مردی که 16 بار پای پیاده به حج رفت اما حسین(ع) را کشت

گلچین خبرآنلاین از مجموعه سخنرانی های عاشورایی دکتر محمدرضا سنگری درباره شخصیت «شمر بن ذی الجوشن» را در ادامه می خوانید.

نگاهی به پیشینه شمر بن ذی الجوشن

یکی از افراد مقابل ابا عبدالله الحسین علیه السلام، شمر بن ذی الجوشن است. از فرماندهان سپاه امام علی در جنگ صفین و جانباز امیر المومنین کسی که در میدان جنگ تا شهادت پیش رفت. این چنین کسی حالا در کربلا شمر می شود. با ورودش به کربلا همه چیز عوض می شود. شمر آدم کوچکی نیست اگر نیایش های شمر را برای شما بخوانند و به شما نگویند که این ها مال شمر است شما با آن ها گریه می کردید. حال می کردید، هیچ گاه گفته نمی شود که وقتی شمر دستش را به حلقه خانه خدا می زد چگونه با خدا زمزمه می کرد!

فرض کنید الان از صحنه کربلا خارج شده اید، یک نفر به شما هم می بگوید همه چیز برای رفتن شما به خانه خدا آماده است. آیا شما حاضرید با پای پیاده به این سفر بروید؟ مطمئنا می گویید: نه! اما اگر به این سفر سه و چهار ماه که زخم خستگی، تشنگی و گرسنگی دارد. یک بار بروید بار دیگر به شما بگویند نمی روید. این آقایی که ما صحبتش را می کنیم (شمر) شانزده بار با پای پیاده به سفر حج رفته است. فکر نکنید شمر اهل نماز و روزه نبوده و یا از آن دسته آدم هایی بوده که عرق می خوردند، عربده می کشیدند؛ شمر و بسیاری دیگر که آن طرف ایستاده اند، آدم هایی هستند که پیشانی پینه بسته داشتند. بسیاری از آن ها اهل تهجد بودند.

تعدادی از این افراد با پیغمبر (ص) هم دیده شده اند. وقتی امام حسین به کربلا وارد شد بعضی از این افراد را صدا زد و فرمود: « مگر شما پیغمبر را ندیدید؟» الان این افرادی که پیغمبر را دیده بودند و رو به سوی قبله نماز می خواندند، رو در روی امام ایستاده اند. امروز من در کتاب تاریخ مسعودی می خواندم که در کربلا هر روز 20000 نفر در فرات غسل می کردند. غسل قربة الی الله که حسین را بکشند و می گفتند: غسل می کنیم تا ثوابش بیشتر باشد.
در ظهر عاشورا وقتی ابا عبدالله علیه السلام برای نماز خواندن، اذان می گفتند فکر نکنید در آن طرف کسی نماز نمی خواند. آن ها هم نماز می خواندند! برخی از این افراد به ابا عبدالله علیه السلام می گویند که نماز شما قبول نیست! و حبیب به آن ها می گوید: « نماز شما قبول است؟! » درگیری می شود .حبیب به شهادت می رسد. حضرت حبیب پیش از نماز ظهر ابا عبدالله به شهادت رسیدند.

چه خصوصیاتی باعث شکل گیری شخصیت های منفی می شود؟

ما در کربلا به کلاس شمر شناسی نیاز داریم. یک کلاس به عنوان تحلیل شخصیت شمر. شمری که شانزده بار به مکه رفته، جانباز امیر المومنین بود، کسی که در کنار مولا زخمی شده بود، چه شد که فرمانده جنگ حضرت علی علیه السلام به این جا رسید؟ این مسئله نیاز به تحلیل و بررسی دارد. این هشدار و اندازی برای امروز و فردای ما.

شمر با سه ویژگی، شمر شد

1. اولین خصوصیت شمر این بود که می گفت: شکم از همه چیز برای من مهم تر است. مهم بود که غذای خوب بخورد و برای دست یافتن به این غذا دست به هر کاری می زد.
آیا غذا برای شما اولین مسئله زندگی است؟ در خانواده های ما وقتی که شام را خوردند به فکر ناهار فردا هستند.
دعوای شکم دعوای مسخره ای است که همه ی ما با آن درگیر هستیم. فکرش را بکنید اختلاف همه غذاها ی عالم خیلی کم است. خدا حفظ کند آقای جوادی آملی را می گفتد: « فرق تمام غذاها بیست سانتی متر است. یعنی از نوک زبان تا ته زبان.» وقتی از این فاصله گذشت دیگر باهم فرقی ندارند. می خواهد چلو کباب و پیتزا باشد یا نان و ماست. همه ی دعواها بر سر همین بیست سانتی متر است. شمر نتوانست دعوای بیست سانتی متری را برای خود حل کند.

حضرت علی علیه السلام یک بار اراده کرد جگر بخورد گفت هفته بعد، هفته بعد، هفته بعد افتاد ماه بعد، یک سال این خوردن جگر را به تأ خیر انداخت. بعد از یک سال جگر تهیه کرد. دود جگر کباب کرده از دیوار خانه بیرون رفت. در زدند کسی گفت: خوش به حال شما که بوی این غذا از خانه تان بلند است من چند ماهی است از این غذا نخورده ام، حضرت فرمودند: « این غذا را به او بدهید » دوستی می گفت: مولا علی مسئله ی شکم را برای خود حل کرده بود و می توانست از غذایش بگذرد و به قول سعدی:
تنور شکم دم به دم تافتن                مصیبت بود روز نایافتن

اما شمر نتوانست مسئله غذا را برای خود حل کند. شمر عبدالبطن یعنی اسیر و بنده ی شکم بود و این اسارت او را بیچاره کرد.
یک روز بهلول از راهی می گذشت. هارون او را صدا زد و گفت: ما را نصیحتی نمی کنی؟ می خواست او را دست بیندازد بهلول گفت: حوصله نصیحت ندارم. اما می توانم سوالی از تو بپرسم؟ گفت: بفرما. بهلول گفت: اگر می خواستی غذا بخوری و غذا را در دهانت گذاشتی و هر کاری کردی غذا پایین نرفت چه کار می کنی؟ حاضری چقدر از ثروتت را بدهی؟ هارون کمی فکر کرد و گفت: نیمی از ثروتم را می دهم. بهلول گفت: حالا سوالم را طوری دیگر مطرح می کنم. اگر غذا پایین رفت ولی هر کاری کردی نتوانستی آن را دفع کنی چه می کنی؟ گفت معلوم است می میرم.

نصف ثروتم را می دهم تا رهایی پیدا کنم. بهلول گفت: می بینی همه دعوا سر یک روده و یک فرو دادن و پس دادن است است، توجه به همین ریزه کاری ها ما را از گناه و عصیان باز می دارد. از امام پرسیدند: تقوا چیست؟ فرمود: وقتی در بیابان راه می روی سعی می کنی خارهای ریز در پایت نرود یا خارهای درشت؟ اگر عاقل باشید هر دو. تقوا این است یعنی نه مرتکب گناه کوچک شوی و نه بزرگ. چرا که گناهان ریز، زمینه ارتکاب گناهان بزرگ است.

2. نکته ی دوم که در شخصیت شمر بود این بود که چشم دیدن پیشرفت هیچ کس را نداشت و به خاطر همین مسئله است که به کربلا آمد.
شمر نزد عبید الله بن زیاد نشسته بود که نامه ایی از عمر بن سعد به عبیدالله رسید. عمربن سعد نوشته بود: ای امیر من با حسین مذاکره کردم. حسین سه پیشنهاد دارد : 1- به مکه و مدینه برگردد. 2- اگر اجازه بدهی به هر سرزمینی بخواهد برود. 3- بیاید دست در دست یزید بگذارد و بیعت کند.
عمر بن سعد نمی خواست جنگی صورت بگیرد و در آغاز دوست نداشت امام حسین کشته شود. اما در ادامه برای جنایت آماده شد.
عبید الله می گفت: بد نیست اگر این طوری شود مسائل ما حل می شود. همان جا شمر محکم به پهلوی عبیدالله زد و گفت: الان فرصت بسیار خوبی است و حسین در چنگ توست. عمر بن سعد دارد سازش می کند در حالی که حسین در هفتاد کیلو متری ما اردو زده است و به راحتی می توانیم او را در پنجه خود بگیریم. اگر برگردد در مکه و مدینه قدرتی برهم می زند و دیگر هیچ کس نمی تواند با او درگیر شود. ابن زیاد گفت: خوب گفتی. الان چنگال هایمان در گلویش فرو رفته. خودت بلند شو و برو. گفت: من می روم اما اگر عمربن سعد نپذیرفت که من بجنگم، گردنش را بزنم و سرش را برای شما بفرستم؟ و خود فرمانده لشگر شوم؟ ابن زیاد گفت: این کار را بکن.

شمر آدمی است که مدام از این و آن می گوید. او یک روح شقاوت پیشه دارد. خداوند در سوره حجرات به این مسئله اشاره کرده است که اگر فاسقی نزد شما آمد و خبری پیش شما آورد، زود تأییدش نکنید و هیچ گاه از خبر چینی دیگران لذت نبرید. مثلا فردی نزد ما می آید و خبری را به ما می گوید ما می گوییم راست می گویی؟ این کار باعث تشویق طرف مقابل می شود و این عامل باب غیبت را می گشاید.

3. قرآن مجازات بد کاران را مشخص کرده ولی بد ترین مجازات ها متوجه کسانی است که زخم بر جان دیگران می زنند. حفره در روح ها ایجاد می کنند. سرزنش می کنند و می شکنند. و این خصوصیت متأسفانه در دنیا به اندازه ی ایران نیست. من کشور های دیگر را هم دیده ام اما هیچ کشوری لطیفه ساز تر از ایران نیست. هر چیزی را بهانه ی دست انداختن می کنند.
در کربلا شمر بارها دست انداخت و حرف های آزار دهنده ای به ابا عبدالله علیه السلام زد.
این سه خصوصیت از جانباز امیر المومنین علی علیه السلام شمر را ساخت، شمری که در کربلا با قساوت کامل بر سینه پسر پیغمبر نشست و با بی رحمی تمام دوازده ضربه از پشت بر گردن ابا عبدالله علیه السلام وارد کرد و بعد هم سرخون چکان حسین علیه السلام را دست گرفت و از قتلگاه بیرون آمد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 98
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    ملاک، اعمال است، نه تقوای ظاهری. در اروپای قرون وسطی بزرگترین جنایات را کشیشان حاکم مرتکب شدند.
    • بی نام A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      از این جور آدما این دوره زمونه تو مملکت ما هم کم نیستن
    • راهله IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      221 6
      دقیقا جامعه الان ایران مصداق اون فرمایش امام علی است که "از مسلمانی فقط قل قل کردنش "رو فهمیدیم نه بطن و اصلش رو
    • بی نام IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      99 4
      ملاک نیات است .اعمالشو که خوب انجام میداد 16بار پیاده حج رفته بود
    • محمد IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      البته دلایل گمراهی شمر با چنین خصوصیاتی که اقای سنگری بیان کردن اصلا برای من قابل قبول نیست. یعنی آدمی که 16بار پای پیاده به حج رفته،آنچنان مناجات هایی دارد ،جانباز امیر المومنین است و... به خاطر شکم گمراه شده است،مثلا برای یک غذای خوب اومده سر امام حسین رو بریده،باید بسیار عمیق تر به دلایل گمراهی شمر نگاه شود به نظر من. با توجه به وجود افرادی مشابه شمر در جامعه اسلامی،دلایل گمراهی شمر خیلی بحث مهمی است ونباید آن را در شکم و حسادت خلاصه کرد.
    • بی نام EU ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      65 9
      مثل دارو دسته دولت قبلی هیچکس رو از خودشون مومن تر نمیدیدند ولی بزرگتر فسادها مرتکب شدند
    • بی نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      48 4
      شمر معتقد به خود امام علی ع هم نبوده ایشون جز قراء (قاریان حرفه ای قرآن) کوفه بوده و جزء طرفداران عمار (رییس القرا کوفه) بوده اند و بدلیل حضور عمار در صفین حاضر بوده بعد از شهادت عمار هم جرء کسانی است که به امام علی ع پشت کرده و جز طرفداران حکمیت گردید بنابراین ایشون از اول هم علوی نبوده است
    • مهرداد A1 ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      13 5
      چرا منبع نداره؟ مگه موقع شهادت امام حسین کسی هم از یارانش بود؟
    • سجاد A1 ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
      8 2
      کعبه سنگیست که راه گم نکنی
  • lمحمد A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    زیبا بود،تشکر
  • کیا JP ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    هیچ جا مثل ایران نیست !!!!
    • بی نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      26 8
      در ایران شمر زیاد تر از هر موجود دیگری است
  • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    لعنت الله علیه
  • بی نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    افراد زیادی هم هستند که برای امام حسین حنجره پاره می کنند ولی نه حسینی هستند و نه زینبی, راه زر , زور و تزویر را در پیش گرفتند و شمرگونه به حسین می تازند.
    • mohamad EU ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      38 2
      با این تیتری که خبرآنلاین زده یادم به چند تا از حاجی های به اصطلاح مومن که می شناسم افتاد.آدم می شناسم که جمعا تمتع و عمره 22 بار مکه رفته ولی یکی ازش یه کمک می خواد اصلا محل نمیذاره و حتی زیر آبی میره و اهل ربا هم هست.
  • بی نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    299 5
    خداوندا عاقبت ما را ختم به خیر گردان امین یا رب العالمین
  • بی نام A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    خیلی اموزنده بود خدا شمر و تمام شمرهای زمانه را لعنت کند
    • رضا A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      این یک نفر که منفی داده از نسل شمر بوده آیا؟:)
    • بی نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      21 7
      اون نسلی که گفتی زیاد شد! منفیا رو می گم!
