جنگ پنهان میان ایران و عربستان/ پاریس کدام را انتخاب می‌کند؛ تهران یا ریاض؟

ریاض نگران است که رقیب ایرانی دوباره جایگاه منطقه ای خود را بدست خواهد آورد؛ ایران(با 77 میلیون) جمعیتی تحصیل کرده دارد و با پتانسیل های اقتصادی، فرهنگی و تاریخی اش می تواند این موقعیت را دوباره احیا کند.

مجله لوپوئن در یادداشتی به قلم خانم میری دوتوی، با عنوان:"جنگ پنهان ریاض-تهران" به رقابت میان ریاض و تهران در کانون های بحران پرداخته و می گوید پاریس در این منازعۀ پنهان سوی عربستان را گرفته است. خلاصۀ یادداشت را می خوانید:
شاید اتفاقی و تصادفی نبود که دو حملۀ انتحاری در تاریخ 19 نوامبر سفارت ایران در بیروت را هدف قرار داد، آنهم در حالیکه ایران فردای آن روز مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 را در پیش داشت. اگر چندی پیش (در تابستان) دو حملۀ انتحاری دیگر حومۀ جنوبی بیروت- پایگاه حزب الله(حزب شیعه مورد حمایت ایران)- را هدف قرار داده بود، اما این اولین باری است که مواضع و منافع ایران به طور مستقیم توسط یک اقدام تروریستی مورد حمله قرار می گیرد. حمله ای که منجر به کشته شدن 25 نفر از جمله رایزن فرهنگی ایران، 4 نیروی گاردی و 146 زخمی شد.
واقعیت اینست که ایران به طور مستقیم وارد دو جنگ مهم در خاورمیانه شده است. اول جنگ دولت بشار اسد در مقابل شورشیان چندشکلی که تهران در آن نقش مهمی داشته و در کنار حزب الله نقش آفرینی حساسی در آن دارد.
گفتنی است جنگی استراتژیک در مرز سوریه و لبنان در جریان است. ارتش سوریه که توسط حزب الله نیز حمایت می شود، پیروزی هایی را در شمال حلب بدست آورده است و در تلاش برای بازپس گیری منطقۀ قلمون است؛ نقطۀ مهم عبور و مرور مخالفان به لبنان. این نبرد تلفات قابل توجهی را در میان مبارزان و ارتش به همراه داشته است. از سویی تمام گروههای مخالف از جمله گروههای جهادی چشم به کمک هایی مالی و نظامی(کمابیش مهمی) دوخته اند که از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس و به خصوص عربستان سعودی به دست آنها می رسد.
از همین جاست که نبرد دوم و در واقع جنگ پنهان میان ایران و عربستان آغاز می شود که بیش از همه رنگ و بوی مذهبی دارد یعنی همان جنگ میان شیعه و سنی؛ دو گرایش اسلامی که از قرن هفتم میلادی با یکدیگر در نزاع هستند. عربستان سعوی دارای دو مرکز مهم اسلام(مکه و مدینه) تلاش می کند رهبری جهان اهل سنت(با 90% جمعیت مسلمانان) را در اختیار گیرد و در مقابل ایران نیز با جمعیت محدودتر شیعیان (در کنار حزب الله، علوی های سوریه) در تلاش است.
ایران و عربستان در حال منازعه با یکدیگر در خاورمیانه هستند و در این مسیر از گروهها و جریان های منطقه ای برای دست یافتن به برتری بهره می گیرند.
واقعیت اینست که عربستان از دهه های طولانی با نگاهی بدبینانه به ایران و گسترش نفوذ آن در منطقه خاورمیانه می نگرد و این مسئله با نزدیک شدن ایران به ایالات متحده آمریکا و پایان یافتن بحران هسته ای ایران در حال شدت یافتن است. از این رو ریاض با همۀ تلاش و توان خود کمر به نابودی بشار اسد- متحد ایران- بسته است؛ هدف مهمی که می تواند حضور ریاض را تا آبهای مدیترانه تضمین کند.
اما نگرانی دیگری نیز برای سعودی ها وجود دارد و آن به نتیجه رسیدن مذاکرات ژنو است. از آنجایی که بخشی از تحریم های مالی و اقتصادی ایران- هرچند محدود- برداشته شده، رقیب ایرانی دوباره جایگاه منطقه ای خود را بدست خواهد آورد؛ ایران(با 77 میلیون) جمعیتی تحصیل کرده دارد و با پتانسیل های اقتصادی، فرهنگی و تاریخی اش می تواند این موقعیت را دوباره بدست آورد.
از سویی ریاض نگران است که نفوذ ایران در مناطق(نفتی) شیعه نشین عربستان، بحرین، عراق( کشوری با جمعیت اکثریت شیعه) گسترش یابد.
از همین جاست که عربستان در وضعیتی کاملا متضاد و عجیب در کنار اسراییل قرار گرفته و برای ایران آرزوی شکست در مذاکرات ژنو را دارد. فرانسه که هیچ زمانی تا این اندازه به اسراییل نزدیک نبوده- و می توان این نزدیکی را در سفر اخیر اولاند به نیز دید- ترجیح داده در کنار عربستان قرار گیرد، گزینه ای که از زمان سارکوزی بر آن تأکید شده بود. قرارداد 5 میلیارد یورویی میان دو کشور در سال 2013 منعقد شده و قرار است این میزان افزایش یابد.
این رویارویی در موضع اخیر فرانسه در مذاکرات هسته ای در ژنو1 نمود یافت.هر چند این همۀ دلیلی نیست که موضع فرانسه را توجیه می کند. امروز گفته می شود لوران فابیوس مخالف و یا موافق توافقات است اما آیا این پاریس است که باید میان دو پایتخت، یکی را انتخاب کند؟ آیا در صورت انتخاب یکی، فرانسه ابزاری علیه دیگری نمی شود؟ باید در این باره شک کرد چون فرانسه در این بازی چیزهای زیادی را برای از دست دادن خواهد داشت.

ترجمه: زهرا خدایی
5252

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 97
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • چگوارا A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    یادش بخیر، قبل انتخابات یه بنده خدایی وعده میداد که ما باید از نفوذ آقای رفسنجانی در خاندان آل سعود استفاده کنیم و با تمام همسایگانمون دوست باشیم! اون موقع میگفتن مشکل مذاکرات سعید جلیلیه که میره بیانیه میخونه حالا مشکل مذاکرات شده عربستان و امارات ناچیز. فکر کنم دیگه به همه ثابت شد که اراده ای از طرف آمریکا برای حل منطقی مسئله ی هسته ای وجود نداره وگرنه براحتی میتونست فرانسه و دولتهای بی مقدار دیگه رو با خودش همراه کنه. نمیدونم یه عده کی میخوان بفهمن که "شل بگیری، سفت میخوری".
    • محسن A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      48 2
      چرا فکر میکنی فقط ما هستیم که میتونیم با امریکا راه نیاییم؟
    • بی نام FR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      68 9
      بعضی ها هم نمی خواهند بفهمند خرابکاری ها و ویرانه سازی های 8 ساله رو نمیشه 3 ماهه جمع و جور کرد. تو اون 8 سال اصلا لازم نبود عربستان و فرانسه و کسی علیه ما اقدام بکنه، خودمون برای خودمون بس بودیم.
    • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      27 1
      بیچاره چگوارا تو گور لرزید با این تحلیلت!
    • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      7 2
      روحاني قصد سفر به عربستان رو داشت، اما خب. نشد ديكه. نشد!
  • شاکی از دولت های تروریست A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    از سازمان ملل محتد درخواست داریم نام کشورهای عربستان و قطر و ترکیه را در فهرست سیاه گرورهای تروریستی ثبت کند
    • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      شما؟ درخواست ها رو یک جا بفرس !
    • paco IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      120 9
      اگه بگم بیشتر از 15 ساله که داشتیم فریاد میزدیم که چرا نفت ما باید از طریق عربستان صادر بشه؟ چرا باید سالی چند میلیون دلار از ارز رو بابت زیارت خانه ای که صاحبش فرموده اول از همسایه ات دستگیری کن و بعد به زیارت خانه ی من بیا بریزیم تو جیب این صهیونیست های مسلمان نما ؟ الان مثلا اتحاد جهان اسلام که فقط هزینش واسه ایرانیا بوده حفظ شد ؟ جایی هم به داد ما رسیده این اتحاد ؟ تو جنگ ؟ تو تحریم ؟ جز این که یه عده مفت خور بی معرفت گرگ صفت رو چاق تر می کنیم فایده ای هم داره ؟ به خدا امریکایی ها به اینا شرف دارن .
  • شاکی از دولت وحش عربستان تروریست A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    کعبه این خانه خدا محل کسب درآمد و پول برای شاهزاده‌های عربستان شده که با پول مسلمانان عازم انجام فریضه حج اسلحه و مهمات و بمب تهیه بکنند و با آن شیعیان و مسلمانان را در کشورهای سوریه و عراق بکشند. باید کاری کرد. نباید دست روی دست بگذاریم و تماشاگر باشیم.
    • صادق A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      همه ما یادمان است زمانی که آمریکایی ها می خواستند به عراق حمله کنند، عربستان سعودی مخالف بود. طبق اسناد ویکی لیکس حتماً شنیده اید که یکی از مقامات سعودی دربارۀ ایران گفته بود که ایران سر یک افعی است که باید زده شود.
    • اریا A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      با این اوصاف چرا شیعیان بازم به حج میرن...بخدا خود خدا هم راضی نیست.این بی شرف ها با پول ما بمب میسازن و بر علیه ما استفاده میکنن
    • علی IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      24 4
      آریاجان حرف دلمو زدی
  • علی A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    38 70
    ایران ملک ائمه اطهاراست"این ملک حرم امن ائمه هستش"قدرت وعظمت ائمه است"این سربازان این ملک مال ائمه هستش!این دروغ نیست که مادرتیرس این وهابیون قرارداریم وبه خودمیبالیم که اینگونه هستیم"کاری به سیاست پیشین انگلیس وامثالهم نداریم این فتنه ازقبل ازسیاستهای انگلیس وغیره بود!مگرزمان حضرت محمدودهه های اولیه اسلام انگلیس وغیره بودکه اینگونه درجهان سیاست وفرهنگ اسلامی پیش آمده؟خیرازبعدارحلت پیامبراعظم وفتنه ابوبکر وعمروعثمان پیش آمده وعلی راخانه نشین کرده بودند!من به سنی های عزیزحرف نمیزنم به اون فتنه گرهای مشخص میگویم که دارندفتنه گری میکننددرهرزمانی ومکانی!ایران عقده هستش اززمان قبل وبعدازاسلام واین عربستانی که داردوق وق میکنددرقبل ازاسلام زیرمجموعه وملک ایران بودوازآنزمانها هم جنگ وستیزداشتندباما
    • احمدرضا A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      31 7
      همه ما یادمان است زمانی که آمریکایی ها می خواستند به عراق حمله کنند، عربستان سعودی مخالف بود. طبق اسناد ویکی لیکس حتماً شنیده اید که یکی از مقامات سعودی دربارۀ ایران گفته بود که ایران سر یک افعی است که باید زده شود.
