تصاویر و حواشی مراسم تقدیر از پروفسور فضل‌الله رضا

دانشکده فنی دانشگاه تهران شامگاه چهارشنبه شاهد حضور کم‌نظیری دانشگاهیان به منظور نکوداشت مقام علمی و فرهنگی پروفسور فضل الله رضا، چهره نام‌آور جهانی ایران بود.

ایسنا نوشت:

دانشکده فنی دانشگاه تهران شامگاه چهارشنبه شاهد حضور جمع کم نظیری از اساتید، دانشجویان و دانش آموختگان دوره های مختلف دانشکده بود که به منظور نکوداشت مقام علمی و فرهنگی پروفسور فضل الله رضا، دانش آموخته پرافتخار دوره اول دانشکده و چهره نام‌آور جهانی ایران در حوزه مهندسی برق گرد هم آمده بودند. گزارش کامل مراسم را در اینجا بخوانید.

سالن برگزاری مراسم نکوداشت استاد فضل الله رضا از ساعتی قبل از مراسم مملو از جمعیت مشتاقی بود که تا پایان مراسم با شور و حال خاصی سخنرانی‌ها و برنامه های دیگر از جمله کلیپ‌های کوتاه پخش شده از استاد رضا را دنبال می‌کردند و سخنرانان مراسم خصوصا دکتر عارف و اساتید دانشکده فنی را به شدت تشویق می‌کردند.

دکتر فرجی دانا و دکتر عارف در اواسط مراسم به دلیل ضرورت شرکت در جلساتی دیگر از حضار عذر خواستند و در مراسم اعطای جایزه به پروفسور رضا حضور نداشتند.

سید محمود دعایی، رییس موسسه اطلاعات در سخنرانی خود از «پروفسور رضا» اجازه خواست در این مراسم از یکی‌دیگر از مفاخر علمی کشور در حوزه فلسفه و علوم انسانی هم یاد کند که سال‌ها پیش به دلایلی از ایران رفته ولی هنوز همه توجه‌اش به میهن ماست. وی ادامه داد: «این چهره برجسته‌ی علمی برای جراحی قلب‌اش نیازمند 100 تا 200 هزار دلار بود. در همان زمان ترکیه از او دعوت کرد به عنوان برجسته‌ترین فیلسوف معاصر مرکز و کتابخانه‌ای به نام وی در قونیه تاسیس کند تا استاد میراث معنوی و کتاب‌های ارزشمند خود را به این کتابخانه اهدا کند و در مقابل چک سفیدی برای وی ارسال شود. ترک‌ها حتی پیشنهاد داده بودند مقبره‌ای برای استاد در محل آن مرکز تاسیس کنند که وی پاسخ داده بود من آنچه دارم برای وطنم است و اگر روزی بمیرم آرزویم این است که در وطنم دفن شوم. البته وی در پاسخ به دعوت آنها به قونیه رفت. مجری برنامه از وی به عنوان استادی از آمریکا یاد کرد ولی او در ابتدای سخنرانی، خود را ایرانی معرفی کرد. علی‌رغم این مساله و با وجود عواطف شهید مطهری و رأفت مقام معظم رهبری و قوه قضاییه نسبت به ایشان هنوز بسیاری با ناسپاسی در برخی روزنامه‌ها نسبت به ایشان بی‌حرمتی می‌کنند و این فرد کسی نیست جز پروفسور سید حسین نصر. وی که بسیاری از مراکز فلسفی جهان ایشان را از اعضای خود می‌دانند، تمام آثار و کتابخانه‌اش را برای انجمن حکمت و فلسفه در ایران اهدا کرده است.

سهیل محمودی - شاعر - که اجرای مراسم را برعهده داشت در بخشی از مراسم با گرامیداشت یاد مهندس بازرگان از سال‌های دور دانشکده فنی و دانشگاه تهران یاد کرد و در میان تشویق‌های حاضران ادامه داد: دوره ای که زنده یاد مهندس بازرگان، زنده یاد دکتر سحابی، زنده یاد مهندس عزت الله سحابی و دکتر شیبانی به آیین مسلمانی در این دانشگاه می زیستند، دوره دشواری بوده است. امروز مسلمانی آسان شده ... اما در آن سال‌ها دشوار بود. دلم نیامد از کسانی یاد نکنم که ایمان و آیین و ایران ما با نام آنها گره خورده است.

محمودی همچینن در بخش دیگری از این مراسم یاد زنده یاد عنایت الله رضا، برادر استاد فضل‌الله رضا را نیز گرامی داشت.

به گفته مجری مراسم، دو تن از عموهای پروفسور رضا، وزرای عدلیه و مخابرات نهضت جنگل بوده اند.

سخنرانی استاد باستانی پاریزی با شوخ‌طبعی‌، شعر خوانی و طنزی شیرین همراه بود و استاد در سخنان خود با اشاره به حال و هوای متفاوت دانشکده فنی و دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به بازخوانی شعر طنزی که سال‌ها پیش از وی در مجله توفیق منتشر شده بود، پرداخت. وی همچنین سن خود را حدود هشتاد سال عنوان کرد که مجری مراسم با بیان این که استاد کمی کم فروشی کرده اند، خاطرنشان کرد: استاد باستانی پاریزی، متولد شب یلدای 1304 هستند و ان شاء الله دو سال دیگر در دانشکده ادبیات یک شب یلدایی پاریزی خواهیم داشت.

پروفسور رضا هم در سخنرانی کوتاه خود با سرزندگی و شوخ طبعی دل‌انگیزی صحبت کرد که نشان از شور و حال جوانانه او دارد. وی از جمله با اشاره به تاکیداتی که درباره سن و سال او در برخی سخنرانی‌ها شد، گفت: یکی دو تا از آقایان دربارة تولد من صحبت کردند که می‌خواستند مرا از جامعه خواستاران جدا کنند.

وی افزود: چند سال پیش که برای سخنرانی در جمع ایرانیان به دانشگاهی رفته بودم استادی در معرفی من گفت که سال تولد من مثل سال تولد حافظ نامعلوم است!

