محمدجواد لاریجانی: رفتار غرب با ایران نشانه روشنی از عدم پایبندی آنها به شعارهای حقوق بشری است

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در دیدار به مدیرکل کنسولی وزارت خارجه سوئد و هیئت همراه گفت: متاسفانه برخی از پایتخت های کشورهای اروپایی به بهشت تروریست ها تبدیل شده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، محمد جواد لاریجانی خطاب به آندرس روئن کوئیست رئیس هئیت کنسولی سوئد گفت: کشورهای غربی ادعا می کنند حقوق بشر از جایگاه ویژه ای در سیاست داخلی و خارجی آنها برخوردار است اما در عمل، رفتار آنها به گونه ای است که نشان می دهد این ادعا وجاهتی ندارد.

لاریجانی به رفتار غرب با ایران در سالهای گذشته و هم اکنون اشاره کرد و گفت: کسی نمی تواند منکر شود که جمهوری اسلامی ایران بزرگترین و تنها دموکراسی خاورمیانه است، منتهی ببینید غربی ها و خصوصا آمریکا که خود را طرفدار حقوق بشر و مدعی ترویج دموکراسی می دانند با این ایران که مهد دموکراسی در منطقه است چگونه برخورد می کنند و می خواهند با انواع تحریم ها و تبعیض ها ملت ما را تحت شدیدترین فشارها قرار دهند.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: درحالیکه در ایران، افراد با نردبان رأی مردم به قدرت می رسند و از همان نردبان پایین می آیند و این دموکراسی مبتنی بر عقلانیت اسلامی، بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی است؛ غرب  بیشترین ستیز را با آن داشته و در عوض با کشورهایی که کوچک ترین نمونه و مدل دموکراسی در آنها یافت نمی شود، صمیمی ترین و نزدیک ترین روابط خارجی را برقرار کرده است و این به خوبی نشان می دهد که ادعاهای آنها درباره اهمیت جایگاه حقوق بشر تو خالی است.

لاریجانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران مناقشاتی  در مبانی اسناد حقوق بشر فعلی دارد، گفت: با اینکه معتقدیم یک نگاه انحصاری به تفکر سکولار لیبرال غربی در این اسناد موجود است، حتی همین مجوعه اسناد هم توسط دول غربی چه در سیاست های داخلی و چه در سیاست های خارجی شان به درستی پیگیری نمی شود و این موضوع نشان می دهد که صرفا از حقوق بشر یک استفاده شعاری می شود.

دبیر ستاد حقوق بشر از گسترش فرهنگ اسلام هراسی، بیگانه ستیزی و نژادپرسیتی در جوامع غربی به عنوان یکی دیگر از نشانه های پایبند نبودن این کشورها به مبانی و اصول حقوق بشری یاد کرد و گفت:  فضای پدید آمده ناشی از اسلام هراسی رو به گسترش در کشورهای اروپایی سبب شده تا مسلمانان همواره در معرض بدبینی، تبعیض و آزار و اذیت قرار گیرند که این ها همه برخلاف ادعاهای حقوق بشری است.

جواد لاریجانی در ادامه با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگترین کشورهای قربانی تروریسم و در عین حال فعال در زمینه مبارزه با ترویسم بوده است گفت: امروز در حالی انواع و اقسام تهمت ها را به ایران نسبت می دهند که  پایتخت های کشورهای اروپایی بهشت تروریست های خوناشامی چون منافقین و پژاک و سایر گروه های تروریستی، حتی عناصر القاعده شده است. در پایتخت های کشورهای غربی، از تروریست هایی که دستشان به خون هزاران نفر آلوده است به عنوان مدافع حقوق بشر یاد می شود و مورد احترام قرار می گیرند در حالیکه عمده آنها در برپایی اردوگاه های آموزشی، ارسال کمک های مالی و هدایت و سازمان دهی فعالیت های تروریستی بر ضد ایران یا مناطق دیگری از جهان نقش دارند.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: ما بسیار خوشحال می شدیم اگر غرب واقعا برای حقوق بشر اهمیت قائل می شد و آن موقع حتی اگر در مواردی با یکدیگر در مبنا اختلاف نظر داشتیم آنها را تحمل می کردیم اما حیف که اینگونه نیست. با این همه سیاست ایران حضور فعال در بحث  حقوق بشر و در سطح بین المللی است و همواره تلاش کرده است تا ضمن ارتقاء وضعیت حقوق بشر در داخل، براساس فکر پایه ای نظام که اسلام است، از اعمال استانداردهای دوگانه توسط برخی از کشورهای غربی در محافل بین المللی نیز جلوگیری بعمل آورد.

لاریجانی در ادامه با تاکید بر اهمیتی که ایران به مکانیزم گزارشگری یو.پی.آر قائل است گفت:  ما طرفدار مکانیزم یوپی آر هستیم و از ابتدا جزء عناصر موثری بودیم که این نوع گزارشگری را در شورای حقوق بشر سازمان ملل تصویب کرده و از آن حمایت کردیم. در زمان یوپی آر بیش از 100 توصیه را پذیرفتیم و درهمان چارچوب در حال همکاری و فعالیت با شورای حقوق بشر هستیم اما نکته مهم این است که باید به این مکانیزم فرصت کافی داده شود تا به اهداف مورد نظر خود برسد؛ اما متاسفانه کشورهایی هستند که با طرح مجدد گزارش های کشوری و عدم اعتنا به گزارش های یوپی آر و عدم پاسخگویی به شورا،  نقش یوپی آر را حاشیه ایی می کنند و اگر با این موضوع با تسامح برخورد شود،  یوپی آر در همان دور اول با شکست مواجه می شود.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت : بعنوان نمونه شورای حقوق بشر سازمان ملل باید رژیم صهیونیستی را مجبور کند که گزارش یوپی آر خود را مجددا به شورا عرضه کند.

لاریجانی در ادامه، سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایران، مکانیزم عملکرد ستاد حقوق بشر و نحوه تعامل و همکاری فنی ایران با شورای حقوق بشر سازمان ملل را برای هیئت سوئدی تشریح کرد و به چند سوال آنها درباره مسائل حقوق بشری ایران از جمله بالا بودن تعداد اعدام ها پاسخ گفت.

در این دیدار آندرس روئنکوئیست رئیس هئیت کنسولی وزارت خارجه سوئد با قدردانی از نقش ایران در تقویت مکانیزم یوپی آر گفت: سوئد نیز مانند ایران از جمله کشورهای مدافع مکانیزم یو.پی آر است که سبب می شود وضعیت حقوق بشر همه کشورها بدون هیچ تعیضی در بوته نقد گذاشته شود.

او سپس با اشاره به اینکه حقوق بشر در سیاست داخلی و خارجی سوئد نقش بسیار مهمی دارد خواستار گسترش همکاری های دوجانبه با ایران برای تبادل نظر و کسب و آشنایی بیشتر با سیستم قضایی ایران و مکانیزم های موجود در آن آشنا شد.

دبیر ستاد حقوق بشر نیز از علاقمندی ایران برای توسعه همکاری های فنی، حرفه ای و نظری در خصوص حقوق بشر و در صحنه دو جانبه بین المللی شد که مورد استقبال طرف سوئدی قرار گرفت و قرار شد مکانیزم های دیپلماتیک آن بررسی و مورد پیگیری واقع شود.

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دشمن دولت های تروریست A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    1 5
    خاک برسر حقوق بشر سازمان ملل ونهادهای بین المللی
  • مهرداد IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    5 1
    یکی اینو دیگه ساکت کنه...آخر حقوقه (نه از نوع بشر از نوع .....بماند )