در این چند هفته ای که از آغاز به کار بزرگراه دو طبقه صدر می گذرد، حجم ترافیک طبقه اول و دوم در ساعات پر تردد بسیار بالاست. پیام های هشدار ترافیکی هم بر روی تابلو های دیجیتال نصب شده در جهت های مختلف بزرگراه در همین ساعتهای پر تردد به راننده ها پیغام می دهد که روی پل ترافیک سنگین است و این در حالی است که حتی وقتی از طبقه اول هم عبور می کنیم، ترافیک را سنگین می بینیم.

واقعیت آن است که احساسی دوگانه نسبت به بزرگراه طبقاتی صدر دارم. از سویی از به انجام رسیدن یک پروژه بزرگ در تهران و مشاهده کار مهندسان و کارکنان این پروژه خوشحال شدم و به آنها خسته نباشید می گویم. ولی از سوی دیگر مشاهده بزرگراهی تک پایه در شهری مانند تهران، افزایش تردد و جزابیت بیشتر ظاهری برای شهری که هم اکنون نیز سالانه حدود 150 هزار نفر به جمعیت آن اضافه می شود، و مردمی که هر سال بیشتر از کرج و شهر های اطراف - در استانهای تهران و البرز- هر روزه برای کار به تهران می آیند ، و یاد آوری خطر و ریسک زمینلرزه در این شهر مهم، این احساس منفی را به نگارنده می دهد که تهران همچنان در حال جذابتر شدن است و جمعیت و تراکم آن در تهران بیشتر و بیشتر می شود. در روز پنج شنبه 28 آذر در روزنامه اطلاعات به نقل از دکتر حناچی - معاون وزیر راه و شهرسازی- خواندم که با این روند رشد جمعیت ، جمعیت تهران به 16 میلیون نفر خواهد رسید. روز جمعه 29-9-92 نیز از وزیر راه و شهرسازی در سایت الف نقل قول شده بود که بزرگراه تهران-کرج دو طبقه خواهد شد.

حتی تصور این حجم بیشتر خودرو بین تهران و کرج سخت است، خودروهایی که هرچه ساخته می شوند به همین دو استان تهران و البرز بیشتر سرریز می شوند و هر چه بیشتر هوا را در این محدوده جغرافیایی آلوده تر خواهند کرد.

خواهش می کنم بزرگراه ها را دیگر دو طبقه نکنید! این همه ماشین در محدوده تهران و کرج همه ما را دارند خفه می کنند. ده سال دیگر را هم در نظر بگیرید و رشد جمعیت و مهاجرانی که با این دو طبقه کردن ها همچنان دارند می آیند به تهران و کرج و حومه آنها. باید طرحی دیگر در انداخت. این دو طبقه کردن های پی در پی جوابگو نخواهد بود

تازه همه اینها را بدون لحاظ کردن خطر و ریسک زلزله نوشتم.
خطر و ریسک زمینلرزه در این محدوده جدی است. در این پهنه در حدود هر دویست سال انتظار رخداد یک زمینلرزه با بزرگای بیش از 7 وجود دارد. هم اکنون در سال 1392 در دو استان تهران و البرز و بیشتر در محدوده شهر های تهران و کرج بزرگ حدود 16 میلیون نفر زندگی و تردد می کنند. این یعنی بیش از 20% جمعیت ایران در همین منطقه ساکن هستند! توجه کنید که هر نوع افزایش جمعیت در این محدوده اشتباه بزرگی برای همین نسل حاضر و نسلهای بعدی خواهد بود. افزایش جمعیت و افزایش خانه ها در این منطقه به معنی افزایش آسیب پذیری مردمانی است که اکنون و در آینده در این منطقه زندگی خواهند کرد.

بار دیگر درخواست خود را تکرار می کنم. خواهش می کنم دیگر بزرگراهی را در این منطقه تهران و کرج دو طبقه نکنید و در عوض برای کاهش بار جمعیت و توزیع امکانات در کشور برنامه ریزی کنید و آن برنامه های کلان را اجرا کنید. بار جمعیتی در این محدوده باید به طور منطقی ابتدا افزایش نیابد و سپس اضافه بار جمعیت به شهر ها و نواحی دیگر کشور هدایت شود.
از همین فرصت استفاده کنم و یادآوری کنم که ساخت پایتختی جدید برای ایران در ناحیه ای تا کنون مسکونی نبوده ولی خطر و ریسک کمتری دارد باید در دستور کار قرار گیرد. انتقال پایتخت نه به شهری موجود بلکه به محلی که به عنوان پایتخت باید احداث شود الزامی است. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 57
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایراهیمی A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    2 2
    دوست عزیز دولت در حال حاضر در بن بست سختی گرفتار شده اگر این پروژه ها ساخته نشود شهر قفل میشود . و اگر هزینه ان به شهرستانها منتقل شود هیچ تضمینی ندارد که جمعیت مهاجر فعلی به شهرهای مبدا سرازیر شوند. من خودم اصالتاکرجی هستم شهر کرج در حال حاضر تقریبا قفل شده و فورا باید یا برای ان پروژه های عمرانی در نظر گرفته شود و یا اینکه جمعیت سرریز ان تخلیه شود. من هم موافقم که بودجه عمرانی به محیط پیرامونی ارائه بشه اما به شرطیکه به همان میزان جمعیت از مرکز خارج شود که بسیار بسیار بعید و حداکثر جلوی مهاجرتهای تازه رو میگیره
  • بی نام A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    24 5
    اصلا مي خواي به شهرداري بگو به خاطره زلزله نه تونل ، مترو ، پل ، بي ارتي ، و ... نزنه چون قراره زلزله بياد !!! اينجوري دوست داري ؟
  • ابراهیمی A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    3 2
    ضمنا امار رشد 120 هزار نفری فقط برای کرج است و تهران حدود 700هزار نفر سالیانه رشد جمعیت دارد
  • بی نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    6 1
    خواهش دارم برای ما کپرنشین ها یک مدرسه واقعی بسازید.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    59 1
    با مراجعه به سایت پروژه مشاهده خواهید کرد که پل طبقاتی در برابر زلزله با شدت 8ریشتر ،مقاوم سازی شده است ...
  • فردوس A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    1 0
    گمان می کنم منظور آقای زارع ، 20 درصد جمعیت ایران باشد نه 20 درصد جمعیت پایتخت.
  • شهروند تهران A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    1 2
    در 5 سال آینده سرطان در تهران 30 تا 50 درصد جمعیت را در بر می گیرد و مردم تهران برای فرار از این شهر آلوده خانه ها را با نازلترین قیمت فروخته و جان را بدر می برنند. قیمت ملک در تهران در 5 سال آینده 50 درصد کاهش پیدا می کند. و این گره کور آلودگی در تهران دیگر باز نخواهد شد.
  • irani IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    0 1
    جزابیت؟؟؟!!!!
  • binam IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    0 0
    درسته... ولی خوب در نظر هم داشته باش یوهو 400 میلیارد نقد جیرینگی اومده و ... بودجه پروژه تامین و ... بعد اون ور اون یکی پروژه لغو و ... و... و... و...!
  • بی نام FI ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    6 1
    هرچقدر هم راه بکشیم دو سه طبقه ...تا وقتی تولیدات خودرو کنترل نشه تا وقتی سرعت توسعه حمل و نقل همگانی و خطوط مترو انقدر کند باشه تا وقتی فرهنگ سازی نشه ....همین آش و همین کاسه!!
  • بی نام A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    5 1
    اگر از اول حریم هر بزرگراه تعریف میشد به جای دو طبقه کردن میشد عریض ترش کرد!!!1سری از گره های ترافیکی برای باز شدن به هزینه کمتر از 10 میلیون و 100 میلیون نیاز داره شهرداری باید اولویت بده به این گره های کوچیک ولی موثر در ترافیک
  • هدی IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    1 3
    من مسیرم همیشه از صدر و مدرس هست، ترافیک زیر پل که کم نشده هیچ ، مدرس جنوب هم ترافیکش خیلی بیشتر شده !!!
  • بی نام US ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    2 2
    درود بر شما آقای دکتر زارع وزیر راه و شهرسازی از یک طرف شعار کم کردن تراکم در بافت شهری را سر می دهد تا از بارگذاری جمعیتی تهران مثلاً کاسته شود و از طرف دیگر وعده دو طبقه کردن بزرگراه تهران کرج را می دهد تا جمعیت میلیونی روزانه به تهران تردد نمایند. آیا معنی این نوع نگاه چیزی جز سیاست یک بام و دو هوا می تواند باشد!؟ آیا حتماً باید فاجعه ای رخ دهد تا کمی به خود بیاییم؟
  • اکبر A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    0 1
    یا علی...چقدر مطلب مرتبط...!!!
  • بی نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    1 1
    وقتی در شهرهای دیگر هیچ کاری پیدا نمیشود، وقتی تجمع امکانات را برای پایتخت داریم و در دیگر شهرها کمبود امکانات، چه اتوبان دو طبقه بشود و چه نشود پایتخت مورد هجوم مردم خواهد بود!