پروفسور همچنین با اشاره به برخی دیدگاه‌های سخنرانان و در بیان توصیه های خود به جوانان به مدد حافظه و ذوق سرشار خود بارها از گنجینه اشعار پارسی مدد گرفت.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    279 2
    زنده باد ناموران نامی ایران
  • بی نام IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    80 10
    چرا عكس دكتر عارف اينطوريه؟
    • بی نام A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      37 2
      شهامت لازم است
  • بی نام A1 ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    آقا برای خودش 70-80 سال اونور کیف کرده هیچ خدمتی هم به مملکتش نکرده، حالا اومده ازش تقدیر هم میکنند. :|
    • بی نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      117 7
      بنده خدا اول ببین راجع به کی داری اظهار نظر می کنی بعد کامنت بذار, حداقل برو ویکی پدیا...
    • بی نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      85 6
      واقعا إظهار نظر شما تاسف برانگيز است
    • بی نام A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      80 1
      نه خیلی مملکتمون استعدادها رو شکوفا کرده. عزیز دل برادر استادم پروفسور محمد حسین کارگرنوین استادتمام دانشگاه صنعتی شریف با سی چهل سال خدمات صنعتی و دانشگاهی و سن حدود 60 سال سه هفته قبل سکته کرد و فوت شد. حتی اشاره ای نشد که این عزیز از دست رفت. واقعا حسرت می خورم که این مهره ارزشمند که از آمریکا و قبل از انقلاب فاغ التحصیل شده بود چرا ایران اومد و این طوری پوسید و به هیچ جا نرسید و در گمنامی مطلق مرد.
    • ادیب IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      73 6
      ادب داشت باشید لطفا .ایشون مایه ی افتخار کشور و مردمان پاک ایران هستند البته اگر شما ایرانی باشی افتخار میکنی
    • بی نام A1 ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      62 6
      چقدر بیخردانه نوشتید و چقدر در تمجید یک انسان فرهیخته کم لطفی کردید.
    • شادمهر IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      49 6
      من به نمایندگی از بی نام از همۀ شما عذرخواهی می کنم. واقعا شرمنده
    • بی نام A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      6 28
      با بخشهایی از صحبتهات موافقم...
    • بی نام IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      22 5
      بدبخت اگر مسجد ادینه بسازد یا طاق فرود اید و یا قبله کج اید حالا رسیدیم به شما یک دانشمند هر کجا باشد عمم مردم دنیا از دانشش استفاده خواهند کرد اگر غیر از این بود که او را دانشمند نمی نامیدند این طرز تفکر را خواهشا برای خودت نگهدار تا ابروی ایرانیها را نبری او با تدریسش بین دانشجویان دنیا نام ایران را پراوزه تر میکند
    • محسن A1 ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      32 3
      کلن این فاز "رفته اونور کیفش رو کرده" و امثال اون هم یه تیکه کلام شده ها. بنده خدا ایشون رئیس دانشگاه شریف بوده، نماینده ایران تو یونسکو (اگه اشتباه نکنم) بوده و کلی چیزه دیگه. دلم برات می سوزه.
    • رضا مددی IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      7 0
      سلام دوست من مشکل درونی را با بروز بیرونی نمیتوان حل کرد .امروز که ایرانی بودن بهانه ای برای اذیت در ینگه دنیا ست .قطعا شرافت و غیرت ایرانی این مرد و مردان و زنانی چنین باشرف .باعث شده که به ایرانی بودن خود افتخار کنن. پرفسور رضا:من به عنوان یک رزمنده دوران گذشته به تمام قد در حضور شما تواضع کرده و دستان شمارا بوسه افتخار میزنم .
    • بی نام A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      16 0
      اگه يه نگاه به اسم روساي پيشين دانشگاه شريف بندازي، مي‌بيني ايشون حدود 45 سال پيش، يعني زماني كه فكر مي‌كني داشته اونور كيف مي‌كرده، رئيس دانشگاه شريف بوده. آدم اگه در مورد چيزي كه مي‌دونه اظهار نظر مغرضانه بكنه خيلي بهتر از اينه كه در مورد چيزي كه نمي‌دونه اظهار نظر ابلهانه.
    • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      12 0
      این آقا به بشریت خدمت کرده تو چی ؟
    • ماهور A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      1 0
      دوست عزیز لطفا اول برید زندگینامه ی پروفسور رو بخونید بعد نظر بذارید
    • الینا A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      2 0
      اوه نه بابا.تو اصن میدونی پروفسور رضا کی هست که دربارش اینطوری میحرفی؟پروفسور رضا مانند پروفسور سمیعی افتخار ایرانیا و به خصوص گیلانیاس.
  • بی نام NZ ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    65 3
    همین طرز فکر شما باعث فراری شدنش شده
    • قندنمک IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      15 0
      امروزه رفتن یا نرفتن حتا کجا رفتن یا کجا نرفتن مساله این نیست چطور رفتن مساله این است.