    • بی نام A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      27 15
      چقدر طرفدار شمر داریم پای این مطلب ،ادم میمونه این منفی ها یعنی چی!
  • ابي IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    خدا لعنت كندقاتلان حسين(ع)
  • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    آقا جان ذوب در ولايت أمير المؤمنين ! يزيد بن معاويه بود، شوخي است مگر؟!
  • علی FI ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    127 7
    درتعزیه ها داریم که شمرازخودش تعریف میکند ومیگوید هفتصدم طلاب باشد چهارصدم کرسی نشین و این نشان میدهد که احتمالا مدرس حوزه ها نیز بوده است
    • علی A1 ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      15 2
      ایول قشنگ گفتی
  • علی از هشترود IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    8 7
    شمر با این همه بدی ، امام سجاد را به شهادت نرساند. ولی هستند کسانی که خود را مسلمان می نامند متاسفانه روی شمر را سفید جلوه می دهند
  • رادمهر A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    115 5
    الان هم امام حسین (ع) نداریم ،اگر بود شمرهای زیادی داشتیم . . .
  • ایرانی IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    42 4
    مفید بود . با تشکر از خبرآنلاین
  • mehdi IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    شکم !!!!!!!!!! آره همان میلیاردرهایی که تو این شب های محرم میگو سوخاری نذر داشتند ، آن هم هر شب به تعداد 800 تا 1000 تا !!!!!!!!!!!!!! یعنی حداقل شبی 200 میلیون !!!!!!!!!!!!!!!! برای ثواب !!!!!!!!!!!!!! چشم و هم چشمی !!!!!!!!!!!!!!! کدام !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! دریابید آن کس که خانواده اش برای 2 میلیون و کمتر از آن چشم به راهند تا از زندان آزاد شود !!!!!!!!!!!!! یا آن که در خیابان با خانواده سقفی ندارد ................
    • بی نام A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      44 16
      برادر قضاوت نکن خطرناکه. قضاوت کار خداست. یه درصد اگر نیتش پاک باشه یه نفر تو اون هزار نفر پس فردا چی میخوای جوابشو بدی
    • جلال A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      39 2
      آقا یا خانوم بی نام اصلا ربطی به پاک بودن نیات یا نبودنش نداره.بحث سر تفکر و تعقله.به نظرتون مثلا من با نیت پاک 200 میلیون صرف ی شب غذا دادن به عزاداران امام حسین بکنم بهتره یا بگم امام حسین به خاطر تو با این 200 میلیون مثلا 30 تا انسانی که نیاز به پیوند دارن از مرگ نجات پیدا میکنن.به قول شریعتی بعد 1400 فکر میکنیم بزرگترین مشکل امام حسین تشنگیش بوده
    • mehdi IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      11 2
      دوست بی نام عزیز اگر به وشته دقت کرده باشید نوشته ام همان میلیاردرهایی که .... در ضمن شما مطمئن باش اگر ما درصدی به اسلام اعتقاد داشته باشیم و به عاشورا در خواهیم یافت که ما می توانیم هرطور که بخواهیم زندگی کنیم اما ... شما یه نگاه بنداز به جمله حضرت علی که می فرمایند هرکاخی که بنا بشود حق مظلومی در حال ضایع شدن است این جمله معنا و مفهومش این نیست که کاخ از پول حرام است بلکه با این کاخ خیلی کارها می شه کرد ....
  • بی نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    105 7
    عاقبت افراطيگري همين است- ابن ملجم مرادي و شمرو ....
  • سبحان IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    17 25
    چقدر تاریخ زیبا تکرار شده یاران دیروز انقلاب . فتنه گران امروز ببخشید که به بعضیا بر میخوره .
  • علی A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    92 31
    دقیقا مطابقت دارد باروایت اهل سنت. شمر بن ذی الجوشن ازفرماندهان سپاه امام علی وازشیعیان اوبود پس بهتر است خیلی هافکرنکنند اهل سنت،امام حسین علیه السلام را به شهادت رساندند.
    • بی نام IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      15 14
      اون موقع شیعه و سنی به شکلی که الان مطرحه نیودش .پس مسائل به نفع خودت مصادره نکن.مثلا خواستی بگی شمر شیعه بوده ؟؟!! ما هم ...
  • حسن IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    30 8
    لعنت برشمر.یزید.معاویه وقاتل حضرت فاطمه{ع}
  • احسان EU ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    100 4
    یاد این مصرع شعر افتادم : هفتاد سال عبادت یک شب (یا یک آن ) به باد میره. اللهم ثبتنی علی صراط المستقیم.
  • بنده خدا A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    82 4
    پیشنهاد سوم امام حسین را تا الان نشیده بودیم (دست در دست یزید بگذارد؟؟؟؟؟؟؟.....) فکر کنم اشتباه تایپی باشد
