ترکیه، جایگاه اول ایران را در تولید علم منطقه تصاحب کرد

ایران رتبه بیستم تولید مقالات علمی جهان را کسب کرده و پس از ترکیه (رتبه 18جهانی) در رتبه دوم منطقه قرار گرفته است. این درحالی است که سال گذشته وضعیت دو کشور برعکس بود.

ایسنا نوشت:

رییس مرکز منطقه‌یی اطلاع‌رسانی علوم و فناوری با اعلام کسب رتبه بیستم تولید مقالات علمی جهان توسط ایران و قرار داشتن در رتبه دوم منطقه پس از ترکیه براساس تازه ترین آمار پایگاه ISI - از ابتدای سال جاری میلادی تا ماه نوامبر- اظهار داشت: از ابتدای 2013 تاکنون، آمریکا، چین، انگلستان، آلمان و ژاپن به عنوان پنج کشور برتر تولیدکننده علم جهان، حدود 60 درصد مقالات نمایه شده در ISI را ارائه کرده اند.

دکتر جعفر مهراد خاطرنشان کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به حال توسعه تحقیقات علمی در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور به یک سیاست موثر علمی تبدیل شده است. در پرتو سیاستگذاری های علمی و تحقیقاتی و با توجه به اسناد بالا دستی مانند سند چشم انداز ایران، نقشه جامع علمی کشور، قانون تاسیس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و قانون برنامه پنج ساله پنجم، مقرر است ایران مقام اول علم و فناوری را در منطقه( جنوب غرب آسیا) به دست آورد.

رییس مرکز منطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فناوری با اعلام این خبر افزود: گرچه چندین سال است که دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور در تحریم به سر می برند و آثار منفی تحریم قدرت های بزرگ در این عرصه نیز نمایان است، با وجود این استادان و پژوهشگران کوشیده اند به سهم خود توسعه علمی را در عرصه های مختلف مانند فناوری نانو، هوا فضا، فناوری های نوین، زیست فناوری، انرژی های نو و بسیاری از رشته های دیگر به ارمغان آورند.

وی اظهار داشت: بیشترین موفقیت هایی که دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در راستای اسناد بالادستی به دست آورده اند مربوط به تولید علم در قالب انتشار مقاله های تحقیقاتی در نشریات معتبر بین المللی بوده است. از سال 2007 میلادی برابر با 1386 شمسی آمار تولید علم ایران از 10 هزار عنوان عبور کرده و در همان سال به 13 هزار و 378 مقاله بالغ شده است.

مهراد ادامه داد: این روند همچنان و به طور پیوسته رو به رشد بوده است، به طوری که در سال 2008 میزان تولیدات علمی نمایه شده ایران در پایگاه تامسون رویترز به 17 هزار و 285 مدرک رسید.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تصریح کرد: آمار تولید علم ایران در سال 2009 و 2010 به ترتیب به 20 هزار و 29 و 21 هزار و 592 مدرک بالغ شده است. در فاصله سال های 2010 تا 2011 به یکباره رقم مزبور به 27 هزار و 358 مدرک افزایش پیدا کرده است. تولید علم ایران در سال 2012 نیز 29 هزار و 117 مقاله بود. آخرین آماری که از ISI در سال جاری میلادی و مربوط به ماه نوامبر در ارتباط با تولید علم ایران استخراج شده است نشان می دهد که اعضای هیات علمی و پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران موفق به تولید 21 هزار و 138 مدرک شده‌اند.

وی ادامه داد: گرچه به پایان سال میلادی مدت زمان زیادی باقی نمانده است، اما معمولا میزان آمار دقیق و قطعی تولیدات علمی، حداقل شش ماه بعد از سال میلادی آتی تعیین و مشخص می شود.

مهراد اعلام کرد: تولیدات ترکیه در همین بازه زمانی از سال 2013 میلادی 22 هزار و 766 مدرک است.

سرپرست ISC گفت: ایران با تولید 21 هزار و 138 مقاله جایگاه 20 تولید علم جهان را به خود اختصاص داده است و ترکیه نیز رتبه 18 جهان را در اختیار دارد. این دو کشور به ترتیب 1.46 (یک و چهل و شش صدم) درصد و 1.57 (یک و پنجاه و هفت صدم) درصد از کل تولید مقالات دنیا را به خود اختصاص داده اند.

وی گفت: ایالات متحده آمریکا در همین مدت 396 هزار و 821 مقاله در ISI به ثبت رسانیده است. این کشور 27.38 درصد از کل تولید علم جهان را در اختیار دارد.

رییس مرکز منطقه‌یی علوم و فناوری اظهار داشت: جمهوری خلق چین، انگلستان، آلمان و ژاپن به ترتیب با تولید 203 هزار و 414 مقاله( 14 درصد از کل تولید علم جهان)، 97 هزار و 310 مقاله (6.7 درصد ازکل تولید علم جهان)، 94 هزار و 811 مقاله ( 6.54 درصد از کل تولید علم جهان) و 72 هزار و 593 مقاله ( پنج درصد از کل تولید علم جهان) رتبه های دوم تا پنجم تولید علم دنیا را در اختیار دارند.

وی گفت: فرانسه، کانادا، ایتالیا، استرالیا و اسپانیا نیز به ترتیب با تولید 64 هزار و 426 مقاله، 59 هزار و 165 مقاله، 56 هزار و 734 مقاله، پنج هزار و 442 مقاله و پنج هزار و 45 مقاله رتبه های ششم تا دهم را از آن خود کرده اند.

مهراد گفت: هندوستان به عنوان یک کشور نوظهور علمی و از قاره آسیا، نخستین کشوری است که با تولید 48 هزار و881 مقاله در جایگاه یازده تولید علم جهان نشسته است.

وی ادامه داد: رتبه های 12، 13، 14 و 15 نیز در اختیار کشور های کره جنوبی، هلند، برزیل و تایوان است.

وی در ادامه گفت: سوئیس، روسیه، ترکیه، سوئد و ایران نیز پنج کشور دیگری هستند که به ترتیب مقام 16 تا 20 جهان را به خود اختصاص داده اند.

مهراد خاطر نشان کرد: بدین ترتیب از قاره آمریکای شمالی کشور های آمریکا و کانادا با رتبه های یک و هفت، از قاره آسیا کشور های چین، ژاپن، هندوستان، کره جنوبی، تایوان، ترکیه و ایران با رتبه های دو، پنج، 11، 12، 15، 18 و 20 از قاره اروپا، کشور های انگلستان، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، هلند، سوئیس، روسیه و سوئد با رتبه های سه، چهار، شش، هشت، 10، 13، 16، 17 و 19، از قاره اقیانوسیه استرالیا با رتبه 9 و از قاره آمریکای جنوبی برزیل با رتبه 14، 20 کشور ممتاز جهان از نظر تولید علم در پایگاه استنادی تامسون رویترز به حساب می آیند.

