۲ نفر
۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۱

صحرای بزرگ آفریقا هر روز بیشتر از پیش برازنده نام مستعارش می‌شود: دریای شن. حال این دریا در حال غرق کردن گونه‌های بومی حیات وحشش مانند بز وحش و غزال شاخ شمشیری است.

مجید جویا: صحرای بزرگ آفریقا هر روز بیشتر از پیش برازنده نام مستعارش می‌شود: دریای شن. حال این دریا در حال غرق کردن گونه‌های بومی حیات وحشش است. بزهای وحشی عکس زیر، تعدادی از تنها 200 بز وحشی باقیمانده در جهان هستند.

(برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

اما بدتر از بزهای وحشی، وضعیت غزال‌های بزرگ شاخ شمشیری است که عملا در حیات وحش منقرض شده‌اند و تنها تعداد اندکی از آنها در اسارت زندگی می‌کنند، مانند غزال‌های عکس زیر در زیست بومی مصنوعی در اندوختگاه طبیعی جزیره بنی یاس دوبی در امارات متحده عربی زندگی می‌کنند.

(برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

به گزارش نیوساینتیست، گزارش اخیر جامعه حفاظت از حیات وحش و انجمن جانور شناسی لندن، به 14 گونه بومی پرداخته و دریافته که نیمی از آنها یا کاملا منقرض شده‌اند یا در حال حاضر تنها در یک درصد از زیست بوم عادی خود پیدا می‌شوند. شیرها و یوزپلنگ‌های صحرای آفریقا، به غزال‌ها و بزهای کوهی و چند گونه دیگر جانوری، این فهرست نگون بخت گونه‌های در معرض خطر را تشکیل می‌دهند.

وضعیت سیاسی آشفته کشورهای منطقه، پژوهش بر روی حیات وحش را با مشکل مواجه ساخته؛ در نتیجه فعالان حفاظت از محیط زیست، نمی‌توانند با اطمینان از دلیل این روند کاهشی رو به انقراض صحبت کنند؛ ولی متهم اول از دید آنها، شکار است.

خوشبختانه، برخی از کشورها در حال برداشتن گام‌هایی برای اصلاح این وضعیت هستند. برای مثال بزهای کوهی (عکس اول) در اندوختگاه طبیعی ملی ترمیت و تین توما در نیجر ساکت هستند، که علاوه بر این جانوران، پناهگاه چند چیتای معدود باقیمانده صحرا هم هست.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    4 0
    به نظر میرسه که تنها موجودی که میلیونی بهش اضافه میشه، انسان هست.