خبرگزاری مهر نوشت:

یک عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة با اشاره به اینکه نباید آنطور که من می گویم یا من می خواهم دینداری آنطور باشد گفت: وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم در اقبال به مسائل دینی اثرگذار است.

حجت الاسلام محسن قرائتی روز 19 آذرماه در جمع فرماندهان پایگاه های مقاومت سپاه تهران گفت: در کشور ما وضع نماز مطلوب نیست و نیاز به یک نهضت و تبلیغات وسیع دارد. کشورهایی که ما شاید قبولشان هم نداریم در این مورد به ما خرده می گیرند که چرا نماز در جمهوری اسلامی ایران باید این چنین وضعی داشته باشد و حتی اذان حلقومی در ایران نادر باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) در مورد اینکه چرا شاهد وضعیت نامطلوب نماز در جامعه هستیم گفت: البته خود ایشان باید توضیحات بیشتری بدهند که علل و اسباب این وضعیت نامطلوب در نماز چیست. اما از ذکر این نکته نباید غافل شد که وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم در اقبال به مسائل دینی اثرگذار است.

وی تصریح کرد: در روایات داریم فقر و تنگدستی می تواند حتی منجر به کفر انسان هم بشود. وضعیت تورم، گرانی و شرایط سخت اقتصادی مسائلی است که در توجه مردم به مسائل عبادی تأثیرگذار است. افراط و تفریط هم یک مسئله آسیب زایی است. به هر حال انسان یک موجود ذو ابعاد است یک بعدش عبادت و مسائل دینی است، ابعاد دیگری هم دارد.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة یادآور شد: زندگی نامطلوب مردم، معیشت سخت آنها و فشارهای اقتصادی باعث کم توجهی آنها بر روی مسائل دینی می شود. اینها باید به یک نحو متعادل در جامعه جلو بروند و غفلت از مسائل اقتصادی به ضرر ما تمام خواهد شد. الان مسائل تحریم ها و فشارهای اقتصادی که از بیرون روی مردم است تأثیرگذار هستند و باید واقعیت ها را دید و خیلی ذهن گرایانه و ایده آلیستی نباید قضاوت کرد.

این محقق و پژوهشگر مسائل دینی و فلسفی در مورد اینکه چرا با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی، وضعیت دینی جامعه نامطلوب است هم عنوان کرد: در یک جامعه جهانی زندگی می کنیم و همانطور که ما تلاش می کنیم وضعیت دینداری و دین مداری را بالا ببریم عده ای هم در دنیا هستند که از طریق ابزارهایی که در اختیار دارند سعی می کنند دین داری را تضعیف کنند. دین ستیزی در دنیا در جریان است. دین گریزی هم وجود دارد و با کسانی که این جریانها را هدایت می کنند در یک کشمکش و مسابقه و رقابت هستیم.

وی تصریح کرد: باید دینمان را دین جذاب برای انسانها ارائه دهیم که مردم و مخصوصاً جوانها جذب دین شوند وگرنه دین گریزی وجود دارد و آثارش هم در همین بی رغبتی و بی توجهی به نماز است. نمی خواهم همه تقصیرات را به گردن خارجی ها بیندازم و نه همه تقصیر ها را متوجه داخل کنم. به هر حال ما هم ضعف هایی داریم. قصور و تقصیرهایی کرده ایم ولی تلاش دشمنان هم فعالیت های ما را کم اثر کرده است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة یادآور شد: البته باید به این نکته هم توجه داشت که تجلیات دینداری در جوانها مختلف است. یعنی نباید آنطور که من می گویم یا من می خواهم دیندار باشند. باید یک مقداری تحمل و سعه صدر داشته باشیم و خیلی منجمد فکر نکنیم.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آنالیزور EU ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    21 6
    خودم هم بعضی وقتا خیلی تنبلی میکنم، اما فک کنم نماز حکم خط قرمز رو داره؛ چیزی که متاسفانه کاملا ساده انگارانه از کنارش رد میشیم! :-( البته اینم نیست که هرکی نماز خوند، میتونه هر کاری بکنه و آخرش عاقبت به خیر بشه...
