تحلیل شرایط آب‌وهوایی منطقه‌ای 633 سد بزرگ دنیا که برای نخستین بار انجام شده، نشان می‌دهد احداث سدهای بزرگ، افزایش محسوسی در بارندگی، طوفان و سیلاب منطقه‌ای به‌دنبال دارد.

فاطمه محمدی‌نژاد: هشدار به سدسازان! هنگام ساخت ذخائر آبی مراقب باشید، زیرا طوفان‌ها و سیلاب‌های بزرگ‌تری در راه خواهند بود. این هشدار براساس تحلیل بیش از 600 سد ارائه شده که بیشتر این سدها، بارندگی‌ها و خسارات شدیدتری را به همراه داشته‌اند.

این تفکر که مخازن بزرگ آب می‌توانند بر بارندگی تاثیرگذار باشند، موضوع تازه‌ای نیست. اما تاکنون هیچ‌کس اثرات سدهای بزرگ و مخازن آبی آن‌ها را مطالعه نکرده بود.

به گزارش نیوساینتیست، فیصل حسین و همکارانش در دانشگاه فنی تنسی در کوکویل، بزرگی شدیدترین طوفان‌ها را در نزدیکی 633 سد بزرگ دنیا، قبل و بعد از ساخت بررسی کرده‌اند. آن‌ها متوجه شده‌اند که در بیشتر موارد، میزان بارش در پرباران‌ترین فصل سال، یک سال پس از بهره‌برداری از سد به میزان 4 درصد افزایش داشته و همچنین در تعداد روزهای بارانی نیز افزایش محسوسی مشاهده می‌شود.

یوهانس فدما از دانشگاه کانزاس در لاورنس معتقد است این مطالعه نخستین تحقیقی است که رابطه میان سد‌ها و بارندگی‌های شدید را نشان می‌دهد. به گفته وی با وجود این‌که نتایج در سراسر دنیا یکسان نیست، اما این مسئله با توجه به الگوهای آب‌وهوایی منطقه‌ای و بسیاری عوامل دیگر، دور از انتظار نیست.

حسین برای تعیین این اثرات قصد دارد از مدل‌ها کامپیوتری استفاده کرده و سد‌ها را در شرایط متلف شبیه‌سازی کند. وی می‌گوید:" امیدوارم این موضوع تصور ما را روشن‌تر کرده و تردیدها را کمتر کند."

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 32665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =