چرا ناگهان ورق به نفع تهران برگشت؟/ جای ایران در نظم جدید خاورمیانه

... و چه اتفاقی افتاد که با 34 سال دشمنی و خصومت میان تهران- واشنگتن این خشم دیرینه فرو نشست و به معامله انجامید؟

با گذشت بیش از یک هفته از توافق ژنو، پیامدهای این اتفاق هنوز بخش قابل توجهی از تحلیل رسانه های مهم جهان را به خود معطوف داشته است.
آندره ایلیاچنگو، تحلیلگر روس، در یادداشتی در پایگاه اینترنتی "روسیه امروز" در نگاهی متفاوت این پرسش را مطرح می کند که چرا آمریکایی ها ناگهان تصمیم گرفتند که با ایران معامله کنند.
خلاصۀ این یادداشت را در ذیل می خوانید:
پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل به همراه آلمان موفق به امضای توافق هسته ای با ایران شدند. توافقی که قرار است در ازای کاهش تحریم های غرب، ایران به مدت 6 ماه غنی سازی بیش از 5% را متوقف و فکری برای خلاص شدن از دخایر اورانیوم 20 درصدی خود بکند.
اما نکتۀ مهم اینجاست که اعضای گروه 6 از خواسته و مطالبۀ خود مبنی بر توقف کامل فعالیت های هسته ای ایران و تعداد سانتریفیوژها چشم پوشی کردند و این مسئله برای ایران از اهمیت زیادی برخوردار بوده و به نوعی می توان آن را پیروزی مهمی برای ایران دانست.
پرسش مهمی که باقی می ماند اینست که آمریکایی ها هنوز به این پرسش پاسخ نداده اند که چرا به یکباره موضع خود را در مقابل ایران و برنامۀ هسته ای این کشور تغییر دادند. آنها هنوز توضیح نداده اند که دیپلماتهای آمریکایی در ملاقاتهای پنهان خود با ایرانی ها و به دور از چشم متحدان منطقه ای چه می گفتند؟ چه اتفاقی افتاد که مذاکرۀ 10 ساله هسته ای به رغم افزایش تعداد سانتریفیوژها چرخش یافت و به معامله انجامید؟ و چه اتفاقی افتاد که با 34 سال دشمنی و خصومت میان تهران- واشنگتن این خشم دیرینه فرو نشست؟
بدون شک فاجعۀ احمدی نژاد به پایان رسیده و روحانی سر کار آمده اما با توجه به اختیارات رییس جمهور، این همۀ ماجرا نیست.
بدون شک ایران نمی توانست موضع اسراییل و همچنین اظهارات باراک اوباما دربارۀ توسل به راهکارهای دیگر در مورد این کشور را نایده بگیرد، اما در عین حال به این واقعیت واقف بود که اوباما، نیازی به راه انداختن جنگ سوم جهانی در منطقه ندارد و شاید در همین جاست که باید دلیل چرخش آمریکا به سمت ایران را جستجو کرد.
در اوایل سال 1970، ایالات متحده آمریکا شکست بزرگی را در جنگ ویتنام متحمل شد. این شکست به عرصۀ داخلی نیز سرایت کرد و بحران واترگیت و رسوایی خداحافظی ریچارد نیکسون از کاخ سفید را به همراه داشت. در آن زمان ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت سیاست نزدیکی به چین کمونیست را در پیش بگیرد. آمریکایی ها در آن زمان برای جلوگیری از نفوذ روسها و رسوخ آنها در آسیای جنوب شرقی و مقابله با کرملین چاره ای جز نزدیکی به چین به منظور مقابله با تهدیدات امنیتی نداشتند.
امروز شکست سیاست های آمریکا در عراق و افغانستان، پیامدهای منفی بهار عربی، قدرت گرفتن اسلام سیاسی سنی که فاصلۀ زیادی با ایده های دمکراسی غربی دارد و در حال گسترش در کشورهای منطقه یکی پس از دیگری است، آمریکایی ها و منافع آنها را به خطر انداخته است.