    • بی نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      67 3
      این سه پیشنهاد توسط خود عمر سعد نوشته شده است و از ترس جنگ و قتال با امام حسین (ع) این نامه را نوشت تا بلکه جنگی صورت نپذیرد . در کتب معتبر تاریخی نیز آمده که این نامه و پیشنهاداها از طرف خود عمر سعد بود و امام همان استراتژی واحد یعنی عدم بیعت با یزید را تا آخر حفظ نمود.
    • احسان US ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      19 6
      آره واسه من هم جالب بود این پیشنهاد سوم. خبرآنلاین پیگیری کن ببین این پیشنهاد سوم درست بود؟!؟!
    • بی نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      4 1
      پیشنهاد سوم واقعیت نداشته.تمام جنگ برا همین بیعت بوده اینروزها همه دنبال حسین میگردن تا یارش باشند .افسوس که انچه خود داریم و دنبالش میگردم هرچند همش ادعاست حسین در هر دوره ای هست ولی کو چشم بینا
  • سجاد A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    86 7
    ترس وجودم رو گرفت نکند من هم . . .
    • بی نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      34 13
      عزیز من نترس خدا عقل رو واسه چی بهمون داده؟ واسه تشخیص خوب از بد.اگر استفاده از عقل نباشه و فقط پیروی کورکورانه باشه شمر و ابن ملجم و... از این دست افراد تولید میشه.
    • بی نام A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      20 13
      اتفاقا بایدم ترسید خدا به همه عقل داده چند درصد ازش استفاده میکنن. همون ابن ملجم به تشخیص عقل ناقصش زد بر سر ولی خدا. این اوضاع شلم شوربای عالم که همش حاصل تقلید کورکورانه نیست. اتفاقا بخش بزرگیش حاصل توهم استفاده از عقله
  • بی نام A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    34 3
    سه هزار ميليارد بار و کلا به قدر همه مبالغ خورده شده بايد از افراط دوري کنيم
  • هراتي IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    33 11
    يك تحريف تاريخي وجود داشت كجا امام حسين راضي به بيعت با يزيد شده است
    • ايراني A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      5 2
      سلام من هم با اين قسمت متن مشكل اساسي دارم . اشتباه تايپي نيست؟
    • بی نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      8 1
      این سه پیشنهاد توسط خود عمر سعد نوشته شده است و از ترس جنگ و قتال با امام حسین (ع) این نامه را نوشت تا بلکه جنگی صورت نپذیرد . در کتب معتبر تاریخی نیز آمده که این نامه و پیشنهاداها از طرف خود عمر سعد بود و امام همان استراتژی واحد یعنی عدم بیعت با یزید را تا آخر حفظ نمود.
  • حمید همت A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    8 26
    مهمترین چیزی که انسان را از افتادن به چاه هلاکت و اشتباه باز می دارد داشتن بصیرت است.مگه ما در سال 88شمرهای زیادی نداشتیم که در رکاب امام امت 3دهه جانفشانی کرده بودند ولی در اثر نداشتن بصیرت به یکباره ره گم کرده بر امام زمان خویش تاختند.
    • مهدی A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      12 7
      بر امام زمان خودشون تاختند!؟ جدی؟! کیا بودن اون وقت
  • حبیب EU ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    21 5
    آفرین بر این استاد عاشورایی ، جناب اقای دکتر سنگری از پژوهشگران بی همتای عاشورایی است ، امیدوارم خداوند بر عزت این استاد بزرگوار بیافزاید ، درسهای عاشورا برای ما زیاد است ای کاش در این ایام سوگواری اباعبدالله بیشتر به درسهای اخلاقی امام پراخته میشد تا کمبود های اخلاقی جامعه ی ما مرتفع شود ، ولی افسوس که در جامعه ما کمتر به درسهای اخلاقی و فلسفه عاشورا توجه میشود ، دوری از گناه ، رشادت و فداکاری و رعایت حقوق همنوعان ، دوری از مال اندوزی از راه حرام ،دوری از حسادت و کبر و ........ درسهای عاشورا است که کمتر در جامعه ما به آن توجه میشود
  • منصور A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    34 6
    حسین سه پیشنهاد دارد : 1- به مکه و مدینه برگردد. 2- اگر اجازه بدهی به هر سرزمینی بخواهد برود. 3- بیاید دست در دست یزید بگذارد و بیعت کند. اگر این نقل قول شما درست باشد پس تکلیف اینهمه حماسه چه می شود؟
  • بی نام A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    80 7
    مرحوم آیت الله بهجت به استاد پناهیان در نصیحیتی فرموده بودند که مراقب باشید همه شما شمر باالقوه هستید
  • حسین IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    33 4
    به نظرم باید به این دلایل این دلیل را اضافه کرد:اسلام بدون پشتوانه عقلانیت.تبلیغ چنین اسلامی شمر و ابن ملجم و تکفیری را بوجود می اورد که قربه الی الله آدم میکشند و در طول تاریخ نمونه های بسیار دارند.
  • ایرانی A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    1 4
    ...و این فونت های سبز چه دلنشین است .
  • بی نام A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    4 3
    یه جوری از شمر نوشتی که آدم ندونه میگه یه دبستان میرفتین
    • سحر A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
      3 2
      حقیرتر از اونم که بخوام نظری بدم فقط محض بالا رفتن اطلاعات گفتم بخونم چقد خندیدم من به این نظر :
  • بی نام A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    5 1
    پیروی کورکورانه به اضافه قدیس سازی حکما به اضافه شناخت ظاهری و متعصبانه از دین مساوی شمر -- "این فرمول در همه زمانه ها حاکم است و ارتباط به زمانی خاص ندارد"
  • عاشق ایران و شهدا A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    5 3
    آقا ابا عبدالله الحسین هیچ وقت راضی به بیعت با یزید نمی شد خواهشا مردم رو گمراه نکنید.
  • امیررضا IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    16 3
    خیلی آموزنده بود. دست شما درد نکنه.
  • بی نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    6 5
    . در زدند کسی گفت: خوش به حال شما که بوی این غذا از خانه تان بلند است من چند ماهی است چه آدمهای فضولی بودند هاااااااااااااااااااااااا
  • بی نام DE ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    35 4
    لعنت الله علی قوم الظالمین... لعنت الله علی قاتلین حسین
  • امام حسین ع IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    11 6
    حسین یعنی چی؟بگو امام حسین ع
  • بی نام IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    17 2
    عالی بود وآموزنده از این مطالب بیشتر بزارید/نمی دونستم شمر جانباز حضرت علی بوده /البته متاسفانه بعضی از این افراطیها از حقایق تاریخی به نفع خودشون استفاده می کنند /هر کس با هاشون مخالف بود شمر میشه و طبعا خودشون یاران امام حسین /یعنی اصولا حالا ما شمر نداریم همه خوبن فقط بد طرف مقابله
  • بی نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    55 0
    شایر به مذاق خیلی ها خوش نیاد ولی... جانشین حسین همین امروز ظهور کند در همین تهران پایتخت شیعه خونش را خواهندریخت...میدانید چرا؟ ماهم شکم پرستیم!!! خانه هایمان.سود رستوران داری.سود موادغذایی.نذری دادن هامان.روزه گرفتنها!ی ماه رمضان و حسودیم.چشم هم چشمی بینمان بیداد میکند.ماشین و خانه و اسباب خانه مدام در تعویض است! حتی سفر زیارتی هم برای کم نیاوردن پیش مردم است! بد زبانیم.زخم میزنیم.مسخره میکنیم.رانندگی مان با فحش و بد بیراه عجین شده...زن و شوهر ها از شر زبان هم و سرکوفت ها در امان نیستند و اما ویژگیهای کوفی دیگری هم داریم، نانهایی که به حرام امیختیم.با نزول.با فریب کارفرما یا فریب مشتری.با زدن از ساعت اداره برای نهار و نماز و تلفن و چشمهایمان هم پاک نیست. خودمان راقضاوت کنیم.
    • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      6 12
      نخیر همه اینجوری نیستند.حداقل کسی که بیکار است چشم و هم چشمی نمی تواند بکند.زیارت هم پول ندارد برود.نان حرام هم نمی خورد.نزول نمی دهد و از ساعت کار هم نمی زند و محیط کاری هم ندارد تا برای همکارانش چشم ناپاکی کند.زخم زبان و مسخره کردن هم بلد نیست.شاید برای همین است که بیکار است و استخدامش نمی کنند! بیکاری خودش عالمی دارد.یعنی تو ایران کسی که پاک و معصوم است اغلب بیکار می ماند چون بلد نیست دروغ بگوید و زیراب بزند و شاید بلد نیست مقابل عده ای از مسئولین در جلسه ای که همه نشسته اند بلند شود و بلند بلند نماز بخواند تا همه تظاهرش را ببینند که نماز می خواند و صد البته به عنوان مشاور رئیس یک سازمان هم استخدام میشود!
  • فاتح A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    25 2
    من سنی خاک پای حضرت حسین بن علی نوه ی پیامبرم. کاری ندارم شیعه کیه سنی کیه. آدم بد از آسمان هم آمده باشد بد است. کسی که نوه ی رسول خدا را شهید کند آن هم شخصی به بزرگی حسین... خدا به دادش نرسد
    • بی نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      16 1
      خدا رحمت کند انسان منصف و آزاده را
  • حسین از تبریز IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    4 4
    ایا خبر گزاری ایران میتواند سند معتبری از شرط سوم امام را ارائه دهد فکر میکنم باید برای این نوشته اش و مخدوش کردن قیام و شخصیت امام باید در دادگاه حاضر شود
  • علی A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    4 3
    ازنظر اهل سنت هم این پیشنهادسوم که اینجانوشتند درست نیست.پیشنهادسوم این بود که امام حسین با احترام نزد یزید برود ودرموردخلافت با اومذاکره وصحبت کند ونه بیعت!!!
  • بی نام IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    6 5
