روزنامه آرمان گفت وگویی با حمید رضا آصفی سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات انجام داده است.

*هنوز زود است که بگوییم با یک اقدام اصل تفاهم نامه زیر سوال رفته است. بی‌شک باید دانست که کار آمریکایی‌ها بسیار زشت بوده است. هیچ تردیدی در این موضوع وجود ندارد. آمریکایی‌ها نشان دادند که جمهوری اسلامی درست ارزیابی می‌کرد که آنها غیر قابل اعتماد هستند.

*در صورت تحریم مجدد ایران در ژانویه و ادامه رویکرد تقابلی آمریکا با ایران دیگر چیزی از توافق ژنو باقی نخواهد ماند. آنچه از توافقنامه ژنو باقی خواهد ماند یک شعار خواهد بود. اما هنوز فرصت باقی است و باید بیشتر تامل کرد. باید دانست در اتخاذ استراتژی دموکرات‌ها و جمهوریخواهان چندان تفاوتی را با هم ندارند. در تاکتیک این تفاوت مشاهده می‌شود. نباید فراموش کرد که بسیاری از این تحریم‌ها در زمان دموکرات‌ها علیه ایران اعمال شد. از قانون داماتو گرفته تا تحریم‌های اخیر

*اوباما می‌خواهد به هر حال تاریخ ساز شود. اوباما دوست دارد که با ایران به یک توافق برسد. این بیش از آنکه به گرایشات حزبی اوباما برگردد به گرایشات شخصی وی برمی‌گردد. معمولا سیاستمداران علاوه بر گرایشات حزبی و جناحی یک گرایشات شخصی دارند. ظاهرا آقای اوباما به دلایل شخصی می‌خواهد در رابطه با ایران در دوران ریاست‌جمهوری‌اش به یک توافق کوتاه‌مدت برسد.

*من این را احساس می‌کنم که برخی به دلیل تفکرات سیاسی می‌خواهند پرونده هسته‌ای را به چالش بکشند. البته باید دانست که برخی از فعالان سیاسی مخالف با توافق ژنو؛ دلیل مخالفت شان دلسوزی برای منافع ملی کشور است. بی‌تردید وظیفه دولت اقناع تمام گروه‌های سیاسی است. ما نباید همه را باید دید بنگریم بلکه برای حفظ منافع ملی کشور باید با گروه‌های مختلف سیاسی به گفت‌وگو بپردازیم. باید با گروه‌های سیاسی بر اساس وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ گفت‌وگو کرد. حتما نمایندگان برایشان منافع ملی مهم است. بنابراین باید دانست که سوال حق نمایندگان مجلس است.
* پویایی کشور به دلیل وجود مجلس و روند کنونی دموکراسی است. ما نمی‌توانیم حق سوال کردن از رئیس‌جمهور را از نمایندگان مجلس بگیریم. اگر سوال پرسیدن از وزیر خارجه در جهت تقویت منافع ملی باشد قطعا‌ نگران‌کننده نیست. منتهی باید تلاش کرد که برخورد مجلس از گرایشات گروهی صورت نگیرد.
/17212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    2 0
    کوتاه و جامع و عالی !!