در کنار اینها متحدانی هستند که تلاش می کنند آمریکا را وارد جنگ های دیگری کنند که بیش از پیش در تضاد با منافع آمریکاست.(لیبی، سوریه و ایران) حال آنکه ملاحظات دیگری نیز برای آمریکایی ها در این میان وجود دارد: ضرورت تمرکز بر استقرار نیروها در مقابل قدرت گرفتن چین، تمرکز بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 که می تواند از اهمیت مطالبات دمکراسی تا اندازه ای بکاهد.
در واقع همین چالش ها بود که اوباما را به سمت مصالحه با ایرانِ شیعی سوق داد؛ کشوری که توان رقابت با پادشاهی های نفتی خلیج فارس و پتانسیل رهبری منطقه را دارد. شاید نظم جدید خاورمیانه و نیروهای آن هم اکنون برقرار شده است. نظمی که تا پیش از انقلاب 1979 نیز همین سبک و سیاق را داشت؛ زمانی که آمریکایی ها تلاش می کردند با سیاست موازنه قوا میان ایران و عربستان تعادل و توازن ایجاد کنند.

ترجمه: زهرا خدایی
5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 62
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس CA ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    200 6
    چه عجب يه خبرگزاري داخلي هم ازين نظم نوين نوشت.. معادلات منطقه عوض خواهد شد. نه تو يك سال دو سال ، بلكه يك دهه ديگه شايدم زودتر
    • رضا MY ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      0 0
      این جوابی است کاملاٌ مشخص به عربستان و اسرائیل که در برابر آمریکا حالت لجام گسیختگی و گستاخی پیدا کرده اند و جایگاهشان را با قدرت اول نظامی صنعتی دنیا اشتباه گرفتند .....نه تنها فرمان نمیبرند بلکه فرمان هم میدهند
  • دانشجو EU ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    284 5
    ممنون از تحلیل های خوبی که از رسانه های خارجی می دهید این تحلیل های کارشناسان ایرانی تقریبا همه شکل هم هستند. من خواهش می کنم تفسیرها و تحلیل های کارشناسان خارجی را بیشتر ترجمه کنید و در اختیار خوانندگان قرار دهید. تنها تفاوت سایت شما با دیگر سایت ها این است که بخش بین المللتان دیدگاه های نو و متفاوتی را ارائه می کند
    • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      من فکر میکنم غربی ها فکر میکنند که این دولت سازشکار است بنابراین دارن خودشونو به ایران نزدیک میکنند تا امتیاز بگیرند.
    • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      25 1
      بايستي هميشه از فرصتها استفاده كرد نه اينكه فرصت سوزي كنيم ......
    • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      5 42
      لان مثلا چی به نفعه ما شده ؟ اینکه همیشه جز بدبختی واسه مردم ما نبوده هیچ شکی توش نیست.الانم مرگو به ما نشون دادن تا به سرطان قانع باشیم.معلومه تقصیر کیه
    • بی نام IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      26 4
      سازشکار ...؟ نخیـر!!! عقل دارن، فرق آدمی که دنیا رو به تمسخر میگیره و به وزیر امور خارجه آمریکا میگه"مادر عروس" رو با جناب دکتر ظریف بزگ میدونن! نگاه نکن ظریفه 6 کشور رو حریفه!!!!
  • سلیمان A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    85 11
    اگرچه تحلیل نویسنده روس تا حدود زیادی با واقعیات جهانی همخوانی دارد ولی باید بپذیریم زمانی چرخ کامل خواهد شد که فاکتور اسرائیل در این مراودات گنجانده شود. دو عنصر فرهنگ و اقتصاد و نفوذ سیاسی یهودیان در جهان از عواملی هستند که اسرائیل به خوبی از آنها بهره مند است. اگر می بینیم اطریش توان داشتن یک رییس جمهور دست راستی برای بیش از 6ماه را ندارد نشات گرفته از بهره گیری تمام کمال اسرائیل از سه عرصه یادشده است. اینکه در غرب نوشتن علیه مذهب و خدا آزاد ولی زیر سئوال بردن کشتار شش میلیون یهودی توسط نازی ها مجازات سنگین در پی دارد نشان از نفوذ یهودیان در غرب است. بنابراین تا زمانی که اسرائیل به عنوان دشمن مادام العمر جمهوری اسلامی مطرح است نباید به چرخشهای نیم بند آمریکا و اروپا زیاد دل بست.