    الان هم شورشیان سوریه از نوادگان همان قاتلان حضرت ابی عبد الله هستند
  • بی نام IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    14 2
    ممنون از این شمرها امروز هم زیادند خداوند حقیقت ایمان را عطا فرماید
  • بی نام IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    12 16
    این تحلیل دارای تناقضات وحشتناکی است.در فرض صحت این ادعا که شمر جانباز امام علی بوده چگونه همین شخص با ویژگیهایی کاملا متضاد در مقابل امام حسین می ایستد.اگر وی بنده شکم بوده چگونه برای امام علی تا مرز کشته شدن پیش رفته؟!!
    • بی نام A1 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      7 2
      یکباره که اینجوری نشده به مرور عوض شده و شکم‍ پرست ضمنا از شور تا شعور فاصله است
  • بی نام A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    6 1
    تا دلت بخواد از این شمرا داریم الان تو همین مملکت خودمون
  • بی نام A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    26 2
    دلخوش از آنیم ک حج میرویم/غافل از آنیم ک کج میرویم...
  • علی A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    13 5
    آقا جان مطلب رو خوب بخون بعد اظهار نظر کن.اون نامه رو عمر سعد نوشته نه امام حسین.
  • بی نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    6 2
    یک دلیل دیگر بر برتری شعور بر شور.
  • رضا.ب IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    4 2
    مطلب بسیاز خوبی بود. بسیار. ببخشید آن قسمت مطلب که راجع به 3درخواست امام بود را با توضیحی در پرانتز بنویسیدکه افراددچار بدفهمی نشوند. باورکنید خیلی خنده دار تر از اینها شده که حرف دربیاورند برای یک نشریه و جار و جنجال راه بیندازند و درش را تخته کنند که مطلب موهن نوشته. آن قسمت مطلب کمی گنگ نوشته شده و ممکن است سو برداشت شود. اصلاح کنید لطفا
  • ارش A1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    8 3
    پس میخواستی اون زمون با 206 بره زیارت
  • حمید IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    6 1
    این پیشنهاد هارو عمر سعد از طرف خودش نوشته بود شما ها مگه تاریخ نمیخونید مگه این همه فیلم نشون داده ندیدید که میگید تحریف شده؟ در ضمن خیلی ها مثل شمر ابن ملجم و امثال اون اون وقت بودن الان هم هستند . شاید بعضی کاراشون واسه مال دنیا بودن اما خیلی کارا که میکردند واسه برداشت کورکورانه تعصبی از دین بوده مگه شمر احساس نمیکردد کار ثواب داره میکنه؟ چون امام حسین با خلیفه مسلمونون بیعت نکرده خلیفه هم جانشین پیامبر و... مگه الان کسانی نیستند بمب میبندن به خودشون به نظر خوشون میرند بهشت. اصلا امام حسین بر حق نبود شمر ملئون کجا پیامبر گفته بود با اجساد این کارو بکنند؟خدا لعنتت کنه
  • بی نام A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    7 7
    خبرآنلاین لطفا همین الان یاهو مکتوب را ببینید که چه طوری با سو استفاده از بیشعوری عده قلیلی سعی در مخدوش کردن شیعه دارد ونکته جالب قراردان حیله گرانه عکس سید حسن نصراله در بین آن عکسها .به این میگن بی شرفی
  • وصیت حسین زمان IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    10 4
    بزرگان دینمان اندکی حسینی باشند بد نیست . عزت ظاهری این دنیا را به لذت دنیا نبخشید و آزادمرد باشید.
  • عباس IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    13 1
    سلام،اینهایی که فرزند پیامبر را سر بریدند وآنهایی که شمشیر بر فرق مولا علی (ع)کوبیدند وآن اسوه عدالت وایمان رابه شهادت رساندند همه انسانهای شرابخوار و فاسدی نبودند بلکه در ظاهر خودرا مومن تر از حتی خود مولا علی(ع) می دانستندونماز شب می خواندند وبر پیشانیهایشان پینه سجده نشسته بودو عابدان وزاهدانی بودند که در قلب خود برای خدا شمشیر می زدندولی با یک اشتباه در مسیر راه را اشتباهی رفته بودندوباشمشیر اسلام تیشه به ریشه اسلام میزدند.در عصر حاضر هم این ها کم نیستند که نمونه آن را همچون طالبان در افغانستان والقاعده ووهابیون در عربستان عراق وسوریه می بینیم.ما خود را نیز مستثنی نکنیم چراکه در جامعه شیعه ما هم این افراد کم نیستند.فاصله حق وباطل به اندازه یک تار مو است لذاشدیدامراقب خود باشیم.
  • واقعا متاسفم IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    14 17
    واقعا متاسفم ! فکر نکنید که نفهمیدیم منظورتان چیست! می خواهید به مردم بقبولانید که چلوکباب و فسنجان و غذاهای لذیذ خوردن کار شمر و یزید است و شما مردم که دوستدار اهل بیت هستید پس همان اشکنه و پیازتان را بخورید و شکر کنید! واقعا فرق غذا با غذا همان طعمش در 20 سانتیمتر زبان است؟ واقعا اینطور فکر می کنید؟ یکباره بگویید اینهمه که میگن همه مرضها به تغذیه بستگی دارد همه کشک است! پس بگویید درب دانشکده های علوم پزشکی و تغذیه و داروسازی و کشاورزی و دامپزشکی را گل بگیرند.چون دیگر همه نان خالی با پیاز هم بخورند کفایت می کند و شاید هم اصلا چیزی نخورند برای دولت محترم بهتر باشد که دیگر زحمت واردات گندم و برنج و گوشت و .. هم نمی کشد! لطفا از اعتقادات مردم اینگونه سوء استفاده نکنید.
    • بی نام EU ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      11 2
      خیلی باحالی، کلی خندیدم!... عجب برداشتی
  • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    6 1
    لطفا اقای سنگری منابع سخنان خود را ارائه دهند نه قصه بهلول که الکی است و طور دیگری شنیده ایم .... یلکه سند جانبازی و....16 بار حج پیاده شمر و مانند اینهایا اون سه شرط و ربط سه نکته به شقاوت شمر.... اینطور تحلیل کردن فاتحه حماسه کربلا را میخواند
  • بی نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    4 3
    ممنون،خواهشمند است از ویژگیها و حالات دشمنان ویاران امام حسین (ع)این ماه روزی یکی بیان شود ،ممنون
  • بی نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    3 5
    منتظران مهدی به هوش باشند که حسین را منتظرانش کشتند
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    5 4
    از نوک زبان تا ته زبان بیست سانتی متر؟
  • عبدالله A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    7 1
    شمر سه صفت بارز داشت وگرنه مشکلات روحی و روانی و فرهنگی دیگری هم در شمر بود اما این که گفتند شکم بارگی شمر اورا به اینروز رساند بیراه نگفته اند این معنایش این نیشت که خوردن غذاهای لذیذ اشکال دارد نه اتفاقا خداوند چیز های خوب را برای مومنان آفریده اما هم و غم کسی شکمش باشد اشکال دارد همچنانکه اگر هم و غم کسی مسائل شهوانی و شهوتش باشد اشکال دارد درصورتی که شهوت از نعمات الهی است اما وسیله است نه هدف حتی ببینید عبادت هم وسیله است قرآن میفرماید روزه بگیرید لعلکم تفلحون یعنی روزه هم وسیله است نماز هم وسیله است جهاد هم حج هم و ....وسیله رسیدن به کمال است اگر در عبادت هم روح عبادت گم شود و من برای اینکه نماز بخوانم نماز بخوانم مشکل ساز میشود خواندن قران که اینهمه بهش سفارش شده وسیله است نه هدف
  • فرزانه A1 ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    2 3
    عالی بود مقاله ی خیلی خوبی بود که روشنگرانه و با دید باز توضیح دادید باید توی روابطمون حواسمون باشه و از گمراهان نباشیم .
  • حسین IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 2
    مطلب فوق العاده ای بود،، فقط کاش تیترشو عوض میکردی منظورم اینه که نوشتین مردی که 16 بار با .... به نظرم مناسبتر اینه که بجای{مردی} یه کلمه ی دیگه استفاده بشه، مثل یه شخصی یا یه کسی
  • بی نام A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    1 3
    لعنت برشمرهای جهان
  • بی نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 2
    بنظر تکان دهنده میاد.در نگاه اول تیتر جذاب و گیرای دارد.اما گویی مطالب ناقص ادا شده.ایا فقط صرف شکم بارگی و حسادت اینها همه از فرزندان ولد زنا بوده اند... قساوتی که نهایت اش در تارخ بشر بی سابقه باشد جنایتی که هرگز همچون ان در تاریخ زمین نباشد ایا مرتکب ان فقط همین سه خصلت را داشته گوییی نویسنده یا ایعاد زندگی او را به طور کامل درک نکرده یا در حق شمر لعنت الله علیه جهت گیری ملاطفت امیز داشته.اگر چیزی را ناقص بیان ی مطلبی دروغ بیان کرده اید
  • مطیع امر مرجعم A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    1 5
    متاسفانه این سه خصوصیتی ک بیان شده هیچ ربطی ب شکل گیری شمرملعون نداشته چرا ک پیامبراکرم صلی الله علیه واله فرمودند من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته الجاهلیه ... علت فقط نشماختن امام زمانشان بود و بس... اللهم العن قتله الحسین علیه السلام
  • علی A1 ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    2 2
    در متن فوق گفته شده امام حسین ع از عمرسعد ملعون خواسته اند که یا اجازه دهد به مکه بازگردند یا اجازه دهند به هر سرزمین دیگری روند و یا با یزید بیعت کنند که شمر نگذاشته است بیعت کنند. اگر سید و سرور ما امام حسین ع قرار بود با خلیفه فاسق و میمون باز یزید ملعون بیعت کند که اصلا چرا جنگ و عاشورا صورت گرفت همه این را میدانیم که امام به هیچ وجه قصد بیعت نداشته ان و سخن معروف امام حسین ع که فرمودند:مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است گواهی این ادعاست.لطفا تحصیح کنید.یا علی
    • گروه دین و اندیشه خبرآنلاین IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
      3 1
      لطفا پاسخ دکتر سنگری به همین پرسش را در اینجا بخوانید: http://www.khabaronline.ir/detail/323035/culture/religion