مرتضی حیدری، یکی از مجریان تلویزیونی است که سال‌ها در این عرصه فعالیت م‌ کند. او که متولد 1348 و دانشجوی دکترای رشته مدیریت است علاوه بر بخش خبری شبکه اول سیما در بخش گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حضوری پر رنگ دارد.

او  به عنوان مجری گفت و گوهای ویژه با محمود احمدی نژاد انتخاب شده است. به منظور شایعاتی که در خصوص سفرش به خارج از کشور این روزها مطرح شده و شفاف سازی این سفر گفت و گویی با او انجام دادیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

مرتضی حیدری  ناگفته های جالبی از زندگی حرفه‌ای وشخصی خود بیان داشته است بخش هایی از این پرسش و پاسخ خواندنی که توسط روزنامه خراسان انجام شده است را در زیر می‌خوانید.

خوانندگان ما دوست دارند بدانند که شما چطور وارد عرصه خبر شده و این عرصه را انتخاب کردید و چرا بازیگر نشدید؟
من علاقه و استعداد بازیگری ندارم اما گویندگی را خیلی دوست دارم و در این زمینه استعداد نیز داشتم و تا حدودی در این کار هم موفق شده ام. همیشه به این عرصه علاقه مند بوده و آن را پی گیری می کردم و خوشبختانه این فرصت نیز برایم فراهم شد. در ابتدا با پر کردن فرمی، به دفتر روزنامه دعوت شدم و در آزمون های آن شرکت کرده و پذیرفته شدم.

چه ملاک هایی دارید که به طور معمول شما را برای گفت و گو با ریاست جمهوری انتخاب می کنند؟
به هر حال رئیس جمهور به عنوان عالی ترین مقام اجرایی یک کشور می باشد و به طور طبیعی کسی که قرار است با رئیس جمهور مصاحبه کند باید یک سری ویژگی هایی داشته باشد یعنی باید از نظر عموم مردم شناخته شده باشد، امین مردم باشد و تبحری هم در بحث گفت و گو داشته باشد تا بتواند سؤالات مناسب و به جا را مطرح کرده و شأن آن جایگاه را در مصاحبه نیز رعایت کند. شاید تصور می کنند بنده واجد این شرایط هستم، به همین دلیل برای این کار انتخاب می شوم.

بهترین گفت و گوی شما گفت و گوی ویژه خبری با یک جراح قلب بود. آیا هنوز هم به این گفته معتقد هستید؟
به واقع اندکی قضاوت سخت است. به هر حال این موضوع مربوط به سال ها قبل است. بعد از آن هم گفت و گوهای دیگری داشتم. می توان گفت هر کدام از یک چشم انداز نقاط قوت و ضعفی داشتند اما معتقدم آن گفت و گو یکی از بهترین گفت و گوهای من بود. خیلی لذت بردم زیرا داستان زندگی چوپانی بود که امروز جزو چند جراح قلب اول جهان است.

نحوه دعوت از میهمانان در گفت و گوی ویژه خبری بر چه اساسی است و چه فاکتورها و ملاک هایی مطرح است؟
ملاک خاصی در نظر نمی گیریم. ما یک اتفاق مهم خبری روز را به عنوان سوژه انتخاب می کنیم و میهمانی که با آن موضوع مرتبط باشد را دعوت می کنیم.

قبل از شروع برنامه سؤالات را با میهمان مرور می کنید؟
خیر، سیستم کاری ما این گونه نیست که با میهمان سؤالات را مرور کنیم و فرصت این کار را هم نداریم.

با توجه به شهرتتان علاقه مند کاندیداتوری نمایندگی مجلس یا شوراها هستید؟
خیر، به هیچ عنوان قصد چنین کاری را ندارم؛ زیرا به شغلم بسیار علاقه دارم و معتقدم اگر موفق بوده ام به خاطر این کار است.

خیلی ها معتقدند که در بحث و گفت و گو با شخصیت های مختلف ما مجری توانمند که بتواند طرف مقابل را به چالش بکشاند نداریم (البته به غیر از شما که استثنا هستید) این کاستی را در چه می بینید؟
ما در این زمینه نیرو پرورش نداده ایم و به کسانی هم که شاید زمینه هایی داشتند فرصت رشد ندادیم.

آیا برای پرسیدن سؤال های خاص و غیر منتظره اختیاراتی به شما داده می شود؟
تا حدودی

خط قرمز شما در گفت و گوهای ویژه خبری کجاست؟ و آیا تذکری تا به حال به شما داده شده است؟
منافع و امنیت ملی خط قرمز این بخش خبری است. تذکر به آن مفهوم که خیلی جدی باشد خیر اما به هر حال مدیران ارشد سازمان نقطه نظراتی دارند که به طور مرتب آن ها را به ما منتقل می کنند و ما به طور طبیعی در برنامه مان لحاظ می کنیم.

آیا دوست ندارید به بحث ورزشی یا گزارش گری روی بیاورید؟
ماهیت برنامه من بسته نیست، یعنی ما در برنامه مان به موضوعات ورزشی نیز پرداخته ایم. ما به نوع موضوع کاری نداریم که به طور مثال ورزشی، سیاسی، اجتماعی یا اقتصادی است بلکه می بینیم در چه زمینه ای مشکلی وجود دارد و به بررسی و مکاشفه نیاز است،پس به آن مبحث می پردازیم.

اگر زمان به عقب برگردد آیا شما مجری گری را انتخاب می کنید؟
بله، زیرا به این کار علاقه مندم. امیدوارم بتوانم سال های سال کارم را ادامه بدهم.