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    110 2
    بي تعارف: وجود ريا، جامعه عقل دارد بچه كه نيست
    • امیدوارم... A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      70 1
      حجت‌الاسلام نواب: علما و روحانیون نقش اول را در انحراف و هدایت جامعه برعهده دارند این متن خبر خودتونه
  • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    120 3
    علتش اینه که شعار زده شدیم و اونایی که دم از خدا و دین میزنن چون به خلوت میروند آن کار دیگر میکنند و فقط به فکر ظاهر سازی هستن
    • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      12 3
      وقتی چیزی در تقابل با زندگی روزمره و ضروریات مردم قرار میگیرد خود بخود به حاشیه میرود
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    66 0
    درضمن خودتان به مساجد نمی رسید . خودتان مساجد را یک ساعت بعد از وقت اذان تعطیل می کنید. و خیلی مسائل دیگر ... چه انتظاری دارید.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    24 2
    چند ساعت از اذان گذشته بود که به نمازخانه رسیدم دیدم درش بسته است. بعد از کلی پرسوجو مسئولی که کلید نمازخانه دست ش بود را پیدا کردم گفتم این در را باز کن که نماز بخوانم سخت ش بود گفت اگر خانه ت این نزدیکی هاست چرا خانه ت نماز نمی خوانی!؟ الان اکثر نماز خانه ها و مساجد همینطور است یک تا دو ساعت بعد از اذان در نمازخانه را می بندند . اگر با امنیت نمازخانه مشکل دارید خب دوربین بگذارید و... چرا در را می بندید؟ چون قانون براش نداریم؟
    • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      4 0
      چند وقت پیش برای نماز خوندن رفتم نمازخونه ی دادسرای ناحیه 4 تهران (رسالت)، درش بسته بود. از چند تا از کارمندای اونجا پرسیدم تا بالاخره بهم گفتن اگر می خوای در نمازخونه رو باز کنن برو دفتر کل بگو. یعنی یکی از مسئولین رده بالای دادسرای اونجا. وقتی به ایشون مراجعه کردم، گفتن اگر دلشون بخواد در نمازخونه رو باز می کنن! فکر کنید! این از عدلیه ی مملکت اسلامی، که اگر بخوان در نمازخونه ی عدلیه رو به روی مسلمین باز میکنن! دردسرتون ندم، خلاصه ما رفتیم بیرون از دادسرا تکلیفمون رو به جا آوردیم. یه روز دیگه که دلشون خواسته بود و در نمازخونه رو باز کرده بودن، سفره ی صبحانه ی کارمندا هنوز اونجا پهن بود، وسایل گرمایشی نداشت هیچ، یه لامپ 100 هم روشن نکرده بودن و فرش ها و مهر و جانمازشون خیلی نامرتب و کثیف بود
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    87 1
    نماز نخوندن مردم ربطی به تحریم نداره به عملکرد کسانی که تبلیغ دین میکنند داره مردم عمل مسئولین رو میبینند نه شعارها رو مردم شعور دارند و با دیدن عملکرد مدعیان دینداری ناخودآگاه از دین دلسرد شده اند.
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    42 7
    آقا من یکسال در خوابگاه دانشگاه دولتی در یکی از استانهای مجاور تهران مستقر بودم. خوابگاه پسران با ظرفیت حدود 3000 دانشجو که در بهترین حالت برای نماز مغرب و عشا که تمام دانشجویان در خوابگاه بودند و کلاسها تعطیل بود،چیزی نزدیک به 150 نفر در نماز جماعت شرکت می کردند. این یعنی در دانشگاه دولتی که اغلب بچه های درسخوان و با اعتقادی هستند که به اینجا رسیده اند،5% نماز می خواندند. به نظرتون فاجعه نیست؟
    • بی نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      32 9
      عزیزم خیلیا خودشون توی اتاقاشون نماز میخونن. این نیست که چون 150 نفر اومدن نماز جماعت یعنی 2850 نفر نماز نمیخونن. علت شرکت نکردن در نماز جماعت هم دلایلی داره که بماند!