مهراد در پایان اعلام کرد: وقتی که به اسامی 20 کشور تولید کننده برتر علم دقت بیشتری می کنیم، مشاهده می کنیم که کشور های چین، هندوستان، برزیل و روسیه از گروه کشور هایی هستند که با افزوده شدن آفریقای جنوبی به آن گروه، کشور های بریکس را تشکیل می دهند. هرچند که آفریقای جنوبی جزو 20 کشور برتر تولید علم نیست اما این گروه، نظام اقتصادی و نیز رتبه بندی دانشگاهی مشترکی را ایجاد کرده اند که مبنای آن شناخت اولویت ها، پیشرفت ها و شکاف های احتمالی در تحقیقات علمی است. از آنجا که جمهوری اسلامی ایران از نظر سطح علم و فناوری در بسیاری از موارد شبیه به گروه کشور های بریکس عمل می کند ، حضور چهار کشور از پنج کشور این گروه در بین کشور های تولید کننده علم برتر جهان، ایجاب می کند که جمهوری اسلامی ایران با حفظ مصالح علمی و فناوری کشور با گروه یاد شده همکاری کند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 189
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مارشال IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    ننویس بابا حسادتها تحریک میشه.
    • و مثل وطن A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      هه خندیدیم ..این نظرات خستگی آدم برطرف میکنه..ترکیه و علم ؟؟ جمع نقیضین...کل تاریخشون جز جنگ و خونریزی چیزی داشتند ...تنها به گفته ولادیمیر مینورسکی متخصص تحریف در تاریخ هستند کافی هست یک جای تاریخ مبهم باشه بی درنگ سروکله شون پیدا میشه...شما یک پزشک حاذق از اینها میشناسید؟؟ دکتر خدادوست کجا این ...کجا ..پروفسور سمیعی شهر هانوفر آلمان، دکتری که ابراهییم تاتلیس را درمان کرد....
    • بی نام A1 ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      34 46
      جدی؟ حسادت ؟؟ نخندنمون ...حالا تو چرا خوشت اومده ...اصلا چرا میایی در دومین .ir نظر میدی ؟؟ برو ببین وقتی خواستند بهت یارانه بدند اونوقت ببین چطور باهات رفتار میکنند...
    • مسعود IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      جناب "و مثل وطن" جنگ و خونریزی تو کشور خودمون کم بوده مگه؟! آقا محمد خان قاجار چشمای مردم یه شهرو درآورد گذاشت کف دستشون! چرا حرفی می زنی که خودتو مایه خنده دیگران بکنی برادر من؟ از ترکیه خوشت نمیاد؟ سخته برات دیدن پیشرفت کشوری که نه گاز داره و نه یه قطره نفت؟ اشکال نداره. اما حق نداری همین طور در ... رو باز کنی و به یه ملت توهین کنی. وجود طرز فکر مسموم امثال شماست که ما رو به خاک سیاه نشونده. زنده باد همه ملتهای آزاده جهان. هیچ فرقی نمی کنه هرکس زحمت کشیده و به پیشرفتی رسیده و شعورش رو داشته نوش جونش.
    • بی نام A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      13 47
      جناب مسعود خان ...اولا این خبر چیز با اهمیتی نیست همانطور که قبلش هم صاحب این عنوان ایران بوده و اصلا هم نمیخواستم نظر بدم ولی نظر مارشال؟! تحریک آمیز بود...همیشه خودتون شروع میکنید بعد که مطابق ادبیات خودتون جواب میشنوید تازه متوجه میشید و شروع میکنید به مظلوم نمایی...حرف شما وقتی درسته که نظر اول نباشد وگرنه توهین به ملت ها محکومه...
    • مجتبی A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      77 4
      دوست عزیز شما انتظار نداشته باش دانشمندان ترکیه رو بشناسی ما دکتر سمیعی را می شناسیم اونا مفاخر خودشونو مگه شما ژاپنیا رو می شناسی کلا بحث بر روی کشور و مفاخر و نژاد احمقانه است!
    • بی نام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      74 33
      قدیمیترین دانشگاه ایران خواجه نصیر با کمتر از 100 سال قدمت دانشگاه استانبول 1500 دانشگاه فنی استانبول 1773 دانشگاه مرمره 1883 دانشگاه بوغازیچی 1863
    • جواب بی نام A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      27 59
      کی گفته قدیمی ترین دانشگاه ما خواجه نصیره؟ خوبه که این مقام تا الان مال کشور ما بوده حالا اتفاق مهمی نیفتاده دوباره امسال پسش میگیرم. چیه طرفداری از عثمان ها میکنید؟
    • بی نام IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      25 8
      اینارو من نمیگم سایت ویکیپدیا میگه
    • بی نام A1 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      13 41
      آغا محمد خان قاجار و کلا ایل قجر، آذربایجانی و ایرانی نبودن. فک و فامیل همون ترکان عثمانی ترکیه بودن.
    • بی نام IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      7 28
      عزیزم قدیمی ترین دانشگاه ایران جندی شاپور بوده ولی درسته که الان اثری ازش نیست/ ارزش یه دانشگاه که به ساختمون قدیمیش نیست!
  • بی نام IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    46 1
    کیفیت نه کمیت
  • بی نام IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    ترکیه درواقعیت ازخیلی چیزها ازماجلوتره ولی ما فقط شعاردادن بلدیم ولی درعمل کاری نمی کنیم...........
    • و مثل وطن A1 ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      شما به جمله سرمربی ترکیه ای سایپا دقت کنید که گفته قلب من ترک است ولی مغزم آلمانیست...خودشون هم میدونند که از لحاظ قوه عقلانی نباید خود را ترک بدانند ...شما یک فیلسوف ترک سراغ دارید؟؟؟...اینها هم کپی کردن بیش نیست
    • بی نام IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      مثل وطن تو خوبی. تو فقط مغز داری :) خدایا مردیم از خنده. اسم اورهان پاموک رو شنیدی تا حالا؟ جایزه نوبل ادبیات می دونی چیه؟ 100 سال تجربه جمهوریت می دونی یعنی چی؟ فشار اومده بهتا. نگو نه. مال اونا کپیه. ولی مال ما همش تولید علم محضه :) من نمی دونم این خودبرتبینی و توهم زدگی چه مرضیه تو وجود ما
    • بی نام EU ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      24 48
      اين آمار بر چه مبنايي درومده؟ مركز منطقه اي رو من چندين بار رفتم ديدم بخدا قسم فقط سياسي كاري و امارسازيه. اصلا هيچ مرجع معتبري امارهاي اين موسسه رو قبول نداره. بودجه هاي زيادي ميگيرن و صرف بريز و بپاش هاي بيخود.
    • بی نام A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      51 67
      اقای بینام نه ترکیه و نه ایران کشورهای بزرگی در تولید علم نیستند این واقعیت هست ما به مدد نفت تا اینجا رسیده ایم ترکیه هم فقط ظاهرش اروپایی هست در ضمن نوبل ادبیات با نوبل علمی فرق می کند همین پارسال به یک چینی حامی حزب کمونیست نوبل ادبیات داده شد جالب است ان چینی هم از سانسور و هم از دیکتاتوری دفاع کرد!!! نوبل فقط باید در فیزیک شیمی و زیست باشد ادبیات که علم نیست بخشی از ناسیونالیزم و تمدن هست
    • بی نام EU ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      97 14
      شاید پذیرشش براتون سخت باشه، ولی ترکیه در هر شاخصی که بخواهیم برای یک کشور اندازه گیری کنیم از ایران قوی تره، اقتصادش به نفت وابستگی نداره در حالیکه ایران تا 80% وابسته به نفت و گازه؛ تو حوزه فرهنگی خیلی از ایران قوی‌تر هستن، یه بار تشریف ببرید آنکارا معماری و شهرسازی رو ببینید با تهران و شیراز و اصفهان مقایسه کنید تازه گفتم آنکارا نگفتم استامبول! حتی معماری اسلامی رو هم ناب تر از ایران داره، مسجدای بسیار زیبا- باز در حوزه صنعت و حمل و نقل سال‌ها از ایران جلوتره، 2 تا مترو داره آنکارا قابل مقایسه با مترو تهران نیست، اتوبوس های شهری قابل مقایسه با اینجا نیست، تو علم و دانشگاه که از همه چی سرترن، مسافرا بلیط یا پول اتوبوس رو به صورت خودجوش دست به دست میکنن تا به راننده برسه ولی اینجا...
    • بی نام A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      86 5
      ترکیه هم مردمش خیلی مهاجرت می کنند اما برعکس ایران که بیشتر افراد تحصیلکرده و متخصص مهاجرت می کنند (به عبارتی مغزها)، در ترکیه بیشتر مردم غیرمتخصص و کارگر غیرمتخصص اش مهاجرت می کنند. چون درآمد افراد تحصیلکرده در ترکیه کمتر از کشورهای اروپایی نیست.
    • حامد ش IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      103 7
      متاسفانه ما ایرانیا چیزی جز شعار دادن و خراب کردن بقیه نداریم من مهندسم و در صنعت فولاد کار میکنم، ترکیه که تو این صنعت خداست و پول صنعت ما به وارد کردن ماشین آلاتش نمیرسه، هند هم ازمون خیلی جلوئه ولی مایه دار های صنعتمون بزور کارشناسان هندی رو راضی میکنن که بیان، حالا شما بشینید و بگید ما فلانیم ما تمدنمون فلان بود، نه عزیزم از آینا آشی برات پخته نمیشه اگر اطلاعاتی از صنعت نداری و از علم فقط انتگرال دانشگاه رو یاد گرفتی شفافت کنم، به ترک ها هم توهین کردی که نشان دهنده بی عقلیته، مربی درجه چندم ترکیه رو مثال زدی که باید به حالت گریست مربی درجه چندم ترکیه مربی تیمته، دنیزلی یادت هست از همه مربی های تیم های لیگت با کلاس تر منطقی تر و با تکنیک تر بود حالا تو بشین و بگو داریوش فلان کرد، تو را چه
    • بی نام A1 ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      ماشالا ترکیه چقدر سخنگوی بی جیره مواجب داره در ایران! اینهمه تملق و چاپلوسی ترکیه؟ بابا خجالتم خوب چیزیه. شما مثلا ایرانی هستین نون و نمک این خاک رو خوردین.
    • بی نام IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      34 14
      فیلسوف ترک رو شاید من و شما نتونیم بگیم ولی اگه برگردیم به دوران عثمانی خیلی دانشمندان در اون زمان در همان سرزمین بودن - ولی چون اونا نتونستن دانشمندانشونو به دنیا بشناسونن طبیعتا اسمی ازشون گفته نمیشه - نمیگم به اندازه دانشمندان سرزمین خودمون دانشمند داشتن ... نه . ولی اینم نمیتونیم بگیم که ترکیه و یا در گذشنه عثمانی هیچ عالم یا دانشمندی پیدا نشده - این حرف عوامانه ایه
    • سام IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      15 47
      فقط لازم دونستم یک نکته برای شما که ادعا کردی ترکیه حتی در زمینه فرهنگ هم از ایران رتبه بالاتری داره بگم.اگر واقعا اینگونه که شما میگی باشه چرا ترکها شاعر و فیلسوف فارسی زبان مارو بنام خودشون مصادره کردن.بله چرا مولوی که فقط در ترکیه وفات یافته که البته اون قسمتش در قدیم جزو ایران بزرگ بوده را شاعر ترک ثبت کردن.شما دو روز به عنوان توریست رفتی دوتا شهر قشتگ و مکانهای عمومی تمیزشو دیدی اومدی میگی ترکیه حتی از لحاظ غنای تاریخی از ایران غنی تر هست.بنده خدا اونا حتی خطشون که میتونست پیوند اونها با تاریخشون باشه از دست دادن چون قبل از عثمانی بغیر از چند قبیله بیابانگرد چیزی نداشتن.حتی امروز هم بنا بر اما درصد فقر در ترکیه از ایران بالاتر هست.ما که روی نفت و گاز خوابیدیم وضعیتمون اینه چه برسه به
  • بی نام A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    منم يكي از همين علمها هستم. نامردم اگه تا تابستون از كشور نرم .... وقتي ٦ سال دنبال كار گشتم ديگه مجالي براي موندن نميمونه
  • بی نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    برای من جالبه ترکیه با اینکه به نظر زیرساخت و پتانسیلش رو داره ولی هرگز به سمت انرژی هسته ای و ساخت موشک و این جور چیزا نرفته. البته یه دلیلش می تونه این باشه که عضو ناتو هست و شاید نیازی نمیبینه تو زمینه های نظامی بیش از حد سرمایه گذاری کنه
    • بی نام A1 ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      27 7
      براي اطلاع عرض كنم تركيه درحال ساخت دو نيروگاه اتمي با ژاپن و روسيه است.
  • بهنام A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    تركيه از همه نظر جايگاه يك منطقه رو داره در صورتيكه اصلا نگاه منطقه اي نداره وهدفش جزو 5 كشور برتر اروپايي قرار گرفتنه.
    • بی نام A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      5 کشور برتر اروپا؟؟!!!باید به اگاهیتون برسونم که مردم اروپا بسیار از ترکها به خاطر خونریزیهای وحشیانه شان در زمان عثمانی بیزارند و هیچ اروپایی دوست ندارد که ترکیه اروپایی شود.همینکه ترکها بتونند خودشون رو وارد اروپا کنند باید تا 1000 سال جشن بگیرند. جزو 5 کشور برتر اروپا شدن پیشکش
    • بی نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      شما اجالتا یک سر تشریف ببرید اروپا ببینید ایرانی هی را بیشتر تحویل می گیرند یا همین ترکیه ای ها را
    • بهنام A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      85 12
      عزيز من كشورهاي متعدد اروپايي رفتم ار ايتاليا تا المان دانمارك وسوئد متاسفانه بايد بگم كه اصلا اروپايي ها شناختي از ايران ندارند چه برسه بخوان مارو بيشتر يا كمتر تحويل بگيرن.من توشهر مالمو سوئد داشتم بليط قطار ميگرفتم وقتي پاسپورتمو دادم كه برام بليط صادركنن از سه نفري كه تو گيت بودن وقتي نظرشونو در باره ايران پرسيدم هيچي از ايران نميدونستن.واما اتحاديه اروپا كه بحثش كاملا جداست مثلا ليتواني يا استوني يا لتوني كه عضو پيمان شينگن هم هستن خيلي پيشرفتن يا بلغار يا روماني ياعضو جديدشون كرواسي؟عضو اتحاديه بودن هيچ ربطي به پيشرفته بودن نداره.همين الانم تركيه جزو قدرتهاي برتر اروپاس.مثلا تركيه عضوجي20 ولي مثلا دانمارك بلژيك پرتقالو......نيستند در سال2012 رشد اقتصادي تركيه ازالمانم بالاتر بوده و....
    • ه م IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      مثل اینکه یه سری از هموطنان ما از ترک های ترکیه ترکیه ای تر شدن. خیلی از ترک ها حمایت می کنند. ترکیه ممکن نیست جز 5 کشور برتر اروپا بشه چون تا آلمان انگلیس فرانسه ایتالیا اسپانیا هلند فنلاند سوئد سوییس و .... هستند ترکیه که جهان سومیه نمی تونه باهاشون رقابت کنه
    • بی نام A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      51 6
      دوست عزیز حجم اقتصاد المان 4 برابر ترکیه هست و میزان صادرات المان 10 برابر ترکیه هست کشورهای اروپایی خیلی وقت هست از مرحله رشد اقتصادی بالا گذشته اند وگرنه هرکسی می دانند که المان پیشرفته تر از ترکیه هست در حالیکه جمعیت انها برابر است خواهشا حرفهای کلیشه ای صدا وسیما را تکرار نکنید که اروپا در حال ورشکستگی است
    • مرندلي A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      53 0
      بايد مطلع باشين که رشد اقتصادي به بهتر بودن وضعيت اقتصادي کشور ربط نداره فقط رشد رو نشون ميده آلمان الان يک کشور توسعه يافته ست و طبيعيه که رشد اقتصاديش کم باشه مهم توليد ناخالص داخليه. ترکيه وارد کننده تکنولوژي از آلمان و يک کشور مونتاژ کننده ست نه توليد کننده ولي به هر حال بدون نفت توليد ناخالص داخليش تقريبا دوبرابر ايرانه با نفته و مطمئنن خيلي از ايران جلوتر زده ملاک علم کشور هم توليد مقاله نيست .علمي که عملي نباشه فقط به درد مجله و کتاب ميخوره.
    • احمد A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      9 1
      عزیر اطلاعاتتو اپدیت کن ترکیه جهان اولی است نه سومی کامپیوتر جلوته یه خورده تحقیق کن
  • ای جی IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    81 3
    تمام سایتهای علمی در دانشگاه ها بسته است( ساینس دایرکت اشپرینگر فرانسیس تیلور...) میخواستید با این وضعیت اولم باشیم؟!!!
    • الیمی A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      4 26
      یک سرچ کوچیک انجام بدید راحت می تونید پی کنید .
    • ای جی IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      32 2
      جناب الیمی سوال در مورد تولید علم کردید. تولید علمی که با سرچ در گوگل حاصل بشه خروجی ارزشمندی نداره! الان ما در واقعیت تولید علم نمی کنیم فقط دانشجویان و حتی اساتید ما در حال تجربه کسب کردن هستن و خدا داند چه زمانی این تجربه را به علم تبدیل می کنند!
  • بی نام A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    درود بر ترکیه .درود بر اردوغان .درود بر دولتمردانی که بدون هیاهو و غوغا سالاری و با رای مستقیم مردم برای مدت معین انتخاب میشوند نه مثل سوریه و کره شمالی برای تمام عمر و در ادامه فرزندان و نوه ها و نتیجه هایشان .
    • بی نام A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      بله مردم سالاریشون رو چند ماه پیش در اشوبهای پارک استانبول دیدیم!!!در ضمن ترکیه بیشترین امار زندانیان سیاسی در منطقه رو دارد. اتفاقا همین نقض حقوق بشر در ترکیه یکی از مهمترین دلایلی است که اتحادیه اروپا مجوز ورود به اروپا را به ترکیه نمیدهد
    • بی نام A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      64 38
      من ارزوم هست کشورم شبیه سوییس پیشرفته باشه انوقت شما حدارزوتون یا چینه کمونیسته یا مالزی که اصلا هیچی از دمکراسی نمی دونند یا ترکیه که اردوغان خودش را پادشاه منطقه و از سلاطین عثمانی میدونه!!! ضمنا چند تا از پیشرفتهای اینها که همش به خاطر رابطه با غرب هست می بینید ذوق زده می شوید بله اگر ما هم روابط خوبی با غرب داشته باشیم کارمان پیش می رود
    • كاك IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      84 22
      مطمني تركيه تو زندان سياسي اوله؟؟؟
    • بی نام A1 ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      20 50
      کاک؛ مطمئنم که ترکیه بعد از چین در زندانی کردن روزنامه گاران اوله با این همه ادعای جمهوریت و فلان! حتی از همینجا هم آمارش بیشتره! ضمنا برو رفتار غیرانسانی ای رو که حکومت فاشیستی ترکیه با کردها و مخالفان در این "صد سال جمهوریت" کذایی کرده مروری بکن.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    16 72
    سلام این هم از دستاوردهای دولت جدید است
    • آقا محسن CA ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      16 23
      اینو جدی میگم. زمان دولت قبل همه ملت داشتن مقاله میدادن که بتونن یه جایی پذیرش بگیرن برن. الان به اوضاع یه کم امیدوار شدن میخوان بمونن.
    • رضا IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      36 11
      چه ربطییییییییییییی به این دولت داره... تا یه چیزی میشه کورکورانه میگن احمدی نژاد بهتر بود و این بدتره .... چرا اخه احساسات و بت پرستی رو کنار نمیذارید؟ نباید یه ریس جمهور بشه بت و پرستیدش.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    58 1
    توليد علمي که تعداد مقالات نيست، مهم تاثير مقالات و تعداد ارجاعات بقيه محققين در سرتاسر دنياست يک محقق 20تا مقاله در سال بده اما اگر کمکي به بقيه نکنه، فايده نداره
    • بی نام IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      16 8
      به هر حال اون ژورنالی که مقاله ها را پذیرش میکنه حواسش به سطح کیفی مقاله هست تا خدایی نکرده ایمپکت فکتور ژورنالش که مربوط به تعداد ارجاعات به مقاله است، پایین نیاد.
    • پوریا DE ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      14 3
      دمت گرم. گل گفتی. من شخصا روی واژه تولید علم هم بحث دارم. علم که سیب زمینی نیست. اصولا مسائل علمی کشف یا نظره پردازی میشن نه تولید.
  • ali A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    30 62
    این پروفسور سمیعی که میگی ترک اذری هست عزیز .
    • و مثل وطن A1 ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      49 51
      باز هم تحریف ؟؟ خدا رحمت کند ولادیمیر مینورسکی ... اولا که ایشان اهل رشت هستند ...http://www.shefanews.com/fa/pages یک سرچ بزن ...در ثانی آذریهای ایرانی اصل هستند که جز اقوام متمدن مادها بودند که بعدا زبانشان تغیر بافت
    • فتح ا... از مراغه A1 ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      42 69
      علی آقا شما اگر دوست دارید میتوانید خودتان را ترک بنامید(شاید هم باشید).ولی ما آذریها از قوم ماد و از نژاد آریایی هستیم.شما ترکها به ما آذریها نمیچسبید.
    • بی نام IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      54 11
      دکتر سمیعی گیلانیه نه آذری ولی چه اهمیتی داره ! مگه الان بحث فارس و ترک و این حرفای خنده داره ؟ بحث رشد یک کشور بدون مواهب خدادایه درحالیکه کشور ما که کلی مواهب داره از منابع نفتی و معدنی تا نیروی انسانی فوق العاده هنوز اندر خم یک کوچه است.
    • بی نام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      38 4
      آقای سمیعی اصلیتشون رشتیه ولی اینکه ابراهیم تاتلیسس رو عمل کرده باشه این هم از اون خزعبلات زاده ذهن بعضیاست. یک صفحه تو فیسبوک هست تحت عنوان " ستاد مبارزه با چرندیات " که کارش همینه و ته این قضیه رو هم با سند و مدرک درآورد حتی از بیمارستان ایشون تو کلن استعلام گرفت که روحشون هم خبر نداشت و مشخص شد ابراهیم تاتلیسس تحت مداوای جراحان آلمانی و ترک بوده.
    • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      8 3
      "و مثل وطن" مطمئنی این نظرو خودت ننوشتی و بعد جواب ندادی مطمئنا هیچ اذری ادعا نمی کنه سمیعی اذری است سمیعی یه پزشک خوبه همین ولی طبق معمول اغراق و باز اغراق. دکتر سمیعی مثل دکتر رحیم رحمان زاده و کاظم صادق زاده تو المانه که اذری هستن نمی گم کمتره چون موضوع جنجالی میشه ولی برو مطالعه کن خودت قضاوت کن ببین کی چکاره است. خوبه از سمیعی قدردانی بشه ولی کسی از علی جوان پروفسور لطفی زاده و نیما ارکانی حامد حرفی نمی زنه که همه دنیا می شناسن به جز ایران. البته این سه تا کجا و پروفسور سمیعی و امثالهم کجا.
    • مهدی از رشت A1 ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      5 2
      من نمی دانم پرفسور سمیعی گیلکی است با اذری ولی ایشان اذری را مثل بلبل حرف می زنه
    • رضا A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
      1 2
      عزیزم این یه دروغ بود. اجداد ایشان رشتی هستند و از خانواده های اصیل رشت
  • بی نام TR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    114 5
    تعداد ایرانیهای ساکن ترکیه را نگاه کنین. اگه ما برتریم چرا همه میان اینجا، منم یک ترکم اما وطنمو دوست دارم. حداقل احترام مارو تو کامنت گذاشتن نگه دارین
    • بی نام IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      72 6
      یا دوست عزیزم موافقم.چون الان بیشتر دوستای من در ترکبه مشغول ادامه تحصیل اند.بیشترشونم در سطح ارشد و دکتری.
  • بی نام A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    52 12
    در حال حاضر بجز المان بقیه کشورهای اروپای اقتصاد در حال رکود و ورشکستگی دارند ولی ترکیه با رشد اقتصادی بالا با سرعت در حال پیشروی است ده بیست سال دیگه در کنار برزیل وهند جزئ غولهای اقتصادی دنیا خواهد شد .
    • بی نام A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      23 7
      داداش مثل اینکه خوابی اروپا از بحران اقتصادی خارج شده در ضمن رشد اقتصادی به معنای برتری اقتصادی نیست مثلا درامد یک فرانسوی چهار برابر درامد یک ترک هست واینکه رشد اقتصادی اروپا پایین هست بخاطر این هست که انها در مراحل بالای سرمایه داری اند و پتانسل اقتصادیشان را از دست داده اند این حرفهای کلیشه ای نابودی اروپا وامریکا هم فقط بدرد صدا و سیمای میلی می خورد
    • امیرحسین IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      6 0
      بشه ، ان شالله بتونه و بشه ، ما که بخیل نیستیم ، ان شالله همه کشورهای منطقه و جهان پیشرفت کنند ، تا بعضی ها به خودشون بیاند و کشور رو تو مسیر پیشرفت قرار بدند
  • بی نام IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    33 1
    با توجه به کارهایی که در دولت قبل در دانشگاهها صورت گرفته وضعیت تولید علم در سالهای آتی نزول بیشتری پیدا خواهد کرد. پایین اومدن بسیار محسوس کیفیت دانشجویان دکتری، عدم توانایی دانشگاهها در ترمیم و بازسازی و ارتقاء امکانات تحقیقاتی، استخدام گروهی افراد بدون صلاحیت علمی و وضعیت بسیار اسفبار بودجه های دانشگاهها از دلایل این پیش بینی است. الآن هم که مدیریت جدید در تکاپوی خنثی کردن برخی از تخریبهای انجام گرفته هستند مورد اتهام قرار میگرند و وزیر بجای تمرکز بر کار باید هر روز برای پاسخگویی به برخی سوالات بی ارتباط نمایندگان وقتش تلف شود.
  • بی نام A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    40 18
    یک زمانی وقتی یک ایرانی میرفت به ترکیه از کولش بالا میرفتن چه احترامی میزاشتن ولی حالا چی ؟ چه کردیم که ما در جای خود درجا زدیم و روز به روز به عقب برمیکردیم ولی همسایگان در حال پیشرفت؟
    • ترکیه 2014 وایران 2014 IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      65 4
      هیچ کاری نکردیم فقط نفت خوردیم....شعاردادیم.......... شعاردادیم شعاردادیم............................................................................................................................................................................؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! بازم میگم ترکیه ازخیلی جهات برترهستش :توریستی وگردشگری.علمی.سیاسی و..... ولی خیلی ازدوستانی که میان نظرمیدن بازم شعارمیدن بس کنین بابا اخه تاکی...واقعیت هاروقبول کنین تاکی میخ
    • بی نام EU ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      25 1
      الان برعکس شده این موضوع دیگه اون زمانی که شما گفتی نیست این نشانه سیاستهای اشتباه دولت هستش که عوض اینکه سرمایه گذار و گردشگر جذب کشور بشه مردم کشور خودمون دارن ایران رو ترک میکنن اثار سیاستهای اشتباه رو در آینده خواهیم دید الان که سمت غرب کشور میاین به جرات میتونم بگم که همه به زبان ترکیه مسلط هستن و این موضوع رو نمیشه کتمان یا رد کرد
    • بی نام IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
      3 0
      نفت را میدادیم دانشگاه ها بخورند. همین دولت قبلی 900 میلیارد دلار درآمد داشت. اگر 400 میلیارد از این رقم را در صنعت و دانشگاه ها سرمایه گزاری میکردیم، آنوقت هر 2 سال یکبار میتوانستیم آن 400 میلیارد دلار را برگردانیم. الان بودجه بزرگ ترین دانشگاه های ایران توسط دولت به مجلس تقدیم شد. واقعن خجالت آور هست.
  • بی نام A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    58 10
    این همه حرفای مشمئزکننده قومیتی اونم پای یک مطلب مربوط به تولید علم جای تاسف داره.... دو تا ملتی که آخرین بار 500 سال پیش ممکنه مختصر نقشی در تمدن جهانی بازی کرده باشن اومدن سر رتبه 20 و 18 با هم کل کل می کنن. شرم آوره.
    • بی نام GB ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      43 9
      تازه اونی هم که هم جهت با ترکیه رای میده، آذری یا ترک خودمونه! اگه یک نگاه انسانی به این موضوع داشته باشیم اصلا اونها وضعشون بهتر شده چون زحمت کشیدن! مگه غیر اینه؟! این مسئله ربطی به تعصبات قومی و زبانی و ... نداره. به هر حال من فکر میکنم که مهم نیست ما و اونا کجای تمدن دنیا بودیم، مهمه که کجا هستیم! ضرب المثل هم میگه نابرده رنج گنج میسر نمیشه! مهم اینه که از گذشته ها درس و تجربه بگیریم و از پتانسیل های کشور استفاه کنیم و برسیم به جایی که استحقاقشو داریم!
  • الیمی A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    هه خندیدیم . تولید علم از شروع اون یعنی نظریه پردازی تا موجودیت در صنعت و ... مراحلی داره که ما حالا حالا ها باید دنبالش بدوییم . بهتره می گفتید ما در کپی علوم بیستم هستیم . این جور بهتر بود . اره این جور بهتر بود . در ضمن از این جور صحبت ها در تاریخ علم ایران هم هستش . درصورتی که واقعیت این هستش که علم قدیم مربوط به یونانی هاست ( دانشمندانی مثل فیثاغورث ، طالس ، ارشمیدس و... ) علم جدید هم مربوط به غرب می شه . چند قرنی بعد از ظهور اسلام در ایران تولید علم داشتیم که اون هم می شه گفت تا حد زیادی بسط علوم یونان بوده . متاسفانه اون جا هم غلو می شه .
    • فرهاد101 A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      نظریاتت رو بذار در کوزه آبشو بخور. جبر و ریاضیات و هندسه و نجوم ایران بسط علم یویان بوده؟ علم یویانی میگفت زمین تخته و خورشید بدور زمین میگرده! و اسمان هفت طبقه داره! هزار سال پیش قبل از همه منجمین ایران دقیقترین تقویم دنیا رو درست کردن. که تا حالا هم همینطوره. تمام نظریات دانشمندان یویانی قبل از اونها وجود داشته و استفاده میشده یویانی ها فقط اون ها رو تالیف و تدوین و مکتوب کردن. با توجه به چهار بار حمله ویرانگر به ایران توسط اسکندر، اعراب، مغول ها و تیمورلنگ و ازبین رفتن کتابخانه های بزرگ ایران چیزی که تمدن یویان و رم دچارش نشده، کسی نمیتونه ادعا کنه که مبدع و پیشگام همه علوم یویانی ها بودن. ولی میشه گفت انتقال دهنده این علوم به قرون بعدی بودن.
    • بی نام A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      61 69
      ضمنا نابغه! فکر میکنی در ساخت مثلا اهرام مصر که خیلی صدها سال قبلتر از تالس و فیثاغورث و.. ساخته شدن استفاده ای از قضیه ای که به اسم فیثاغورث هست، نشده؟ یعنی سازندگانش قضیه رو نمیدونستن؟
    • الیمی A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      37 42
      با تشکر از دوست عزیزم فرهاد. داداش گلم یک وقت یک ریاضیدان در مورد تاریخ ریاضی صحبت می کنه . یک وقت یک تاریخ دان . فقط اون که ریاضی بلده می تونه قضاوت درستی از تاریخ علم و تاریخ ریاضیات داشته باشه . تاریخ فیزیک رو یک فیزیکدان می تونه ازش صحبت کنه نه یک کسی که در دبیرستان رشته ادبیات خونده بعد هم در دانشگاه تاریخ خونده .
    • الیمی A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      35 20
      اما در جواب بی نام . خواهر یا برادر بزرگوار .... دوست عزیز علم یونان فقط قضیه فیثاغورث نیست . یک قضیه و دوقضیه ریاضی هم نیست . خیلی بیشتر از این هاست .... در ضمن باید دید این علوم در چه بستری بوجود اومدند . اگه دوست داشتید باز هم خواهم گفت .
    • كامران A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      16 97
      هرچي كه از دولت قبل كار شده و حالا نتيجه ميده مثه ورزش ميشه افتخار شما روشنفكران بنفش واگر عقب رفتي از بيخيالي و بي لياقتي مديران جديد پيش بياد از اول هم مهم نبوده. شاد باشيد
    • الیمی A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      19 22
      در ضمن این رو هم باید اضافه کنم که این .... نظریه پردازی نیست ..... داداش گلم . این تاریخ هستش . می تونید برید و از یک استاد ریاضیات بپرسید . تا اوشون در مورد تلاشهای اقلیدس براتون بگن. از این که در دوران خودشون چگونه مسخرشون می کردند . از این که فیثاغورث چندین صد هزار مثلث کشید تا به این قاعده پی برد و ....
    • جهان قرمز A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      54 6
      آقا فرهاد دراین شکی نیست که ایرانیان چه درقدیم چه الان سردمدار نجوم وریاضیات هستن ولی خداوکیلی الان دراین برهه زمانی ما خیلی عقبیم
    • الیمی A1 ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      20 13
      این رو هم باید به جناب بی نام بگم . شما هر روز از خیابون رد می شید . درست می گم . خیلی راحت این کار رو انجام می دید . اگه بخواین به سلامت از خیابان عبور کنید باید دهها فرمول فیزیکی رو در کمتر از یک ثانیه حساب کنید . درست می گم؟؟؟؟؟؟؟؟ اما این کار رو نمی کنید ..... رد می شید از خیابان اما تمامی فرمولهای فیزیکی رو حساب نمی کنید .و البته چشم شما از دقیق ترین دوربین های تخمین فاصله دقیق تر عمل می کنه . اصطکاک هوا رو خودتون می تونید محاسبه کنید و ....... و در نهایت به سلامت رد می شید . حتما نیازی نبوده که بلد باشن ........................
    • بی نام IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      34 66
      لااقل در مورد علم ایرانیان قدیم سیاه نمایی نکنید.همه میدونن رتبه دانشمندانی چون ابن سینا از نیوتن و انیشتن بالاتر است.
    • الیمی A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      27 17
      در همین تحصیلات ابتدایی . موضوع رو بررسی می کنیم جناب بی نام آخری که ابن سینا رو بالاتر دونستید . بله . همین تحصیلات ابتدایی و متوسطه ........ چقدر از علوم یونان قدیم در این چند سال تحصیلاتی تدریس می شه و چقدر هم از علوم ..... یه کم انصاف و یه کم تحقیق همه چیز رو حل می کنه !!!!!!!!!!!!!!!!
    • توهین به شعور آگاهان IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      29 15
      واقعا عوام فریبی است...لطفا چند نمونه از علومی که ایران یا ترکیه تولید کردند با ذکر تاریخ کشف ویا اختراع شان و کاربردشان و تاریخ و شماره ثبت جهانی آنها را نام ببرید...مثل اینکه اینجا همه توهم دارن ،!!!!
    • بی نام A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      28 15
      اقای فرهاد 101 یکجا فقط خواجه نصیر فرض کرده بود که زمین بدور خورشید میچرخه که خودش هم نقضش کرد با استدلال خودش و گرنه تمام ایرانیان ان رمان به نظریات بطلمیوس اعتقاد داشتند ضمنا گالیله چهار قرن پیش اولین نفری بود که این نظریات را داد خواهشا دروغ پردازی نکنید درست هست ایران ان زمان به علم خدمت زیادی کرده بود ولی اساس همان چیزهایی که ایرانیان بدان اعتقاد داشتند برپایه نظریات تالس و ارشمیدس بود جنابی که اخر می فرمایی ابن سینا ارزش بالاتری از نیوتون داره در ملی گرایی غرق نشو واقعیت راببین نیوتون تمام ریاضی و فیزیک را فرمول بندی کرد نمی خواهم توهین کنم ولی ارزش دانشمندان ایرانی ان زمان هم به اندازه ارزش افرادی مثل هاوکینگ نیست
    • الیمی A1 ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      29 10
      انیشتن با ابن سینا قابل مقایسه نیست . بستر تاریخی که این دو دانشمند درش رشد کردند کاملا متفاوت هستش . ابن سینا بیشتر در گیر مسائل فلسفی بود اما ....
    • بی نام A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      50 7
      حرفت الیمی عزیز کاملا درست و حرف من هم هست. من دو تا مقاله که به ا صطلاح. ای اس ای بوده دارم که نویسنده اول هر دو خودم بودم اما به جرات می تونم بگم اینکه می گن تولید علم حرف خنده داری. برای مثال این دو مقاله حاصل دو سال کار روی دو پروژه متفاوت بوده. اما هدف دادن مقاله بوده نه به انجام رسوندن کار تحقیقاتی با هدفی خاص. هر چند الان در بیشتر کشور های دنیا هم تولید علم به اون شکلی که در قدیم بوده و دانشمندانی همه فن حریف تیوری های بی نظیری ارایه می دادند دیگه وجود نداره اما تو ایران وا ویلاست. من تو حوزه کاری خودم که پردازش سیگنال و بازشناسی الگوست بارها دزدی ادبی دیدم.
    • آرش RO ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      21 44
      کاربر الیمی. کاملا واضح است که خودت هم میدانی داری دروغ میگی . این از تناقضات حرفهای گسیخته و به هم ریخته شما کاملا مشخص است . فقط جهت اطلاع شما باید بگویم تنها ایرانی ها نیستند که به این به اصطلاح تاریخ علم دست ساخته یهودی ها پوزخند میزنند. هندوستان و چین هم به این قصه های مضحک میخندند. در ضمن این را هم یاد بگیر که همان فیثاغورث در ایران تحصیلات ریاضی خود را کامل کرده است. خاستگاه ریاضیات و فلسفه ایران بوده است. چرندیات صهیونیستی را جدی نگیر
    • در پاسخ الیمی و دیگر سیاه نمایان IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      29 41
      ایرانیان اولین کسانی بودن که نخ را اختراع کردند و با آن به ریسندگی پرداختند. ایرانیان اولین کسانی بودن که سد را ساختند. ایرانیان اولین کسانی بودن که بیمه را ساختند . ایرانیان اولین کسانی بودن که عدد پی را کشف کردند . ایرانیان اولین کسانی بودن که استخر های برای تفریح و زیبایی در بالای ساختمان می ساختند . ایرانیان اولین کسانی بودن که پل را ساختند. آیا میدانید سی وسه پل پایه های آن از چه ساخته شده است؟ شاید باور نکردنی باشد ولی سفیده ی تخم مرغ و آهک پاییه این پل را تشکیل می دهند و هر چی آب بخورد محکم تر می شود.
    • الیمی A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      30 10
      باز هم تکرار می کنم . چقدر از این علومی که می گید ایرانی ها تولید کردند رو در دبیرستان ، راهنمایی و دانشگاه یاد گرفتید و خوندید ؟؟؟؟؟ یه کم انصاف یه کم تحقیق
    • بی نام A1 ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      11 27
      پاسخ الیمی؛ "جبر" رو که دانشمندان ایرانی پایه گذار اون بودن در دبیرستان و دانشگاه خوندیم! در بقیه کشورها هم به اسم "الجبرا" تدریس میشه. در هندسه هم برخی قضایا و اثباتشون کار ایرانی ها هست. در پزشکی هم برخی مطالب کتاب ابن سینا رو در همه دنیا مطالعه میشه هنوز.// ضمنا سرفصل های تدریسی در مدارس ملاک علوم و تاریخ علوم نیست.
    • الیمی A1 ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      22 9
      از تمامی فیلسوفان متاله ایران از همین جا درخواست دارم فقط جواب یکی از سوالات آقای هاوکینگ..................... مبنی بر این که انسان موجودی است مادی به این دلیل که ساختار مغز را می توان توسط کامپیوتر شبیه سازی کرد .................................. را بدهند ...... از یکی از این هایی که در کنگره ها جایزه ها رو یکی پس از دیگری از آن خود می کنند می خواهم جواب بدهند ....... از آقای دینانی از آقای رحیم پور استاد الهی قمشه ای و... یک نفر جواب این آقا رو بده ..........................خوب کی می تونه بده ... معلومه . کسی که برنامه نویسی کامپیوتر و ساختار کامپیوتر رو به خوبی می شناسه البته فلسفه ادیان هم می دونه ...
    • الیمی A1 ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      43 6
      خوشبختانه یا متاسفانه ،،،،،،،،،،، غرب داره بستر سازی جدیدی رو برای تولید علوم انسانی و ... جدید رو بوجود می یاره .... ما هم هنوز غرق در فلسفه ملاصدرا و ابن سینا هستیم
    • الیمی A1 ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      24 8
      متاسفانه با این غلوی که ما ایرانیان در مورد خودمان داریم باز هم داریم عقب می مونیم و دلمون رو خوش کردیم به این علومی که از غرب کپی کردیم که اگه این اینترنت و ماهواره هم نبود این علوم رو هم نداشتیم.
    • الیمی A1 ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      20 5
      از تمامی دوستان خواهشمندم اسم یکی از فیلسوفان کل تاریخ علم رو بیارن . حالا . من فقط فلسفه رو می گم . تا بعد بهتون بگم بستر سازی یعنی چی ؟
    • الیمی A1 ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      44 8
      آقا آرش ،،،،،،،،،، فیثاغورث به قول شما در ایران تحصیل کرده . ارشمیدس ، افلاطون ، طالس ، اقلیدس ، ارسطو و.... اون ها هم تو ایران تحصیل کردن ؟؟؟ درسته ؟؟؟ حتما جد بزرگ شما هم استاد این دانشمندان بودند ؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      23 3
      آخه چرا این دروغ‌ها رو که الان کتب ابن‌سینا داره تو دانشگاه‌های اونور تدریس می‌شه رو باور می‌کنید؟!!! تو کدوم رشته؟ سلول‌های بنیادی؟ مهندسی ژنتیک؟ :)))
    • بی نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      11 7
      آقای فرهاد نظراتتو واسه خودت نگه دار... تو چیزی از تاریخ علم نمی‌فهمی.
    • هادی RO ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
      3 0
      همه اون دانشمندانی که شما ایرانی می نامید هیچکدام ایرانی نبودند همه اش ترک و عرب بودند ابو علی سینا ابو ریجان فارابی انها ترک و ترکستانی هستند در دنیا هم هیشکی اونا رو ایرانی نمیشناسه در یونسکو هم به نام ایران ثبت نشده فقط حافظ ایرانیه غیاث الدین هم ایرانیه ولی در ترکستان تحصیل کرده
  • الیمی A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    اولین قدم در تولید علم نظریه پردازی است . وگرنه بسط علوم غربی ها و کپی از علوم آنهاست نه تولید علم . توجه می نمونی ، تولید علم نیست .
    • منشور گیلان A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      10 56
      با همت دولت تدبیر و امید ما ناامید شد تو 100 روز له قول خودشون این همه بدهکاری دادن به جاش جایگاه اولی را دادن واقعا
    • بی نام EU ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      66 9
      با وضعی که احمدی نژاد تو دانشگاهها درست کرد طبیعی هست
    • و مثل وطن....وطنم پاره تنم A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      18 55
      الیمی ،بیا یک تحقیق بکن چطور کسی که گوشت . پوست و استخونش از این آب و خاکه ...با بیت المال این مملکت رشد کرده ...به جای اینکه بیاد مملکتشو درست کنه در قامت یک وطن فروش و بهتر بگم ناموس فروش ظاهر میشه.....در آمریکا، اگر در برابر پرچمِ واحد و سرودِ واحدِ آمریکا، شعاری جز این سر داده بشه، حرفی جز این زده بشه، تمایلاتِ قومی قبیله ای ابراز بشه، نه فقط از سوی سیستم، که از سوی مردم مورد تحقیر، کوبش و انزوا قرار می گیره...وطن از قومیت بالاتره ...
    • الیمی A1 ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      20 4
      دوست عزیز آخری . مطمئن باش اگه نتونیم آمار درستی از وضعیت کنونی داشته باشیم ، به هیچ وقت نمی توانیم پیشرفت داشته باشیم . در این مورد شک نداشته باش.
    • بی نام A1 ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      13 3
