چهره هایی که در سیزدهمین آیین نکوداشت حامیان نسخ خطی ایران برگزیده شدند

سیزدهمین آیین نکوداشت حامیان نسخ خطی ایران، در سال همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش خبرانلاین به نقل از روابط عمومی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در این همایش کتاب‌های زیر برگزیده شدند:

کتاب های برگزیده:

«التعلیقات ابن سینا»، دکتر سید حسین موسویان از سوی انتشارات موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، 

«المقنع فی الحساب الهندی»، محمدمهدی کاوه یزدی و رضا افخمی عقدا از سوی انتشارات موسسه میراث مکتوب،

«فهرست کتابخانه سلطنتی ایران» اثر سیدمحسن حکیم از انتشارات شورای اسلامی در حوزه نسخه برگردان 

«فهرستگان نسخ خطی ایران(فنخا)» به همت حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی درایتی

همچنین از کتاب های زیر تقدیر شد:

کتاب های تقدیر شده:

«الرساله المحیطیه»، دکتر یونس کرامتی از سوی انتشارات میراث مکتوب

«کتابشناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره» تالیف دکتر عارف نوشاهی از انتشارات میراث مکتوب،

«مخطوطات کربلا» به همت سلمان هادی آل طعمه از سوی انتشارات مجلس در حوزه فهرست‌نویسی نسخ خطی،

«برابرسنجی گاه‌شمار دست‌نبشته‌ها» اثر علی صفی‌پور از سوی انتشارات دیار،

«کهن‌ترین امیری‌های مازندران» به همت یوسف الهی و شهرام قلی‌پور گودرزی در حوزه ادبیات محلی

«دزفول در دوره مشروطیت؛ ازاحه الشکوک و الاوهام عن المشروطیة دولة الاسلام» اثر محمدحسین حکمت‌فر و فرامرز معتمد دزفولی

تقدیر از پایان نامه های کارشناسی ارشد

سیزدهمین همایش حامیان نسخ خطی با تقدیر از چهار پایان‌نامه ویژه با عناوین:

«مدیریت دانش در بخش نسخ خطی کتابخانه‌های ایران و ارایه یک مدل کاربردی» به کوشش دکتر الهه روحی دل به عنوان پایان‌نامه برگزیده دوره دکتری

«میراث مخطوط شیعه در کتابخانه‌های ترکیه، دانشگاه ادیان و مذاهب» تالیف حسین متقی،

«تاریخ حفاظت و مرمت آثار کاغذی و صحافی در ایران» تالیف مژده روحی عزیزی

«بررسی میزان بهره‌گیری از استانداردهای ابرداده‌ای در ذخیره‌سازی نسخه‌های خطی موجود در پایگاه‌های نسخه‌های خطی فارسی» تالیف لیلا عربگری

تقدیراز مقاله‌ها:

«نوروزیه و نوروزیه نویسی در عصر صفوی منتشر شده در نشریه جستارهای تاریخی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» در حوزه تاریخ

«ضبط‌های متفاوتی از شش قصیده منوچهری در دو جنگ و یک تذکره منتشر شده در مجله جستارهای ادبی دانشگاه فردوسی مشهد»

مقاله‌های کیانوش معتقدی، سوسن اصیلی، احمد رضا یلمه‌ها با عناوین «عصر طلایی هنر کتاب‌آرایی ایران تاملی بر تذهیب مصحف در خاندان وراق غزنوی» در حوزه نسخه‌شناسی و تذهیب، «آثار سوء تحریف در نسخه‌های خطی بر شناسایی آنها» و «بررسی تطبیقی رباعیات مجد همگر نسخه بریتانیا با دیگر نسخ خطی و چاپی منتشر شده در نشریه متن‌شناسی ادب فارسی دانشگاه اصفهان» در حوزه نسخه‌پژوهی شایسته تقدیر شدند.

تقدیر از خادمان و خانواده های چهره های فرهنگی

در این مراسم از خانواده مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین فقیه گروسی به خاطر اهدای 57 نسخه خطی به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و همچنین خانواده مرحوم سیدالعراقین به دلیل اهدا هزار و 500نسخه خطی و چاپ سنگی به این سازمان تجلیل شد.

حجت‌الاسلام براتعلی غلامی مقدم، فهرست‌نویس پیشکسوت کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، زهره معیری فهرست‌نویس پیشکسوت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سید شمس‌الدین قرشی از خادمان نسخ خطی در شناسایی و تقویم آن‌ها و همچنین سیدمحمد اصفیایی نسخه‌شناسی و پیشکسوت کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی (ره) به عنوان پیشکسوتان فهرست‌نویسی سیزدهمین همایش حامیان نسخ خطی شناخته شدند.

حجت‌الاسلام سیدجعفر کشفی و منظر نیک‌یار از بنیانگذاران کارگاه مرمت نسخ خطی آستانه حضرت معصومه (س) و پیشکسوت مرمت و همچنین مرمتگر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شایسته تقدیر شدند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب به دلیل انتشار نشریه کلیات کتاب ماه شایسته تقدیر شناخته شد. سیدعلی موجانی به عنوان فعال برگزیده بین‌المللی در کشورهای مالی و سوریه در حوزه نسخ خطی تقدیر شد.

سیزدهمین همایش حامیان نسخ خطی از حجت‌الاسلام والمسلمین اشکوری رییس مجمع ذخایر اسلامی به دلیل انتشار بیش از 450 عنوان کتاب که چاپ بیش از 70 عنوان آن در سال 91 بوده و همچنین مجتبی حسینی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به دلیل اقدامات شایسته در حفاظت، سازماندهی و اشاعه نسخ خطی و نادر تجلیل کرد.

حجت‌الاسلام سیدعلی طباطبایی مدیر وبگاه کاتبان به دلیل اطلاع‌رسانی مناسب در فضای مجازی، اکبر ایرانی به خاطر شناسایی و ثبت جهانی نسخ خطی، امیرارشاد لنگرودی، رضا وحیدزاده، اکرم‌ سادات منتهایی به خاطر اختراع استحکام بخش چرم‌های قدیمی با پوشش پلیمری شایسته تقدیر شدند.

هایده چیذری، مولف جلد 45 فهرستگان نسخ خطی ایران (فنخا)، زهرا طاهری به خاطر ارایه پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان بررسی و تحلیل انجامه‌های کاتبان در سه هزار نسخه خطی فارسی، سید فرشید سادات شریفی مولف ارجنامه سید محمد دبیر سیاقی و عبدالحسین طالعی مولف ارجنامه آیت‌الله طباطبایی از جمله افراد دیگری بودند که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =