معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: فناوری اکنون حوزه لوکسی نیست. نگاه دولت و وزرا به فناوری با گذشته تفاوت دارد و برای باز شدن گره به آن نگاه می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سورنا ستاری امروز در یک نشست مطبوعاتی گفت: تلاش می کنیم وارد موازی کاری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشویم. درواقع وارد پژوهش های دانشگاهی نمی شود. به پژوهشی کار داریم که بشود از آن شغل درآورد

او گفت: باید ببینیم چگونه می شود پژوهش را صنعتی و وارد بازار کار کرد. در این مسیر قاعدتا برخی از پژوهشگران جا می مانند. در همه دنیا هم اینگونه است. 

معاون رئیس جمهور گفت: قرار نیست در بودجه پژوهشی دستگاه ها دخالت کنیم. اما ما می گوییم وزارت صنعت و وزارت نفت و بقیه وزارت خانه ها ایده های ما را استفاده کنند تا مشکلی از مملکت حل شود.

او گفت:  موازی کاری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نداریم. به هرحال در شرح وظایفش فناوری هم نوشته شده و نمی شود خرده گرفت از آنها. اما ما می خواهیم پژوهش ها کاربردی شود. درواقع در این زمینه اختلافی با وزارت علوم نداریم. اختلافات البته قدیمی است، اما کمیته ای داریم که اختلافات را برطرف کنیم. بعد از جلسه هیچ اختلافی نباید وجود داشته باشد. اینگونه هم هست.

به گفته ستاری، وزرای دولت یازدهم حوزه فناوری را لوکس نمی بینند: وزرا وقت می گذارند برای فناوری. این درحالی است که پیش از این همه این حوزه را لوکس میدانستند. دکتر هاشمی،‌ وزیر بهداشت دو سه بار امده پارک پردیس. دکتر واعظی، وزیر ارتباطات هم همین هفته می آید پارک پردیس. 

او گفت: شوخی نیست وقتی می گوییم اقتصاد دانش‌بنیان و رئیس جمهور هم دراین باره سخنرانی می کند. یعنی الان جدی گرفته می شود این موضوعات.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به آسیبی که در حوزه اختراعات وجود دارد اشاره کرد و گفت: برخی اختراعات فیک و جعلی هستند. حتی در برخی مواقع اختراعات با مبلغی به فروش می رود. از این نظر هر کسی نخبه نیست. از نظر ما نخبه یعنی استعداد برتر که بعد از شناسایی وظیفه بنیاد ملی نخبگان است او را تربیت کند. 

او در ادامه درباره فعالیت های بنیاد ملی نخبگان و همچنین توجه به اعضای این بنیاد گفت: باید به اینجا برسیم که وزارت بهداشت مثلا سالی 100 پزشک خوب تحویل جامعه دهد. وزارت نفت سالی 50 مدیر تحویل دهد. رسیدگی به نخبه این نیست که ماهی 50 هزار تومان، 100 هزار تومان حقوق بگیرد اصلا دغدغه نخبه این نیست. کسی که نخبه است تمایلی ندارد خودش را مطرح کند. هدف جذب نخبه است که بتوانیم آنها را در کشور نگه داریم. ما باید برای کسی که در بنیاد نخبگان است دانشگاه معتبری را پیدا کنیم که درس بخواند و کاری بکند.

ستاری در پایان گفت: باید نخبه را در هنگام ورود به دانشگاه بشناسیم و همان موقع بگوییم این نخبه چند سال دیگر مدیر وزارت نفت می شود. 

۴۷۴۷

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیما DE ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    1 0
    اینکه ارتباط موثری بین صنعت و دانشگاه برقرار شود بسیار عالی و به نفع کشور است. اما آتچه مسلم است اگر پژوهشها و تحقیقات در زمینه علوم پایه نادیده گرفته شوند و به آنها بی توجهی شود. بستر لازم برای پژوهشهای کاربردی فراهم نخواهد شد. راه علوم کاربردی از علوم پایه می گذرد.