  • محمد A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    86 47
    سیاست عربستان دست وهابیاست نه سنی ها. این یادداشت هم بوی دو بهم زنی میداد، هر چند دو کشور هم در واقع دشمنن!
    • جواد A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      67 5
      محمد درست میگه. این وهابی های سنی نمای ثروتمند هستند که این مشکلات رو به وجود می آورند. اهل سنت واقعی کسانی مانند برادارن ما در سیستان و بلوچستان و کردستان هستند.
    • بی نام A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      10 39
      در جواب کسی که از برادرانمون در بلوچستان صحبت کرده کدوم برادر همون که سالهاست داره مرزبانامون و مردم بیگناهمون رو سر میبره بسه دیگه تا کی باید ساکت موند و دم از وحدت زد
    • جواد A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      24 1
      بی نام عزیز، اون ها فریب خوردگان همین وهابی ها در پاکستان هستند که به مرز ایران حمله می کنند. وهابی های عربستان که خود را در لباس رهبران اهل سنت جا زده اند با پول نفت و پول حجاج عده ای را برای اقدامات تروریستی می خرند! اهل سنت واقعی شخصی مانند امام جمعه زاهدان، مولوی عبدالحمید (اگر اسمشون رو اشتباه نگفته باشم) هست که این جنایات رو محکوم میکنه.
  • احمد A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    دولت وملت ماچرابه این وهابیون فتنه گر بهامیدهندوآنهاراآدم میدانند؟چراملت رامیفرستندحج ودرجیب این وهابیون دلارمیریزند؟چرایخورده به خودمان نمیاییم وخودرامحتاج آنهامیدانیم؟حج سرجای خودش ولی میترسم مثل اون قضیه جمعه خونین سیاه پیش بیایدوعده دیگری ازملت رابه تیغ کین وهابیون بسپاریم
    • farid A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      80 2
      سلام احمد اقا راست میگویید ولی منافع خیلیها در فرستادن مردم به حج عمره غیر واجب است اتفاقا اگرچه ظاهر بسیار مسلمانی دارند خون شیعیان و مردم ایران برایشان پشیزی ارزش ندارد ما باید از خودمان و نزدیکانمان شروع کنیم
  • شاکی از دولت وحش عربستان تروریست A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    25 27
    که هر اقدام تروریستی در منطقه زیر سر آمریکایی ها وعربستانی است
  • شاکی از دولت های تروریست A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    30 13
    اگر سازمان های بین المللی قدرت و توانایی جلوگیری از جنایت آفرینی های آمریکا وعربستان و اسرائیل و مزدورانشان را ندارند بهتر است برای همیشه تعطیل بشوند.
  • درخواست شاکی از سازمان ملل محتد A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    نام عربستان درفهرست تروریست ها ثبت شود شما چه غلطی درخاک سوریه می کنید؟
    • علی A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      95 79
      نکندکه توهم جزوهابیون هستین وفتنه گرید؟که این چنین به ایرانیان تهمت میزنی دین فروش وفاسد؟برویدزنانتان رابه جهادنکاح نفرستیدبیشرمهای پست که پستیتان هم بیش ازاندازه شده وعمل لواط هم شرعادرموردجهادنکاح درسوریه حلال دانستید
    • بی نام A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      94 21
      اگه ما تو خاک سوریه از این غلطا نمی کردیم الان این شما بودی که به جای مردم سوریه آواره می شدی، چرا انقدر سطحی به همه چی نگاه می کنیم؟؟؟؟؟ اگه تا همین الانم کشور ما یه ذره امنیت داره واسه همین کاراست. آمریکا از او ور دنیا میاد خلیج فارس ناو جنگی میزاره واسه امنیت ملتش اونوقت ما اگه به سوریه برای امنیت ملت خودمون کمک کنیم کار اشتباهیه؟؟؟؟؟؟؟ بشینیم دست رو دست کل ایران رو دوره کنن اونوقت با خیال راحت به کشور حمله بکنن شما خیالت راحت میشه؟؟؟ فکر کردی اگه ایرانیا اونجا میجنگن واسه سوریه می جنگن؟؟؟ یا واسه امثال من و تو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      66 8
      ما داریم تو سوریه غلطای دار و دسته شما و دوستان عربستانی و قطری تون در درست میکنیم
    • با نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      36 9
      بی نام خیلی قشنگ گفتی دمت گرم حال کردم به مولا درود بر ایران و سوریه که محور مقاومته و لعنت بر یزیدو یزیدیان
    • بی نام A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      16 0
      مشکل ما با عربستان واقعا عمیقه .اما واقعا این موضوع به هموطنان عربمون هیچ ربطی نداره . منکه یک تار موی این هموطنامو با تما م عربستان عوض نمیمکنم .یادمون نره همین هموطنای عربمون مثل شیر جلوی صدام ایستادن و دماغشو به خاک مالیدن .
