۰ نفر
۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴

در هر کشوری سازمان‌های رفاه اجتماعی که وظیفه دریافت حقوق درمانی و بهداشتی از مردم و صرف آن در مجاری مرتبط را دارند، از پاکدست‌ترین مدیران و سالم‌ترین افراد برای مدیریت خود بهره می‌گیرند.

خوشبختانه در کشور ما بعد از انتخاب دکتر روحانی، سیاست شفاف‌سازی آغاز شده و همه دلسوزان اعم از نخبگان تا مردم عوام ضمن امیدوار شدن به صیانت از بیت‌المال، دلخوش از افشای مفاسد اقتصادی و دست‌اندرکاران آن شده‌اند.

از نظر رفتارشناسی اجتماعی بیان مفاسد اداری و اقتصادی یک حسن دارد و یک عارضه و عیب. حسن آن که به دلخوشی مردم منجر می‌شود، آشکار شدن فریبکاری و خیانت به آرمان‌های انقلاب اسلامی و بیت‌المال است؛ هرچند بخشی از آنها همواره در جامعه به عنوان شایعه وجود داشته است.

عارضه منفی آن این است که مردم می‌پرسند این پول‌ها کجا رفته‌اند، که چرایی آن را نهادهای قضایی باید روشن کنند؛ و در عین حال می‌پرسند چه ضمانتی وجود دارد که این فجایع اخلاقی دوباره تکرار نشود؟

افرادی که این ارقام نجومی را از حقوق و دسترنج کارگران و بازنشستگان زحمتکش در جیب فراخ خود ریخته‌اند باید آنها را پس بدهند. اگر یک قاچاقچی به جرم تولید و عرضه مواد مخدر و فاسد کردن نسل به اعدام محکوم می‌شود، اینگونه افراد نیز به جرم تضعیف باورهای مردم، سلب اعتماد آنها از نظام مدیریت اداری و زشت‌نمایی چهره مدیریت کلان در داخل و خارج باید محاکمه شوند تا ریشه فساد یقه‌سفیدها کنده شود.

وقوع پانزده میلیون تخلف ریز و درشت در یک سازمان که امین مردم و دولت بوده چه مفهومی دارد؟ تصور نمی‌کنم در طول تاریخ سازمان تامین اجتماعی به این رقم فساد و سوءاستفاده واقع شده باشد. ساخت تیزرهای سفرهای استانی، دادن سکه‌های پاداش، ضیافت افطار در هتل پنج ستاره، خرید کتاب برادر همسر مدیر وقت و هدیه اجباری آن در مراسم مختلف، پرداخت بودجه برای کارت هدیه و بن به نام خبرنگاران از جمله این موارد است. باید معلوم شود کدام خبرنگار این بن‌ها را گرفته است. اینجانب اطمینان دارم شاید به تعداد انگشتان دست خبرنگارانی از این سفره رنگارنگ بهره برده باشند اما بیشتر آنها حتی روحشان از این هدایا بی‌خبر است. پرداخت به بعضی از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها برای چه هدفی بوده است؟ اگر قرار است کمک فرهنگی باشد باید به طور مساوی به همه خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها اهدا شود وگرنه در یک دادگاه بی‌طرف بر اساس موازین اسلامی و باورهای علوی باید کسانی که این هدایا را گرفته‌اند بدانند از جان و وجود زحمتکشان دریافت کرده‌اند و آنها را باید عودت دهند.

پاداش‌های میلیونی به مدیران و اعضای هیات مدیره در کنار حقوق‌های میلیونی آیا دهن‌کجی به مادری نیست که برای شهریه دانشگاه فرزندش کلیه خود را می‌فروشد؟ بسیار هستند جوانانی که برای چند میلیون تومان عقد آنها به هم می‌خورد و از تشکیل کاشانه محروم می‌شوند. پاسخ آن پدر شرمساری را که نسخه فرزند هموفیلی‌اش را در دست گرفته و سرگردان در داروخانه‌ها می‌گردد چه کسی می‌دهد؟ مدیران سازمان تامین اجتماعی به خاطر این سونامی خیانت و فساد باید از محضر مقام معظم رهبری و مردم عذرخواهی کرده و در دادگاه محاکمه شوند.

دوم این که در انتخاب مدیران برای این گونه مراکز باید اصول شایسته‌سالاری، پاکدستی، امانت‌داری و صداقت در نظر گرفته شده و به دور از ویژه‌خواری و فامیل‌سالاری مدیرانی به کار گمارده شوند که امین مردم و دولت باشند. سازمان‌های نظارتی باید در این مورد، مورد پرسش قرار بگیرند که چرا در حین ارتکاب این خیانت‌ها اقدامی برای جلوگیری نکرده‌اند؟ یقین دارم حضور بعضی از افراد که سوابقی در مشاغلی متعدد داشته‌اند باعث فریب بسیاری از اشخاص شده است.