      روش تحقیق و تالیف علوم مدرن رو غربی ها ابداع کردن. و خود علوم رو نه. مثنوی و شاهنامه و بعضی متون فارسی رو هم غربیها جمع و جور و چاپ و نشر کردن. ولی این به این معنی هست که مثلا مثنوی هم اثر غربیها بوده؟
  • بی نام A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    270 6
    راستی علم بهتر است یا ثروت؟
    • بی نام A1 ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      57 3
      علم ثروت اندوزى از همه بهتره
    • بی نام EU ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      5 0
      الیمی جا چرا؟
    • الیمی A1 ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      8 18
      در مکتب متعالی اسلام ، علم خوب یا بد نیست . قدرت هم خوب یا بد نیست بلکه صاحب علم است که خوب یا بد است و البته صاحب قدرت است که خوب یا بد است . اگه دوست داشتید می تونم راجع به دلیل اون صحبت داشته باشیم .
    • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      11 17
      ترک زیاد داریم تو خبر انلاین هههههه
    • بی نام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      8 2
      علمی که برای انسان و جامعه ثروت نیاره به درد نمیخوره
  • حسن A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    28 56
    حقیقتا چیزی که شدیدا مرا متاسف می کند تعصبات کورکورانه تعدادی از هموطنان آذری زبان در مورد کشور ترکیه هست که به هیچ وجه کوچکترین انتقادی از این کشور را برنمی تابند که نمونه اش را در همین کامنت ها می بینیم که البته در فضای واقعی هم قابل لمس است . عزیزان شما آذری هستید اگر نسبت به کشورتان ایران نعصبات ملی ندارید لااقل نسبت به آذربایجان بزرگ و قهرمان تعصب ملی داشته باشیدو نه کشور همسایه من یک سوال دارم آیا ترکیه که اینقدر سنگش را به سینه می زنید حاضر است به شما به صرف ترک زبان بودن تابعیت ترکی بدهد؟
    • بی نام IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      43 10
      چیزی هم که منو متاسف می کنه این همه تنگ نظری و عداوت نسبت به یک کشور مسلمان همسایه هست. من در ترکیه زیاد بودم و به جرات می گم به هیچ وجه همچین حس متقابلی در اونها نیست برعکس وقتی می شنون ایرانی هستی بیشتر با آدم گرم می گیرند و لبخند به چهرشون می نشینه. البته نه فقط نسبت به ایران با همه همینن و به خاطر همینه با همه رابطه دارن و ما روز به روز منزوی تر می شیم.
    • بی نام A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      46 7
      چشم بسته غيب مي گي من سيرجاني هستم اما چرا بايد حقيقتو كتمان كنم تركيه از ايران جلو افتاده اين يك حقيقت است. يعني الكي بيام منفي بدم
    • بی نام A1 ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      29 3
      بابا ما کجا آذری هستیم؟ یه واقعیتهایی هست که خود ما هم قبول داریم دیگه. چرا بحث رو قومی قبیله ای میکنید. اذریها هم کم جانفشانی نکردن که برا این مملکت.
    • صادقپور IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      16 1
      عزیز دلم ما آذربایجانیها به موقع تعصبمون رو به این مملکت نشون دادیم
  • بی نام A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    18 57
    آقا بحث علمی هست در یک سایت ایرانی. نمیدونم چرا بعضیا اومدن اینجا به دستمال کشی و چاپلوسی ترکیه مشغول شدن؟ خجالت نمیکشین؟ خیلی عشق ترکیه هستی برو تبعه اونجا شو ایران چیکار میکنی؟؟
    • بی نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      37 7
      دوست عزیز کاش مطالب رو می خوندی بعد منبر می رفتی. ما همه ایرانی هستیم اما دلیل نمی شه هرچی از دهنمون در میاد بار یک ملت و یک کشور کنیم فقط به جرم اینکه در مقالات آی اس آی از ما پیشی گرفتن!
    • بی نام A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      51 7
      چرا ايراني ها از همه همسايه هاشون بدشون ميآد يعني فقط بايد خودمونو تعريف كنيم و خود برتربين باشيم . تو كه نمي توني هموطناتو تحمل كني بهتره بري تبعه افغانستان و تاجيكستان بشي
  • بی نام A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    25 3
    مقاله isi که نشد ملاک سنجش۰ تو این کنفرانسها که میریم ذه تا ایرانی مقاله دادند یک ژاپنی هم داده۰ برای اون ژاپنیه مرزهای دانش رو گسترش میده برای ایرانیها تئوری ده سال پیش رو مورد نقد قرار میده تازه اگر برهانش مستدل باشه۰ اگر همین علم معمولی را در کشور به کار ببریم و زیر ساختها رو درست کنیم خوب پیشرفت خواهیم کرد
  • بی نام A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    20 7
    حالا حالاها مونده تا ایران و هند و ترکیه در علم به جای بالا برسند. ... هرکسی به شما بر مبنای تولید مقاله آمار داد بدانید چرت می گوید! مبنا باید آزمایشگاه و ارتباط دانشگاه با صنعت باشد وگرنه این مقاله ها به هیچ دردی نمی خورند حتی اگر تقلبی هم نباشند. به جای پول برای مقاله نویسی باید پول برای آزمایشگاهها و تولید آنها داد آن وقت مقاله درست و حسابی منتشر می شود. نگاهی به دانشگاههای کشور بیاندازید: حتی آزمایشگاههای برق شریف هم مجهز نیستند، حتی آزمایشگاههای کامپیوتر هم کامپیوتر قوی و اینترنت پرسرعت ندارند چه برسد به سوپرکامپیوترهای ویژه برای پردازش داده ها. در علوم تجربی که وضعیت به مراتب بدتر است. ترکیه و هند هم همین اند!
    • میترا IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      13 3
      ولی همین هند الان داره مواد آزمایشگاهی رو تولید و صادر میکنه که ایران حالا حالاها نخواهد تونست.
    • بی نام A1 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      3 10
      حانم محترم هند یک کشور به شدت فقیر هست تولید علم هم فقط ساخت نرم افزار نیست علم هندیها نتوانسته جلوی فقرشان رابگید مهمتر از تولید محض علم استفاده از ان هست
    • دکتر IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      9 1
      هند!! لطفا خودتو به روز کن هند برای اسراییل ماهواره به فضا پرتاب کرده مریخ نورد این کشور در راه مریخه یکی از قدرت های هسته ای جهان هست فقط صادرات نرم افزار هند با صادرات نفت خام ایران برابری می کنه داشتن فقیر زیاد که بدیل جمعیت 1 میلیاردی این کشور هست چه ربطی به علم و صنعت این کشور داره!!..
    • بی نام A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      3 2
      جناب دکتر محترم صادرات نرم افزار برای هند کل صادرات هند 300 میلیارد دلار هست که 75 میلیارد دلار ان نرم افزار هست در حالیکه صادرات ایران در زمان فعلی تحریم حدود 60 میلیارد دلار هست یعنی باز هم سرانه صادرات ما سه برابر هند هست هند به مریخ سفینه میفرسته این کار را امریکاییها چند دهه قبل انجام دادند وگرنه کره شمالی هم ماهواره به فضا میفرسته هند حتی ظاهر پیشرفته از نظر علمی داره
  • بی نام A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    25 26
    کلا تو نظرات یک ترکیه دوستی افراطی دیده می شود که به نظر من ناشی از عملکرد ضعیف کشور خودمان است که اجازه می دهد غرور ملی ما ضعیف شود.
  • نگار A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    4 6
    چرا
    • الیمی A1 ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      3 8
      با من هستید ؟
  • بی نام A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    جانم فدای ایران همه ما به ایرانی بودنمان افتخار میکنیم.
    • و مثل وطن A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      9 19
      الیمی....وطن معادل ناموسه و جز ارزشهاست...تفکر امثال تو باعث شد که ملی گزایی برای یک عده ای در ایران کمرنگ بشه و حالا خوشرقصی برای بیگانه بکنه....کاشکی ایملت داشتم
    • مجتبی IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      10 70
      چرا منفی ایرانی هستیم و عاشق ایران
    • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      7 76
      ما در تو لیدعلوم اسلامی هنوز اولیم
    • و مثل وطن A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      10 85
      ،باید یک تحقیق کرد که چطور کسی که گوشت . پوست و استخونش از این آب و خاکه ...با بیت المال این مملکت رشد کرده ...به جای اینکه بیاد مملکتشو درست کنه در قامت یک وطن فروش و بهتر بگم ناموس فروش ظاهر میشه.....در آمریکا، اگر در برابر پرچمِ واحد و سرودِ واحدِ آمریکا، شعاری جز این سر داده بشه، حرفی جز این زده بشه، تمایلاتِ قومی قبیله ای ابراز بشه، نه فقط از سوی سیستم، که از سوی مردم مورد تحقیر، کوبش و انزوا قرار می گیره...وطن از قومیت بالاتره ...
  • بی نام IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    17 9
    نظراتو که می خونم غصه ام می گیره! ما ایرانیا چقدر از خودمون بدمون میاد. هیچ وقت باور نمی کنیم توی یه چیزی می تونیم "خوب" باشیم. از موفقیت همدیگه ناراحت می شیم و از پیروزی رقیب تا سر حد مرگ خوشحال!! چرا اینطوری هستیم؟ خب کسایی که توی دانشگاها هستن (مثل خودم) می دونن که تب انتشار مقاله آی اس آی چقدر بالاست. الزاما هم کپی نیست. یه تعداد محدودی واقعا علم هستن که به دلیل مشکلاتی که هست امکان استفاده ازشون توی ایران پیدا نمیشه. اما دلیل نمیشه به همین راحتی کارایی که بعضی از محققامون انجام می دن رو ببریم زیر سوال. خواهش می کنم یه کم مثبت به قضایا نگاه کنید
  • بی نام A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    17 17
    به حال برخی به اصطلاح هموطنان تاسف میخورم درود بر شهید تهرانی مقدم درود شهید دکتر شهریاری درود بر شهید روشن درود بر شهید علی محمدی درود شهید رضایی
    • بی نام A1 ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      8 1
      پشت اسم شهدا پنهان نشوید.
  • بی نام A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    22 1
    كاش بعضي از مسئولين بخوانند اين نطريات رو چرا بايد كشور ما از نظر اقتصادي و رفاهي از تركيه و آذربايجان كم تر بشه كه چنين نطرياتي رو شاهد باشيم خدا از سر تقصيرات بعضي از اين سياسيون نگذره....... ايران همه چي داره...........
    • الیمی A1 ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      5 3