  • بی نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    72 5
    بی نام جان که فکر می کنی هفتاد هشتاد سال کیف کرده و هیچ خدمتی به مملکت خودش نکرده. خدماتی که اینجور آدما در هر جای دنیا با هوش و نبوغ و زحمت و تلاش انجام میدن، نفعش به همه دنیا منجمله ایران خودمون میرسه و نمونه هاش در مهندسی و پزشکی فراوانند. خیلی از همین ایرانی ها در توسعه تکنولوژی مخابرات و ارتباطات و اینترنت و بسیاری موارد دیگه که من و شما داریم هر روز ازشون استفاده می کنیم و باعث رفاه بیشتر ما شدن ، نقش مهمی دارن و حاصل تلاش همینجور آدما هستن. بهتر اینه که اول، عمیق تر و با نگرش روشن تری فکر کنیم و بعد کامنت بذاریم.
    • قندنمک IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      14 23
      درسته که "خدماتی که اینجور آدما در هر جای دنیا با هوش و نبوغ و زحمت و تلاش انجام میدن، نفعش به همه دنیا منجمله ایران خودمون میرسه " ولی حتما یه فرقی میکنه که تمام دنبا (البته به جز ما) دست و پا میزنند برای جذب این آدمها. جهان وطنی بودن خوبه ولی یکمی هم به فکر داخل بودن بد نیست.
  • بی نام A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    12 30
    خدمات رو كه دولت خدمتگذار به اندازه يك قرن انجام داد، بر عكس پرفسور رضا كه إز خارج مياد و براش مراسم تقدير مي گيريم، خيلي إز كشور هاي خيلي مهم دنيا مثل زيمبابوي و بوركينافاسو هم اماده عند با ورود أعضائها دولت خدمتگزارشون براشون مراسم تقدير بگيرن أين هوا(..........………)
    • نانوا IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      10 0
      آن سبو بشکست و آن جامه بریخت. فقط بپا که افسردگی نگیری
    • نويسنده پست بالا A1 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      5 2
      من إزهمين جاإز ملت شهيد پرور عذر خواهي مي كنم و توصيه من به جوانان أين است كه إز كيبرد عربي ،وقتي تصحيح خودكار روشن هست، به هيچ وجه استفاده نكنيد كه اسباب سر افكندگي و خنده مي گرديد،(اخه اين چي بود جا كامنت من تايپ كرده،كاشكي ميخوندمش،حالا شما خودتون مفهوم رو گرفتيد ديگه،ولي شرمنده اخلاق ورزشكاريتون)
  • بی نام A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    11 65
    این اقا و امثال اسن اقا ایرانی نیستند بلکه عنصری جهانی هستند. تا به حال ایشان کدام خدمت را به ایران کرده اند؟
    • بی نام A1 ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      46 1
      عنصری جهانی دیگه چیه مندلیف جان؟
    • ؟ IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      41 0
      چیزی تو مایه های مدیریت جهانی
    • ارش IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      17 5
      اللهم اشف کل میرض
  • بی نام RS ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    17 2
    به جاي اينكه درباره نظريه ها و اقدامات علمي اين بزرگوار صحبت كنيم مثل كوچه خيابان كه هر روزه با هم دعوا داريم اينجا هم همديگر را نديده با زد و خورد يكديگر ميپردازيم واقعا كه : پروفسور رضا یکی از پایه‌گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان است و تحقیقات گسترده‌ای در زمینه ظرفیت شنون و ارسال حداکثر اطلاعات در کانال‌های مخابراتی نویزدار، نظریه اطلاعات و فرایندهای تصادفی، سیستم‌های خطی آنالیز عمومی، نظریه سیستم‌ها و مدارها، نظریه کنترل سیستم‌های پویا، فضاهای خطی، انتقال و تلفات انرژی در شبکه‌های n دهانه‌ای انجام داده‌است.
  • nima EU ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    32 6
    زنده باد پرفسور فضل الله رضا، چهره نامدار گیلان زمین و افتخار ایرانیان در جهان زنده باد نام آوران ایرانی که چهره ایران را در سرتاسر دنیا سرافراز کرده اند
  • محمّد IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    15 0
    دمِ حجة‌الاسلام دعایی گرم.
  • مهدی IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    9 0
    چه شب خوبی بود چهارشنبه شب! و چه بزرگوار بود پروفسور رضا! و چقدر ما قدر بزرگانمان را نمی شناسیم! وچقدر دلم برای استاد اسلامی ندوشن سوخت!
  • بی نام IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    9 0
    همه عزیزانی که یادی از بزرگان دیگر که در مملکتند یاد کرده اند و افسوس خورده اند همچون " استاد محمد حسین کارگرنوین " یا "استاد محمد اسلامی ندوشن " و هزاران و ده ها هزاران از این نوع و از طرفی بر " پرفسور رضا " خرده گرفته اند بعلت عدم حضور در ایران ، ای همه عزیزان : بیاد داشته باشید "سیستمی" که بر ارزشهای ما احترام میگذارد و آنها را در جایگاه شایسته خودشان مینشاند را با " سامانه " ای که ارزشهایش را بی ارزش میکند ، یکسان نپندارید ؛ شاهد مثالش را در فهوای سخن آقای دعایی میتوانید بیابید!
  • آبلا مرشد IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    سلام دوستان نظر هتون قابل احترامه،منم ارادتمند و دعا گوی بزرگان علم ایران زمینم که باعث سرافرازیمون میشن