  • رزمنده A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    30 11
    القاعده و جبهه النصره و ارتش آزاده سوریه که سه و با حمایت مالی عربستان و قطر و ترکیه در حال جنگ با نظام سوریه هستند
  • مظلوم A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    25 13
    عربستان در لیست سیاه غرب قرارگرفته
  • رزمنده A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    شاهزاده بندربن سلطان وحش عامل اصلی عملیات تروریستی در منطقه است
  • دشمن دولت های تروریست A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    33 9
    که اسرائیل و عربستان سازمان دهنده وتروریست ها وحش مجری حمله انفجارهای لبنان و دمشق بوده است
  • رزمنده A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    31 7
    که صدام دیکتاتور سابق عراق به جای آن مقامات وحش عربستان دیکتاتورشده است
  • شهره A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    ریاض , چرا به کشوری توهین میکنید که پیامبران ما آنجا زاده شده اند. این زشت است ، همش به کشورهای دیگر توهین کنیم. صلح خوب است آقایان خانمها . جنگ نه. بس است ، بدبختی ، فقر، تورم
    • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      برو بابا . اینا اگه ادم بودن واسشون که پیامبر خدا نمی فرستاد
    • محسن A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      همین آدمهایی که سنگشون و به سینه میزنی ، سالانه خدا تومن هزینه میکنن برای عملیات تروریستی در ایران و ...
    • مهدی A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      مگه حضرت زردشت را برای ما نفرستاد یعنی ایرانیا آدم نیستن واقعا بعضیا فکر نکرده حرف میزنن
    • علی IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      به عنوان یک عرب ساکن ایران با خانم شهره موافقم
    • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      93 11
      اینها پیامبر خودشونو مسموم کردند اینها حتی به فرزندان امام حسین هم رحم نکردند . اینها با ما دشمنی دیرینه دارند و هرگز صلح نمیکنند . من مخالف جنگ با غربم ولی با جنگ با عربستان را موافقم.
    • بی نام A1 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      10 1
      خانم شهره! عربستان و باقی کشورهای عربی خلیج فارس در زمان جنگ 40 میلیارد دلار کمک بلاعوض به صدام کردن برای خرید سلاح و کشتن مردم ایران. مصر و اردن سرباز میفرستادن برای صدام. قبل از 59 هم همین ها صدام رو به تجاوز ترغیب کردن. حالا کی دنبال جنگ و دشمنی و کشتن مردم ایران هست و بوده؟؟؟ ایران یا اعراب؟
    • شهره A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      1 6
      علی دمت گرم . مخالفین من چرا شما ها جنگ را دوست دارید؟ جیبتان پر از پول و دلار هست؟ عوض فکر به جنگ ، برید به مردم فقیر کمک کنید.
  • رزمنده A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    58 19
    انفجارهای سه شنبه آبان 1392 لبنان کار نتانیاهو دلخک و بندربن سلطان وحش است
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    31 8
    دو تا کامنت شبیه به هم و از دو نفر :صادق و احمد رضا!!!!!!!!!!!!!! .و کلی کامنت خنده اور از شخص از زمین و زمان شاکی !!!!!!!!!!!!.خبر انلاین برات متاسفم با این کامنت چاپ کردنت .
  • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    54 8
    آخ که چقدر دلم میخواد این عربستان تجزیه بشه بره ... منطقه شرق این کشور (قطیف ) که منبع اصلی نفت این کشوره اکثریت مطلق جمعیت اش شیعیان عربستان هستند .... اگر این اتفاق مبارک بیفته مهمترین استان حکومت وهابی متحد ایران میشه یا بقولی دو دستی تقدیم ایران میشه . عربستان ترس اش از نزدیکی ایران و آمریکا اینه که معامله سر این کشور هم در آینده نچندان دور انجام بشه .
    • بی نام A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      26 45
      شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه !!!!!!
  • بی نام CA ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    59 6
    لعنت بر کسانی که مملکت را به این مخمصه انداختند. فقط همین.
  • دشمن شیطان A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    23 10
    هرگز مقامات عربستان سعودی را نخواهیم بخشید به اسلام و دین و مسلمانان خیانت و جنایت و تجاوز کرده است
  • داریوش IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    31 5
    تاریخ نشان می دهد که ناپلئون با ایران قرار داد بست تا از ایران در مقابل روسیه حمایت بکنه و عهد شکست هنوز خاطرات تلخ میراژ ها در بمباران شهر های ایران از یاد نرفته که کارشکنی و ایران ستیزی در نشست ژنو اضافه شد امیدوارم یک خیزش ملی برای احیای ایران قدرتمند که دیگران برای خارج شدن از بحرانهایشان به ما پناه بیاورند و برای پیش برد علم و فناوری مجبور بشوند تا فارسی یاد بگیرند و زبان فارسی به عنوان زبان دوم کشور ها در مدارسشان تدریس شود محقق شود که ایرانی هر وقت خواسته توانسته
    • بی نام FR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      21 1
      آقا دمت گرم! یعنی به قول اون آهنگه، تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم. حالا زبان دوم هم نشیم مهم نیست، مجبور نشیم چینی حرف بزنیم خودش خیلیه!
  • مهرداد IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    47 10
    اگر در زمان دولت خاتمی بود نه تنها فرانسه که کل غرب،ایران رو به عربستان ترجیح میداد،با این پیشینه ای که تو 8 سال گذشته از ایران تو ذهن غرب درست شده و سیاست خارجی تهدیدآمیزی که داشتیم طول میکشه تا این ذهنیت برای غربیها اصلاح بشه.