    • علی IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      35 3
      آفرین خیلی قشنگ گفتی ولی یادت با شه همون با نفوذا که گفتی همیشه در سایه هستند نه علنی اسرائیل هیچگاه خودش را قدرت برتر به صورت علنی در خاورمیانه نشان نخواهد داد ولی ولی به صورت سایه و با واسطه حتما این کاررا خواهد کرد مثل خود غرب
    • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      این همه کشور تو دنیا هست که اسرائیل رو به رسمیت میشناسن من نمیدونم اگه بزارن وصلح بین اسرائیل وفلسطین بعداز 60 سال برقرار بشه ایـران چـه دشـمـنـی مادام العمـــری بااسرائیل داره؟! آقا ماچراهمش باید تاوان دشمنیمون رو بدیم؟ چرا ماهم نمیایم توظاهر باهمه خوب باشیم اماقدرت بگیریم و تو دنیا نفوذ ولابی داشته باشیم؟ واقعا فکرمیکنید این راه انزوایی که درپیش گرفتیم وخودمون رو کردیم کیسه بوکس دنیا جواب میده؟ دلتون به چی خوشه؟ متنفرم ازمظلوم نمایی های الکی. امریکا ژاپن روباخاک یکی کرد،تو یه ثانیه ازمیلیون ها ژاپنی فقط سایه اشون موندرو زمین.اما تو 20 سال دوباره شدن قدرت تو دنیا! پرچم کشوری رو آتیش نزدن مرگ بر مرگ بر نگفتن اما ماچی؟ یه عمره میشنویم اسرائیل دشمنه آمریکا و اروپا بدن! بسه دیگه خسته نشدین؟
    • کیان A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      17 66
      اقای بی نام متاسفم برات . اسرائیل در هر صورتی با ما مشکل دارد مسئله فقط به رسمیت شناختن نیست .
    • مجی IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      10 23
      دشمنی ما با اسرائیل به خاطر احترام به انسانیت است
    • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      9 3
      اون قسمت حرفت درباره مذهب منو یاد حرفهای احمدی نژاد می اندازه ضمنا علیه هلوکاست حرف زدن جرم هست نه علیه اسراییل حرف زدن و گرنه بسیاری از همان غربیها حتی قدرتمندانشان هم ضد یهودی هستند این جمله تان را هم قبول ندارم دلیل عدم ازادی مذهبی در قرون وسطی باعث تندروی های فعلی شده و گرنه به نظر من انسانها حق دارند اعتقادات خودشان را داشته باشند در صورتی که توهین امیز نباشد نه از طرف انها و نه از طرف شما هیچ توهین مذهبی نباید باشد
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    63 18
    با توجه به خودکفایی امریکا در نفت وگاز(بوسیله تکنولوژی جدید ) منطقه ما جذابیت سابق را برای امریکا ندارد خروج نیروهای امریکا از عراق و افغانستان هم این ایده رو تقویت می کنه
    • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      53 3
      ممکنه خودکفا بشه ولی هرگز عرصه خلیج فارس رو رها نمیکنه دو دسته تقدیم رقیبای سرسختش چین و روسیه بکنه
    • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      36 3
      روسیه که خودش تولید کننده نفت وگازه و از نظر اقتصادی رقیب امریکا نیست برای کنترل چین هم تمرکز امریکا تو شرق اسیا خواهد بود و خودشون این سیاست رو رسما اعلام کردن بعلاوه که با بهبود روابط ایران با امریکا ثبات منطقه بهتر حفظ میشه
    • همون بی نام 10:51! IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      15 1
      با این وجود بحث استراتژیک خاورمیانه ، امنیت اسرائیل ، نیروهای تندرو اسلامی خیلی از حواشی دیگر خلیج فارس هیچ وقت این منطقه رو از جذابیت برای حضور مستقیم آمریکا نمی کاهه حتی در صورت بهبود روابط با ایران (که فقط برای منافعه) و تعادل در موازنه قدرت در خلیج فارس
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    44 2
    این تحلیل خیلی کامل بودو می تواند توجیه منطقی برای این توافق عجیب باشد
  • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    والله اوباما از وقتی اومد با شعار تغییر اومد اما یه عده دست از مسخره بازی و به تمسخر گرفتن دنیا بر نداشتن! اگر مراسم تحلیف اوباما تو فضای باز رو هرکسی ببینه میفهمه که سیاست اوباما مورد تایید بیشتر مردم آمریکاست پس هی نکنن تو بوق ما مشکلمون با مردم نیست با دولتشونه و این حرفا. بعدشم زمان خاتمی هم که به نسبت اوضاع روابط خارجی مون بهتر بود از اون طرف یکی مثل بوش سرکار بود. اما خوشحالم که همین یکی دو سال باقی موند از زمان اوباما آقای روحانی به ریاست جمهوری ما رسیدن... واقعا داشت باورم میشد ما به دنیا اومدیم برای اینکه تو تحریم دنیا باشیم! اما آقای روحانی این باور رو خط زد! انشالله تا آخرش همه چی بر وقت مراد ما ایرانی ها و به نفع جامعه بین الملل باشه. آمین
    • احمد A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      40 6
      شما سعی در پاک کردن مسئله دارید و اینگونه فکر میکنید « شیطان بزرگ....... شیطان کوچک ........... شیطونک..........شیطون بلا ! »
    • معلم زبان A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      2 0
      "همه چی بر وفق مراد " نه "همه چی بر وقت مراد"
  • دشمن اوباما A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    5 62
    اگر منظور آمریکایی‌ها از بمب اتم خود انقلاب اسلامی است باید گفت از انفجار این بمب 34 سال گذشته و برای مانع شدن از ثمره آن یعنی جمهوری اسلامی کاری نمی‌توانند بکنند. چرا که جلوی اندیشه را نمی‌شود گرفت.
    • ا IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      36 3
      ظاهرا دشمن اوباما و رزمنده یک شخص هستند و نیمی از کامنتهای این خبر رو پر کردند!!!! ولی خبر انلاین خیلی از کامنتهای منرا چاپ نمکنه با اینکه توهینی به اشخاص هم نمیکنم!!!!!!!!
    • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      16 2
      حالا چرا دشمن اوباما؟
    • www A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      14 2
      خوبم میشه جلو اندیشه رو گرفت همین دوستای شما ببین با چه تحکمی و چه بگیر و ببندی جلو اندیشه های مخالفشون رو تو کشور میگیرن
  • رزمنده A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    13 86
    اوباما اگر تحریم‌ها را برندارید، بر ما منت ‌گذاشته‌اید! زیرا عزت و افتخار و استقلال کشور خود را در آن خواهیم یافت و به آن‌ها خواهیم رسید.
    • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      37 4
      جناب رزمنده شما عزت و افتخار رو در این میدونی که ذخایر مشترک نفتی رو قطر و عربستان برداشت کنن بعد برن تو سوریه هزینه کنن واسه کشتن شیعه ها یا عزت و افتخار رو دراین میدونی که صنعت خودرو سازی تا مرز نابودی بره یا عزت و افتخار رو در رشد منفی اقتصادی 6 درصدی میدونی . از نظر شما تمام کشورهایی که پیشرفت کردن تحریم بودن ؟ یعنی واقعا شما فکر میکنی عزت و استقلال فقط با مقابله با دنیا بدست میاد ؟
  • رزمنده A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    16 31
    اولاند!، فرانسه زمانی توسط افراد مقتدری مثل ژنرال دوگل اداره می‌شد حالا جهان متوجه می‌شوند که فرانسه با آن همه قدمت تاریخی نوکر حلقه به گوش اسرائیل مفلوک شده است.
  • رزمنده A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    6 64
    درست همزمان با نشست ژنو 3، عوامل موساد و سیای آمریکا که مکالمات جهان را شنود می‌کنند، انفجارهای تروریستی در جلوی سفارتخانه کشورمان در بیروت را به وجود می‌آورند. معنای این گونه حرکات مذبوحانه از سوی آمریکا این است که با دست چدنی و ترورهای کور به زور می‌خواهد تیم مذاکره کننده ما را به خیال خام خود، به پذیرش خواسته‌های ننگین خود وادار کند.
    • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      55 5
      اتفاقا بنظر من کار اعرابه که میخوان یه جنگی بین ایران و اسرائیل راه بندازن و حالش رو ببرن!!!! از این درگیری ها هیچ کس بجز اعراب سود نمی بره! اینقدر هرچی میشه گردن اسرائیل نندازید
  • دشمن اوباما A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    14 90
    چرا یکی به این اوباما بداندیش نمی‌گوید که ملت ایران گزینه به اصطلاح نظامی را در سال 59 تجربه کرده‌اند و هیچ ترسی از آن ندارند.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      7 70
      بعضی ها از کدخدا میترسن.