با این حال، آنچه باعث امیدواری و دلگرمی همه ماست، شناسایی ریشه‌های فساد،‌ اعلام آشکارا و مقابله قاطع و برابر با متعرضان به حقوق مردم است و امیدواریم دیگر شاهد اینگونه ماجراها که باعث ایجاد یاس و افسردگی اجتماعی و عمومی می‌شود نباشیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    10 19
    اینقدر قضیه راکش ندهید
  • حميد IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    14 0
    منزل من نزديك مركز طبي كودكان تو خيابون قريبه.صبح ها يه سر به اونجا بزنيد ببينيد چند تا بچه كوچيك با موهاي ريخته شده و يه ماسك به دهن پاي پياده دارن ميرن تو مركز تا شيمي درماني شن.يه نگاهي به سرو وضع خودشون و پدر مادرشون بندازيد و فكر كنيد اون كسي كه پولي كه بايد خرج درمون اينا بشه رو چپاول مي كنه غيرت داره؟بويي ار انسانيت برده؟و....
  • کیومرث A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    8 1
    تا مو قعی که شایسته سالاری در این کشور معنی ومفهومی ندارد وروابط جای ضوابط رو گرفته مثل یکسال گذشته در شهرداری تهران وضع بهتر نمی شود بلکه هر روز بدتر از روز قبل می شود.
  • حامی A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    3 2
    "مدیران سازمان تامین اجتماعی به خاطر این سونامی خیانت و فساد باید"از محضر مقام معظم رهبری" و مردم عذرخواهی کرده و در دادگاه محاکمه شوند."!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • مستضعف A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    31 0
    همین سازمان تامین اجتماعی چند سال پیش به ناحق بیمه بیکاری که شامل من می شد را با دلایل عجیب و غریب و ناجوانمردانه تضییع نمود . حالا می فهمم که اقایان حق ما را می خورند تا این چنین خیانت بکنند . کاش مثل چین این خائنین به بیت المال را اعدام کنند .
  • بی نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    15 0
    از خدا میخوام یک نفر تو ایران از مسئولین پیدا بشه که از خدا بترسه و از رئیس جمهور بپرسه چرا تو قانون اومده که بیمار باید 30 درصد و بیمه 70 درصد باید پرداخت کنند در حالی که از روز اول تصویب این قانون بیمار 70 درصد و بیمه 30 درصد پرداخت میکنند و هیچکس عین خیالش نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    16 1
    اینا یادگار احمدی نژاد که برامون مونده
  • بی نام A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    29 0
    دولت عدالت پس این بود
  • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    41 0
    آقایونی که از احمدی نژاد دفاع کردند الان باید جواب بدن
  • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    17 1
    احمدی جون دستت درد نکنه. حیف رای هایی که به تو دادیم
  • بی نام A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    30 1
    باید دادگاه علنی تشکیل شود با حضور احمدی نژاد
  • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    20 1
    جه ملت مظلوم و صبوری هستیم ما
  • بشير IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    4 16
    نه كه تا قبل از اون ديگه كشور مدينه فاضله بوده وهيچ مادري غصه شهريه بچه شو نداشته يا مثلا قراره اين پولا برگشت داده بشن به افراد ذيحق؟ انشاءا... اينطوري باشه
  • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    40 0
    این اتفاق اگر در کشور دوست و برادر چین می افتاد همگی اعدام میشدند ولی انجا 200 هزار تومان حلش میکنه
    • مهدي+ IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
      2 11
      دوستان به نظرم اولا تا زماني كه كسي به طور قانوني محاكمه نشده راجع بهش نظر نديم تا خدايي نكرده با اشتباهمون آخرت خودمون رو واسه ديگران نفروشيم. حتي اگه رأيي كه ميدن ناحق باشه ولي پيش قضاوت نكنيم. ولي يه چيز رو بطور كلي بايد گفت : (از هر گروه، جناح، دين و مذهبي كه ميخوان باشن) 1- خدا لعنت كنه اونهايي رو كه بيت المال رو به ناحق استفاده مي كنن و به نزديكان خودشون مي بخشن 2- خدا لعنت كنه اونهايي كه با اين اعمال ناشايست دين خدا، نظام و مسئولين سالم رو به چالش مي كشن 3- خدا لعنت كنه اونهايي رو كه چشمهاشون رو روي دردهاي ملت بستن و به فكر منافع خودشون هستن 4- خدا لعنت كنه خائنين به ملت و نظام و خون شهدا رو
    • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
      6 0
      واقعا درسته!!
  • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    31 0
    فکر کنم این دفعه دادگاه 250 هزار تومان جریمه شان کند
  • بی نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    24 0
    فکرکنیم مردم همگی خواهان محاکمه این افراد وتمامی کسانی که ایشان را به این کار گمارده اند هستند خواهشا یکبار برای همیشه این مجازات اسلامی را درست اجرا کنید.
  • بی نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    6 0
