مهر نوشت:

بررسی رفتار کاربران اینترنت در برخی شبکه‌های اجتماعی بعد از توافق هسته‌ای ایران در ژنو حاکی از آن است که مذاکرات ژنو قوی‌ترین جریان سال در شبکه‌های اجتماعی براساس محتوای تولید شده در این شبکه‌ها است.

سوم آذرماه ۹۲ پس از ۱۰ سال تیم مذاکره‌کننده ایران به سرپرستی دکتر محمدجواد ظریف با گروه 1+5 به توافقات اولیه ای دست یافتند؛ واکنش و رفتار کاربران اینترنت در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که در بازه زمانی که ظریف سرپرستی تیم مذاکره کننده را در اختیار گرفت، کاربران شبکه‌های اجتماعی به آینده این روند امیدوار بودند و پس از توافق ایران در این مذاکرات بیشترین محتوای تولید شده در یک روز به این جریان اختصاص یافت.

بررسی محتوای تولید شده در دو شبکه اجتماعی توئیتر و گوگل‌پلاس توسط سرویس تحلیل‌گر آنلاین در بازه زمانی ریاست ظریف بر تیم مذاکره‌کننده تا امضای توافق اولیه با غرب حاکی از آن است که «ژنو» قوی‌ترین جریان سال در توئیتر بوده و میزان محتوای تولید شده در این شبکه اجتماعی ۷۳ درصد کل محتوای تولید شده از مذاکرات ژنو را در برمی‌گیرد؛ در همین حال ۲۷ درصد محتوای تولید شده از این مذاکرات به گوگل‌پلاس مربوط می‌شود.

براساس بررسی‌های صورت گرفته در بازه زمانی مذاکرات ژنو بالغ بر ۱۳۸ هزار و ۷۵۳ توئیت توسط کاربران توئیتر ایجاد شد که براین اساس بیشترین جریان شکل گرفته در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. این درحالی است که مکالمه تلفنی دکتر روحانی و اوباما به عنوان قوی‌ترین جریان امسال توئیتر در یک ماه گذشته بوده است.

انعکاس توافق ژنو در شبکه‌های اجتماعی

مقایسه درصد توئیت‌هایی که مسئولان مرتبط با این امر را مورد خطاب قرار داده‌اند نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از توئیت‌ها مربوط به دکتر ظریف است و ۱۵ درصد نیز دکتر روحانی را مورد خطاب قرار داده‌اند. در همین حال ۲ درصد از توئیت‌ها مربوط به نتانیاهو است که بیشتر آن حاوی ناسزا به وی است؛ ۱۳درصد توئیت‌ها نیز اوباما را مورد خطاب قرار داده است.

برای مثال در تحلیل بیشترین اشتراک‌گذاری‌های صورت گرفته از توئیت‌های تولید شده توئیت «سلام بر روح دانشمندان شهید هسته‌ای» با ۸۶۵ اشتراک‌گذاری جزو ۵ توئیت دارای بیشترین اشتراک‌گذاری بوده است.

همچنین از میان توئیت‌هایی که بیشترین پسند را داشتند نیز می‌توان به «تبریک به روحانی و ظریف»، «توافق شد غنی‌سازی به رسمیت شناخته شد» ، «فردا یک‌صدمین روز تشکیل کابینه و استقرار دولت تدبیر و امید می‌باشد خوشحالیم که این توافق قبل از ۱۰۰ روز محقق شد» و «سلام بر روح دانشمندان هسته‌ای» اشاره کرد.

مقایسه محتوای تولیدشده درباره مذاکرات ژنو در مقابل کل محتوای تولید شده در شبکه اجتماعی گوگل‌پلاس نیز از دغدغه کاربران به این رویداد مهم و مشارکت آن‌ها حکایت دارد که نشان می‌دهد که ۳۸ درصد محتواهای به اشتراک‌گذاری شده و ۲۲ درصد پست‌های تولید شده در این زمینه بوده است.

 

56503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • i A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    19 78
    البتّه بنده همچنان كه گفتم خوشبين نيستم؛ من فكر نميكنم از اين مذاكرات آن نتيجه‌اى را كه ملّت ايران انتظار دارد، به‌دست بيايد، لكن تجربه‌اى است و پشتوانه‌ى تجربى ملّت ايران را افزايش خواهد داد و تقويت خواهد كرد؛ ايرادى ندارد امّا لازم است ملّت بيدار باشد. ما از مسئولين خودمان كه دارند در جبهه‌ى ديپلماسى فعّاليّت ميكنند، كار ميكنند، قرص و محكم حمايت ميكنيم، امّا ملّت بايد بيدار باشد، بداند چه اتّفاقى دارد مى‌افتد تا بعضى از تبليغاتچى‌هاى مواجب‌بگير دشمن و بعضى از تبليغاتچى‌هاى بى‌مزدومواجب - از روى ساده‌لوحى - نتوانند افكار عمومى را گمراه كنند.
    • م ع ح IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      10 2
      البته بنده و خانواده و دوستانم دقیقا نظرمان برعکس جنابعالی است و این تحریم ها که برداشته بشه مثلا در قسمت هواپیمایی ما شاهد سقوط هموطنانمون نخواهیم بود و در قسمت فلزات گرانبها قیمت ها به قیمت واقعی نزدیک میشه و دلالی از بین میره با رفع تحریم پتروشیمی و بانک ها پول ها به کشور برمیگرده و همچنین بازگردانده شدن 10 میلیارد دلار به ایران و رسیدن این پول به دست دولت پاک روحانی باعث میشه که اثراتش رو در صنعت از کار افتاده و نیمه جان ایران ببینیم و بالاخره با درست شدن وجه ایران وجه پول و ارزش پول ملی ایران هم بهبود پیدا میکنه و با ارزان شدن دلار همه چی ارزون خواهد شد. به امید حق تعالی
  • بی نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    2 13
    آقا نميدونم چرا بيخودي شلوغش كردند وبه هم تبريك و الكي خوشند، متن توافقنامه وصحبتهاي وزراي امور خارجه وريس جمهور آمريكا چيزي ديگه اي است، آن وقت اين آقايون وتلويزيون ما چيزي ديگه ميگويند،همه چيز به ضرر ما شده! چه موفقيتي كسب كرده ايم ؟!
    • سعید IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      10 2
      ۸ ساله همه چی به ضرر ما شده! شما تا حالا خواب تشریف داشتی!
  • بی نام A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    6 0
    اگر شادی مردم نشانه رضایت آنهاست !! پس تا حالا از نارضایتی مردم بی خبر بودید؟؟