    • سید مرتضی A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      19 5
      کاری نکردیم که فقط سفارت تسخیر می کردیم ;)
    • حامد A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      24 11
      مگه تو دوره خاتمی محور شرارت نشدیم؟
  • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    25 16
    عربستان و فرانسه هر دو نوکر آمریکا هستند
    • محسن A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      16 8
      میشه به من بگی نوکر بودن یعنی چی دقیقا؟؟؟؟ اینطوری باشه که بعضی از کشور ها هم نوکر چین و روسیه هستن
  • مداد سیاه........... A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    35 1
    دلخوش از آنیم ک حج می رویم-غافل از آنیم ک کج میرویم!!!
  • سعيد A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    18 3
    دل خوش از انيم كه حج ميرويم. غافل از انيم كه كج ميرويم كعبه به ديدار خدا ميرويم. او كه همين جا ست كجا ميرويم حج به خدا جز به دل پاك نيست. شستن غم از دل غمناك نيست دين به تسبيح و سر ريش نيست. هركه علي گفت كه درويش نيست صبح به صبح در پي مكر و فريب. شب همه شب ناله امن يجيب اهاي مردم بجاي رفتن به حج در اين زمان به فكر شيعيان علي باشيم به اونا كمك كنيم تا به وهابيت پشت ائمه باشيم پشت رهبرمون باشيم اهاي مردم حج ما الان كمك به علويان هست يا علي مدد
  • زیبا A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    18 2
    هر کشوری که قوی باشد و مردم با هم باشند کسی نمی تواند غلطی بکند .مردم جدا از دین با هر مذهبی که هستی با ید از ایران دفاع کنی ودر جنگ ایران وعراق همه با هم جنگیدیم .در هزاره های گذشته هر وقت با هم بودیم .بردیم.با هم باشید .تا گم نشی
  • اون یکی محمد US ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    15 0
    در جواب خانم شهره که فرمودن چرا به کشورها توهین میکنید ؛ باید بگم که منابع زیادی برای تحقیق هست اما لطفاً کتاب "خاطرات مستر همفر" رو که سیصد سال پیش خودِ مستر همفر -جاسوس بریتانیا- نوشته و بسیار هم معتبر هست ، از اینترنت دانلود کنید و بخونید تا متوجه بشید که عربستان چطور و با کمک چه کشوری و با چه هدفی حکومتش تاسیس شده. قول میدم که به دوستانتون هم پیشنهاد خواهید کرد.
  • صلح A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    12 20
    به خودتون بیاین بسه دیگه باید خجالت بکشین چرا ما باید همیشه با تمام کشور ها در جنگ باشیم چرا یکم کج فکری هاتون که از سر غرور هست رو درست نمی کنیدتو این دنیا تنها کشوری موفق هست که راه صلح جهانی باتمام کشور ها رو پیدا کرده باشه با این وضعیت ما به هیچ جایی نمی رسیم یاد بگیرید با دنیا چجوری رابطه برقرار کنید عربستان کشوری که تمام دنیا باهاش رابطه ی خوبی دارن چرا ما نداشته باشیمنمیگم کشور خوبیه به هیچ عنوان فقط به خاطر افراطی گری هامون نه تنهاعربستان بلکه با همه ی دنیا
    • بی نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      19 2
      از چپ و راست چاقو گذاشتن بیخ گلوش بیاین با هم دوست باشیم مهربون باشیم. عربستانی که با همه دوسته و مهربونه تو افغانستان چیکار میکنه؟ نیروهای نظامیش رسما تو بحرین چیکار میکردن. بیاین با هم دوست باشیم. شما برو با القاعده و طالبان دوست شو ببینم تکه بزرگت که برمیگرده گوش ته یا چششت
    • محمد110 IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      6 1
      من به عنوان یک ایرانی خواهان پافشاری بر روی عقاید ملی و مذهبی و امنیتی کشورم هستم. بله امثال عربستان با کلی باج دادن، دادن پایگاههای نظامی به آمریکا و رژیم اسرائیل، به عنوان یکی از اصلی ترین خریداران اسلحه و تجهیزات نظامی از آمریکا و ... معلومه که مورد ستایش آنهاست. امثال عربستان به خاطر تفکرات و مخالفتهایی که نسبت به ایران (شیعه) دارند، بازیچه و یار خوبی برای آمریکا و رژیم اسرائیل هستند. آنهایی که به هیچ وجه چشم دیدن ایرانی مستقل را ندارند حتی پای میز مذاکرات هم تفرقه ایجاد میکنند. آنها میخواهند با این کارهایشان ملت بزرگ و همیشه قهرمان ایران رو به زانو دربیارن. حالا شما اومدی میگی خجالت بکشین و به خودتون بیاین؟؟؟؟ شما خودت لحظه ای فکر کن و بعد حرفی رو بزن. دین ندارید حداقل آزاده باشید
  • بی نام A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    13 0
    فعلا که با توافقات ایران و آمریکا نقشه ی منطقه و آینده خاورمیانه به نفع ایران میچرخه؛ در ضمن یادتون باشه که طرح های لو رفته تبدیل عربستان به 4 کشور همین چند وقت پیش رسانه ای شد. ما ایرانی جماعت تو هر چی بد باشیم تو سیاست و شطرنج ممتازیم.حالا اون وهابی تا گردن غرق در لجن داره دست و پای آخرش رو میزنه اما بیشتر فرو میره...و در ضمن دکتر ظریف هم امروز روی دیگه خودشو نشون داد و گفت که امنیت تمام همسایگان به امنیت ما گره خورده(همون بادم شیر بازی نکردن رو گفته)؛مطمئن باشید اگر در توافقات ما با قدرت های امروز از طرف وهابی ها خللی ایجاد بشه، دقیقا رفتار خودشون رو باهاشون انجام میدیم. پتانسیل و سرمایه های روز مبادای ما در کشورهایی مثل یمن و عمان و لبنان و سوریه و ...