    • بی نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      4 19
      برای وحدت بهتر است همه در یک صف بایستند،هرچند اختلافاتی بر سر مسائلی داشته باشند.حتی شیعه و سنی
    • مصطفی IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      33 3
      من 88 از نماز زده شدم ، احساس کردم نماز خوان ها تاریکند ، ریاکارند ، بی انصافند ، اصلا نماز تاثیری روی شخصیت ما ایرانی ها ندارد ، با اینحال چند وقتی است سعی می کنم دینم را از مسائل دیگر جدا کنم تا نماز خواندن برایم حکم همفکر بودن با افراطی ها را نداشته باشد
    • به مصطفی A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      2 7
      نماز نخوندن گناه کبیره اس. سبک شمردن گناه، گناه کبیره است. سبک شمردن نماز، گناه کبیره است. اصرار به گناه معمولی گناه کبیره است( دیگه اصرار به گناه کبیره جای خود دارد). افشا کردن گناه نزد دیگران گناه کبیره است. گناه کبیره عرش خدا رو می لرزونه. برو حساب کن ببین داری چه بلایی سر خودت میاری
    • رضا IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      3 5
      مصطفی خوبه حالا خودتون هم می دونید اونها که سال 88 شکست خوردن آدمهای بی دینی ملحدی بودن.همین هم شد که امثال شما سال 88 روز عاشورا ریختین خیابونها شروع کردید به رقصیدن.من که از سال 88 به بعد نماز خون تر شدم
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    27 1
    اصرار بر فروع دین و تظاهر هیچ دردی از جامعه رفع نمیکند اصول دین را تبلیغ کنید
  • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    20 1
    نماز براي دل خود آدمهاست كه با خداي خودشون ارتباط برقرار بكنند نبايد ريا باشه جلوي ديگران نماز خواندن اما فكرو ذكرت جاي ديگر بودن چه فايده ايي دارد نماز فقط تشكر كردن از خدا براي نعمتهايي كه بما داده است . والا خدا كه نيازي به دولا راست شدن ما نداره . خدايا ميخوام بگم به يادتم هميشه همه جا هر زمان و هر مكان . دوستت دارم ممنون كه منو از ياد نميبري . هر جا دوست داشتي زير اين آسمون بلند سرتو بالا كن و صداش بكن بهت جواب ميده
  • هدی A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    33 2
    الناس علی دین ملوکهم
  • هادی A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 48
    بالاخره اگه بخوایم رفتار دیگران رو ببینیم خب امثال خاتمی و کروبی و میر حسین و ... خب واقعا آدم رو زده میکنه اما نه واقعا چه ربطی داشت یعنی چی چون فلانی بهمان ما هم فلان نه این احمقانه ست. اما باید این سئوال پرسیده بشه که چی داره با چی مقایسه میشه؟ و البته نباید از فرهنگ سازی هم غافل بود
  • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    13 7
    حالا اومدو با شکم گرسنه نماز خوندیم اخرش شدیدم طالبان یا شکل همونا من که نه خودم میخونم نه رفیقام
  • سعید IQ ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    22 2
    من همیشه به یاد خدا هستم لازم نیست راست و دولا بشم. نماز عبادت است. اما ای مسئولین محترم. بالاترین عبادت احترام به حقوق دیگران و آزار نرساندن به دیگران است. بگذارید مردم زندگیشان رو بکنند. این ایت الله کاملا راست فرمودند . فکر مردم را چنان درگیر کرده اند برای مردم مظلوم چنان فشارهای خارجی و بدتر و شدیدتر از آن فشارهای داخلی وارد کرده اند که مردم فقط به فکر راهی جهت خروج از زیر این همه فشار هستن. قبول کنیم واقعیت رو. ممنونم از چنین علمایی که به صداقت و رو راست با مردم حرف میزنن
  • کارمند IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    30 1
    در اداره ای دولتی کار می کنم فردی که نماز نمی خواند را به عنوان مدیر انتخاب کردند و او را تهدید کردند که اگر نمازخانه شرکت نیایی پستت را پس می گیریم و بیچاره مجبور به خواندن نماز آنهم فقط در شرکت شده است...