      دوست عزیز اگه تحلیل درستی نتونیم از وضعیت علمی و اقتصادی و .... حال حاضرمان داشته باشیم مطمئنا هیج مشکلی رو نمی تونیم حل کنیم .
  • رضا A1 ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    15 0
    لطفا تیتر بزنید تولید مقاله، نه تولید علم که بین این دو فاصله بسیار است. با یک جستجوی ساده بین مقالات بسیاری از اساتید دانشگاه های ایران متوجه می شوید پس از انتشار مقالات، تعداد بسیار کمی ارجاع یا رفرسنس به مقالات ایشان داده شده است. به بیان دیگر مقالات صرفا چاپ شده اند و چندان مورد استفاده محققان دیگر قرار نمی گیرند. در واقع در کمیت پیشرفت داشته ایم ولی در کیفیت پیشرفت چندانی نکرده ایم. علاوه بر این بسیاری از مقالات که حتی دارای رفرنس های زیادی نیز هستند، تا رسیدن به نقطه ای که مورد استفاده بشر باشد و ایجاد ثروت کند فاصله زیادی دارند. هر چند برای پیشرفت باید به تولید علم پرداخت، ولی برای کشوری نظیر ایران بهتر است این کار در حوزه ای صورت پذیرد که زودتر به ثروت تبدیل شود.
  • امین د IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    16 16
    من شنیدم میشه با پول مقاله isi ثبت کرد
    • بی نام A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      16 3
      اشتباه به عرض رسوندند هرچی پول بدهی توی یک ژورنال با ایمپکت یک هم نمی تونید مقاله چاپ کنید پس حداقل زحمت بقیه را ضایع نکنید
  • بی نام A1 ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    20 11
    قبلش هم ما در تولید علم اول نبودیم فقط و فقط هذیان بود؛ یادتون هست یه زمانی می گفتن که کاخ های علمی دنیا با آجرهای ایرانی درست میشه؟!! واقعا محصور کردن خودمون در آمار و ارقام، خنده دار است
  • بی نام A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    23 5
    دوستان بهتره بجاي اظهارات سخيف بگوييم انشاءااله امسال ما بيشتر كار مي كنيم جلوتر ميريم . چرا بايد چيزهايي بگوييم كه هموطنان خود را عليه خودمان تحريك كنيم
    • بی نام A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      6 0
      با انشالله ماشالله کاری درست نمیشه برادر
  • بی نام A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    13 2
    مشکل در نوع آمار دادن است و بس. هر معیاری که ما بالاتر باشیم مسئولین آن را در بوق و کرنا می کنند. دفعه قبل نیز به لحاظ تعداد ارجاع بسیار پایین تر از ترکیه بودیم و تنها در تعداد پیش بودیم اما این چند سال اخیر با کم شد بودجه تحقیقات و مشکلات فراوان این دو سال اخیر در تعداد نیز نتوانستیم رشدمان را حفظ کنیم. دوستان عزیز رشد تعداد نیز ارزش زیادی دارد که کم کم به بلوغ می رسد و به رشد کیفی منجر می گردد باید یاد بگیریم بی جهت مطلبی را نفی نکنیم چندین سال خواب را نمی توان یک شبه در علم جبران کرد علم نیز تا به عمق لازم نرسد نمی تواند به صنعت و تجارت منجر گردد.
  • بی نام IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    13 3
    لطفا یک مورد از علوم یا اختراعات ویا اکتشافات ایران را که ثبت جهانی دارد ...با ذکر تاریخ و شماره ثبت جهانی و کاربردش اعلام فرمایید ..شایدمنظورتان.ثبت اختراعات داخلی است که وجاهت قانونی بین المللی ندارد و کپی برداری از اختراعات دیگر کشور هاست
  • پرهام IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    15 2
    نگین تولید علم ادم خنده اش می گیره، همین چند وقت پیش بود خبرانلاین چگونگی تولید علم تو ایران را به تصویر کشیده بود... طرز تهیه مقاله ای اس ای ، ها ها ها
  • حمید000 IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    22 7
    ترکیه سعی کرد تو تولید مقاله منطقی رفتار کنه و دنبال رتبه بندی و این حرفا نباشه به خاطر همینم هست که تونسته تولید علم رو به مرحله بهره وری و تکنولوژی برسونه...اما تو ایران مثل اینکه تو تویلد مقاله هم چشم و هم چشمی وجود داره...فقط به فکر مقاله زدن هتسند و به بیقه راه کاری ندارن
    • و مثل وطن A1 ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      9 50
      ترکیه و علم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خخخخخخخخخخخخخخخ
    • بی نام A1 ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      16 2
      جناب "و مثل وطن " فکر میکنم چندین سال پیش ترکیه در تولید علم از ما بالاتر بود ولی ما تونستیم از اون جلو بزنیم ولی دوباره ترکیه از ما زده بالاتر.
    • و مثل وطن A1 ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      4 22
      در جواب کسی که میگفت فرهنگ ترکیه؟؟فرهنگ ترکیه در فیلم های آبکی مبتذلش که اساسش روابط ضربدری و خیانت هست عیان هست ....الحاق ترکیه به اروپا با اینهمه خفت درست مثل پشت کوهی که تازه شهر دبدند....شما تا حالا یک فیلم معناگرا ترکی دیدید؟؟باز خنده تان گرفت ...ترکیه و معناگرایی؟
    • و مثل وطن A1 ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      10 31
      در جواب کسی که میگفت فرهنگ ترکیه؟؟فرهنگ ترکیه در فیلم های آبکی مبتذلش که اساسش روابط ضربدری و خیانت هست عیان هست ....الحاق ترکیه به اروپا با اینهمه خفت درست مثل پشت کوهی که تازه شهر دبدند....شما تا حالا یک فیلم معناگرا ترکی دیدید؟؟باز خنده تان گرفت ...ترکیه و معناگرایی؟
  • بی نام IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    18 1
    ما هنوز تو انتخاب نظام آموزشیمون موندیم یه روز 6-3-3 یه روز4-4-2 یه روز n-n-n , ما با برخی مدارس غیرانتفایی که داریم ...
  • فریادکش A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    33 1
    این آمارا هیچ ارزشی نداره. ما اگه سالی پونصد میلیار مقاله هم تو آی اس آیو و . . . بدیم، تا وقتی مقالاتمون مشکل مملکتمونو حل نکنه، دوزار ارزش نداره. مملکتی که بعد از 50 سال داره پراید و پژو 405 و وانت پیکان تولید می کنه، رشد علمی نداره که . . .
  • تورک A1 ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    20 25
    به عنوان یک تورک ایرانی که عشق ترکیه رو هم دارم باید بگم که از نظر هنری و معماری شهری مثل تهران یا اصفهان و تبریز از یه شهری مثل استانبول جلوتره. جایی که انواع سنگهای معدنی زیبا رو ما به راحتی برای نمای ساختمانی بکار می بریم اونها به خاطر گرانی نمای ساختمانهاشون تقریبا یک شکله و سیمان رنگی هست. ساختمانها هم تقریبا یک شکل. ولی خوب از نظر سیستم حمل و نقل و مترو و ترافیک بسیار جلو تر از ما هستند. یه سر برید و حرفهای بنده رو راستی آزمایی کنید.
    • بی نام A1 ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      11 24
      هموطن عزیز ایرانی، عشق ایران باش نه ترکیه.
    • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      10 2
      برای عشق و علاقه دیگران هم تعیین تکلیف میکنید؟؟؟؟؟!!!!!!! خب اینم یکی از دلایل پسرفت ایران و پیشرفت ترکیه.
  • بی نام A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    5 12
    جهان قرمز؛ اوضاع فعلی ایران مشخصه و همه میدونن. بله، ما در پیشرفت علمی عقب افتادیم. ولی در مورد تاریخ نباید بی انصافی بشه اونم توسط خودمون. از غربیها انتظار نیست. ""تاریخ رو فاتحان مینویسن"". در طول تاریخ ما چندین بار پی در پی از اقوام و ملل دیگر پایینتر از خودمون در تقابل نظامی شکست خوردیم. از اسکندر، اعراب، مغولان، روس ها و انگلیسی ها. مطمئن باش این فاتحان عدالت و انصاف رو در مورد ایران و تمدن ایرانی در روایتشون از تاریخ رعایت نکردن. ایرانیان هیچ نقشی در نوشتن تاریخی که امروز به جهان ارائه میشه نداشتن.
  • بی نام A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    22 1
    دانشجوی دانشگاه تهرانم مقالات ما فاقد سایتیشن هستند و هدف از تهیه مقاله هم تولید علم نیست بیشتر برای قبولی دکترا و ارتقای هیات علمی است مقاله فاقد سایتیشن با ماغذ سفید تفاوتبی نداره اصلا انتظاری نداشته باشید به دبیر بخش علمی: وقتی این جور صحبتها رو مطرح می کنید در مورد سایتیشن و ایمپکت فکتور هم یه پاراگراف بنویسید وقتی اینکارو نمیکنید ملت میان می خونن فکر میکنن قلل رفیع علمو فتح کردیم بعد هم که بحث می کنیم ضریب هوشیمون متوسطه به همین کاغذهای سفید استناد می کنن که متوسط نیست چقدر ما اومدیم دانشجو فله ای گرفتیم ظرفیتو بالا بردیم؟ خب بایدم تعداد مقالات یا کاغذ سفیدا بالا بره طبیعیه در کارافرینی مدیریت و اقتصاد ما که کار کردیم مطلقا ندیدیم ایران حرفی برای گفتن داشته باشه
  • ایرانی A1 ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    10 6
    ببینید این به دلیل پدیده مهاجرت دانشجویان هست من خودم ساکن کانادا هستم و چون اینجا دانشجو هستم به نام کانادا دارم مقاله چاپ می کنم همانند من بسیارند متاسفانه حداقل در کوتاه مدت پدیده مهاجرت یکی از مشکلات اصلی ایران خواهد بود از دولت می خواهیم که وضع معیشتی مردم را بهتر کند و راهها را باز کنند انشا الله بیشتر ایرانیان بر می گردتد
    • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      8 3
      بي كاري برگردي ايران ؟؟؟
  • بی نام A1 ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    5 3
    دبیر بخش علمی: پایان نامه ام با این مقاله شروع شد منابع شرکت و مزیت رقابتی پایدار بارنی 1991 خداوکیکی برو نگاه کن 31000 تا سایتیشن خورده بعد مقایسه کن با سایتیشن های دو سه تایی ایرانی ها که خودشون سایتیشن دادن اخه منصف باید بود کمیت همه چی نیست توی تولید علم اول هم باشیم اما با سایتیشن کم خب چه فایده داره؟ مقاله اصلا برای چی تولید میشه ؟امکان داره برامون بفرمایید هدف تولید مقاله چیه؟ نزنید این حرفا رو تو رو خدا شما برو مقاله های امریکایی ها رو با ما مقایسه کن تفاوت خیلیه قابل بیان نیست توی نظر قبلی هم گفتم اینا با کاغذ سفید فرقی ندارن جوایز علمی نوبل تعداد اختراعات اکتشافات تعداد دانشمندان موثر و...همه و همه مشخصه جای دیتا سازی باقی نمیمونه عزیزم
  • محمد IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    10 20