  • بی نام US ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    1 1
    باید فروش تراکم در تهران متوقف شود. گرانی خانه میتواند عامل بازدارنده برای مهاجرت بی رویه به این شهرها باشد. اتفاقن در تمام پایتخت های بزرگ دنیا نیز، گرانی زندگی و خانه عامل تشویقی برای مهاجرت به شهرهای کوچک تر هست.
  • امیر IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    1 1
    این په حرفی است آخر بهتر بود می نوشتید به شهرستانها رسیدگی کنید شهرهای دیگر را هم آباد کنید نه این که امکانات تهران را زیاد نکنیم تا مردمش قاطی کنند فرار کنند این هم شد راهکار برید شهرستانها را بسازید کار را در کل کشور پخش کنید تهران خالی میشه باور کنید هرکی خواست کارخونه بزنه امکانات وام تو شهرستانها بدید نیروکی کارش دیگه نمیاد تهران
  • غلط املایی A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    0 0
    دوست یا دویست ؟؟؟؟؟؟
  • حمیدرضا US ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    23 1
    باسلام برای کاهش ترافیک و.... درتمام دنیا دیگر از راه کار قدیمی واشتباه راه سازی داخل شهرها استفاده نمی کنند چرا که سرعت تولید خودرو از راه سازی بسیار بیشتر است اشکال کار اینجاست که هیچ کس نیست تا جلوی این اقدامات اشتباه را بگیرد برای مثال با هزینه پل صدر چه تعداد اتوبوس به کشور اضافه می شدو.... ضمنا اینجانبان طرح ملی را از سال 89 به دولت وکشور معرفی کرده ایم وپس از بارها بررسی وتایید همچنان منتظر مسولین هستیم (نظام مدیریت یکپارچه حمل ونقل وایمنی کشور)
  • بی نام US ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    7 1
    با این جمله خیلی موافقم: "انتقال پایتخت نه به شهری موجود بلکه به محلی که به عنوان پایتخت باید احداث شود الزامی است. ". من هم همین نظر رو دارم. طراحی یک شهر جدید با همه معیارهای نوین با استفاده از کارشناسان ایران و خارجی مثل ژاپن که تجربه خوبی در ساخت ساختمان های مقاوم در برابر زلزله دارن. حتی نجربه شهرسازی نوین رو هم دارن و می دونن چطور از فضای کم استفاده بهینه بکنن. شهری که واقعاً افق های بلند مدت 50 و 100 سال و بیشتر توش اندیشه بشه که باید برای افزایش جمعیت چه کار کرد؟ شهری که برای هر بار تعمیرات نیاز نباشه آسفالت و سنگ فرش رو خراب کنن و دوباره درست کنن و ... .
  • امین A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    2 1
    من یه راه پیشنهاد میکنم، اینکه تو شهر های دیگه ی ایران به غیر از مسائل اقتصادی و کار باید از لحاظ تفریحی و ... چیزهایی ساخته شه که فقط تو همون یه شهر خاص باشه و مثل اونو توی هیچ کدوم از شهرامون نداشته باشیم ! این باعث به وجود اومدن جذابیت واسه اون یه شهر خاص میشه، ولی متاسفانه ما داریم همه ی جذابیت ها رو تو تهران پیاده میکنیم مثه همین پل طبقاتی و ..!
  • بی نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    0 1
    چشم!! نه اینکه هم اکنون دو طبقه کردن همه بزرگراه های تهران در دست بررسی است؟!
  • امیر US ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    6 2
    من که از پل صدر و تونل نیایش راضیم ، قبل از افتتاح پل صدر بنده بیش از 2 ساعت در ترافیک چمران گیر میکردم ولی پس از شروع به کار پل صدر ، در ساعت پیک ترافیک از محل کارم تا قیطریه فقط 40تا50 دقیقه در راه هستم.
  • امیرحسین IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    3 2
    بنظر شما تنها جذابیت های ظاهری تهران باعث گسیل جمعیت مهاجر میشود؟ که حالا بیاییم و برای اینکه جلوی مهاجرت به تهران را بگیریم، دیگر اتوبان دو طبقه(از دید شما نماد جذابیت) ایجاد نکنیم!!
  • بی نام IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    1 1
    اتوبان یعنی شلوغی 100 طبقه هم بشه مردم همه ماشین میارن 100 طبقه اش هم ترافیک میشه برای بار 1000 ام مترو رو گسترش بدین و استفاده از خودرو شخصی رو سخت و پرهزینه کنید همین
  • علی IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    1 1
    تخصص تو ایران یعنی این! یه کاریو انجام میدن بعد توش میمونن! نمونش این یا همون متروی مشهد که واگن تو تونلش نرفت! :|
  • بی نام A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    0 0
    کو گوش شنوا !