  • اون یکی محمد US ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    6 2
    آقا یا خانم "صلح". نمیشه از کنار این بگذری که این مشکلات که الان کشور ما و 5+1 در موردش بحث دارن ، چیزیه که اونا خودشون استفاده میکنن؛ یعنی تکنولوژی هسته ای و قبلاً میگفتن بمب نسازین اما حالا میگن اصلن نباید داشته باشین. حالا بمونه که چقدر از نظر اقتصادی و ... به نفع ماست. ما بارها ، نه بلکه دایماً باهاشون با صلح و دوستی و نیت خوب برخورد کردیم اما اگر بدرستی در جریان مسایل جهانی و کشوری باشید و کمی مطالعات بدون پیش زمینه ذهنی داشته باشید ، خواهید دید که چه کشورهایی هستن که استارت درگیری جهانی رو زدند. شما هم کتابیکه تو کامنت قبل گفتم بخونید. 100 صفحه س فقط. ضرر نمیکنید
  • حمید صحرایی IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    12 1
    اینهمه کشور در دنیا هست فقط چند کشور هستند که در امور کشور های دیگران مداخله میکنند. بقیه کشور ها سرشان را انداختند زندگیشان را میکنند و وضع بسیاری از انها حتی بدون داشتن منابع طبیعی از وضع ما به مراتب بهتر است.
  • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    12 5
    وقتی با همه بد هستیم یعنی مشکل از ماست
  • بی نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    5 2
    ننگ بر کشورهای حامی تروریست ها و وحشی های بدون منطقی که سوریه که از معدود کشورهای خوب عربی بود رو به این روز انداختند. کسانی که تاریخ را خوانده اند از امریکا هیچ انتظاری جز حمایت از تندروها و تروریست های وحشی ندارند ولی باعث افتخار مردم ایران است که کشورشان در مقابل تروریست ها ایستاده است نه اینکه مثل امریکا ننگ حمایت از وحشی ها در کارنامه اش ثبت شود.
  • بی نام RU ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    4 1
    سلام من فقط میخواستم درخواست کنم نسخه موبایل سایتتون رو دوباره راه اندازی کنید از طریق گوشی دیگه نمیشه وارد سایت شما شد چون هم حجم مطالب بالاست هم صفخه اضافه باز میشه که صفحه اصلی میره ممنون
  • حمید000 US ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    7 1
    فرانسه شادی در کوتاه مدت منافع اقتصادی ببره...اما در بلند مدت بازار 80 میلیونی ایران رو که تشنه خودرو و دیگر محصولات صنعتی تولیدی فرانسه هست رو از دست میده
  • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    6 1
    انها یی که دین را می اورند جلو اشتباه میکنند .سر دین نیست .سر منا فع است سر پول پول درسته پول گول نخورید باهم باشید .پول و نفت
  • ش IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    15 2
    به نظر من ایران فعلا برای امنیت خودش و مردم سوریه هم که شده باید به اسد کمک کنه اما وقتی تکفیری ها شکست خوردن باید خود مردم سوریه درمورد اسد تصمیم بگیرن.
  • رزمنده A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    9 1
    شاهزاده بندربن سلطان عامل عملیات تروریستی درمنطقه است یک سایت آمریکا نوشت و بندربن سلطان از حامیان تروریست ها و خطرناکترین شخصیت درخاورمیانه است و می تواند تمام رخدادهای کشورهای ناآرام در جهان را رهبری کند
  • دولت وحش عربستان A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    5 2
    عربستان از جمله حامیان آشکار تروریست های مسلح سوریه در ناآرامی های این کشور بوده که از مارس 2011 آغاز شد خلال آن ده هاهزارنفرکشته شده اند
  • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    6 3
    برای مسلمانی که ترجیح میده طرف اسرائیل باشه تا طرف یه مسلمون دیگه متاسفم. الان دقیقا به چیه این مثلا مسلمان بودنت می بالی؟؟! (حالا شیعه و سنی فرق نداره)
    • 1 IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      0 0
      زمان سقوط طالبان هم همين نظرو دادي كمك به امريكارو اون زمان كه يادت نرفته
  • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    3 0
    هشدار حزب الله عراق به عربستان یک گروه عراقی با محکوم کردن ادامه حمایت عربستان از گروههای ترویستی تکفیری که به کشتار شیعیان بیگناه در عراق ادامه می دهند، به آل سعود درباره پیامدهای خطرناک این حمایتها هشدار داد.