  • سید تقی A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    17 1
    باسلام :دانشجوی دکترا هستم برای من اظهار نظر هموطنان عزیز جالب است که تقریبا همه آنها متولیان نماز ومسئولان فرهنگی را بیشتر از بقیه زیر سوال بردند.
  • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    5 6
    به قول آقای قرائتی از بس به فکر تجملاتی ساختن مساجد اید و هزینه زیاد برای احداث مساجد پیشبینی کرده اید که امکان ساخت طی چند دولت متوالی نیز نیست. ظاهرا" مساجد را با کاخها میخواهید مقایسه کنید. و بیشتر از اینکه ملت به فکر عبادت باشند جذب زیبایی ها و آئینه کاریها و هنر هنرمندان میشوند. ولی اصولا" مساجد باید اماکنی بدون سقف و بدون تجملات باشند. البته مشکل از شما نیز نیست . بلکه از نشانه های آخر زمان است و مطرح شده در نزدیکی این دوره مساجد اینگونه میشوند.
  • بی نام GB ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    9 0
    راستی الان تو مصلی چه نمایشگاهی برقرار است
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    4 1
    تو بعضی شرکت ها که تخصصی هم هستند از نیروهاشون امتحان نماز می گیرند و امتیازش رو برای تمدید قرار داد لازم می دونند! توهین از این بالاتر به نمازی که تجلی عشق به پروردگار عالمه و باید با دل پاک و خالصانه بجا آورده بشه ؟
  • بی نام A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    نمازصحبت کردن با خدا ودرددلی گفتن با اوست اگر توانستی در نماز با خدای خودت صحبت کنی وفکرت متوجه چیز دیگری نشد وشک نکردی بدان داری نماز میخوانی.
  • محمد IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    28 2
    اتفاقا رفتار انسانهای شریفی چون خاتمی و میرحسین باعث میشه انسان بیشتر به دین و نماز خواندن و پاکی تشویق بشه .
  • بی نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 3
    چون همه به نون شبشون محتاجن,
  • شادی سرمد IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    3 0
    جناب آقای قرائتی عزیز. نماز فلان پودر رختشویی نیست که با " تبلیغات" بتوان مردم را به سوی آن جذب کرد. به عنوان ستاد نماز، هرچه هم پول خرج کنید وپشت شیشه تاکسی ها ودر جاده ها بنویسید:" نماز بخوانید" و"نماز نور چشم من است" کسی نماز خوان نمی شود . کمی فکر کنید واز خدای خود برای رسیدن به جواب درست کمک بخواهید. آیا ممکن است رفتار خود شما وامثال شما در جامعه باعث دور شدن جوانان از نماز شده باشد؟
  • بی نام IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    4 0
    چرا در مملکت اسلامی که همه ادعای مسلمانی میکنن ومثلا به نماز اهمیت میدن اینهمه فساد مالی و زندگی اشرافی مسولان وفرنگ رفتن اولادشان...وحزب وجناح بازیست؟؟؟؟چرا مردم باید جور کش باشند و هیچ امکانات رفاهی نداشته باشند؟؟؟واز همه داشته هایی که یک گروه خاص دارند اینها محروم باشند؟؟؟چرا با اینهمه ثروت ملی فقیر و جهان سومی باشیم؟؟؟چراااااااااااااااااااااااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