    ممنون از مطالبتان. بزگترین عامل نابودی یک انقلاب فساد اداری و سازمانی است که رشدش از یک سرطان بدخیم بیشتر است.اگر تمام انقلابات ریز و درشت جهان را ملاحظه کنیم می بینیم همگی در منجلاب فساد غرق محو گردیده اند. مگر انهایی که دارای جراحان خبره بوده اند و توانسته اند این غدد سرطانی را خوب جراحی و تا حدودی ریشه کن کنند.
  • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    6 1
    حالا چه ملاکی برای پاکدستی افراد داریم؟ پاکدست سنج که هنوز اختراع نشده!!! قوانین اشکال دارد. چرا بودجه کلان خارج از شمول باید دست رییس یک سازمان باشد؟ این بودجه ها باید قطع شود. چه در سازمانها چه در وزارتخانه ها و چه در مجلس و قوه قضاییه. این پولها فسادآورند.
  • بی نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    11 0
    در این تخلفات رییس قبلی تنها نبوده، اعضای هیئت مدیره با او همدست بوده اند آنها را هم باید به دادگاه معرفی کنید
  • مقدم IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    0 8
    اگر دولت راست میگه مناظره رو قبول کنه
  • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    11 0
    سیاستهای ایشان آنقدر شفاف است که هیچگونه نیازی به شفاف سازی ندارد .سیاست ایشان پر کردن جیبهای گشاد تعداد اندکی از مقام پرستان به قیمت فلاکت پابرهنگان است .
  • رضا وفا A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    10 0
    بنام حق اگر این جامعه کارگر که همه دارایی صندوق تامین اجتماعی از خون و تار و پود این قشر بدبخت زجر کشیده بیرون کشیده میشه بیدار بشن و بفهمن که چه بلایی برسرشون در پرداخت حق بیمه ها می آید و قصوری که در پرداختهای بیمه برایشان هست و این داراییهای بیت المال (البته ببخشید رفاه المال) خرج کجاها و چه کسانی که نمی شود ثانیه ای درنگ نمی کردند و خواهان به دار آویختن این سگ صفتان بی شرم می شدند. چه ناحق خوری ها که در دریافت حق بیمه ها می شود و چه ناحق خوری ها که در پرداختیها می شود و چه ناحق خوری ها که در سوابق کاری اشخاص می شود. کارشناسانشان را تشویق می کنند برای جمع کردن بناحقان و انباشتن آن در داراییهای خودشان. لعنت خدا بر شما باد
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    14 0
    خدا نگذرد از تمام مسئولین که میدانستند و افشا نمی کردند شریک دزد و رفیق قافله
  • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    14 1
    این عوامل فساد باید اعدام شوند
  • متاسف A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    11 0
    سلام خدمت ملت شریف من جزو کسانی بودم که مستحق دریافت بیمه بیکاری بودم ولی مدیران و کارشناسان فاسد تامین اجتماعی با تخلف پرونده اینجانب را به استان دیگری فرستادند و بیمه بیکاری این حقیر را که کمتر از دو میلیون تومان بود پامال کردند تا بتوانند خودشان بخورند ولی زهی خیال باطل اگر قوه قضاییه ضعیف ما نتواند حق این مردم مظلوم را بستاند بیماری و چرک خون جبران می کند شک ندارم.
  • بی نام A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    9 0
    امید است قانون آنها را به مجازات برساند وگرنه راههای دیگری برای مجازات آنها گشوده می شود و اتفاقی می افتد که نباید بیفتد . خدا آنروز را نیاورد .
  • هان A1 ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    12 0
    فقط باید اعدام شوند ، خیانتکاران و دشمنان مردم باید اعدام شوند ، امیدوارم دستگاه قضا هیچ رحمی نکند ، اشد مجازات خواست ملت بزرگ ایران برای دشمن مردم است ،
  • هموطن A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    11 0
    با سلام وجود فساد و زورگویی در تامین اجتماعی در زمان قبل هم بوده است حالا کمی بیشتر است ولی دلیل اصلی ان وجود قوانین نادرست و عدم نظارت مجلس است برای مثال - در حال حاضر هر کارمند و یا کارگر باید 7% حقوق خودرا برای درمان اولیه پرداخت کند که بسیار نابرابر است یعنی یک نفر شاید 30هزار تومان و نفر دیگر شاید 200هزار تومان مجبور به پرداخت حق درمان است درحالیکه خدماتی که به همه بیمه شده ها ارائه می شود یکسان و در سطح بسیار بسیار پایین است ! لذا عادلانه این است که حق درمان نیز برابر دریافت شود یعنی حداکثر30 هزار تومان . و این طوری است سازمان به بیمه شده ها زور می گوید و کارگر و کارمند مظلوم واقع می شود کارگر باید حق انتخاب داشته باشد حقوق شهروندی همه انسانها باید رعایت شود
  • ناشناس IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 2
    مشکل تامین اجتماعی از قبل هم همین موارد بوده و تازگی ندارد فقط تعجب در این است چرا تازه الان به این موضوع رسیدگی میشه ، در ثانی همینطور که گفتم این مشکل و تخلفات سالهاست در حال انجامه و فقط در زمان دولت احمدی نژاد نبوده بلکه از قبل تر ها هم همین طور بود
  • بی نام SE ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    1 0
    حالا می فهمیم که چرا رئس جمهور قبلی ، سر تعیین رئیس تامین اجتماعی این همه دعوا و پافشاری می کرد. به چشم نون دونی به تامین اجتماعی نگاه می کردند . کسی به فکر خدمت به ملت و کارگران و.... نبود . خدایا خودت به داد ما برس