  • دشمن اوباما A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    5 0
    کار باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا این شده که مرتب بگوید همه گزینه ها روی میزاست آن قدر این بازی را ادامه بدهد تا دوره ریاستش تمام بشود آمریکا یی توان جنگی خود را از دست داده ایم
  • رزمنده A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    4 1
    آمریکا دیگر قدرت مطلق در جهان نیست و قادر نیست با صدور قطعنامه در شورای امنیت خواسته خود را تحمیل کند آمریکایی می گویند آمریکا توان نظامی گذشته خود را از دست داده و دیگر قادر به مبارزه موثر درجنگ ها نیست
  • مردم ایران IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    4 1
    فرمودید ایران با 77 میلیون جمعیت تحصیل کرده/ اما از فرار مغزها چیز نگفتید/ فراموش کردید هر جوانایی که بتواند توسط هوش و ذکاوت ذاتی و ایرانیش بورس از کشورهای غربی بگیرید/ یک روز هم تو این مملکت نمی ماند. آنچه باقی مانده جوانان ناامید هستند که اگر معتاد نشونند هیچ کارایی + برای این مملکت نخواهند داشت/ هرچند می دانم که سانسور می کنید و از حقایق خوشتان نمی آید/ ولی بدانید با کتمان حقایق در جامعه هیچ روند درستی آغاز نمی شود و خیانت به این مرز و بوم است/ حال خود دانی
  • بی نام A1 ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    5 0
    حملات تروریستی در عراق را رژیم سعودی حمایت مالی و تسلیحاتی می کند
  • بی نام A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    2 0
    چنین گزارش‌هایی در حالی منتشر می‌شود که ارتش سوریه به عملیات‌های نظامی موفق خود علیه شبه نظامیان ادامه داده و خسارات سنگینی به آنها در سراسر این کشور وارد کرده است؛ کشوری که از مارس ۲۰۱۱ عرصه ناآرامی‌هایی مرگبار است. نیروهای دولتی سوریه اخیرا کنترل کامل شهر راهبردی «قاره» در منطقه القلمون در خارج از دمشق را بدست گرفته‌اند. آمارهای سازمان ملل متحد حاکی از آن است که بیش از ۱۰۰ هزار تن در جریان درگیری‌ها در کشور سوریه کشته و میلیون‌ها تن نیز آواره شده‌اند.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    9 1
    وقتی با ای پی ایران وارد سایت یاهو میشید چی میبینید ؟ یاهو مکتوب . مخصوص عرب زبان ها . آیا سایت یاهو ای پی ایران و نمیشناسه ؟ وقتی یک اب میوه پاکتی میخرین پشتش به چه زبونی نوشته شده ؟ حتما عربی هم داره . چرا ؟ تمام اعرابی که تو ایران هستن ایرانی هم بلدن . هزاران مثال دیگه مثل تغییر اسم خلیج فارس . این ها به صورت واضح میلارد ها دلار در سال برای تضعیف ما خرج میکنن و با آرزوی نابودی تک تک ایرانی ها به رخت خواب میرن
  • بی نام A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    4 0
    خبرگزاری رویترز دقایقی پیش در خبری فوری گزارش داد:کاروان هیات سازمان ملل متحد به یمن در صنعا پایتخت این کشور هدف تیراندازی قرار گرفته است. رویترز همچنین گزارش داد:بر اثر این حادثه هیچ فردی زخمی نشد.
  • رزمنده A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    2 1
    که خشونت موجود در سوریه و عراق و لبنان به دلیل پول و سلاح های عربستان ایجاد شده است
  • محمود A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    0 0
    جناب مهدی زدر خصوص زرتشت باید گفت که ادیان الهی فقط یک خدا را قبول دارند!
  • دشمن رژیم جعلی اسرائیل A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    صهیونیست‌ها می‌دانند اسلام ناب و اسلامی که زیر بار ظلم نرود، اسلام اهل بیت(ع) است و لذا دست به هر جنایتی برای کوتاه کردن دست شیعیان مبارز می‌زنند. چون شیعه خصم ظالم در طول تاریخ بوده و این مسئله باعث الگودهی می‌شود این فرهنگ در حال انتقال به اهل سنت نیز است. صهیونیست‌ها می‌خواهند روشنگری‌های شیعیان در منطقه پایان پذیرد. ولی آنها کورخوانده‌اند. پیروزی همیشه با شیعیان بوده و هست. البته مراکز دینی و مذهبی و پایگاه‌های مقاومتی مثل اماکن مقدسه و زیارتی نیاز به حفاظت دارد و همه باید به یاری بپاخیزند.
  • دولت وحش عربستان A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    دولت عربستان حامی اصلی تروریست‌ها در عراق است و از بعثی‌های سابق و تکفیری‌ها حمایت مالی می‌کند. در واکنش به این حمایت‌ها، گروه موسوم به «جیش‌المختار» شش گلوله خمپاره به خاک عربستان شلیک کرد. «واثق البطاط» رهبر این گروه اعلام کرد، حملات بیشتری علیه عربستان در راه است. شیخ «خالد الملاء» مشاور رئیس‌جمهور عراق نیز با محکوم کردن کشتار مردم، تاکید کرد نباید در قبال جنایات رخ داده بی‌تفاوت بود.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    در اعتراض به حمله پهپادها صورت گرفت فریاد «مرگ بر آمریکا»در چند شهر پاکستان هزاران نفر از مردم پاکستان در پایتخت و شهرهای «راولپندی» و «پیشاور» علیه حملات پهپادهای آمریکایی و حملات تروریستی تظاهرات کردند. به گزارش خبرگزاری فارس،‌ دیروز اقشار مختلف مردم پاکستان در اسلام‌آباد مقابل سفارت آمریکا اجتماع کردند و علیه این کشور شعار دادند. تظاهرکنندگان خواستار توقف حملات پهپادهای آمریکایی به نوار قبایلی شمال غرب پاکستان شدند. هفته گذشته آمریکا برای نخستین بار به ایالت پختونخواه در نوار قبایلی حمله هوایی کرد که پنج کشته و چهار زخمی در پی‌داشت تاکنون وزیرستان شمالی به طور مرتب هدف حمله قرار می‌گرفت.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    کودکان در سوریه قتل عام و شکنجه می شوند براساس گزارش مرکز مطالعات آکسفورد، تاکنون بیش از ۱۱ هزار کودک در جریان جنگ داخلی سه ساله در سوریه قتل عام شده‌اند. مرکز مطالعات آکسفورد: کودکان در سوریه قتل عام و شکنجه می شوند براساس گزارش مرکز مطالعات آکسفورد، تاکنون بیش از ۱۱ هزار کودک در جریان جنگ داخلی سه ساله در سوریه قتل عام شده‌اند. به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، مرکز مطالعات آکسفورد با صدور گزارشی درباره وضع کودکان در نزاع جاری سوریه اعلام کرد: طی سه سال از درگیری‌های داخلی در سوریه بیش از 11 هزار کودک قتل عام و شکنجه شده اند.
