادكنك لجن سبز دراومد.
  • بدون نام IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۲
    0 0
    آقای مجیدی شما در مریدی موسوی دنبال چه هستید رشد دین ؟؟ راستی مواضع موسوی اعتلای دین و جمهوری اسلامی به روش و سیره ی امام را در پی دارد؟؟ چرا تکلیف خود را با سیاست و دینداری روشن نمی کنید
  • بدون نام GB ۱۸:۴۹ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۲
    0 0
    به عنوان یک ایرانی مسلمان از دست اندرکاران مرتبط حوزه فرهنگ دفتر مقام معظم رهبری تقاضای عاجزانه دارم به درخصوص طرح ها و مصوبات جدیدی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس جاری است از جمله اعطای 20% سهمیه به داوطلبان متاهل کنکور، انتصاب یک شاعر به عنوان رئیس فرهنگستان هنر، تقسیم بندی و جداسازی دختران و پسران در محیط های آموزشی و حتی در کتاب های درسی ایشان، تقاضای بهره مندی از رهنمودهای ایشان را برای مسئولین و ملت ایران مسئلت دارند.
  • بدون نام IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۲
    0 0
    موسوی ثابت کرد که مرد خود گذشتگی است همانند حسین زهرا خود را فدا میکند تا عوام الناس مردم از فتنه سران آگاه شوند بر خود می بالم که به قرزند خمینی کبیر فرزند اسلام و عدالت رای دادم نه به مقدس نما هایی که با فریب و نیرنگ قرآن بر نیزه کرده و بر مردم عوام که عقلشان در چشمشان است سوار شده اند امام عزیز کجایی که ببینی اون نا اهلانیکه می گفتی اکنون سوار بر انقلابت شده اند حیف صد افسوس طلبه درس خارج دکترای علوم سیاسی
  • بدون نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۳
    0 0
    آقای مجیدی از چهره های ماندگار در عرصه هنر ایرانی است. چرا باید این اندازه به دیدگاه افراد شایسته بی توجهی شود؟‌ واقعا دادن یک رای به یک نفر می تواند در همه تصمیم گیری ها تاثیر بگذارد. آیا این دمکراسی است؟
  • سيد IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۳
    0 0
    ببخشيد موسوي نخبه چيه؟ نخبه اختشاش و دو رويي و فتنه و.... (از استاد بزرگ آقاي مجيدي اين جبهه گرفتنها بعيده) هرچند ايشون کلامش واقعاً درسته ولي در اين مورد صدق نميکنه.
  • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۳
    0 0
    اگه حقیقت رو میگی تو هم مثل آقای غیاث آبادی از عضویت در آن باصطلاح فرهنگستان استعفا بده اونجا جای آدمایی مثل جهانگیر الماسی است
  • بدون نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۳
    0 0
    کاش همه مانند استاد مجیدی مرد بودند و حرفشان رامیزدند
  • بدون نام IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۳
    0 0
    ببخشيد آقاي مجيدي عزيز! اگر آقاي موسوي برنده مي شد كه دودمان ملت را به باد داده بود و با آن خودباختگي كه نسبت به غرب دارد الان شما بايد فقط با خط لاتين مي نوشتيد و فيلم انگليسي و آمريكايي و لس انجلسي مي ساختيد تا در فرهنگستان به عنوان هنرمند پذيرفته شويد!
  • بدون نام IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۳
    0 0
    بعد از اینم نبود شابه در جوهر فرد که دهان تو در این نکته خوش استدلالیست