    • رضا A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      42 5
      تو رو خدا برید افغانستان اونجا جنگ هست افراطی ها
    • بی نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      0 10
      اشتباه مثبت دادم!
    • بی نام A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      17 4
      بعضیا از خدا هم نمی ترسن و خودشون رو تنها کسانی می دونن که به راه راست هدایت شدن
  • رزمنده A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    8 45
    آمانو بعد از بازدید از کشورمان اعلام می‌کند حدود سه ماه است کارها متوقف است و مسئولین می‌گویند کارها به روال طبیعی ادامه دارد. باید این ابهام برطرف شود.
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    38 1
    خوشحالم که دیگه بعد از اینهمه ســال "دست دادن یا دست ندادن واسه ما مساله نیست"... خوشحالم که با رو کردن برگ برنده ای به نام جناب ظریف دنیا فهمید ما هم بلدیم مذاکره کنیم ما هم بلدیم انگلیسی حرف بزنیم ما هم بلدیم به دنیا به چشم دشــمــن خــونــی نگاه نکنیم و . . . امیدوارم دنیا هم از 8 سال گذشته تجربه کسب کرده باشه و بترسه از روزی که این تیم به نتیجه نرسه و گذشته دوباره تکرار شه!
  • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    "چرا ناگهان ورق به نفع تهران برگشت؟" ادم وقتی این سوال را میبینه یاد این داستان میفته که یک نفر رفت بین دو تا پاسبان و گفت منو کجا میبرید . برادر من شما اول نفع این قضیه را روشن کنید بعد ورق بزنیدش ضمنا در قبال خباثت های امریکا هیچ خشمی از ملت ایران فروکش نکرده
    • رکسانا IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      70 6
      لطفن شما به جای خودت حرف بزن و خودت تنهایی رو به جای ملت جا نزن و بجای ملت حرف نزن!
    • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      10 42
      رکسانا اولا "لطفا" نه "لطفن" در ثانی به مثبت هام نگاه کن من از طرف اونا صحبت کردم اونا هم جزء ملتند
    • مهراب DK ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      19 2
      پس خودت هم به منفی هات نگاه کن ببین ملت کدوم حساب میشن؟
    • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      4 7
      درستش لطفا است. لطفا نوشتار فارسي را به هم نريزيد....
    • رحمان A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      4 0
      آقای بی نام خداییش خیلی اعتماد به نفس داری یه کم اسفند برای خودت دود کن فکر کنم حالت خوب نیست
    • بی نام DE ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      9 3
      بعد كجاي فارسي تنوين اً داره؟!!!! كه شما رو نوشتار "فارسي" تاكيد دارين؟
  • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    25 3
    نياز دوباره امريكا به وجود ژاندارم در منطقه با خروج تدريجي آنها از اينجا ، هيچ كس هم نيست كه حواسش به ذخاير نفتي امريكا باشد كه اكنون موعد استفاده از انهاست ، براي امريكا با بزرگترين ذخاير نفتي دست نخورده دنيا ، خاورميانه ديگر ارزشي ندارد پس ما را تنها مي گذارد كه به جان يكديگر بيافتيم ، اگر تا ديروز خطر اصلي ما امريكا بود ، امروز عربستان ، امارات ، اردن ، تركيه نامزدهاي قرارگيري در جايگاه سابق امريكا هستند و ما بايد يا با همه اينها بجنگيم يا كنار بياييم
  • سیامک IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    14 1
    همش امریکا ...ایران بعنوان قدرت منطقه باید باتمامی قدرتها باخنده مذاکره بنفع این ملت انجام بده بهر حال بدنبال عجله نباشیم .
  • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    131 5
    "بدون شک فاجعۀ احمدی نژاد به پایان رسیده" این تیکه از همه بهتر بود .......
    • بی نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      9 51
      وقتی دشمن از یک نفر بدش بیاد یعنی اون نفر خیلی خوبه.
    • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      18 1
      کاش اینو به عنوان تیتر میزدند
  • منتقد IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    24 0
    چرا نداره دیگه وقتی یک آدم حسابی با حساب و کتاب می یاد جلو اوناهم جلو می یان دیگه، هشت سال افراد..... رفتن اونجا........
  • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    25 5
    اگر به جای دوستی با کشور های در پیت که فقط محتاج کمک ما هستند با قدرتهای جهانی دوست بشویم میتوانیم جایگاه بسیار خوبی در منطقه داشته باشیم
    • بی نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      3 26
      نتیجه دوستی را دیروز دیدیم که 17 شرکت دیگمون تحریم شدند. واقعا براتون متاسفم که داریم ذلیل میشیم.
    • بی نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      11 1
      آخه دوست عاقل من . اون توافق که هنوز عملی نشده. چرا سیاهنمایی میکنید. ما با دوستان شما ذلیل شدیم الان تازه میخوایم سر بلند کنیم
  • شاهین IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    6 21
    تورو قران ببین چی گفتن " فاجعه احمدی نژاد" . من از ایشون دل خونی دارم ولی ناراحتم که چرا کاری کردی که یک بیگانه به یک ایرانی بگه فاجعه اونم وقتی رییس جمهور ایران بوده
    • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      8 3
      بهتر از اینه که بهمون بگن فریبکار و یا محور شرارت!!!
    • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      2 3
      ما فکر میکنیم که وجود احمدی نژاد فقط برای مردم ایران نقمت بوده در صورتی که کشورهای دنیا اللخصوص مردم کشورهای همسایه ما خواب و ارام نداشتند از این جنگولک بازیها چرا که ایجاد هر گونه بر خورد فیزیکی در منطقه دودش به چشم همه خواهد رفت و ایرانی ها هم چون دول عرب را همدست امریکا و غرب میدانند پس باید همدستان انها را نیز مورد ضربات تلافی جویانه قرار بدهند این مسئله باعث نگرانی همه شده بود یعنی نیشود گفت خود کرده را تدبیر نیست
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    14 1
    به نظر میرسد تدبیر دولت یازدهم باعث شد که دولت های غربی انعطاف نشان دهند .
  • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    25 6
    كاري به كل مقاله ندارم. روسها هم هر چي دلشون بخواد مينويسن . ولي از همه با حالتر " فاجعه احمدي نژاد " بود .
  • سیامک IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    1 5
    جای خودت یعنی چه.... اینها نماینده ما هستن .... پس عجله نکن .
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    7 1
    به این دلیل برگشت که روحانی و ظریف مچکریم
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    3 16
    حکومت های امریکا ، عربستان و ترکیه ( در دوره ی کنونی ) و قطر نفعشون در باقی ماندن و قدرت گرفتن نسبی تروریست هاست و این بار اول و دوم و سومی هم نیست که امریکا از تروریست ها حمایت کرده. ولی برعکس روسیه همیشه به طور اصولی با تروریست ها مخالف بوده و اصولا قدرت گرفتن تندروها به نفع امریکا و به ضرر روسیه هست. عربستان و قطر هم که تکلیفشون روشنه ولی باز ما نمیخوایم حقیقت رو قبول کنیم و هزار و یک جور تحلیل میکنیم که حقیقت دیده نشه. حقیقت یه جمله بیشتر نیست بودن و فلسفه ی وجودی تروریست ها به نفع کشورهایی مثل امریکا و انگلیس و عربستان و به ضرر کشورهایی چون روسیه و ایران و چین و هند است
  • بي نام DE ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    1 0
    براي اينكه هيچ مدركي تو اين 30 سال براي درست كردن بمب اتمي نديدند فقط از حرف ها ترسيده بودند(از نقشه بايد.... شود) ترس بخاطر ندانم كاري دولت قبل دوره قبل زمان احمدي نژاد مرا ياد حكايتي مي اندازد تلقين بد در افكار عمومي روانشناسي كابوك مردي را مي خواستند امتحان كنند چشمش را بستند و با فشار اب را روي گردن وي گذاشتن مرد كه فكر كرده بود داره مي ميره مرد؟! بعد از اين كه چشمانش را باز كردن ديدن مرده؟!!!! با حرف هاي خودمان القا خوب و مثبت به كشور ها بدهيم