  • دشمن دولت های تروریست A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۹ دیدارامیران قطر و کویت با پادشاه عربستان این دیدار از پیش تعیین شده نبود و اطلاعی درباره موضوعات مورد بحث در دیدار رهبران سه عضو اصلی شورای همکاری خلیج فارس منتشر نشده است. عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان عصر امروز در کاخ پادشاهی این کشور در ریاض میزبان تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت بود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر از اسکای نیوز عربی، این دیدار از پیش تعیین شده نبود و اطلاعی درباره موضوعات مورد بحث در دیدار رهبران سه عضو اصلی شورای همکاری خلیج فارس منتشر نشده است.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    اریخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۳ - ۱۳:۳۳ تهدید شاهزاده سعودی: در مقابل ایران بیکار نمی نشینیم سفیر عربستان در انگلیس به روزنامه تایمز لندن گفته است «اگر آمریکا برنامه هسته ای ایران را متوقف نکند عربستان بیکار نخواهد نشست. نزدیک شدن آمریکا به ایران در چارچوب سیاست خارجی آمریکا قابل درک نیست.»
  • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    تبریک سوریه به ملت و دولت ایران وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه ای با استقبال از توافق هسته ای غرب و ایران اعلام کرد رژیم اسرائیل تنها مانع عاری شدن منطقه از سلاح های کشتار جمعی است. به گزارش مهر به نقل از النشره، وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه ای به ملت ایران به خاطر دستیابی به توافق هسته ای با غرب تبریک گفت. در این بیانیه آمده است: اسرائیل تنها مانع بر سر راه عاری شدن منطقه خاورمیانه از سلاح های کشتار جمعی است. در ادامه بیانیه گفته شده است: دستیابی به این توافق بیانگر این است که راه حل های سیاسی برای بحران های منطقه کارآمدترین راه برای تضمین امنیت و ثبات در منطقه است راه حل هایی که به دور از دخالت های خارجی و استفاده از زور و خشونت باشد.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    *اردن سازمان ملل اعلام کرد که مجمع عمومی این سازمان ۶ دسامبر (۱۵آذر) عضویت غیردائم اردن در شورای امنیت را به رای می‌گذارد. عربستان هفته پیش به طور رسمی به سازمان ملل اعلام کرد که کرسی غیردائم شورای امنیت را نمی‌خواهد تا مسیر پیوستن اردن به شورای امنیت را هموار کند.
  • دولت وحش عربستان A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    1 0
    مرگبارترین شهرهای سوریه/ تروریستهای تک تیرانداز به کودکان رحم نمی کنند یک شبکه خبری غربی با استناد به گزارش موسسه تحقیقی آکسفورد، از کشته شدن 11 هزار کودک در جریان حملات گروههای تروریستی مسلح خبر داد.
  • دشمن رژیم جعلی اسرائیل A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    1 0
    رژیم جعلی صهیونیستی خیلی پررو است که خودش دارای سلاحهای هستهای و کشتار جمعی است و به خودش اجازه دخالت در انرژی هستهای دیگر کشورها را میدهد. اصلا او کیست و چه محلی از اعراب دارد که چنین فضولیهایی میکند؟
    • علی A1 ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      0 0
      بله که پرور میشه وقتی چهل ساله تهدیدیش میکنیم و میگیم نابود بشه اما هیچ غلطی نکردیم معلومه پرور میشه اینقد دس دس کردند تا تبدیل به کشور پیشرفته شده
  • دشمن دولت های تروریست A1 ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    1 0
    جهانیان به زودی خواهند فهمید که صلیبیها و صهیونیستها که علیه مسلمانان با هم متحد شدهاند دشمن بشریت هستند اسرائیل در جهان جدید دیگر مورد قبول نیست جهان اسرائیل را قبول ندارد
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    ابراز نگرانی سناتور آمریکایی از احتمال دستیابی عربستان به بمب اتمی سناتور دموکرات می‌گوید عربستان به دنبال دست یافتن به بمب اتمی است و از اوباما خواسته جلو این کار را بگیرد. به گزارش ایرنا، سناتور ادوارد مارکی نماینده ماساچوست در کنگره آمریکا معتقد است که عربستان در نظر دارد از پاکستان بمب اتمی خریداری کند. وی ضمن ابراز نگرانی از سیاست ریاض از رئيس‌جمهور آمریکا خواسته اجازه ندهد دولت عربستان به بمب اتمی دست یابد. سناتور مارکی از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته است درباره کم و کیف همکاری هسته‌ای پاکستان و عربستان تحقیق کند.