    با پول گازوییل و نفت ایران و باز بودن مرزها برای عبور کامیون ها وبارهاشون از ایران در سالهای قبل تر جلو افتادند و خواب بودن مدیران ما ....یک فیلم حریم سلطان رو نگاه کن دیگه به نظرم اگه میشد میگفتن پیامبر شاه سلطان و ....ولی ما یک فیلم درست و درمون از کورش نساختیم که اینا شاخ شدن و اونور آب هم نامردا 300 رو میسازن که همه چی رو بد نشون بدن...ما در حال انفجار احساسات هستیم و این نشانه بدی است باید تمرکز کنیم و با منطق جلو برویم در آن صورت است که ترکیه به ما نمیرسد...اگر گردشگری ما روی غرب باز بشه مطمئن باشید ترکیه شکست بزرگی میخوره ولی تا کنون که اینگونه نبوده.ما در حوزه نفت و گاز بشدت عقب هستیم و اگر تعامل با آمریکا و انگلیس و هلند بکنیم از لحاظ درآمدی قادر به ساخت بهترین ماکز تحقیقات و فناور
  • بی نام BG ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    20 9
    ايران بدون اغراق يكي از بزركترين كپي كنندگان علم و نه توليد كنندگان ان است. توليد علم فرايند تحقيقي خاصي را ميطلبد كه متاسفانه امروزه ديگه در ايران وجود خارجي نداره و اگر هم هست كپي شيوه روش تحقيق غربي هاست كه براي اسانتر شدن برخي اصول دور زده ميشود. مثل نمونه اماري با جمعيت اماري واقعي و نه الزاما بزرگ ولي مجازي. با توجه به اينكه تحقيق و مقاله نگاري علمي به سبب توليد علم عموما طولاني و پرهزينه و وقت گير است با عنايت به شخصيتي كه از هموطنانمان امروزه سراغ داريم اين رتبه اصلا منطبق با منطق نيست.
  • رضا A1 ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    11 5
    برام جالبه که همه دوستان اینجا سر رتبه 18 و 20 اختلاف نظر دارند. ترکیه هم مثل ایران یه کشور جهان سوم هست و حالا حالاها داستان هر دومون همینه و بس. چطوره رتبه 20 رو با 1و2 مقایسه کنیم که یه چیزی هم یاد بگیریم!
  • محمود پاکزاد IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    4 1
    مگه فرقی هم می کنه؟
  • مهربان IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    4 41
    چرا ابن آقای الیمی صدتا کامنت داده بعد کامنت خیلی ها مثل من اصلا نیست ؟؟ ایشون از بستگان هستند.!! در جواب این آقا که نمی دونم چه ملیتی داره!! خیلی خودتو همه چیز دان تصور کردی !. من دانشجوی دکتری ریاضیات در دانشگاه باهنر کرمان هستم. اطلاعات شما در تاریخ ریاضیات بسیار کم و ناقص است. سایت وزین خبر آنلاین لطفا در خصوص نقش ایرانی ها در پیشرفت علم ریاضی مقاله کاملی منتشر کنید.تا امثال ایشان بفهمند نیاکان ما که بودند و چه جایگاه رفیعی در علم ریاضیات دارند. باتشکر.
    • الیمی A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      7 6
      چرا خبرآنلاین بنویسه ؟ شما که دانشجوی دکتری ریاضیات هستید بنویسید.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    6 1
    تولید علم در هر کشوری به میزان زیادی با وضعیت اقتصادی کشور مرتبطه. دانشگاههای ایران حقوق اعضای هیات علمی خودشون رو ندارند پرداخت کنند بعد فشار می ارن که سالی چند مقاله آی اس آی باید داشته باشید. فکر می کنید نتیجه اش چی میشه: کپی، دزدی هر اسم دیگه ای که شما روش می زارید
  • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    2 17
    آن مرد که هدفش توسعه علمی کشور بودرفته و آن مردکه هدفش باج دهی است آمده
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    2 17
    قدیمی ترین دانشگاه جندی شاپور خوزستان.
  • الیمی A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    9 5
    حرف حق همیشه سنگین بوده . حتی برای خبرگزاری خبرآنلاین
  • الیمی A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    7 8
    در جهل و بت پرستی و شرک تان بمانید تا خداوند شما را بیدار کند
  • الیمی A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    7 5
    وقتی در فضای مجازی نشه بحث و گفتگو کرد در فضای حقیقی می شه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بعدش هم می گید تولید علم .................. تولید علم بستر سازی می خواد
  • الیمی A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    2 10
    به یه اسم دیگه و با یک فیلتر شکن نظر می دم . خوبه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    5 27
    دوستان من دانشگاهی هستم شاید باور نکنید اما تعداد دانشجوهای دکترا ی ایرانی در ترکیه خیلی خیلی زیاده بیشتر این مقاله ها کار همین ایرانیای مقیم ترکیه هست البته ناگفته نماند ترکهای ترکیه اهل کار و تلاش و عملند و دچار خود بزرگ بینی نیستند برای همین انقدر پیشرفت کردند وگرنه چهل سال پیش ترکیه یه کشور بدبختی بود که چشمش به دست ایران بود ببینه چطور میتونه از ایران امتیازاتی بگیره
    • بی نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      12 4
      شما اقتصاد چهل سال پیش ترکیه و ایران را مطالعه کن بعد بیا نظر بده
  • آرمان،زنده باد ایران IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    5 24
    اگه 5 میلیون مغز متفکری که بیرون هستند،شرایط فراهم بشه و بیان ایرانٍ ایران گلستان خواهد شد...!
    • فرید DE ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
      4 3
      دوستان چرا بیخودی منفی میدن. این دوستمون درست میگه. اگر مغز متفکر و برنامه ریز هر کاری آدمهای عالم و دانشمند و نخبه باشند اون کار به درستی انجام میشه. کشوری که از نخبه ها خالی بشه باید افرادی کوته اندیش بشن مغز متفکر و برنامه ریز.
  • فیزیک دان IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    6 3
    سال گذشته که ایران 18 جهان شد خود شما می گفتید این مقالات اعتباری نداره باید در عمل استفاده بشن وضع زندگی مردم تغییری نکرده ووو الآن که ایران به دلیل تحریم دانشگاه های ایران توسط تعدادی از مجلات غربی و عدم چاپ مقالات دانشگاه های ایران در تعدادی از آنها و همینطور سیاسی شدن وزارت علوم و کاهش بودجه پژوهشی کشور به دلیل کسری بودجه 2 پله عقب رفت و ترکیه جای ایران رو گرفت شد بحران جهانی!! شما خودتان با خودتان مشکل دارید...
    • بی نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      16 4
      دوست عزیز چرا از چیزی که اطلاع نداری حرف میزنی برو از سال 1970 میلادی به بعد آمارهای اقتصاد ایران و ترکیه را نگا کن جز چند سال دوران جنگ همواره اقتصاد ترکیه از ایران قویتر بوده
  • نصیر IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    3 3
    ما که از کار خبر آنلاین سر درنیاوردیم!! سال گذشته بعد از اول شدن ایران در منطقه در مقالات علمی یک سال تمام 100 تا خبر کار کرد که اصلا این مقالات اعتباری نداره اینها هم سیاه بازیه ووو آلان بر عکس شده!!
  • فرید DE ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    5 0
    تفاوتی که من در ارتباط با مقالاتی که توسط همکاران المانی در مقایسه با مقالات خودم و همکارانم در ایران متوجه شدم اینه که مقالات برای نویسنده ها نوشته نمیشه بلکه برای خواننده ها نوشته میشه.
  • کامبیز IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    10 2
    حالا مثلا این چند سال که ایران اول شد چه شد؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    6 0
    من به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه دلایل کاهش رشد مقالاتمان را می توانم در این مسایل خلاصه کنم 1- کاهش بودجه های حقیقاتی 2- ترس از رو شدن کپی برداریها 3- کاربردی تر شدن برخی از پژوهشها 4- کاهش امید به خارج رفتن از سوی دانشجویان 5- توجه برخی از اعضای هیات علمی به بالابردن ضریب تاثیر مقالات
  • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    6 21
    اين آقاى پان ترك كه همش از تركيه تعريف ميكنه، پا شه بره تركيه ديگه؛ اينجا واسه چى مونده پس؟ پا شو برو و اينو بدون كه تو و امثال تو اينجا جايى نداريد.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    14 2
    آی اس آی صرفا نمیتونه معیار باشه درست. اما من سالهاست که بواسطه شغلم سالی چند ماه رو در ترکیه زندگی میکنم و پیشرفتهای علمی و فرهنگی ترکیه رو در این 10 ساله به چشم خودم دیدم. یعنی درست در همین 10 سالی که ایران داشت در تمام زمینه ها پسرفت میکرد. تیراژ کتاب از 5000 تا در سال 2002 رسیده به 60-70 هزار تا. در صورتی که تیراژ کتاب در ایران الان حدود 1500 تاست. حمایت از شخصیتهای و فعالیتهای فرهنگی و علمی به صورت واقعی صورت میگیره. الان مثلا در حوزه اندیشه و فلسفه خیلی کتابها در ایران هنوز ترجمه نشدن (بیشتر به این خاطر که ترجمه ها پرهزینه است و کم بازده خواهد بود) اما ترکیه از مترجمین حمایت میکنه و اجازه نمیده به هیچ وجه به نویسنده ها و ناشرا فشار بیاد. در صورتی که 12 سال پیش اصلا اینطور نبود.
  • علیرضا A1 ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    4 0
    چه مسابقه ای مسابقه مضحک مقاله نویسی رتبه یکم بشیم روزگار صنعت همین شکله که الان هست.
  • هـادی A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    3 0
    در بین این همه مقاله ایران و بقیه کشورهای در حال توسعه، اونایی که میشه ازش پول درآورد رو کی استفاده میکنه؟ کشورهای پیشرفته. به جای خودزنی بهتر نیست یه ذره به فکر پیشرفت کشور باشیم؟ کافیه هر کسی کار خودشو درست انجام بده و در مقابل کم کاری و تخلف دیگران هم سکوت نکنه. به خدا همین دو تا رو رعایت کنیم ظرف 20 سال میشیم یه کشور پیشرفته.
  • علی A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 3
    صبر بهترین چیزه آقایون لطفا صبور باشید تا آینده ی درخشان علمی ایران رو با چشم خودتون ببینید.
  • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    8 0
    واقع بين باشين تركيه تو خيلي چيزا از ما جلوتره
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 1
    امين همين كه جامعه ما دغدغه حركت به سوي علم را داره خيلي ازشمند است 0
  • تورج IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    2 4
    همه ی دوستان نظرات خودشونو دارن ونظر هر کسی هم برای خودش قابل احترامه.... اما بد نیست بدونید هوش و توانمندی یک فرد هیچ ربطی به اوضاع و احوال جامه اش نداره حتی دشمنان نام ایران هم اینو میدونن که ایرانی جماعت هوش و استعداد بی نظیری داره این که ... وضع جامه ی ما هم به این بدیه دلیل نمیشه بگیم ایرانی ها بی استعدادن اگه دولت بیاد رو مسائل علمی و پژوهشی تمرکز کنه و جلوی فرار مغزها رو بگیره ترکیه که سهله ابر قدرت هایی مثل آمریکا هم باید جلوی ما لنگ بندازن