  • فردوس توسی A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    0 1
    افرین
  • امير IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    3 1
    كاهش بار جمعيت با بحث ساخت بزرگراههاي دو طبقه دو مقوله كاملا جداست و دلايل نويسنده براي دو طبقه نكردن بزرگراهها قابل قبول نيست!
  • یوسف A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    0 1
    موافقم!
  • بی نام IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    10 4
    جناب استاد: اتوبانها را برای من و شما دو طبقه نمی کنند. برای پیمانکاران محترم و دوستان رفیق و شفیق می کنند. جماعتی سود جو که در تمام جناحهای حاکم نفوذ فراوان دارند تحت عنوان توسعه می خواهند برای تامین منافع خود و دور و بری های خود زندگی سالم ما را نابود می کنند.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    5 1
    اتفاقا صبح ها خیلی هم خوبه ، دستشون درد نکنه
  • داریوش IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    0 1
    میگفتم اگر طبقه دوم راه بیوفته از ورودی قیطریه تا محل کار که انتهای نیایش بود سریع و راحت میرسم.می اندازم طبقه دوم و راحت ولی الان دقیقا برعکس .ترجیح میدم از طبقه پایین برم تا رانندگانی که عشق طبقه دوم دارن در ترافیک بمونن بجاش طبقه اول هر چند ترافیک داره ولی به مراتب روان تر شده
  • بی نام A1 ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    17 43
    فقط بلدیم به همه چیز ایراد بگیریم! اتوبان دو طبقه می سازند که ترافیک تسهیل بشه ایراد میگیرند! اگه نسازند باز هم ایراد میگیرند !!!
  • بی نام A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    1 5
    عشق است دکتر زارع خودمان، پرچم دانشگاه تهران بالاست!
  • بی نام A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    6 4
    شما یک هفته اتوبان تهران- کرج را تجربه کنید درخواستتان را پس می گیرید.
  • مسیح US ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    1 0
    سپاس از بیان این مطلب و چه خوب که این دغدغه را بیان کردید.جسارتا در بخشی از ابتدای مطلب ،جذابیت به اشتباه «جزابیت » نوشته شده است.با درود و سپاس و مجدد
  • پارسا بهرامی IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    0 0
    گل گفتی آی گل گفتی....پیشنهاد عالی دادی....
  • بی نام US ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    8 2
    آیا اگر بزرگراهها دوطبقه نشود مهاجرت به تهران متوقف می شود؟؟ یا اینکه چون از تهران تراکم زدایی نمی شود و به دهها دلیل دیگر) روند مهاجرت وجود خواهد داشت. و بهتر است برای ترافیک آینده تهران از حالا تمهیداتی (مثلا دوطبقه کردن) اندیشیده شود.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    5 1
    اگر بودجه اي هست، بايد صرف توسعه حمل و نقل عمومي شود. نه توسعه اتوبانها.
  • بی نام A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    0 0
    تهران به هيچ وجه كشش تردد خودرويي بيش از اين را ندارد. پس نبايد زمينه استفاده بيشتر از خودرو را در شهر ايجاد كرد.
  • بی نام A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    5 4
    دو طبقه كردن خيابانها كار اشتباهي است كه كره جنوبي ها چهل سال پيش آن را شروع كردند و وقتي به اشتباه خود پي بردند، ده سال پيش همه آنها را خراب كردند.
  • بی نام A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    1 1
    هزينه استفاده از حودروي شخصي در تهران بايد افزايش يابد. از طرق مختلف، افزايش عوارض، جرايم، هزينه سوخت، ماليات و ... . البته پيش از آن بايد به توسعه مترو و تراموا و اتوبوس پرداخت.
  • بی نام A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    4 2
    دو طبقه كردن اتوبانها فقط به قصد فساد و رانت انجام ميشود.
  • مهدی IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    30 15
    میخواهید آشغالها رو هم جمع نکنند تا جذابیت تهران برای بقیه شهرها کلا از بین بره؟
  • بی نام A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    8 1
    تعداد «مطالب مرتبط» را به 10 محدود کنید.
  • هـادی A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    6 1
    من هم موافقم که باید به فکر کاهش جمعیت تهران و انتقال جمعیت به شهرستان ها بود ولی باید زیرساخت ها در شهرستان ها و روستاها آماده باشه و منابع به صورت عادلانه در همه جای کشور مصرف بشه. اگه فرصت کاری خوب در شهر خودم بود هرگز تهران رو برای زندگی انتخاب نمی کردم.
  • بی نام IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    1 1
    تقلید کورکورانه بدون مطالعات جامع وعلمی وهمه جانبه یعنی اتلاف منابع،اتلاف وقت وقت وبازی باجان مردم،بی اعتنایی به‌حقوق شهروندی وتخریب وآلودگی منظر در کلانشهرها با ساخت چنین سازه های زمخت،زشت وحجیمی که حال انسان ها راخراب خرابتر میکند.
  • بی نام A1 ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    1 4
    خوب اگه خوشت نمیاد از تهران برو و یه شهر دیگه زندگی کن. واقعا که، هیچ کس نیاد تهران که تو می خوای اونجا زندگی کنی؟؟؟ این هم شد استدلال. کسی که مهاجرت می کنه و میاد تهران، حتما از سر ناچاری میاد، نه از سر شکم سیری. خیلی مردانگی داری، امکانات بیشتر به اونها بدین.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    1 1
    حرفتون متینه ولی گوش شنوایی وجود نداره چون کسی دلش به حال این کشور نمیسوزه !
  • بی نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    9 6
    تهران گنجایش افزایش جمعیت ندارد دولت باید برای پذیرش مهاجر در تهران تدابیری بیاندیشد. اولین قدم اینکه هر دانشجوی شهرستانی که با سهمیه مناطق در تهران پذیرفته می شود حق اشتغال در تهران نداشته باشد.
  • سعیدی IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    1 4
    فاجعه شده این بزرگراه نیایش!! آخه اینا هیچ فکری به حال این حجم ماشین که داخل نیایش میشه نکردند!!1 این مهندس دکتر خلبان چشم قشنگ!!! با این تونل و بزرگراه که ترافیک رو چند برابر کرده
  • يونس A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    1 1
    اگر داري خفه ميشوي زود فرار كن
  • هشدار A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    1 4
    هموطنان عزیز که در تهران متولد نشدید لطفا هرچه سریعتر برای کمک به آبادی شهرتون و دست نداشتن در مشکلات متولدین تهران( ترافیک انسانی و خودرو، آلودگی، گرانی مسکن به علت تقاضای بالا، تراکم وحشتانک جمعیت و هزاران بلای مالی و جانی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به متولدین تهران داره وارد میشه) شهر رو ترک کنید در حال حاضر وضع بحرانی هست چه برسه به اینکه خدایی نکرده اتفاقی بیفته دولت باید با وضع قوانینی جمعیت تهران رو به متولدین تهران برسونه فقط که حدود 60 درصد جمعیت متولد تهرانن
  • زارعی A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 1
    حرفاتون کاملا متین فقط از جنابعالی درخواست داریم فکری هم به حال شهرستانها بکنید مخصوصاً ...
  • احمد مزینانی DE ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 1
    دکتر زارع عزیز درود بر شما -نظرات کارشناسی جنابعالی و بدنبال ان هشدار مسئولانه شما که نه تنها مردم تهران بلکه همه ایرانیان را شامل میشود (همه جای ایران سرای من است ) دوستانی که هشدار شما را در حد تعلق خاطر به زادگاهتان تقلیل میدهندبه دو دلیل در اشتباهند 1-تهران امروز یعنی یک پنجم جمعیت ایران 2-این بحث به مشکلات تهران می پردازدهمانطور که هر منطقه و شهری مشکلات خاص خود را دارد (نا بسامانی و وجودمشکل در هر نقطه از ایران- مشکل کشور و ملت عزیز ایران است)به منتقدان عزیز توصیه میکنم به مشکلات با دید ملی و کلان بنگریم. دکتر زارع شما پیشنهاد احداث پایتخت جدید را داده اید .دولتی که از نظر مالی برای پرداخت یارانه مجبور به استقراض از بانک مرکزی و در تامین ما یحتاج اولیه و ضروری مردم دچار مشکل است
  • عبداله A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    1 1
    سلام اولا که شهرداری تهران باید کار خودش را در توسعه شهر انجام دهد. چون هم از ترافیک و آلودگی ناشی از آن می کاهد. ثانیا این پروژه ها از محل عوارض پرداختی تهرانی ها ساخته می شود. تصمیم به تغییر پایتخت یا حداقل تمرکز زدایی از طریق فراهم کردن امکانات در سایر استان ها میسر می شود که به سیاست های کلان ملی و تصمیمات و بودجه دولت مربوط می شود.