دوست دارید تا کی به کار خود ادامه دهید؟
تا هر زمانی که توانش را داشته باشم علاقه مند ادامه کارم هستم.

سقف کاری تان را تا کجا می بینید؟
محدودیتی نمی بینم زیرا جنس این کار بازنشستگی ندارد، یعنی شما اگر استانداردهای اجرای برنامه را داشته باشید تا هر زمانی می توانید این برنامه را اجرا کنید. جنس کار به گونه ای است که ممکن است کسی مناسب این کار نباشد و اتفاق هم می افتد کسی 50 یا 60 سال این کار را ادامه می دهد.

چرا پزشکی (رشته ای که در آن تحصیل کرده اید) را در حاشیه و صدا و سیما را شغل اصلی خود قرار داده اید؟
این گونه نیست. من هر دو را در کنار هم دارم یعنی صبح ها در مطب خود به طبابت می پردازم و در اوقات دیگر کار صدا و سیما را ادامه می دهم.

مهم ترین تپق هایی که داشته اید چه تپق هایی بوده است؟
تپق ماهیت کار گویندگی است. مانند این است که هر آشپزی ممکن است غذایش خراب شود، هر راننده ای تصادف کند و هر گوینده ای هم تپق بزند. خیلی طبیعی است اما خوشبختانه اتفاقی که قابل گفتن باشد نداشتم. ممکن است کلمه ای به زبان نچرخد و اشتباه بیان کنم یا کلمه ای را بد تلفظ کنم که طبیعی است هر کسی راه می رود ممکن است زمین بخورد.

شایعاتی که در خصوص رفتن شما از ایران به آمریکا و گذراندن ترم دانشگاهی تان اتفاق افتاد از کجا نشأت گرفت؟ خیلی ها از کشور خارج می شوند اما برای شما این شایعه درست شد؟
ابتدا که خودتان هم بیان کردید شایعه بود، اما به هر حال کسانی که در جامعه شناخته شده هستند طبیعی است که موضوعاتشان برای مردم مهم و جالب است. به طور مثال شما فرض بفرمایید سفر یک آدم معمولی هیچ زمان برای مردم جالب نیست اما سفر ریاست محترم جمهور جنبه خبری پیدا می کند. یا فرض بفرمایید یک شخصیت و چهره ای که برای مردم شناخته شده باشد سفرش ممکن است برای مردم جالب باشد که در مورد او بدانند و این مسئله طبیعی است. تصور می کنم به موضوع سفرم بیش از حد پرداخته شده است.

برای شفاف شدن قضیه سفر شما ممکن است بگویید کجا بودید؟ زیرا در گفت و گوی 20 و 30 هم اعلام نکردید کجا هستید و در چه رشته تحصیل می کنید؟
این مسئله چه اهمیتی دارد؟ همان طور که شما هم گفتید هر آدمی می تواند به سفر برود، مهم این است که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر کردم و خیلی هم سفر خوبی بود و خوشحالم از این که سفرم انجام شد.

امکانش هست که به ما بگویید کدام کشور رفتید؟
خیلی شخصی است.

یک سؤال شخصی؛ ماهانه چه مبلغی حقوق دریافت می کنید؟
ماهانه 580 هزار تومان حقوق دریافت می کنم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 32354

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۳
    1 0
    بالاخره رشته تحصیلی ایشان چه بود پزشکی یا مدیریت؟
  • بدون نام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۳
    0 0
    رجا نیوز می تونه بفهمه کجا رفته. از هواپیمایی برسه که بلیط کجا براش صادر شده. یادتون هست برای سید حسن خمینی فهمید.
  • شهريار IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۳
    2 1
    اگر صداقتشان در بقيه جوابها مانند صداقتشان در اعلام رقم حقوقشان (در سوال آخر) باشد، كه واويلا.
  • مسلمان IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۳
    0 0
    آقای حیدری این همه به خودتان کارت تبریک ندهید.
  • بدون نام IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۳
    0 0
    بی خیال بابا ترو خدا. لری کینگ. حالم بد شد. لری کینگ باید بره بمیره اگه این مقایسه رو ببینه. این یارو فقط اونی رو که توگوشی بهش می گن رو می پرسه از مسئولان لری کینگ کجا بود
  • بدون نام IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۳
    1 0
    ایشون امین کدوم مردم اند اونوقت؟نکنه دولتیا همه ی مردم به حساب میان؟مسخره است واقعا.من جای لری کینگ بودم لحظه ای در خودکشی درنگ نمیکردم
  • بدون نام IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۳
    0 0
    شما لری کینگ رو با این مقایسه میکنید سوال های آزاد اون کجا و خط قرمز های این کجا!!!
  • یاسر IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۳
    0 0
    قابل توجه اون شخصی که گفته لری کینگ آدم دولت آمریکاست. لری کینگ یهودی هستش البته ازنوع صهیونیستش آدم رابرات مورداک هست. آدم صهیونیستهای صحنه گردان آمریکاست
  • يلدا IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۵
    0 0
    ه عكسي از اين اقا تو اينتر نت پر شد كه لپ تاپ جلوشون بود اما كاغذي كه بايد ميپرسيدها روش نوشته شده بود و اين اقا ادعا ميكرد ديگران ميپرسند و.........واقعا شرم نميكنه دروغگو اگه اونن امين ماست پس ما بريم يميريم خاين به ملت
  • بدون نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۷
    0 0
    متاسفم که امثال این اقا فکر میکنند کسی قبو لشون داره مثل خیلی های دیکه که فکر شون نفهمی مردمه ریا ست بهر زوری؟